AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #41 Skrevet 15. august 2021 Hvorfor tenker du at "du tar den selv" når det er ei anna som vil, og du ikke vil?... Anonymkode: 60269...5f1 13
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #42 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har egentlig sendt ut denne lista når jeg inviterte. Kanskje jeg burde latt hun som egentlig ønsket ha det om å arrangere, men det er jo bare en kveld. Går det ikke greit å fordele ansvaret når jeg står med hus? Anonymkode: 388f0...9af Så du har allerede sendt ut listen. Da er det for sent for oss å komme med tips og råd. Bortsett i fra dette: Dropp de halvstekte rundtstykkene! Anonymkode: aa6fd...984 4
Ulrikke Skrevet 15. august 2021 #43 Skrevet 15. august 2021 Ville definitivt ikke overtatt arrangementet når en annen så tydelig uttaler at hun har lyst til å arrangere! Det blir bare for.... finner ikke helt ordet.... Bortsett fra det ville jeg aldri delegert ut fra eget hode. Ville laget en gruppe hvor alle kunne luftet ideer og forslag, og kommet fram til opplegget der.... Å "holde huset" er vel ikke allverdens jobb, du bor vel der uansett, og å dra over med støvsugeren og vaske badet gjør man vel uansett innimellom..... Tror de andre kan synes at du har tatt styringen litt vel mye her, med mindre de faktisk har bedt deg om å ta kontroll og bare delegere fritt... 12
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #44 Skrevet 15. august 2021 Det er ikke vanlig å delegere. Det er frivillig å påta seg dette, og frivillig å delta. I min omgangskrets er det ikke uvanlig at ulike bidrar, men da gjennom at den som påtar seg å arrangere legger ut melding i gruppa om noen kunne tenkt seg å bake, eller komme tidlig å ordne til, og så videre. Da kan de som ønsker bidra. Men utrolig sært å tenke at å stille med hus er en oppgave? Jeg gjør mye heller det enn å bake rundstykker, da jeg er håpløs med gjærbakst. Men å bare åpne døra for gjester (her er det stort sett rent) kan vel knapt kalles et bidrag? Anonymkode: afbeb...0f3 17
Perleugla Skrevet 15. august 2021 #45 Skrevet 15. august 2021 Denne babyshoweren hadde ikke jeg møtt opp til. Jeg hadde heller besøkt min venninne etter at babyen kom. Da med mat (det skal man alltid ha med på barselbesøk) og gave til baby og evtuelt nybakte søsken. 10
Strange Doll Skrevet 15. august 2021 #46 Skrevet 15. august 2021 Når vi arrangerer pleier vi å lage til maten der vi har selskapet sammen, og deler på utgiftene. 2
Pentagon Skrevet 15. august 2021 #47 Skrevet 15. august 2021 Hvor er pappaen i dette? Ganske vanlig at han bidrar med å kjøpe inn pynt og mat ass.. Jeg mener at hvis man er en god venn/familie og ønsker å arrangere så betaler man for det, også er det hyggelig hvis noen kan bidra med noe eller vippser deg i ettertid. 2
Anonym!? Skrevet 15. august 2021 #48 Skrevet 15. august 2021 Når man arrangerer babyshower så står man for mat/kaker/pynt osv. Men det vil alltid være noen som ønsker å bidra med noe. Men man gir ikke dette ansvaret til de inviterte, da må nesten noen andre arrangere om man ikke ønsker å gjøre det som det innebærer.. 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #49 Skrevet 15. august 2021 Tenkte hun andre skulle få slippe, hun har hatt en hektisk tid og har lite hus. Jeg har stort hus. Anonymkode: 388f0...9af 2
rabarbrafrø Skrevet 15. august 2021 #50 Skrevet 15. august 2021 Vanlig å foreslå kurvfest selv om du er ‘arrangør’, men litt sært at du har satt opp bestillingsliste over retter du vil de skal ha med. Det kan de bestemme selv. Og ja, du bør også ha med noe. Hva med å bytte ut ferdig-rundstykkene med hjemmebakt focaccia og aioli? Eller en tapas-varmrett siden dette foregår i huset ditt? 7
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #51 Skrevet 15. august 2021 Nå skal jeg forklare hva jeg er vant med, jeg har vært i mange babyshower over mange år. I min vennegjeng er det helt vanlig, spesielt med første barnet er det en stor greie Lag en hemmelig gruppe på Facebook der du inviterer alle som skal komme. Der deles all info om tid, sted, samkjøring osv. Vi pleier å ha tapas, gjestene velger helt selv hva de tar med. Skriv et eget innlegg om at fint om alle tar med en ting hver, så kommenterer gjestene under hva de tar med. Noen kommenterer enkle, ferdigkjøpte ting som aioli og oliven. Andre kommenterer to hjemmelagde ting, kanskje noen spesialiteter de liker å lage. Vi pleier å få et deilig og velfylt tapasbord med feks kyllingvinger, focacciabrød, kjøttboller, fruktfat, pastasalat, bruschetta, lefseruller, båtpoteter, ulike salater, omelett, grillspyd, scampi osv. Noen kommenterer gjerne at de tar med brus, snacks eller en kake. Vi bryr oss ikke om hvem som har med hjemmelaget og hvem songar med kjøpt.. Angående gave pleier vi å spleise, slik at vi kan kjøpe noe litt dyrere, slik at de ikke blir ti gaver med babyklær. Dette kan fint koordineres på Facebook-gruppa, skriv at de som vil være med på felles gave kan vippse til nr... og så kjøper en inn. Bli enige om et beløp, feks 150 eller 200 kr per pers. Vi har da feks kjøpt vippestol, bæresele, babygym, ammepute, babynest, vognpose osv. Noen i gruppa vet kanskje hva de vordende foreldrene trenger, eller så spør vi mannen uten at kona vet det Er man feks 6 stk som spleiser på 200 kr hver, så blir det jo 1200 kr. Og da får man kjøpt mye fint og bra! Og det er IKKE vanlig å kjøpe gave etter at barnet er født, når man gir gave i babyshower. Så alle de i tråden her som sutrer over dette, sånn fungerer det ikke. Da blir dette gave, i stedet for «sengmat» når barnet er født. Vi gir heller ikke dåpsgave i veninnegjengen så dette er den ene gaven som blir gitt, stort sett. Noen ganger er det én som arranger, men ofte blir det i fellesskap. At noen tar initiativ til å kjøpe gave, andre til å lage en kake, noen vil lage bleiekake og andre stiller med hus. Den som arrangerer kjøper gjerne litt ekstra pynt da (servietter osv). Vi pleier å holde det hemmelig for venninna vi arrangerer for, og prøver å overraske Feks sånn at en veninne inviterer henne på kaffe og når hun dukker opp er alle der og venter på henne 💗 Det pleier å være veldig koselig!! Så har vi ikke sånne kleine leker med bind for øynene osv, men gjerne at vi gjetter og skriver ned hva vi tror ble kjønn, lengde, vekt og fødselsdato. Og kanskje en quiz eller noe sånt. Stort sett går praten av seg selv og vi har det veldig hyggelig Anonymkode: 15b73...f70 15
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #52 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tenker om det er innafor at jeg bare steker rundstykker og holder hus, men fordeler maten på de andre gjestene. Sur? Det er jo for å feire babyen som kommer. Anonymkode: 388f0...9af Det er helt innafor, men ikke lag en liste med «hva» de andre skal ta med. Si at «alle tar med en rett hver, skriv gjerne på fb gruppa hva hver tar med så det ikke blir for mye av det samme». Hvis noen skulle bestemme at jeg måtte lage akkurat det og det, så hadde jeg fått litt hetta. Anonymkode: e44ee...70f 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #53 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hehe, omg.. Arrangøren stikker av med det letteste på lista. Bak nå noen rundstykker selv i det i minste. Butikkjøpte i selskap er pinlig. Heldiggrisen som får lage gryterett får både bruke masse tid og mye mer penger enn de andre, særlig deg miss 29.90 på rema 😆 Anonymkode: 997b9...408 Det er helt vanlig i babyshower at alle tar med en rett hver. Den som stiller med hus stiller jo ofte med pynt også, og det koster jo det også. Det er ikke vanlig at den som arrangerer skal sitte med 100% av utgiftene. Anonymkode: e44ee...70f 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #54 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Babyen kan feires når den kommer ut. Anonymkode: f7f5d...f32 Men da har jo ikke mor tid tid å kose seg. Dette er siste gangen venninner kan samles og den vordende moren kan ha en lengre samtale med øyekontakt uten å bli avbrutt, på veldig lang tid. Anonymkode: e44ee...70f 6
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #55 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så de skal ha med seg gave og mat?😂 Anonymkode: f7f5d...f32 Det er da helt vanlig. Anonymkode: e44ee...70f 4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #56 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Tenkte hun andre skulle få slippe, hun har hatt en hektisk tid og har lite hus. Jeg har stort hus. Anonymkode: 388f0...9af Bedre å være hos noen med lite hus som kan det med å arrangere, enn å være hos deg som er smålig og vil overlate alt til andre. Anonymkode: 130a6...49a 14
Gjest 123 eller noe Skrevet 15. august 2021 #57 Skrevet 15. august 2021 Merker folk blir veldig sure og negative når det snakkes om babyshower altså! "jeg kan ikke fordra babyshower!" "Jeg hater sånt!" "Buhu!" Blir man invitert på noe, synes man av normal høflighet det er hyggelig, og takker ja og tar med gave. Hvorfor er bursdag så mye bedre? Feirer år etter år at personen ble født for 20-30-40 år siden og det er forventet at man drasser med seg gave hver gang. (Nei jeg føler meg ikke truffet, jeg har ingen babyshower i sikte selv om jeg er gravid - det er barn#2. 😄 ) Meg og mine få nære venninner har hatt babyfest for hverandre før da, da samlet vi oss hjemme hos en av oss som sto for å lage en enkel middag, gave var ikke noe krav, vi var mer glade for å henge ut en siste gang på lenge før det ble for travelt på en stund. Alle insisterte jo på å ta med gave likevel da. Trenger ikke gjøres så formelt. Hadde syntes det var rart om en av oss i vennegjengen nektet å komme til fest fordi de er så imot sånt! Er det fordi dere ikke vil bruke penger på venninnene deres? Høres jo helt gjerrige og pengegale ut.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #58 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har egentlig sendt ut denne lista når jeg inviterte. Kanskje jeg burde latt hun som egentlig ønsket ha det om å arrangere, men det er jo bare en kveld. Går det ikke greit å fordele ansvaret når jeg står med hus? Anonymkode: 388f0...9af Jeg trodde det var helt vanlig at alle sammen bidro litt. Feks at man tok med seg en matrett hver, evt en lagde bleiekake og sånt. Selv om du stiller med hus, tenker jeg at det er naturlig at du også stiller med en matrett og ikke bare rundstykker. Halvstekte rundstykker går selvsagt helt fint (ALT trenger ikke være hjemmebakt her i verden), men lag gjerne en ordentlig rett i tillegg. Når det er sagt, så synes jeg personlig babyshower er litt kleint og unødvendig. Amerikansk hype. Men samtidig så setter jo svært mange pris på å få babyshower, så da kan man kanskje svelge litt kleinhet for andres skyld? Jeg synes heller ikke man trenger å kjøpe så mange gaver, kanskje en litt fin gave på deling. Men hvorfor skal man kjøpe gave både på babyshower, OG etter at barnet er født? Kan man ikke bare se på babyshoweren som en hyggelig dag å være sammen med venninnene på, før barnet kommer og det blir vanskelig å treffes bare venninnene på en stund? Trenger folk så mye gaver, egentlig? Anonymkode: 10f59...937 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #59 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja fordeler ansvaret og jeg steker rundstykker siden jeg holder hus? Gjør det noe at en lager gryterett, en kyllingsalat, en tar med kake og en brus? Anonymkode: 388f0...9af Altås... du skal bare steke rundstykker og dekke på. Ganske stusselig innsats av deg bare fordi du «holder hus» altså. Krever mer å lage mat etc. Anonymkode: 90309...6ae 10
AnonymBruker Skrevet 15. august 2021 #60 Skrevet 15. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det er helt innafor, men ikke lag en liste med «hva» de andre skal ta med. Si at «alle tar med en rett hver, skriv gjerne på fb gruppa hva hver tar med så det ikke blir for mye av det samme». Hvis noen skulle bestemme at jeg måtte lage akkurat det og det, så hadde jeg fått litt hetta. Anonymkode: e44ee...70f Nei nei. De har fått en liste, også velger de selv. Gryterett Kyllingsalat Vegar salat Dessert Anonymkode: 388f0...9af
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå