AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 En nyansatt hos oss kommer og går som hun vil, og hun er alltid like blid. Jeg fant ut at hun tjener langt mer enn meg, er yngre og har langt mindre erfaring. Hun bruker alt av sykedager, går turer med hunden i arbeidstiden og tar korte dager hver fredag. Vi har begge stillinger som tilsier at vi kan gjøre dette, men oppgavene våre må jo leveres, for kundene venter ikke. Hun har egentlig ikke tid til dette, for det er jeg som får telefonene og må jobbe for 2. Jeg bryr meg ikke om hun ligger på en strand i Spania i arbeidstiden så lenge hun gjør jobben sin, men det gjør hun ikke. Hun dekker seg alltid under lovverket og er hun ikke syk selv, er datteren syk. Jeg har en større portefølje enn henne i utgangspunktet, og nå må jeg i tillegg levere på hennes kunder fordi hun mistenker å ha corona. Jeg er ikke overrasket. Hun ble ansatt for å være en ekstra ressurs, men det har ikke blitt bedre. Lederen min forguder henne og hakker på meg. Hva kan jeg gjøre? Anonymkode: 7a7c5...34f
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Du må slutte å dekke for henne så de ser hvor ubrukelig hun er. Gjør din egen jobb, stemple ut etter vanlig arbeidstid. Anonymkode: ecf5d...4a1 2
nomore82 Skrevet 15. august 2021 #3 Skrevet 15. august 2021 Du sørger for å levere din del av arbeidet på best mulig måte. Ikke dekk over hennes unnasluntring og når sjefen din spør om hvor hun er så sier du det som det er (vær ærlig, ikke smør på). Sørg for at dere fordeler arbeid mellom dere og at sjefen deres vet hvem som har hva som ansvar, så når hun ikke leverer så vet sjefen at det var hun som ikke leverte og ikke du. Dersom dette går ut over deg i forhold til stressnivå og overtid så må du ta praten med sjefen og fortelle hvordan det er. IKKE fokuser på at hun er problemet bare si at du ikke kan påta deg så mye arbeid og overtid og at stressnivået er ikke holdbart over tid.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #4 Skrevet 15. august 2021 Vel, om hun/datteren er syk kan hun faktisk ikke jobbe da. Det vil jo vise seg over tid om hun/datteren faktisk ikke er syke og misbruker systemet, men før det faktisk er klart høres du egentlig bare smålig og misunnelig ut. Tror du hun vil være syk eller at datteren skal være syk? Siden hun tjener bedre enn deg har hun vel bedre utdanning enn deg? Anonymkode: 8c35d...0b3 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #5 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må slutte å dekke for henne så de ser hvor ubrukelig hun er. Gjør din egen jobb, stemple ut etter vanlig arbeidstid. Anonymkode: ecf5d...4a1 Problemet er at da er det jeg som ikke gjør jobben min hvis jeg bare stempler ut Jeg har ansvar når hun er syk og vice versa. Jeg har forsøkt meg, men fikk en hissig telefon fra admin direktør. Eneste måten jeg kan slippe unna, er selv å være syk, men det strider mot egen moral. Da kommer jeg til å bli syk av ubehaget dette medfører. TS Anonymkode: 7a7c5...34f
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 Hvem er det som har sagt at du «må levere på hennes kunder»? Er det noe lederen din har sagt, eller gjør du det kun for å være «flink pike»? Dersom lederen din har bedt deg ta over hennes arbeidsoppgaver så ber du om en samtale hvor du sier at du ikke har kapasitet til å ta på deg mer enn dine arbeidsoppgaver, og at du i så fall må få overtidsbetalt for tiden du bruker på å utføre andres arbeidsoppgaver. Dersom du bare gjør hennes del uten at noen har pålagt deg dette så slutter du helt enkelt å gjøre dette. Anbefaler deg å se deg om etter en ny jobb. Anonymkode: 85777...ed0
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er at da er det jeg som ikke gjør jobben min hvis jeg bare stempler ut Jeg har ansvar når hun er syk og vice versa. Jeg har forsøkt meg, men fikk en hissig telefon fra admin direktør. Eneste måten jeg kan slippe unna, er selv å være syk, men det strider mot egen moral. Da kommer jeg til å bli syk av ubehaget dette medfører. TS Anonymkode: 7a7c5...34f Da burde du jo ha parert med: «Hvordan vil jeg kompenseres for dette?» og lagt til at kollegaens hyppige fravær medfører urimelig mye merarbeid for deg, og at du ikke har kapasitet til å ta på deg mer enn dine egne arbeidsoppgaver med mindre du kompenseres for merarbeidet. Anonymkode: 85777...ed0 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #8 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet er at da er det jeg som ikke gjør jobben min hvis jeg bare stempler ut Jeg har ansvar når hun er syk og vice versa. Jeg har forsøkt meg, men fikk en hissig telefon fra admin direktør. Eneste måten jeg kan slippe unna, er selv å være syk, men det strider mot egen moral. Da kommer jeg til å bli syk av ubehaget dette medfører. TS Anonymkode: 7a7c5...34f Forventes det at du skal jobbe overtid hver gang hun er syk? Det høres urimelig ut og det må du jo i så fall fortelle dem. Da må en nesten ha flere ansatte. Synes historien høres litt rar ut. Du sier jo hun ofte bare går tidlig, uten å være syk. Da har du jo en gyllen mulighet. Anonymkode: ecf5d...4a1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #9 Skrevet 15. august 2021 Høres ut som du er sjalu på lønna og ikke har forståelse for at en nyutdannet ikke er like effektiv som deg enda. Anonymkode: 82e91...e9e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #10 Skrevet 15. august 2021 Kan du spørre sjefen om hvordan du skal prioritere oppgavene? Da du har arbeidsoppgavene a, b og c som må gjøres selv om du i tillegg må gjøre kollegaens x, y, z. Dette er arbeidsoppgavene for to personer, men jeg er bare en så jeg rekker ikke alt. Hva ønsker du at jeg skal prioritere? På den måten har du ryggdekning om du ikke får gjort alt du skal. Anonymkode: c8709...01b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå