Gå til innhold

Tilsynelatende ressurssterke forledre, uten bøker og tegnesaker i huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjenner mange småbarnsforeldre og vi er på samme bølgelengde på mye. 

Men et par ting vi stusser over er hvor få av dem som i liten eller ingen grad bruker bøker, tegner og lager ting. Det går for det meste i TV og utstrakt bruk av nettbrett (altså flere timer hver dag). Ikke noe pedagogisk fokus når det kommer til skriving og tall heller før skolen.

Vi tror det blir folk av dem også, men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken på at foreldrene indirekte, uten å vite det, tar fra barna muligheter. Det blir utrolig mye enklere seinere hvis barna er interessert i å tilegne seg basisferdigheter, som åpner opp muligheter for å lage historier, kunne tegne eventyr eller utforske verden, blant annet.

Enkelte erfaringer kan være anekdoter, og beviser aldri noe, men har dere lignende erfaringer?

Anonymkode: d1adc...604

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De som er minimalister og har støv på hjernen har de minst stimulerende hjemmene. Ikke Lego, perler,bøker og tegnesaker. Blasse nøytrale farger på barnerommet. Det går sikkert greit altså. Barn får det de trenger på barnehage.

Anonymkode: 691f5...3e0

• Liker 15
Skrevet

Er enig. Ikke nødvendigvis at man må være så voldsomt kreative, for det er ikke alle som har den "gaven", inkludert meg. 

Lesing er en ferdighet man alltid har bruk for, og bøker kan skape nysgjerrighet. 

Samtidig har jeg opplevd selv at å få egne barn til å lese av egen fri vilje ikke har vært lett. Leste mye for dem som små, men det skapte dessverre ikke leseglede for de senere. 

Jeg tror at det å lese alltid vil tape mot gaming. Barna er vant til at alt skal skje fort og de blir overstimulert av en skjerm noe som skaper en annen engasjement enn å sette seg med en bok. 

Jeg er selv kanskje også for travel og ikke god nok til å ha gitt rom for det å få fred en stund hver dag for lesing. Er alltid noe som skjer. 

Anonymkode: 651bf...8e9

• Liker 13
Skrevet

Jeg er veldig glad for at jeg fikk barn, før det ble så normalt med nettbrett. Mine er 20 og 15 år. Og vi har jo hatt mange bøker, mye tegne og hobbysaker, og mye brettspill. Og vi var mye ute og i skogen. Som små hadde de aldri tilgang til nettbrett. Og det var ikke mye TV tid heller.

Og er ikke det at jeg synes nettbrett, er bare fælt, men er jo viktig å finne en balanse.

Anonymkode: bdff3...356

• Liker 9
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Går det an å forhindre det da?  Om den yngste min hadde blitt nektet tegnesaker, hadde klær, vegger og gulv blitt fulle av tegninger med penn og tusj.  Hun krevde selskap da hun rett og slett koste seg med leksene, og slukte både Hamsun og Vesaas, Donald, Billy, Garfield og hele skolebiblioteket før og etter hun begynte på skolen.  Disse interessene har heller aldri gått over.  Det var ikke noe vi hjemme presset eller dyttet henne til, det var medfødt. Den eldste brydde seg ikke om slikt.

Skrevet

Vi har farger, maling, perler, plastelina osv i hus av formingsaktiviteter. Brettspill, lego, lekekjøkken osv.  Vi har ikke veldig mange bøker i hus siden jeg foretrekker låne bøker på biblioteket (stort sett leser en bøkene en gang). Eneste bøkene er noen bøker vi liker lese om igjen, og babybøker til 1 åringen siden jeg slipper være redd for at hun ødelegger dem sia hun spiser på ting osv. De fleste jeg kjenner har det ganske likt, selv om noen velger kjøpe bøker fremfor låne da.

Vi har tv, nettbrett og endel forskjellige spillplattformer. Var ganske skeptisk til gaming før jeg møtte mannen, men skjønt at det er ganske mye læring i det. Spesielt språklig sia en må snakke engelsk etterhvert om en spille online.  

Pleier forresten ofte kjøpe bøker eller kreative ting i gave til de minste i familie og vennekretsen. 

Anonymkode: fe833...cbe

• Liker 1
Skrevet

Vi kommer nok til å se konsekvensene av barns økte bruk av nettbrett i årene fremover. Å lære bokstaver tall farger og geometriske former er fint nok men husk at det viktigste læringen de små barna trenger med seg i livet er sosial læring. 

Anonymkode: 0f6c9...b1b

• Liker 6
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (16 minutter siden):

Går det an å forhindre det da?  Om den yngste min hadde blitt nektet tegnesaker, hadde klær, vegger og gulv blitt fulle av tegninger med penn og tusj.  Hun krevde selskap da hun rett og slett koste seg med leksene, og slukte både Hamsun og Vesaas, Donald, Billy, Garfield og hele skolebiblioteket før og etter hun begynte på skolen.  Disse interessene har heller aldri gått over.  Det var ikke noe vi hjemme presset eller dyttet henne til, det var medfødt. Den eldste brydde seg ikke om slikt.

En syvåring som sluker Hamsun og vesaas? Særlig.

Anonymkode: 7ceea...45a

• Liker 14
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Var nå det så rart? Hun fikk forsyne seg fritt fra bokhylla. Skulle jeg heller ha sensurert?

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg vil legge noe til lista di! 😅 søstern min sine 2 barn har aldri eid en ball! Dvs. Jeg har gitt guttene baller i gave flere ganger, men de har blitt gitt bort, kastet, og en gang faktisk solgt på facebook! 🙈 

De har aldri fått lov å gå på noe allidrett, idrettsskole, fotballtrening, turn, osv... og er nå 12 og 15 år, lett overvektige, haaaater gym, hater sport på tv, eldste har ikke lært å svømme, fordi han har fått sluppet å ha svømming!!! Begge har begynt å få kroppslige plager, blir kjørt overalt, "sluppet" skoleturer, leirskole, skidager ...sukk! 

Dette er helt begredelig å se på.....  

Anonymkode: c2f3b...f32

• Liker 10
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (45 minutter siden):

Var nå det så rart? Hun fikk forsyne seg fritt fra bokhylla. Skulle jeg heller ha sensurert?

Akkurat Hamsun ville jeg nok ha sensurert. 

Anonymkode: 06f1e...a26

• Liker 9
Skrevet

Har både masse bøker og masse kreative ting hjemme, men ikke om jeg har fått barna interessert i alt . Bøker nei på begge. Tegning, maling, perler osv for den ene i perioder. Begge liker brettspill og kortspill. Sport derimot elsker de, trener gjerne 4-5 dager i uken begge to, så utenom venner og lekser kan de slappe litt av med nettbrett/playstation med god samvittighet.

Hadde som c2f3b vært mest bekymret for barn uten evne til fysisk aktivitet.   Har også to nieser som snart er tenåringer som knapt kan løpe, ikke kan kaste eller sparke en ball og  nekter skiturer med besteforeldrene.  

Andre igjen kan nok ikke forstå en hverdag uten musikkinstrumenter. 

Så var det Hamsun. Tok frem Victoria her om dagen og tror ikke mange yngre barn hadde fått utbytte av den, er mer eller mindre dansk i den utgaven vi har….

Anonymkode: 17bd9...3e8

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi kjenner mange småbarnsforeldre og vi er på samme bølgelengde på mye. 

Men et par ting vi stusser over er hvor få av dem som i liten eller ingen grad bruker bøker, tegner og lager ting. Det går for det meste i TV og utstrakt bruk av nettbrett (altså flere timer hver dag). Ikke noe pedagogisk fokus når det kommer til skriving og tall heller før skolen.

Vi tror det blir folk av dem også, men jeg klarer ikke å legge fra meg tanken på at foreldrene indirekte, uten å vite det, tar fra barna muligheter. Det blir utrolig mye enklere seinere hvis barna er interessert i å tilegne seg basisferdigheter, som åpner opp muligheter for å lage historier, kunne tegne eventyr eller utforske verden, blant annet.

Enkelte erfaringer kan være anekdoter, og beviser aldri noe, men har dere lignende erfaringer?

Anonymkode: d1adc...604

Er du hjemme hos folk flere timer om dagen etter skole, så du vet hvordan folk lever livene sine?

Hvem er forøvrig "vi"?

Anonymkode: d55b3...4cb

• Liker 4
Skrevet

Glemte dette. Mange venner som ikke har fysiske bøker i hus, hører mye på lydbøker og leser bøker på nettbrett/kindle.  De liker bare ikke bøker som tar opp plass uten å være i bruk. 

Anonymkode: 17bd9...3e8

• Liker 6
Skrevet

Vi har alltid vært opptatt av å ha masse bøker tilgjengelig for barna, og har lest til dem hver dag til litt opp i skolealder. Vi har også alltid hatt tegnesaker, perler, plastelina, div konstruksjonsleker, brettspill, puslespill, baller, osv osv tilgjengelig for våre gutter. De har holdt på litt med det, men hvis de kan velge så er det jo gaming som vinner😛 
Vi tenker at det er viktig at barna har en god balanse mellom fysisk aktivitet, sosialt samvær og foretrukne egenaktivitet som gjerne er gaming. 

Anonymkode: 730a0...a8d

• Liker 1
Skrevet

Er ikke min erfaring, men nå er det begrenset hvor mange småbarnsfamilier jeg er aktivt hjemme hos.

Søsteren min har huset fullt av bøker, tegnesaker og mer, og slik er vi begge vokst opp.

Men jeg har jo sett at mange andre har en mer minimalistisk stil. Vår families stil kan nok beskrives som "maksimalistisk", og det har alltid vært mye bokhyller. Et hjem er ikke koselig for meg uten bokhyller.

Anonymkode: 5d67a...062

• Liker 4
Skrevet

Her har vi mange bøker og har lest for barna fra dagen de blei født. 

De lærte å lese i førsteklasse med null interesse for bøker frem til de ble voksne.

Vi hadde et helt hobbyskap med tegnesaker, håndarbeid i alle mulige varianter. Det var morsomt en gang i året.

Nå er mine 3 voksne barn utdannet advokat, sykepleier og lærer. De brukte mye tid ute og de lekte med lekene sine tross i at de hadde skjerm. 

Min minste på 5 bruker tiden på å leke. Han har null interesse i å lære seg å skrive eller lese.

Jeg tenker at barna burde bruke tiden sin på det de kan og vil 🙂 

De fleste barn lærer i dag lærer engelsk, kommunikasjon og andre ferdigheter ved å spille. 

Virker som du dømmer veldig 🤔 Du aner ikke hva som skjer i huset deres døgnet rundt.

Når barn har hvert åtte timer i barnehagen eller på skolen så ser jeg ingen grunn til at de skal få slappe av og gjøre som de vil.

Anonymkode: 00f0c...3af

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er enig. Ikke nødvendigvis at man må være så voldsomt kreative, for det er ikke alle som har den "gaven", inkludert meg. 

Lesing er en ferdighet man alltid har bruk for, og bøker kan skape nysgjerrighet. 

Samtidig har jeg opplevd selv at å få egne barn til å lese av egen fri vilje ikke har vært lett. Leste mye for dem som små, men det skapte dessverre ikke leseglede for de senere. 

Jeg tror at det å lese alltid vil tape mot gaming. Barna er vant til at alt skal skje fort og de blir overstimulert av en skjerm noe som skaper en annen engasjement enn å sette seg med en bok. 

Jeg er selv kanskje også for travel og ikke god nok til å ha gitt rom for det å få fred en stund hver dag for lesing. Er alltid noe som skjer. 

Anonymkode: 651bf...8e9

Jeg tenker det er vårt ansvar at barn ikke skal bli vant til at alt skal skje fort. Tenker at skjerm er helt innenfor i moderasjon, men man må faktisk øve på å kunne konsentrere seg. Lese, tegne, pusle, perle, lego, bygge ting. Det ganske stort spenn i hva man kan putle med, men det kommer ikke av seg selv om det blir mye skjerm. Jeg merker det selv, i perioder blir det mye skjerm på jobb og mye mobiltrykking på kveld. Da må jeg øve meg på å legge mobilen til side og konsentrere meg om noe annet. Tegne med ungene i stedet for å se dem tegne. Holde på med noe håndarbeid mens jeg ser film (fremfor å se film og scrolle SOME samtidig). Prøver selv å lese bok på sengen hver kveld. Nå er jeg inne i en periode der jeg fort velger mobilen. Da må jeg bevisst gå inn for å bytte den ut med bok. Samme som for ungene. 

TS. Jeg tenker de gjør ungene sine en bjørnetjeneste, 

• Liker 8
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (1 time siden):

Selvfølgelig sensurerer man bokhylla for en 7åring dersom innholdet ikke er passende. Det er nok en grunn til at Hamsun ikke er på pensum for første- og andreklassingene. Leseløven har tvilsomt lagd en kortversjon av Sult, med enklere språk, tegninger og kortere tekst liksom... 

Anonymkode: 58d0e...626

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lå også lysår foran jevnaldrende når det kom til lesing når jeg var i 6-7 års alderen og da leste jeg alt jeg fikk tak i, også bøker tiltenkt ungdom og/eller voksne. Så barn som dette finnes. 

Anonymkode: dd6a1...ca9

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...