AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #1 Skrevet 15. august 2021 Hvordan spiser dere nypoteter? Jeg bruker vanligvis bare kokte poteter, men nypoteter er jeg ikke så glad i. Hvordan bruker dere dem? Hvilken sort er best? Anonymkode: b5a4e...4cd
Tvist Skrevet 15. august 2021 #2 Skrevet 15. august 2021 Nypoteter er fine å koke ned skall. De spises også med skall 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #3 Skrevet 15. august 2021 Vasker de og kutter de opp i tynne potetbåter. Lager en blanding av olje, hakket fersk oregano og estragon, salt og pepper. Vender potetene i denne blandingen og steker båtene i ovnen i ca 20-25 min på 200 grader varmluft, pass godt på de siste 5-10 minuttene da det fort kan bli for stekt med varmluft 😅 men dette er DIGG! Anonymkode: f18ab...7b1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #4 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vasker de og kutter de opp i tynne potetbåter. Lager en blanding av olje, hakket fersk oregano og estragon, salt og pepper. Vender potetene i denne blandingen og steker båtene i ovnen i ca 20-25 min på 200 grader varmluft, pass godt på de siste 5-10 minuttene da det fort kan bli for stekt med varmluft 😅 men dette er DIGG! Anonymkode: f18ab...7b1 Nei, 220 grader! Anonymkode: f18ab...7b1
Meadow Skrevet 15. august 2021 #5 Skrevet 15. august 2021 Nypoteter er nydelig. Vasker de først og beholder skallet på. Koker de som vanlig først, heller av vannet og har på litt smør, salt og pepper, og lar de dampe under lokk i fem-ti minutter. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #6 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei, 220 grader! Anonymkode: f18ab...7b1 Enig. Men også enig med forrige taler i at når man lager båtpoteter av nypoteter er det essensielt å bruke varmluft. For de nypotetene man får i butikken nå til dags er så vannholdige at de simpelthen trenger å tørkes ut for å få stekeskorpe og bli sprø. Som alltid når man lager båtpoteter må de legges i vann etter at man har skrubbet dem godt og skåret i båter eller staver, dette for at stivelse skal trekke ut i vannet - også viktig for å få sprø skorpe. Deretter tørkes potetbåtene godt før de går i ovnen med olje - gjerne i en forvarmet ovnsform/panne med slippbelegg. Jeg salter potetene først når de er ferdigstekt. Anonymkode: b10d4...b0d 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #7 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enig. Men også enig med forrige taler i at når man lager båtpoteter av nypoteter er det essensielt å bruke varmluft. For de nypotetene man får i butikken nå til dags er så vannholdige at de simpelthen trenger å tørkes ut for å få stekeskorpe og bli sprø. Som alltid når man lager båtpoteter må de legges i vann etter at man har skrubbet dem godt og skåret i båter eller staver, dette for at stivelse skal trekke ut i vannet - også viktig for å få sprø skorpe. Deretter tørkes potetbåtene godt før de går i ovnen med olje - gjerne i en forvarmet ovnsform/panne med slippbelegg. Jeg salter potetene først når de er ferdigstekt. Anonymkode: b10d4...b0d Jeg korrigerte meg selv med temp Anonymkode: f18ab...7b1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 15. august 2021 #8 Skrevet 15. august 2021 På samme måte som ikke nypoteter. Koke, steke, stappe, ovnsbakt osv
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #9 Skrevet 16. august 2021 Jeg elsker nypoteter og kan spise de alene som et måltid(altså kun potetretten) 500 gr nypoteter 3 spiseskjeer god olivenolje 1 fedd knust hvitløk frisk timian frisk oregano litt frisk rosmarin havsalt og sort pepper etter smak Kok nypotetene møre og hell av vannet. Ha potetene over i et serveringsfat og tilsett olje, hvitløk og krydderurter og vend potetene i denne blandingen. Det gjør ingenting om noen av dem sprekker opp litt, de vil bare ta til seg mer av den gode oljen. Dryss over salt og pepper etter smak og server straks. INGREDIENSER 800 g nypotet - små 200 g sukkererter 5 plommetomater DRESSING 2 ss hvitvinseddik 2 ss dijonsennep 1 dl olivenolje salt og nykvernet pepper Skrubb potetene godt og kok dem møre. Damp dem godt. Pisk sammen eddik, olje, salt og pepper. Skjær sukkererter i mindre biter på langs, del tomatene i grove biter. Anrett sukkererter, tomatbiter og hele små nypoteter på et serveringsfat. Hell dressingen over salaten eller ha den i en liten bolle for seg. Om du ønsker, så kan du pynte med litt frisk basilikum før servering 800 g nypoteter 2 ss Olivenolje 1 rødløk 1,5 dl ukokte belugaliser 5 stilker asparges 5 reddiker 8 jordbær Dill Vinaigrette 4 ss Olivenolje 1 ss hvitvinseddik 1 ss Lønnesirup 1 lite knippe dill, finhakket 1 lite knippe persille, finhakket 1 hvitløksfedd, finhakket 1 ts flaksalt Sett ovnen på 200°C. Halver potetene og legg i en ildfast form. Drypp over olivenolje og strø over en stor klype salt og stek i 15 minutter. Skrell en rødløk og skjær i tynne skiver. Ta ut formen i ovnen og legg i rødløken. Vend potetene og løken rundt og sett tilbake i ovnen i nye 15 minutter. I mellomtiden koker du linsene i rikelig med vann i ca. 15-17 minutter. Legg en sil over kasserollen med linser, skjær aspargesen i 3-4 cm lange biter og legg i silen, sett på lokket og la det dampe i et par minutter til de har myknet. Skjær hver reddik i fire biter og kutt opp jordbærene. Visp sammen ingrediensene til vinaigretten. Hell linser, poteter og rødløk i en stor skål, vend inn vinaigretten og bland godt slik at alt blir dekket og velsmakende. Vend inn asparges, reddiker og jordbær sammen med noen dillkvister Anonymkode: 0a539...e99 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2021 #10 Skrevet 16. august 2021 Mange fine tips her Anonymkode: a78ec...140
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 Kanskje litt vanskelig å svare på siden det avhenger av størrelsen, men hvor lenge koker dere dem? Lurer på om det kanskje er kokingen jeg ikke får helt til, at de enten blir overkokte eller litt harde Anonymkode: b5a4e...4cd
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #12 Skrevet 17. august 2021 Små nypoteter. Kok nesten ferdig, (med skall). Slå av vannet. Ta oppi en god klatt smør og f.eks dill, gressløk og persille. La potetene dampe ferdig under lokk. Nydelig! Anonymkode: 9a0df...e91 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #13 Skrevet 17. august 2021 De små: vi har fått hekta på å dele de i to/midten. ta litt olje i ildfast form og stek i stekeovn 30min med litt salt på. mye bedre enn kokte og tar like lang tid. de litt større smaker kjempe i fløtegratinerte poteter. gjør det enkelt med å skive, legger lagvis med salt, pepper, paprika og muskatnøtt (kun i midterste lag), så heller på en boks fløte (evt mer ut fra mengde). 1t steking. Anonymkode: 9a6be...a20
Meadow Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 I sommer har jeg flere ganger brukt nypoteter som tilbehør til grillmat, helt nydelig. Tar de minste potetene i posen og koker de med skall. Så deler jeg de i to og putter dem i en aluminium-form, med olivenolje, salt og pepper. Setter formen på grillen og lar potetene få brunet seg litt, så skallet blir litt sprøtt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå