Gå til innhold

Kjøpe rekkehus eller bo i leilighet og ha bedre økonomi??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så vanskelig for å ta steget ut for å kjøpe et rekkehus? Er så redd for å få "dårlig" råd og ende opp der vi var før vi begge tok utdannelse og gikk opp i lønn. Nå er vi begge ferdige med bachelor og har samlett inntekt på 1.2 mill. Vi har en leil som har gir oss 1.5 mil i egenkapital og vi har 500k i sparepenger. Pr dags dato sier banken ja til å kjøpe noe noe for rundt 7 Mill. Nå ligger det et nydelig rekkehus ute som vil gi oss et lån på 4.7 mill. 

Men jeg syns det er så drøyt mye penger og jeg vil nesten bli bonde her jeg bor nå. Utfordingen er jo at vi har tre barn som fortjener litt mer plass og eget rom. Nå deler de to minste jentene på 7 og 8 rom. 

Men føler det er slik at "alle" kjøper større og bedre når økonomien tillater det...

Anonymkode: a6321...aaa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig mange bor og lever over evne. Enhver må finne ut hva de er komfortable med. Vi bor i leilighet i storby, kunne sikkert fått mer for pengene lenger unna, eventuelt lånt mer og bodd større, men hva er vitsen om man ikke har råd til å benytte seg av det byen har å by på?

Drit i hva “alle andre” gjør, og gjør det som passer din familie og økonomi best. 

• Liker 4
Skrevet

Det jeg vet for egen del, er at jeg aldri hadde fått sove om natten ved å vite at jeg hadde lånt så mye at økonomien var strukket til bristepunktet, og mange millioner i gjeld sto i mitt navn.

Ville heller bodd litt mer komfortabelt i leilighet. Ingen barn har vondt av å dele rom, i hvert fall ikke hvis de er samme kjønn (to jenter eller to gutter). Da burde det gå fint.

Anonymkode: 6babb...013

• Liker 4
Skrevet

Nesten 5 mill i lån høres sinnsykt mye ut om man ikke har veldig høy inntekt.

Om du bor i Oslo (som jeg regner med siden dere må ut med 7 mill for et rekkehus), så er det ganske vanlig å dele soverom med søsken - særlig når man har 3 barn. 

Anonymkode: 1a869...2fd

• Liker 2
Skrevet

Jeg har inntekt på 600.000 og boliglån på 3.5 mill. Bor i rekkehus. Da jeg gikk gjennom samlivsbrudd og så på leiligheter så er leilighetene så dyre i byen jeg bor i at jeg maks hadde spart 2000 i måneden på å flytte til leilighet. Hadde mistet kjellerstue, gjesterom, garasje, hage, tre boder og vaskerom. Det er så verdt å ha litt plass, selv om jeg bare har ett barn. 

Prisene stiger, om noen år er rekkehuset dere ser på mye dyrere. Og om noen år må dere ha mer plass til barna, det er kanskje like greit å ta det nå?

Anonymkode: 2f6b8...fe8

• Liker 9
Skrevet

Vi har inntekt på rett under 500 000 til sammen, og har lån på 1,9 mill. Jeg har bundet renten nå, så vi skal betale den samme summen neste 10 årene da, men hadde regnet med en økning av renten i budsjettet vårt da. 

Jeg ville satt opp ett budsjett, og regnet ut hvor mye dere kan tåle i lån med tanke på renteoppgang osv. 

Jeg ville personlig valgt større plass med 3 barn, men nå har jeg ikke behov for dyre merkeklær eller dyre ferier osv. Så det spørs vel egentlig hva en ønsker bruke pengene sine på. 

Anonymkode: 920e0...fbb

• Liker 3
Skrevet

Har litt samme dilemma, bare at det er meg og barn. Begynner å få lite i lån. Må si det frister lite å få mye i lån igjen i bytte med noe større. Drømmer om økonomisk uavhengighet og har prioritert investeringer nå. Tror jeg heller skal tenke smartere med den plassen vi har i stedet for å få større bolig og mere gjeld. 

Anonymkode: dd34f...622

Skrevet

Null stress, det klarer dere helt fint. Ungene må få egne rom på den alderen og høyere lån er konsekvensen av å få mange barn som må ha en plass å være.

Anonymkode: 52294...9ef

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i nedbetalt leilighet og ønsker ikke å kjøpe større bolig og skaffe meg stor lån igjen. Jeg opplever stor frihet og økonomisk trygghet i å være gjeldsfri. Har mulighet til å spare mye hver måned eller frihet til å ta en reise eller andre uforutsette utgifter på sparket. Jeg tror det å hige etter større og mer ikke gir lykke, for som du sier kan du sitte der med mange månedlige utgifter og mindre frihet til forbruk og sparing.

Så er vi jo forskjellige på behov. Kanskje dere føler det blir for trangt. Kanskje savnet etter å luke i hagen eller måke snø blir for stort. Da må dere jo flytte for bedre trivsel. Men jeg ville ikke gjort det for å gi etter for det utvendige presset om å hige etter større finere bedre.

Anonymkode: efa49...c5d

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du bor i Oslo (som jeg regner med siden dere må ut med 7 mill for et rekkehus), så er det ganske vanlig å dele soverom med søsken - særlig når man har 3 barn. 

Det er ikke så fryktelig mye om de tjener ca. 600000 hver. Jeg lånte 1,8 millioner da jeg hadde bare 360000 i inntekt, og da var banken villig til å gå 200000 høyere. Lånet er nå under halvparten så stort og lønna mye bedre.

Anonymkode: 780b9...ec6

Skrevet

Jeg ville tenkt det kom litt an på om dere har kommende lønnsøkninger eller ikke. Selv har vi enebolig med 4,2 i lån og ca 3 millioner i ek med en inntekt på 1,1, men med et par sikre lønnsøkninger i offentlig sektor. Personlig synes jeg dette er passe nivå, kunne lånt nesten 2 millioner mer av banken, men med fremtidige renteøkninger ville det kostet for mye av hobbyer, middager ute og reiser for vår del. 

Anonymkode: c35f5...6fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har 1,4 mill i samlet inntekt, ikke veldig mye mer enn TS, og ender opp med totalt lån på nesten 6 millioner nå når rekkehuset vårt er ferdig (eier også hytte til 1,8 mill og rekkehuset har takst på rundt 7 mill ferdig bygget).

Vi har rente på 1,25% i dag, men hvis man regner på at den går opp til 2% så utgjør det ca 22 000 kr i mnd i boliglån for oss. Da har vi 60 000 kr i mnd igjen å bruke på resterende regninger og sparing og gøy. Kan ikke si vi sover dårlig om natten. Vi har ekstremt god råd.

5 mill på 1,2 mill I inntekt er null stress.

Anonymkode: 52294...9ef

• Liker 3
Skrevet

Her på KG virker det som alle har i nedbetalte boliger. Men et lån på 5 mill på en samlet inntekt på 1,2 mill er da helt normalt hvis man bor i en av de store byene. Spørs selvfølgelig på alder. Mitt mål er at bolig skal være nedbetalt før jeg er pensjonist og det rekker jeg helt fint. Og da vil prisstigning på et hus mest sannsynlig være høyere enn på en billigere leilighet. 

• Liker 7
Skrevet

vi har også 1.2i samlet inntekt. tenker at dere lett kan kjøpe rekkehuset. dere bør ha råd til å betjene det lånet. vi ser også at vi kan få boliger til 7mill men tenker at rundt 5 er perfekt. 

dere har tre barn som blir eldre, og de trenger plass. Tenk på dem også, ikke bare bare på hvordan det var før utdanning og jobb. 

Anonymkode: f0e15...898

Skrevet

sett fra et annet perspektiv:

dere får 60.000 utbetalt i måneden. 

dere har 500.000 I egenkapital + det som dere får for leiligheten

regner kun med egenkapital og det blir 4mill i lån, 16500kr i mnd. 

+strøm etc kan dere si 20.000 per mnd. 

da har dere 40.000 igjen til andre utgifter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

sett fra et annet perspektiv:

dere får 60.000 utbetalt i måneden. 

dere har 500.000 I egenkapital + det som dere får for leiligheten

regner kun med egenkapital og det blir 4mill i lån, 16500kr i mnd. 

+strøm etc kan dere si 20.000 per mnd. 

da har dere 40.000 igjen til andre utgifter. 

leste HI igjen og så jeg tok litt feil beregning. 

likevel. lånet vil koste 20.000

da er det 40.0000 til annen utgifter. 

det bør dere ha råd til. 

Skrevet

Aldri bo over evne.

Dere skal ha en hverdag også. Hvor mye får dere til overs i mnd med rekkehus? Hvor mye med leiligheten? Husk at det sannsynligvis kommer renteøkning. Jeg hadde ikke turt å kjøpe uten å ta hensyn til renteøkning på 8%, og regnet på å fortsatt ha det romslig med det. 

Jeg og mannen flyttet ut av byen til 10 min utenfor, og fant en bolig vi liker. Her kan vi være så lenge vi vil, men det viktigste uansett er at du har råd til å gjøre det du vil. Bortsett fra å bo. Jeg hadde aldri tatt maks lån av hva banken anbefaler. Da kan det bli veldig trangt.

Hva skjer om en av dere blir langtidssyke? Går på aap og ufør på 66% av dagens inntekt? Tenk på det også. Det kan skje når som helst, så sørg for en god livs- og uførforsikring nå.

Anonymkode: 76b9b...c2c

Skrevet

Kan det ikke finnes en mellomting? Jeg ville ikke turt å risikere å leve over evne (dersom en av dere blir syke feks, da vil dere slite, eller ved eventuelt brudd osv osv - tenk gjennom alle de kjipere scenarioene for å se hvordan det ville gått økonomisk, slik at du tar en helhetsvurdering) 

Anonymkode: 759fb...ebc

Skrevet

Hvis jeg måtte velge mellom å ha veldig god hver eneste måned, og å ha enda litt bedre bolig enn i dag, velger jeg å ha det romslig hver eneste måned. Jeg ville derfor valgt leiligheten, og utsatt huskjøp.

Anonymkode: 49676...f13

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg måtte velge mellom å ha veldig god hver eneste måned, og å ha enda litt bedre bolig enn i dag, velger jeg å ha det romslig hver eneste måned. Jeg ville derfor valgt leiligheten, og utsatt huskjøp.

Anonymkode: 49676...f13

Det er jo helt ulogisk å vente. Hvis boligprisene stiger med la oss si 5 % til de kjøper så vil mellomlegget mellom nytt hus og det man får for leiligheten bare bli større, og de må ta opp et enda større boliglån. Kjøper de nå får de mest sannsynlig kjøpt det for en greiere pris enn om 2-3 år, og om 2-3 år har de steget i lønn og allerede betalt ned 300 000 på lånet. 

Og når det gjelder det som andre nevner med ufør osv så finnes det faktisk forsikringer man kan tegne. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...