Gå til innhold

Invistert feil i xxl. Tapt penger.

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette med å begrense tapet er jeg også lite erfaren med. 😅 tapet kan jo bli større.

Anonymkode: 8f9a8...a5a

Jeg ville solgt meg ut av XXL, og investert pengene i noe så enkelt som fond. Globale indeksfond er et sikkerstikk. Men også norsk, svensk og finsk indeksfond. Sper du på med ett eller to tek- og miljøfond, samt kanskje eiendom, så er du berget over tid.

Det tar jo litt tid å hente inn et tap, men du vet iallefall at tapet vil bli hentet inn igjen tilslutt. 

Aksjehandel er ikke for alle. Og når du ikke vet eller kan noe om det så er det beste å holde seg unna. Markedet svinger fort, og tåler du ikke et tap så må du heller ikke stå i aksjer. Aksjer er høyrisiko. Fond er litt mindre risiko ettersom porteføljen er spredt rundt på aksjer. 

NB: ikke invester mer enn hva du tåler å tape. Du taper sjeldent alt, men det kan faktisk hende det også. Hadde XXL slått seg konkurs så hadde du vært helt fri for penger nå.  

Anonymkode: 7e1e0...c37

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
nomore82 skrev (1 time siden):

Trådtittel og den røde tråden her er generelt veldig uklar på hva du er ute etter. Spesielt når du svarer med "så får jeg sitte alene med dette da". Ja?

Vel Jeg har fått mange gode innspill som var nyttige. Om du ikke har noe å dele eller synes mitt innlegg var vanskelig å forstå så går det helt fint, du trenger ikke svare.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor svarer du i tråden her når du bare tuller? 

Moroklump.

Anonymkode: 603af...a99

Skrevet

Jeg ville solgt meg ut av XXL, og investert pengene i noe så enkelt som fond. Globale indeksfond er et sikkerstikk. Men også norsk, svensk og finsk indeksfond. Sper du på med ett eller to tek- og miljøfond, samt kanskje eiendom, så er du berget over tid.

Det tar jo litt tid å hente inn et tap, men du vet iallefall at tapet vil bli hentet inn igjen tilslutt. 

Aksjehandel er ikke for alle. Og når du ikke vet eller kan noe om det så er det beste å holde seg unna. Markedet svinger fort, og tåler du ikke et tap så må du heller ikke stå i aksjer. Aksjer er høyrisiko. Fond er litt mindre risiko ettersom porteføljen er spredt rundt på aksjer. 

NB: ikke invester mer enn hva du tåler å tape. Du taper sjeldent alt, men det kan faktisk hende det også. Hadde XXL slått seg konkurs så hadde du vært helt fri for penger nå.  

Anonymkode: 7e1e0...c37

Ja jeg angrer veldig på at jeg ikke satte alt inn i fond og aksjehandel er definitivt ikke for meg. Jeg tenker venter litt mer og ser hvordan det går fremover. Takk for bra svar! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enig i ovenstående, her må du ta skylden selv.

Hadde du kjøpt XXL aksjer i mars/april 2020 ville jeg sagt det var superlurt. Men når du så kjøper i 2021, kan du ikke ha lest mye nyheter før du tok avgjørelsen din. XXL er vel den aksjen, sammen med Europris, som virkelig har skutt i været som følge av pandemien.

Sitt på aksjene dine og selg når prisen er mest mulig lik den du kjøpte for. Og så holder du deg til fond etter det.

Anonymkode: 77f78...00d

Jeg er uenig. Hvorfor skal hun fortsette å spekulere i XXL? Fortid er fortid, sunk cost, spørsmålet er, i dag har hun x kroner i XXL-aksjer, er det en fornuftig investering fremover eller bør hun kjøpe noe annet? Svaret er det samme enten pengene er i aksjer eller på bankkonto.

Anonymkode: e35e1...b18

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er uenig. Hvorfor skal hun fortsette å spekulere i XXL? Fortid er fortid, sunk cost, spørsmålet er, i dag har hun x kroner i XXL-aksjer, er det en fornuftig investering fremover eller bør hun kjøpe noe annet? Svaret er det samme enten pengene er i aksjer eller på bankkonto.

Sikkert fordi vedkommende tror at «pengene er ikke tapt før du selger aksjene». Forøvrig noe av det mest idiotiske utsagnet jeg hører når det kommer til aksjeinvesteringer.

• Nyttig 1
Skrevet
nettengel skrev (4 timer siden):

Man burde ikke investere i aksjer om man ikke har råd til å tape dem. 

Selv om man har råd til det, så er det jo kjipt å tape 40 000 kr? Eller? 

Anonymkode: 53c79...492

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Selv om man har råd til det, så er det jo kjipt å tape 40 000 kr? Eller? 

Anonymkode: 53c79...492

Kansje han mener det er bare for de som har veldig mye verdier fra før av.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at hun skal kjøpe mer. Hun skal sitte med de aksjene hun har og se tiden an. Ser man på aksjehistorikken til XXL, så er det sannsynlig at kursen vil stige (og synke og stige osv). Vi vet ikke hva TS kjøpte for, så rådene her blir generelle. Noen har is i magen, noen selger på nedtur.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke sagt at hun skal kjøpe mer. Hun skal sitte med de aksjene hun har og se tiden an. Ser man på aksjehistorikken til XXL, så er det sannsynlig at kursen vil stige (og synke og stige osv). Vi vet ikke hva TS kjøpte for, så rådene her blir generelle. Noen har is i magen, noen selger på nedtur.

Meningsløst råd. Du burde være forsiktig med å gi råd i saker du åpenbart ikke har noen kunnskaper…

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts: les deg opp på xxl og sett deg inn i bedriften og økonomien. 

Anonymkode: f4c98...f68

Dårlig råd,  like dårlig som det rådet eksen ga henne.

I velfungerende markeder, så er prisen på aksjen det folk mener aksjen er verdt, ETTER at de med mye penger har satt seg inn i bedriften og økonomien.

Du kan aldri i snitt slå markedet, uansett hvor mye du leser.

Det eneste TS bør vurdere, er om risikoprofilen passer hennes behov. Å spå fremtiden kan hun ikke.

På generellt grunnlag, er for *99.9% av folk å investere i enkeltaksjer en dårlig ide, i forhold til f.eks indeksfond.

Unntaket er om du foretrekker å ha mulighet til å vinne stort, altså ønsker stor varians og er villig til å ofre risikojustert profitt for å oppnå dette.

Tilpass investeringer risikoprofilen, ikke tro du kan spå fremtiden. Invester i indeksfond *

Anonymkode: 5dc53...05d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg trodde ikke du mente at hun skulle kjøpe mer. Det jeg mener, er at hun må se på aksjeverdien i dag som en investering på x kroner, og spørre seg selv hvor den bør investeres videre. Tapt er tapt. Det som gjelder nå er hva som skjer fremover.

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, A-hunter said:

Et annet triks er å "snitte seg ned", dvs å kjøpe flere aksjer gjennom nedturen, slik at snittprisen pr aksje blir lavere.

Når så toget går (hvis det skjer) blir fortjenesten på akkumulert beholdning høyere. 

Man skal være kald, kynisk og tålmodig. Og være forberedt på høye tap.

Vedr skatt gjelder FIFO, first in, first out.

Jeg kjenner ikke jojo-aksjen XXL, men den virker være drevet av spekulasjon og rykter på resultater. Dvs følg med i dagene før fremleggelser.

Dette.

Jeg er en glad amatør med aksjer selv, og jeg tar aldri imot konkrete råd om enkeltaksjer fra andre. Det gjør bare at du føler deg ekstra dum den dagen det går skeis: "Hvorfor hørte jeg på ham", liksom. Mange gir råd om at man ikke skal følge med på aksjekursene, men hvis man trenger råd av den typen så bør man holde seg til fond. Da har man ikke mage til å tåle svigningene.

Jeg følger med aksjekursene hver dag, fra time til time. Jeg er også på butikken hver dag til tross for at Luksusfellen sier jeg må ukehandle. Forskjellen på meg og mange andre er at jeg ikke lar følelsene styre i hverken aksjemarkedet eller på butikken. Derfor kan jeg gjøre det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men jeg vet jo ikke hva jeg bør gjøre. Jeg har tenkt at om de går litt opp nå, slik at jeg taper 20 000 - 30 000 så kan jeg takle det. Da går jeg ihvertfall i null.

Kom deg fortest mulig ut av aksjemarkedet og fordel alle sparepengene dine i fond med størst andel i globak indeks

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Min eks overtalte meg og var velsig standhaftig og bestemt, dette måtte jeg gjøre. 🤪 oppførte seg om han hadde skikkelig peiling. Jeg invisterte i xxl og tapte 50 000 ila 2021.

Hva skal jeg gjøre? Jeg stoler ikke på han lengre, han mener jeg må vente og se. 

Jeg har gått imot hans råd og tjent 20 000 på en annen aksje så jeg kan takle å tape 20 000. Jeg er så redd det går helt dritt med denne aksjen og lurer på om jeg bør selge om den går litt opp. 

Ville holdt aksjen noen år. Det er jo ikke et tap før du selger :) 

Skrevet
6 hours ago, Potetjinta said:

Det er jo ikke et tap før du selger :) 

Tullpreik. Kjøper du en børsnotert aksje og kursen faller har du tapt penger. Kun ikke-økonomer kan finne på å si noe annet.

Skrevet
Håkon 1970 skrev (25 minutter siden):

Tullpreik. Kjøper du en børsnotert aksje og kursen faller har du tapt penger. Kun ikke-økonomer kan finne på å si noe annet.

Så ditt råd er at teoretisk tap skal realiseres til reelt tap? Jeg tviler veldig på at du har den kunnskapen du later som du har,for det du sier kunne lik godt vært «Taper boligen din verdi,selg». Men siden de fleste vet at boligpriser varierer,så gjør ikke folk det.

Om ts kjøper fond,vil disse også svinge i verdi. Men der er grunnfjellet sterkere siden det skal mye til for at alle investeringene skal gå nedenom og hjem samtidig. Med aksjer er man prisgitt markedets tro på det ene selskapet. Tror du virkelig xxl står ved stupet? Nei. Så da beholdes aksjen. 

Skrevet

Så ditt råd er at teoretisk tap skal realiseres til reelt tap? Jeg tviler veldig på at du har den kunnskapen du later som du har,for det du sier kunne lik godt vært «Taper boligen din verdi,selg». Men siden de fleste vet at boligpriser varierer,så gjør ikke folk det.

Om ts kjøper fond,vil disse også svinge i verdi. Men der er grunnfjellet sterkere siden det skal mye til for at alle investeringene skal gå nedenom og hjem samtidig. Med aksjer er man prisgitt markedets tro på det ene selskapet. Tror du virkelig xxl står ved stupet? Nei. Så da beholdes aksjen. 

Det er den siste setningen som er relevant her. Hva tror du skjer fremover? Tror du aksjen skal opp, behold. Tror du den skal ned, selg. Hva som har skjedd frem til i dag og hvilken verdi aksjen har i forhold til hva du betalte er totalt irrelevant.

• Liker 1
Skrevet
Håkon 1970 skrev (2 timer siden):

Du er på jordet. Det er ikke realisert før du tar de ut. De kan selvsagt gå opp igjen om du holder lenge nok på de!

Anonymkode: ba86d...a92

Skrevet

100% enig med deg - godt eksempel med boligmarked. De aller første vil oppleve at aksjen de har kjøpt ikke vil gå ned, for de aller færreste kjøper på bunn. 

Anonymkode: ba86d...a92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...