AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 Har en tre uker gammel baby som er første barnebarn på begge sider, og som naturligvis mange vil hilse på og besøke. Hele tiden. Etter at vi kom hjem fra barsel har vi hatt besøk hver dag, eller besøkt andre utenfor huset. Noen dager har vi hatt flere avtaler samme dag. Merk at svigerfamilien kan komme på besøk og bli værende i 5-6 timer! Jeg hadde et veldig lett svangerskap, og kom meg også veldig lett etter fødselen. Da vi kom hjem fra sykehuset følte jeg meg helt fin (rent fysisk) og jeg tror derfor det er lett for familien glemme for vanskelig barseltiden kan være. Jeg har snakket med familien min om dette, og de er klar over at vi trenger litt fred og ro. Men samboeren min er en people-pleaser og har vanskelig for å si nei når folk inviterer på besøk eller spør om de kan komme innom oss. Jeg har selvfølgelig pratet med han om hvor krevende denne tiden har vært for meg, og ikke minst hvor viktig det er at barnet får ro og hvile denne tiden. Det eneste som betyr noe nå er jo at barnet skal ha det bra. Men som førstegangsforeldre lurer jeg da på: hvor mye besøk er ok? Håper noen kan dele deres erfaringer, selv om jeg skjønner at det vil variere fra familie til familie personlig kunne jeg tenkt meg å låse meg inne hele den første måneden, men kan jo diskuteres hvor sunt det er for psyken også😅 Anonymkode: 63719...759 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Med første barnet kom svigermor innom nesten hver kveld fra barnet var ca 2-3 uker. Hun kom fordi hun ønsket å avlaste oss med kolikkbaby, å det satte jeg pris på. Før baby var 2-3 uker hadde vi kanskje familiebesøk en eller to ganger totalt. Med 2 mann hadde vi knapt familiebesøk. Synes det er helt ok å ha ro de første ukene. Anonymkode: 11b65...bc3 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #3 Skrevet 15. august 2021 Med første hadde vi det mye slikt du beskriver. Satt ikke grenser fordi jeg ikke «visste bedre», men hadde besøk første dag på barsel i 4-5 timer bare for å illustrere.. samt at svigers kom svært ofte og satt å holdt baby(!) allerede fra første ukene. Kan sikkert få kommentarer her om at sånt er avlastning , greit osv MEN.. førstemann hos oss slet med søvnen, var veldig urolig, og vi slet også med ammingen.. når jeg ser tilbake så ser jeg at det kanskje ikke er så rart. Første døgn på barsel skal brukes til å bli kjent mor og barn.. at barnet ligger til brystet osv.. dumt at jeg ikke så det og satt grenser selv, men skulle ønske andre hadde gjort d Med andremann har vi besvisst satt grenser mtp mye mindre besøk , og her sitter vi med en rolig baby på 2 mnd som dier og sover godt Anonymkode: 079c5...37e
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #5 Skrevet 15. august 2021 Slitsomt å ha det sånn. Hadde ikke orket. Mannen min er også people pleaser.. jeg også, men jeg orker ikke besøk hele tiden fordi. Han kan si noe mener jeg, da det er hans familie! Hvis ikke han sier noe, så hadde jeg sagt noe selv, på en hyggelig måte.. Anonymkode: daf95...a77
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 Her syns jeg pappaen burde please deg og baby, ikke alle andre! Tid for ro og kos med baby, ikke for å være supersosiale. Dere får aldri denne tiden igjen, og det er mye som skjer både med kropp og sinn - sett babyen deres først og sett grenser! Anonymkode: d3e1d...3b6 2
Strange Doll Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 Fra barn nr 2 var jeg den «slemme» mammaen som sa at jeg trengte ro og ikke ønsket besøk i timesvis hver dag. Svigermor ville være der hele tiden, jeg sa ifra om at du kan komme å bli i et par timer, men ikke mer enn det i begynnelsen. Angrer ikke på at jeg prioriterte at bare vi i kjernefamilien skulle få mest mulig tid til å bli kjent med baby. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #8 Skrevet 15. august 2021 Du må selv bestemme hva som er best for deg og babyen. Noen elsker å få masse besøk og ønsker å vise fram babyen. Andre ønsker å ha null besøk, eller orker det ikke. Det er i alle fall ikke mannen din alene som skal bestemme hvor listen legges, spesielt siden han ikke er så god til å si nei til folk. Anonymkode: 48023...ee1 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #9 Skrevet 15. august 2021 Vi fikk nr 3 rett før det smalt med korona. Beste timingen ever ift besøk - har fått være i fred stort sett, har vært rikelig med to storebrødre rundt 🤣🤣🤣 Nr tre har vært rolig, sovet godt og virkelig funnet sin plass hos alle i familien, nok nettopp pga korona og at vi har fått mye kvalitetstid sammen. Det er litt forskjell på besøk synes jeg. De som hjelper til, avlaster eller har med mat er ok. De som bare setter seg og forventer å bli oppvartet, og ikke minst de som ikke respekterer at baby er trøtt, sulten eller ikke vil være hos dem, de kan jeg begrense besøket for. Anonymkode: 8cc9b...b1e 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #10 Skrevet 15. august 2021 Hadde mer besøk før fødsel enn etter. Gjorde det klart og tydelig for samboer gjennom svangerskapet at jeg styrte skuta, at det var min form vi brukte som mal på hvordan vi skulle leve i tiden etter fødsel. Vi dro heller på besøk, enn vi tok i mot besøk, for da kunne vi dra så fort vi (jeg) ville. Det var himmelsk. Men nå hadde jeg vondt i underlivsområdet i 8-10 uker etter fødselen da, og måtte lindre med dusj 2-3 ganger om dagen til uke 7-8 så jeg var litt mer gåen enn det du er da... Anonymkode: d2a09...0a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå