Gå til innhold

Ville ikke ha babyshower, fikk likevel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna mine kommer snart, to små raringer. Jeg skal føde for første gang, og de skal bli kjent med verden.

Min mye eldre søster hadde en veldig traumatisk fødsel der hun døde og ble gjenopplivet - takk og lov for at vi bor i Norge! Den opplevelsen har gjort at jeg er nervøs for det som skal skje. Jeg har hatt gode samtaler med jordmor, og prøver å glede meg mer enn grue meg.

Fordi jeg vet noe om hvor galt det kan gå og hvor skummel en fødsel egentlig er, så gav jeg klar beskjed om at jeg ikke ønsker en babyshower. Jeg synes også det er en teit, amerikansk tradisjon, men det er en annen sak. Mine nærmeste venninner fikk beskjed om at de vil være hjertelig velkommen på barselgrøt om de vil, men jeg vil ikke feire noe som fortsatt kan gå galt. Glede meg over svangerskap? Ja. Feire fødsel før fødsel? Nei.

Men så gjorde de det likevel. De stod plutselig på døren med ballonger og stæsj, og alt jeg klarte var å gråte. De trodde det var gledestårer, og jeg klarte å ta meg sammen de timene det varte, men jeg føler at grensene mine har så til de grader blitt tråkket på.

Jeg vet at jeg er hormonell og nærtakende om dagen, det er så mange følelser i sving, men jeg vil gjerne få sagt fra til vennene mine hvor dårlig gjort jeg synes det var. Jeg vet bare ikke hvordan…

Anonymkode: f78a7...8e9

• Liker 27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er barselgrøt? 

Anonymkode: 4d577...b9b

• Liker 14
Skrevet

Ts, si ifra at du ikke ville ha feiring og ble såret da de møtte opp

Anonymkode: ee9aa...a4b

• Liker 6
Skrevet

Jeg syns du kan forklare venninnene dine at dette faktisk ikke var greit, og at de må respektere det du sier. Jeg syns også babyshower er en latterlig tradisjon, og mye av samme grunn som du nevner, det er ikke sikkert det går bra. 

Anonymkode: 5b864...955

• Liker 25
Skrevet

Dette må du si ifra at ikke var greit. Om du ikke klarer å si det så får mannen gjøre det. 

Anonymkode: 86e62...418

• Liker 4
Skrevet

Jeg vil heller ikke ha det, vil ikke ha utdrikningslag hvis jeg gifter meg heller. Hvis vennene mine ikke respekterer kommer jeg ikke til å slippe dem inn hvis de skal ha babyshower og de mister muligheten til å være forlover i bryllupet hvis de arrangerer utdrikningslag likevel... Jeg vil ikke ha venner som ikke respekterer eller kjenner meg.

Anonymkode: 9ee55...b0d

• Liker 12
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg ville sagt så mye i etterkant. Jeg ville nok smelt døra igjen, evt forlatt plassen om jeg kom til ferdigpynta hus. 

Men om du føler for å si noe, så send en felles sms med noe ala"

Hei. Takk for babyshower, men jeg syns det ble litt dumt når jeg eksplisitt har bedt om at det ikke arrangeres, og tårene mine var av sorg og redsel, ikke glede. Som dere vet har jeg sterk fødselsangst og setter pris på dere og initiativet deres, men håper jeg ser dere etter fødsel om den går bra. Fortsatt god søndag. "

Kanskje skriv mindre passivaggresivt. Men poenget mitt er, at disse venninnene VIL føle seg krenka om de bare får beskjed om at dette var dumt av de, og kanskje trekke seg unna. Du må nesten være litt hyggelig og anerkjenne initiativet dems og vennskapet samtidig. Dessverre. De vil nok føle seg stokk dumme, og krenka folk gjør dumme ting. 

Anonymkode: 19b94...ea8

• Liker 11
Skrevet

Ville ikke sagt noe. Du kan risikerte å ødelegge vennskap. De mente det nok godt og har nok ikke forstått at du mente det (kunne vært falsk beskjedenhet..). Lykke til med fødsel, håper det blir en fin opplevelse for deg!❤️

Anonymkode: 07f9c...353

• Liker 25
Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe til dem.De har tydeligvis ikke forstått hvorfor du ikke ville ha babyshower, og prøvd å overraske deg i beste mening. Dette har de ikke gjort for å såre deg, de trodde de gjorde noe fint for deg. 

• Liker 27
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Barna mine kommer snart, to små raringer. Jeg skal føde for første gang, og de skal bli kjent med verden.

Min mye eldre søster hadde en veldig traumatisk fødsel der hun døde og ble gjenopplivet - takk og lov for at vi bor i Norge! Den opplevelsen har gjort at jeg er nervøs for det som skal skje. Jeg har hatt gode samtaler med jordmor, og prøver å glede meg mer enn grue meg.

Fordi jeg vet noe om hvor galt det kan gå og hvor skummel en fødsel egentlig er, så gav jeg klar beskjed om at jeg ikke ønsker en babyshower. Jeg synes også det er en teit, amerikansk tradisjon, men det er en annen sak. Mine nærmeste venninner fikk beskjed om at de vil være hjertelig velkommen på barselgrøt om de vil, men jeg vil ikke feire noe som fortsatt kan gå galt. Glede meg over svangerskap? Ja. Feire fødsel før fødsel? Nei.

Men så gjorde de det likevel. De stod plutselig på døren med ballonger og stæsj, og alt jeg klarte var å gråte. De trodde det var gledestårer, og jeg klarte å ta meg sammen de timene det varte, men jeg føler at grensene mine har så til de grader blitt tråkket på.

Jeg vet at jeg er hormonell og nærtakende om dagen, det er så mange følelser i sving, men jeg vil gjerne få sagt fra til vennene mine hvor dårlig gjort jeg synes det var. Jeg vet bare ikke hvordan…

Anonymkode: f78a7...8e9

Er det mulig å være så utakknemlig som deg?! Jeg forstår ikke at det går an. 

Anonymkode: 2f1df...c48

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Du skal ikke det. Dette handler om deg, snakk med mannen/partneren din, men absolutt ikke klag på at vennene dine prøvde å gjøre noe fint for deg. 

Anonymkode: a8c90...a4c

Feil. De vennene der er mer opptatt av å kopiere amerikaske serier enn å lytte til venninnen sin. Jeg var meget klar på at jeg ikke ønsket babyshower da jeg hadde nok å tenke på, men fikk likevel. Jeg forlot huset og dro til min mor. Det er mange følelser rundt et svangerskap, og TS har full rett til å legge føringer.

• Liker 30
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det mulig å være så utakknemlig som deg?! Jeg forstår ikke at det går an. 

Anonymkode: 2f1df...c48

Utakknemlig? Om hun har så fødselsangst som hun skriver er det skikkelig ufølsomt av vennene å arrangere slikt.

• Liker 36
Skrevet

Venninnene dine har nok ikke forstått hvor dypt dette sitter hos deg.

Du bør jobbe litt med eget tankesett. Det er tydelig at episoden med din søster har festet seg, dette er sikkert ikke eneste området du er preget av dette. Om du tenker helt rasjonelt på det er sannsynlighet for at noe går feil i månedene etter fødsel, like stor som i fødsel, og således vil også feiring etter fødsel være feil. Det er ikke rasjonelt. 

Anonymkode: de024...1ba

• Liker 14
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville ikke sagt noe. Du kan risikerte å ødelegge vennskap. De mente det nok godt og har nok ikke forstått at du mente det (kunne vært falsk beskjedenhet..). Lykke til med fødsel, håper det blir en fin opplevelse for deg!❤️

Anonymkode: 07f9c...353

Overtredelsen fra vennene kan være grunn til at vennskapet ryker av seg selv. Og det er bedre om vennene skjønner hvorfor enn at ts bare forsvinner etter fødsel 

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes du skal si fra at du føler deg lite respektert. Noen må jo faktisk stå opp mot dette amerikanske pisset.

Jeg er motstander av babyshower av akkurat de samme grunnene som deg. Jeg har vært på en eneste, og jeg har gjort det klart for mine nærmeste venner at jeg kommer til å si nei til fremtidig deltakelse.

Så jeg foreslår at du spør dem i en passende setting: hvorfor arrangerte de babyshower når du har sagt fra om at du ikke ville ha det? Vent gjerne til etter fødsel og til babyshoweren er kommet litt på avstand.

Jeg ser at det er flere her som mener at det er tanken som teller og at venninnene bare prøvde å være hyggelig. Hvor langt skal dere strekke den? Er det greit å sende venninnen med høydeskrekk på tandemhopp for å være hyggelig på utdrikningslaget hennes? Er det tanken som teller dersom man møter opp med en stor bukett blomster og synger bursdagssangen på jobben til en som har sagt tydelig fra om at dette er uønsket? Ja, jeg vet at enkelte av dere synes det, og jeg vet også at enkelte blir fornærmet på bursdagsbarnet når dette ber dem ryke og reise.

Det er forskjell på å ikke vite om en person ønsker å bli overrasket med babyshower og vite det og gjøre det likevel. Gjør man det likevel bør man faktisk innrømme at en ikke gjør det for den vordende mor men for seg selv fordi en selv synes det er gøy.

Jeg synes det er blodharry ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...