Gå til innhold

Babyshower fordeling av ansvar

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men det har man nok tid til etterhvert - uansett.

Anonymkode: f7f5d...f32

Det tar som regel lang tid. 

Anonymkode: e44ee...70f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Neida de velger fra listen. 

Anonymkode: 388f0...9af

Men det er en fast liste og til slutt er det bare et par ting igjen, og da blir det litt tvang. 

• Liker 5
Skrevet

Kan du være konkret å si hva du bidrar med TS? Et sted å være og frosne rundstykker?

Spør hvem som helst i gruppa om de vil kjøpe inn og lage til en gryterett, eller ha festen hjemme hos seg - og alle vil si de kan ha festen hjemme hos seg.

Grunnen til at du får kritikk er at du frivillig tar på deg et arrangør ansvar, men ønsker å slippe unna med minst mulig arbeid, minst mulig kostnad og mest mulig «kredd» for å ha arrangert.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig i at det er vanlig, men kanskje ikke når man allerede har sagt at man arrangerer. Da ville jeg forventet avøt hen lager i alle fall det meste av maten i utgangspunktet. Hvis man vil det skal være mer tapas, så er det vel greit å spesifisere at man kan arrangere om alle tar med noe hver.

Jeg synes det er greit å si at man ser det ble litt mye og spørre om noen kan hjelpe til med mat eller pynt. Men å delegere slik TS gjør er litt spesielt. 

Anonymkode: c8e99...2fe

Det er jeg enig i. Jeg har ingen aning om hvordan man lager gryterett, det har jeg ikke spist på mange år, og aldri laget selv. Hadde syntes det var dritkjipt å bli tvunget til å lage dette til folk jeg ikke kjenner veldig godt.

at det delegeres er greit, men ikke så detaljert at noen MÅ lage det og det. Da er typ tapas bedre. 

• Liker 2
Skrevet

Du ønsker/krever at dine venninner lager diverse salater, kaker og ting og du steker noen rundstykker? De skal ta med mat,  de skal ha ansvaret for å bruke tid og penger på både å lage mat og kjøpe gaver,  men du bare skal knipe inn på det som koster, bidra med en pakke rundstykker. Der som koster krefter og penger får de andre ? Er du sikker på at vennene dine setter pris på det,  eller om de innerste inne ikke spør seg: Er det bare jeg som synes dette er både grisk og gjerrig?  Jeg tipper at du gjør deg ganske upopulær,  bare at ingen tør å ta det opp med deg 

• Liker 4
Skrevet
Belima skrev (20 minutter siden):

Dør et barn i krybbedød, så har oftest de fleste fått brukt gavene de har fått.

Sølvsmykker, fondsparing, eventyrbøker for høytlesing, sølv til barnebunad, barnebestikk, gåbil? 

Anonymkode: afbeb...0f3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sølvsmykker, fondsparing, eventyrbøker for høytlesing, sølv til barnebunad, barnebestikk, gåbil? 

Anonymkode: afbeb...0f3

Nå snakker du dåpsgaver....

Anonymkode: 90309...6ae

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Altså… 🤦🏻‍♀️

Vertinne har du selv tatt på deg å være, men setter bort 95% av jobben til andre? 

Anonymkode: fa943...6e5

TS holder jo hus, må vite 😂

Morsomt at venninnen ikke fikk ha babyshower på grunn av for lite hus, mens TS mener at å ha babyshower hjemme hos seg kvalifiserer til 100 % latskap fra vertinnen.

Kyllingsalat og gryterett er den rareste kombinasjonen jeg har lest. I tillegg vil TS at mat til den gravide (!) skal varmes opp for andre gang eller romtempereres lenge før man får satt gaffelen i det.

Gravidvennlig, si.

Anonymkode: 90309...6ae

• Liker 6
Skrevet

Jo men et par pakker med feks toro gryterett, en salat og rundstykker klarer du vel å lappe sammen? Så kan de andre ta med en eller to kaker? Er dere ikke voksne? Du klarer vel å lage NOE av mat? 

Anonymkode: 52b16...2a9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

At man gidder å glede seg på sin venninnes vegne når hun skal oppleve noe av det største i livet hennes. Er du glad i henne så ofrer du en ettermiddag. 

Jeg har vært forlover to ganger og blitt plapret ørene fulle av bryllupsting i 2 år i forkant. Ikke mitt favorittema, men det gleder jo meg at min venninne er glad i det. 

å glede seg på andres vegne er en fin bil. 

Leste du ikke mitt svar til deg i det hele tatt?
Det var meg du hakket på, og så fikk du svar fra en annen bruker. JEG svarte deg også. Jeg skrev at JEG faktisk holder på å planlegge babyshower for en venninne (men det er ikke sikkert vi får det til pga den gravide selv, det står IKKE på oss andre). Jeg påpekte i det innlegget du hang deg opp i, bare at for mye babyfokus kan være årsaken til at NOEN ikke orker babyshower, men DET GJELDER JO IKKE MEG! 
Du durer jo bare i vei i din egen lille boble og lager selv din egen mening ut av innleggene du hakker på.

Anonymkode: 10f59...937

• Liker 1
Skrevet

Hei

Min venninne som har veldig delt vennegruppe lagde en chatt og inviterte til babyshower hos seg. Slik at det ikke var en overraskelse, jeg som hennes nærmeste tok over og skrev at det blir tapas og alle får ta med litt hver. Funket fint fordi folk da kan finne ut hva som er greit for dem både å lage og ta med , også mtp prisen. Personlig stod jeg får konditor kake, pynt, og noen småretter. Så jeg la nok ut mer enn de andre, noe som er greit for meg. Jeg syns det er viktig at man legger lista på ett sted som er grei for alle, at enkelte får avgjøre selv hvor mye innsats og penger de vil legge inn. Ser mange skriver at det er kleint å invitere og hoste babyshower selv, men jeg kunne egentlig godt ha tenkt å gjøre det  for meg selv i fremtiden XD

• Liker 1
Skrevet

Dette er blitt en latterlig tråd. Jeg skjønner hvertfall ts i den andre tråden, der noen hadde fått babyshower uten å ville ha det... For en "hyggelig" greie 🙄

Anonymkode: fbeb2...a78

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes den som arrangerer bør sørge for å lage all maten som skal serveres. Så kan de andre eventuelt spleise på utgiftene du har. Det innebærer mer ansvar enn å bare steke noen frosne rundstykker å være arrangør.

Pyntingen er det sikkert hyggelig å gjøre sammen på forhånd.

Anonymkode: 3800f...ef1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes den som arrangerer bør sørge for å lage all maten som skal serveres. Så kan de andre eventuelt spleise på utgiftene du har. Det innebærer mer ansvar enn å bare steke noen frosne rundstykker å være arrangør.

Pyntingen er det sikkert hyggelig å gjøre sammen på forhånd.

Anonymkode: 3800f...ef1

Det er ikke spesielt vanlig. Har aldri vært en en  Babyshower der den som er vertskap skal stå med ALL jobben. 

• Liker 2
Skrevet

I min omgangskrets har vertinnen betalt for babyshower. Det er tapas som pleier å bli servert. I tillegg til venninner er det evt søstre og kommende mormor og farmor som er invitert. Ren venninnefest har ikke vi hatt når det er babyshower. Det er heller ikke uvanlig at vertinnen er den kommende mormor. 

Rett nok så har kanskje en eller to med seg kake eller dessert. Dette er i så fall avtalt med vertinnen på forhånd. 

Anonymkode: 48dd6...243

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

En annen tar med pynt. 

Problemet er ikke at alle skal bidra. Det som fremstår smålig, er at du hevder å ville avlaste en travel venninne som ville arrangere, overtar oppgaven og så delegerer bort bortimot alt av oppgaver. Hvis ikke pyntingen heller inngår i å «holde hus og dekke», er det ikke mye igjen.

Det naturlige er at den som «holder hus,», selv fikser huset til fest og lager den maten som er mest klønete å frakte. I ditt tilfelle gryteretten. Så kan heller den travle venninna med det lille huset få oppgaven med å kjøpe rundstykker. Det ville vært reell avlastning for henne. 

• Liker 4
Skrevet
15 hours ago, Belima said:

Dør et barn i krybbedød, så har oftest de fleste fått brukt gavene de har fått.

Så bleiekaka man har fått i babyshower øker belastningen ved å gå gjennom en dødfødsel, men vogna, barnesenga, stellebordet, klærne og alt det man selv har kjøpt, det gjør ikke noe? :klo:

Mister man et barn i dødfødsel er vel de få greiene fra en babyshower virkelig en bagatell. Nesten alle kjøper jo inn utstyr til babyen før fødsel uansett, en gave fra eller til betyr da ingenting. Å miste et ufødt barn er grusomt uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.8.2021 den 0.11):

Jeg ønsker arrangere babyshower. Snakket med en vennine om dette, som også ønsket arrangere, men jeg tenker ta det selv mtp at hun andre har så hektisk liv.

Er det innafor å lage en liste over hva alle skal lage, også steker jeg halvstekte rundstykker å har til? Jeg må jo dekke på og rydde av. 

Hva pleier dere spise? 

Tenkte be gjestene ta med f eks en kyllingsalat, en har med en pastarett, en har med brus og en kake. Det er vel ikke krise om noen lager mer enn andre? De velger jo selv hva de lager av det jeg har foreslått. 

Fortell meg gjerne mer om hvordan dere fordeler. 

Hvis en annen lnsket å arrangere burde jo du  latt henne gjøre det.

Det virker jo ikke dom om du vil noe annet enn å ta æren for bsbyshower. 
Lag noe enkelt og stå for det selv. 

Hadde blitt dur om jeg måtte fikse mer enn arrangør, og antakelig takket nei..

Anonymkode: f870d...63d

Skrevet

Du foreslår ganske dyre matretter egentlig.

Jeg syns det er greit at 1-2 stk baker noe alle kan ha (sørg for at allergikere får noe, vær så snill), og de som ikke baker kan ordne noe pynt f.eks. Men ikke gjør dette noe dyrt for noen. De fleste vil heller gi en gave når babyen er født, for eksempel meg. Jeg syns babyshower er en uting, men har møtt opp på alle og er med på de sykt kleine lekene når jeg må. 

Anonymkode: 3bb23...58d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-15 den 1.09):

Det er derfor babyshower er en tragisk tiggerfest. Alt skal man betale for fra egen lomme også skal man stille opp med gave igjen når ungen er født og når ungen har dåp/navnefest.

Anonymkode: f7f5d...f32

Enig!

Dette er som med utdrikningslag - egentlig ingen som har lyst, men føler seg tvunget....

Anonymkode: b8728...e2f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...