AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 Barna mine kommer snart, to små raringer. Jeg skal føde for første gang, og de skal bli kjent med verden. Min mye eldre søster hadde en veldig traumatisk fødsel der hun døde og ble gjenopplivet - takk og lov for at vi bor i Norge! Den opplevelsen har gjort at jeg er nervøs for det som skal skje. Jeg har hatt gode samtaler med jordmor, og prøver å glede meg mer enn grue meg. Fordi jeg vet noe om hvor galt det kan gå og hvor skummel en fødsel egentlig er, så gav jeg klar beskjed om at jeg ikke ønsker en babyshower. Jeg synes også det er en teit, amerikansk tradisjon, men det er en annen sak. Mine nærmeste venninner fikk beskjed om at de vil være hjertelig velkommen på barselgrøt om de vil, men jeg vil ikke feire noe som fortsatt kan gå galt. Glede meg over svangerskap? Ja. Feire fødsel før fødsel? Nei. Men så gjorde de det likevel. De stod plutselig på døren med ballonger og stæsj, og alt jeg klarte var å gråte. De trodde det var gledestårer, og jeg klarte å ta meg sammen de timene det varte, men jeg føler at grensene mine har så til de grader blitt tråkket på. Jeg vet at jeg er hormonell og nærtakende om dagen, det er så mange følelser i sving, men jeg vil gjerne få sagt fra til vennene mine hvor dårlig gjort jeg synes det var. Jeg vet bare ikke hvordan… Anonymkode: f78a7...8e9 27
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Hva er barselgrøt? Anonymkode: 4d577...b9b 14
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 15. august 2021 Du skal ikke det. Dette handler om deg, snakk med mannen/partneren din, men absolutt ikke klag på at vennene dine prøvde å gjøre noe fint for deg. Anonymkode: a8c90...a4c 107
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 15. august 2021 Skjønner godt du blir lei deg når andre ikke respekterer dine grenser. Fryktelig ufint å presse på deg noe du ikke ønsker. Anonymkode: ab517...646 54
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 15. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du skal ikke det. Dette handler om deg, snakk med mannen/partneren din, men absolutt ikke klag på at vennene dine prøvde å gjøre noe fint for deg. Anonymkode: a8c90...a4c Hvordan er det noe fint når jeg eksplisitt bad dem om å la være? Anonymkode: f78a7...8e9 63
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du skal ikke det. Dette handler om deg, snakk med mannen/partneren din, men absolutt ikke klag på at vennene dine prøvde å gjøre noe fint for deg. Anonymkode: a8c90...a4c Nei. Ts skal faktisk si det. Venninnenes «behov» for å feire noe hun har sagt at hun ikke ønsker å feire er helt irrelevant. Blir de støtt, fornærma eller sure av å bli fortalt at et nei faktisk betyr et nei? Javel. Da er ts tjent med å vite det, sånn at hun kan skaffe seg venner det er verdt å ha. Et nei betyr nei. Om vi godtar at folk tar et nei for et ja når det gjelder fest så begir vi oss ut på en ugrei vei som leder til at nei kanskje betyr ja på andre områder. Og mange kvinner ender opp som mødre til små gutter, som så lærer av sin mor at nei kanskje betyr ja. Damene tråkket over en grense, og må bli fortalt det. Anonymkode: e43ac...9f7 73
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 Ts, si ifra at du ikke ville ha feiring og ble såret da de møtte opp Anonymkode: ee9aa...a4b 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #8 Skrevet 15. august 2021 Jeg syns du kan forklare venninnene dine at dette faktisk ikke var greit, og at de må respektere det du sier. Jeg syns også babyshower er en latterlig tradisjon, og mye av samme grunn som du nevner, det er ikke sikkert det går bra. Anonymkode: 5b864...955 25
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #9 Skrevet 15. august 2021 Dette må du si ifra at ikke var greit. Om du ikke klarer å si det så får mannen gjøre det. Anonymkode: 86e62...418 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 Populært innlegg #10 Skrevet 15. august 2021 Dette burde du la ligge.. Hva godt skal komme ut av å ta det opp i etterkant? Det er jo ikke som at det er fare for gjentagelse med det første? Det eneste du oppnår er å få dem til å føle seg dårlig… De HAR forsøkt å gjøre noe fint for deg! Men de forstod tydeligvis ikke hvor inderlig du ikke ønsket en feiring.. De forstod ikke hva dette betydde for deg. Kanskje de trodde det var den typiske falske ydmykheten «oh nei, dere behøver ikke gjøre noe styr for min del altså…» som så mange sier, men egentlig ikke mener. Vennene dine gjorde en feilvurdering. La det ligge. Men om du skulle bli gravid igjen, så kan du ta det tydelig opp da, slik at de ikke går på samme smellen neste gang.. Anonymkode: 54885...69f 81
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #11 Skrevet 15. august 2021 Jeg vil heller ikke ha det, vil ikke ha utdrikningslag hvis jeg gifter meg heller. Hvis vennene mine ikke respekterer kommer jeg ikke til å slippe dem inn hvis de skal ha babyshower og de mister muligheten til å være forlover i bryllupet hvis de arrangerer utdrikningslag likevel... Jeg vil ikke ha venner som ikke respekterer eller kjenner meg. Anonymkode: 9ee55...b0d 12
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #12 Skrevet 15. august 2021 Jeg vet ikke om jeg ville sagt så mye i etterkant. Jeg ville nok smelt døra igjen, evt forlatt plassen om jeg kom til ferdigpynta hus. Men om du føler for å si noe, så send en felles sms med noe ala" Hei. Takk for babyshower, men jeg syns det ble litt dumt når jeg eksplisitt har bedt om at det ikke arrangeres, og tårene mine var av sorg og redsel, ikke glede. Som dere vet har jeg sterk fødselsangst og setter pris på dere og initiativet deres, men håper jeg ser dere etter fødsel om den går bra. Fortsatt god søndag. " Kanskje skriv mindre passivaggresivt. Men poenget mitt er, at disse venninnene VIL føle seg krenka om de bare får beskjed om at dette var dumt av de, og kanskje trekke seg unna. Du må nesten være litt hyggelig og anerkjenne initiativet dems og vennskapet samtidig. Dessverre. De vil nok føle seg stokk dumme, og krenka folk gjør dumme ting. Anonymkode: 19b94...ea8 11
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #13 Skrevet 15. august 2021 Ville ikke sagt noe. Du kan risikerte å ødelegge vennskap. De mente det nok godt og har nok ikke forstått at du mente det (kunne vært falsk beskjedenhet..). Lykke til med fødsel, håper det blir en fin opplevelse for deg!❤️ Anonymkode: 07f9c...353 25
Supersmurf Skrevet 15. august 2021 #14 Skrevet 15. august 2021 Jeg ville ikke sagt noe til dem.De har tydeligvis ikke forstått hvorfor du ikke ville ha babyshower, og prøvd å overraske deg i beste mening. Dette har de ikke gjort for å såre deg, de trodde de gjorde noe fint for deg. 27
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #15 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Barna mine kommer snart, to små raringer. Jeg skal føde for første gang, og de skal bli kjent med verden. Min mye eldre søster hadde en veldig traumatisk fødsel der hun døde og ble gjenopplivet - takk og lov for at vi bor i Norge! Den opplevelsen har gjort at jeg er nervøs for det som skal skje. Jeg har hatt gode samtaler med jordmor, og prøver å glede meg mer enn grue meg. Fordi jeg vet noe om hvor galt det kan gå og hvor skummel en fødsel egentlig er, så gav jeg klar beskjed om at jeg ikke ønsker en babyshower. Jeg synes også det er en teit, amerikansk tradisjon, men det er en annen sak. Mine nærmeste venninner fikk beskjed om at de vil være hjertelig velkommen på barselgrøt om de vil, men jeg vil ikke feire noe som fortsatt kan gå galt. Glede meg over svangerskap? Ja. Feire fødsel før fødsel? Nei. Men så gjorde de det likevel. De stod plutselig på døren med ballonger og stæsj, og alt jeg klarte var å gråte. De trodde det var gledestårer, og jeg klarte å ta meg sammen de timene det varte, men jeg føler at grensene mine har så til de grader blitt tråkket på. Jeg vet at jeg er hormonell og nærtakende om dagen, det er så mange følelser i sving, men jeg vil gjerne få sagt fra til vennene mine hvor dårlig gjort jeg synes det var. Jeg vet bare ikke hvordan… Anonymkode: f78a7...8e9 Er det mulig å være så utakknemlig som deg?! Jeg forstår ikke at det går an. Anonymkode: 2f1df...c48 8
Macro Skrevet 15. august 2021 #16 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du skal ikke det. Dette handler om deg, snakk med mannen/partneren din, men absolutt ikke klag på at vennene dine prøvde å gjøre noe fint for deg. Anonymkode: a8c90...a4c Feil. De vennene der er mer opptatt av å kopiere amerikaske serier enn å lytte til venninnen sin. Jeg var meget klar på at jeg ikke ønsket babyshower da jeg hadde nok å tenke på, men fikk likevel. Jeg forlot huset og dro til min mor. Det er mange følelser rundt et svangerskap, og TS har full rett til å legge føringer. 30
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #17 Skrevet 15. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Er det mulig å være så utakknemlig som deg?! Jeg forstår ikke at det går an. Anonymkode: 2f1df...c48 Utakknemlig? Om hun har så fødselsangst som hun skriver er det skikkelig ufølsomt av vennene å arrangere slikt. Anonymkode: 86e62...418 36
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #18 Skrevet 15. august 2021 Venninnene dine har nok ikke forstått hvor dypt dette sitter hos deg. Du bør jobbe litt med eget tankesett. Det er tydelig at episoden med din søster har festet seg, dette er sikkert ikke eneste området du er preget av dette. Om du tenker helt rasjonelt på det er sannsynlighet for at noe går feil i månedene etter fødsel, like stor som i fødsel, og således vil også feiring etter fødsel være feil. Det er ikke rasjonelt. Anonymkode: de024...1ba 14
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #19 Skrevet 15. august 2021 20 minutter siden, AnonymBruker said: Ville ikke sagt noe. Du kan risikerte å ødelegge vennskap. De mente det nok godt og har nok ikke forstått at du mente det (kunne vært falsk beskjedenhet..). Lykke til med fødsel, håper det blir en fin opplevelse for deg!❤️ Anonymkode: 07f9c...353 Overtredelsen fra vennene kan være grunn til at vennskapet ryker av seg selv. Og det er bedre om vennene skjønner hvorfor enn at ts bare forsvinner etter fødsel Anonymkode: 86e62...418 8
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2021 #20 Skrevet 15. august 2021 Jeg synes du skal si fra at du føler deg lite respektert. Noen må jo faktisk stå opp mot dette amerikanske pisset. Jeg er motstander av babyshower av akkurat de samme grunnene som deg. Jeg har vært på en eneste, og jeg har gjort det klart for mine nærmeste venner at jeg kommer til å si nei til fremtidig deltakelse. Så jeg foreslår at du spør dem i en passende setting: hvorfor arrangerte de babyshower når du har sagt fra om at du ikke ville ha det? Vent gjerne til etter fødsel og til babyshoweren er kommet litt på avstand. Jeg ser at det er flere her som mener at det er tanken som teller og at venninnene bare prøvde å være hyggelig. Hvor langt skal dere strekke den? Er det greit å sende venninnen med høydeskrekk på tandemhopp for å være hyggelig på utdrikningslaget hennes? Er det tanken som teller dersom man møter opp med en stor bukett blomster og synger bursdagssangen på jobben til en som har sagt tydelig fra om at dette er uønsket? Ja, jeg vet at enkelte av dere synes det, og jeg vet også at enkelte blir fornærmet på bursdagsbarnet når dette ber dem ryke og reise. Det er forskjell på å ikke vite om en person ønsker å bli overrasket med babyshower og vite det og gjøre det likevel. Gjør man det likevel bør man faktisk innrømme at en ikke gjør det for den vordende mor men for seg selv fordi en selv synes det er gøy. Jeg synes det er blodharry ...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå