AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #1 Del Skrevet 15. august 2021 Sliter veldig siste uken før lønn denne måneden. Kan jeg be om forskudd? Anonymkode: 9fa74...6ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #2 Del Skrevet 15. august 2021 Alltid lov til det. Men det er ikke sikkert du får da. Anonymkode: 3f83b...189 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #3 Del Skrevet 15. august 2021 Ja, det er sykt frekt og vitner om at du ikke har kontroll på livet ditt. Hadde faktisk samlet panteflasker for å kjøpe havregryn framfor å be om forskudd på lønn. Anonymkode: 7baa8...2b5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #4 Del Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er sykt frekt og vitner om at du ikke har kontroll på livet ditt. Hadde faktisk samlet panteflasker for å kjøpe havregryn framfor å be om forskudd på lønn. Anonymkode: 7baa8...2b5 Anonymkode: f6994...673 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antiviruset Skrevet 15. august 2021 #5 Del Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sliter veldig siste uken før lønn denne måneden. Kan jeg be om forskudd? Anonymkode: 9fa74...6ff Tja frekt er det ikke. Men du viser jo at du ikke har kontroll. Du kan jo si at du har fått en stor uventet regning som du sliter med. Dette skjer nok ikke flere ganger at du vil få forskudd på lønn, mange arbeidsgivere er restriktive med det. Det har sin grunn i at de ikke vil gjøre deg den bjørnetjenesten dette er over tid til å ikke tilpasse forbrukt til inntjeningen din. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #6 Del Skrevet 15. august 2021 Prøv å unngå det hvis du kan. Det gir litt dårlig inntrykk. Med erfaring fra lønnskjøring på arbeidsplasser kan jeg bare si at det er noen gjengangere som alltid må ha forskudd på lønn. Dette er IKKE folk man vil betro masse tillit, da det signaliserer dårlig økonomisk styring, noe som igjen øker risikoen for økonomisk utroskap. Selvsagt er ikke alle som får forskudd upålitelige personer, men man ser en viss risiko, i alle fall hvis det gjentar seg. Det er også en viss overlapp mellom de som gjentatte ganger ber om forskudd og de som får tvangstrekk i lønn. Men på den annen side: i noen tilfeller er det å be om forskudd det beste alternativet. Anonymkode: 66c1a...5dc 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #7 Del Skrevet 15. august 2021 Det er slett ikke alle arbeidsgivere som gir forskudd på lønn. Anonymkode: 84fa6...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #8 Del Skrevet 15. august 2021 Just now, AnonymBruker said: Det er slett ikke alle arbeidsgivere som gir forskudd på lønn. Anonymkode: 84fa6...30f Og det er jo heller ikke spørsmålet, men flott bidrag til tråden! Nei, jeg synes ikke det er frekt, men som andre er inne på, det vitner om at du roter med økonomien. Da jeg var yngre fikk jeg det noen ganger, på en liten arbeidsplass hvor jeg hadde jobbet i mange år. Der jeg jobber nå hadde jeg ikke turt å spørre, men på forrige arbeidsplass var vi omtrent som en familie - der gikk det greit å spørre om forskudd (noe som alltid ble innvilget for øvrig). Anonymkode: 39869...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #9 Del Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og det er jo heller ikke spørsmålet, men flott bidrag til tråden! Nei, jeg synes ikke det er frekt, men som andre er inne på, det vitner om at du roter med økonomien. Da jeg var yngre fikk jeg det noen ganger, på en liten arbeidsplass hvor jeg hadde jobbet i mange år. Der jeg jobber nå hadde jeg ikke turt å spørre, men på forrige arbeidsplass var vi omtrent som en familie - der gikk det greit å spørre om forskudd (noe som alltid ble innvilget for øvrig). Anonymkode: 39869...60f Poenget var da at TS jo bør sjekke først om hennes arbeidsgiver gir forskudd på lønn. Liten vits å vise arbeidsgiver at man både har null økonomisk kontroll og er idiot som spør selv om man burde vite at svaret blir nei fordi arbeidsgiver ikke tillater forskudd på lønn. Anonymkode: 84fa6...30f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #10 Del Skrevet 15. august 2021 Hva er det du sliter med denne uka da? Er det regninger eller penger til mat? Og har du barn å forsørge? Om jeg var alene hadde jeg "overlevd" på det jeg hadde i skapene! Om du har ansvar for barn er det selvsagt annerledes! Regninger tåler vel å ligge ei uke uten at det blir totalt krise (om de ikke har ligget allerede selvsagt?) Å spørre om forskudd er å røpe at du sliter med å styre økonomien, og noe jeg ville prøvd hardt å unngå! Dessuten; hvordan blir det neste mnd, og i mnd framover når du bruker lønna du på forskudd? Det blir jo bare verre! Jeg hadde gjort alt jeg kunne for å klare meg den uka som er igjen til lønn, og så prøvd å se på hvordan jeg kunne styre det bedre framover! Anonymkode: 7a727...571 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #11 Del Skrevet 15. august 2021 Selvfølgelig vil folk tror at du er en kandidat for Luksusfellen om du ber om forskudd på lønn. Om du absolutt ikke har noen vei utenom, så hadde jeg bedt om det. Det er smartere å ha ett kredittkort og bruke det, istedet for å be forskudd. Anonymkode: 8ebb5...fcd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #12 Del Skrevet 15. august 2021 Ingen av arbeidsplassene jeg har jobbet ved har tillatt å utbetale forskudd på lønn, så jeg ville ha forsøkt å finne en annen løsning. Anonymkode: 9c421...ab1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #13 Del Skrevet 15. august 2021 Det er absolutt ikke frekt, og du trenger heller ikke å gjøre det på en slik måte at "alle" finner ut av det. Ikke en gang sjefen din trenger nødvendigvis å vite om det. Bare ta en telefon til regnskap. Anonymkode: 5e582...4bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2021 #14 Del Skrevet 15. august 2021 En uke før lønn hadde vårt lønningskontor steilet på en sånn forespørsel - det er i denne tiden de klargjør lønnen og vil ikke ha inn ekstra arbeid. For øvrig har de ingen myndighet til å godkjenne noe sånt - det må gå gjennom nærmeste leder og videre til daglig leder for godkjenning. Andre arbeidsgivere jeg har hatt har hatt både flytende forskudd og fast forskudd midt i måneden. Begge deler medførte at man levde på forskudd og hadde ikke penger igjen før lønning. Det er ikke frekt å spørre, men du bør ha plan B klart, for du kan få nei. Hvor mye er det du mangler, og hvor lenge og hvor mange er det som skal klare seg på det? Hvis vi snakker om en tusen lapp eller to vil banken din kunne gi deg anledning til å overtrekke kontoen din for et kortere tidsrom. Kredittkort er en annen mulighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #15 Del Skrevet 15. august 2021 Ikke frekt. men å heller bruke kredittkort vil spare de for ekstraarbeidet. Det skal utbetales, godkjennes i bank (kanskje av 2 personer) , regnskapsføres og trekkes inn igjen på lønnskjøringen. Anonymkode: 59313...791 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #16 Del Skrevet 15. august 2021 Jeg jobber i kommunen og det er egentlig helt umulig hos oss med forskudd på lønn. Men det må ikke gå gjennom leder da. Min mann banket meg grovt og forlot meg og barna og tok med alle sparepengene våre, og hadde drenert felleskortet.. ei uke før lønn. Jeg hadde 200 kr på egen konto, og ikke mat. Skamfull kontaktet jeg lønningsavdelingen og fortalte historien min og da var det brått null problem med forskudd, enda jeg vet folk har fått nei før. Og ingen så meg som et rotehue. Dessuten er jo forskuddet mitt. Jeg hadde jo jobbet inn den lønna sist mnd. Anonymkode: 2ec51...c95 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #17 Del Skrevet 15. august 2021 Jeg vikle ikke gjort det, det gir et dårlig inntrykk og medfører en del ekstraarbeid for lønn/regnskap. Anonymkode: 39539...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #18 Del Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg jobber i kommunen og det er egentlig helt umulig hos oss med forskudd på lønn. Men det må ikke gå gjennom leder da. Min mann banket meg grovt og forlot meg og barna og tok med alle sparepengene våre, og hadde drenert felleskortet.. ei uke før lønn. Jeg hadde 200 kr på egen konto, og ikke mat. Skamfull kontaktet jeg lønningsavdelingen og fortalte historien min og da var det brått null problem med forskudd, enda jeg vet folk har fått nei før. Og ingen så meg som et rotehue. Dessuten er jo forskuddet mitt. Jeg hadde jo jobbet inn den lønna sist mnd. Anonymkode: 2ec51...c95 Det var jo en meget spesiell situasjon da. Hadde også gitt deg forskudd ❤️ Anonymkode: 39539...218 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isw Skrevet 15. august 2021 #19 Del Skrevet 15. august 2021 Her var det mye rare svar. De fleste arbeidsgivere har en bevisst policy rundt forskudd på lønn. Enten gjøres det, eller så gjøres det ikke. Du får ja eller nei basert på det. Arbeidsgivere har typisk ikke følelser for de ansatte og tar ikke stilling til om det er frekt eller du har dårlig råd. Spør, så får du svar. Personlig ville jeg heller brukt et kredittkort til å kjøpe det nødvendigste, og betale når jeg fikk lønn. Det påløper ingen renter da. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #20 Del Skrevet 15. august 2021 Klart du kan spørre å nei man er ikke luksusfellenkanditat pga det Anonymkode: cdb6a...103 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå