Gå til innhold

Hva stemmer KG på?   

71 stemmer

1. 1. Hvem får din stemme i år?

• Arbeiderpartiet
      13
    • Høyre
      10
    • Fremskrittspartiet
      8
    • Senterpartiet
      10
    • Sosialistisk Venstreparti
      7
    • Venstre
      5
    • Kristelig Folkeparti
      3
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
    • Rødt
      11

Anbefalte innlegg

Skrevet
Gjenferdet skrev (1 minutt siden):

Kvinnens kropp eller barnets rett til liv? 

Jeg kommer aldri til å støtte barnedrap.

Barnedrap er et såpass sterkt ord at det krever å bli besvart. Det er en direkte arv fra amerikansk ekstremtanke hvor kristendommen egentlig ikke er så viktig fordi Jesus alltid blir brukt som skjold. Et foster innenfor de reglene vi forholder oss til er ikke et barn, men et biologisk produkt som skapes av reproduksjon. Det er sidestilt med å kalle de eggene vi kvinner er født med som barn, og det vil si at ved hver mens så er det altså en barnedød. Forskjellen er at fosteret inneholder DNA fra en sædcelle fra far, og han produserer flere millioner av de i slengen. Det er vel kun læstadianerne som betrakter det som barnedrap  ved å si at "sæden skal ikke falle til jord". Å kalle det drap er en følelsesladet teknikk for argumentasjon, ikke en vitenskapelig faktabasert tilnærming.
Jeg kan aldri støtte noe som fratar kvinner retten til å bestemme over egen kropp.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gjenferdet skrev (8 minutter siden):

Jeg er helt enig i at abortgrense i uke 22 er hinsides, men totalforbud mot abort tror jeg ikke er veien å gå. Det kan være groteske årsaker til en graviditet, og da synes jeg det er urimelig å ikke tillate abort. Jeg mener at abortgrensen bør være på 12 uker. 

• Liker 2
Skrevet
Gjenferdet skrev (10 minutter siden):

Å sammenligne en abort med barnedrap er skammelig gjort, helt fjernt.

Nicathv skrev (4 minutter siden):

Hvis man vil at venstresida skal få makta, tror jeg det strategisk smarteste å stemme på Rødt eller MDG for å sikre at de kommer over sperregrensa. Av disse ligger Rødt best an til å komme over, med målinger på mellom 5-6% de siste månedene mot MDGs 4-5%.

Sperregrensa er som kjent forskjellen på 1-2 og 7-8 representanter.

Ja, min stemme vil aldri gå til MDG men Rødt går. 😄 

• Liker 3
Skrevet
Gjenferdet skrev (28 minutter siden):

Jeg håper færrest mulig stemmer SV etter det hinsides forslaget om å utvide abortgrensen til uke 22. Det er rett og slett barbarisk!

Det er et svært godt forslag dersom man ønsker å gjøre livet til sørgende foreldre enklere.

Gjenferdet skrev (6 minutter siden):

Kvinnens kropp. Det er ikke snakk om et barn, det er et foster. Det er dessuten snakk om syke fostre som ikke ville overlevd, fostre som ville fått svært korte og smertefulle liv, eller graviditeter som kan skade den gravide. Disse fostrene er sterkt ønsket, og for den gravide er det en enorm sorg å måtte ta abort. Abortgrensen er allerede på 22 uker, men slik reglene er nå må kvinnen i en nemd hvor (ofte mannlige) leger skal bestemme om hun er "god nok" til å ta abort eller ikke. For noen som skal miste et ønsket foster, oppleves disse nemd-møtene ofte som en ekstra påkjenning i en allerede svært vanskelig situasjon. Nemdene er uansett nærmest bare en formalitet - det er svært få som søker om senabort som får avslag. Så hvorfor skal man gjøre det vanskeligere enn det må være?

All erfaring fra land med lignende abortlovgivning viser at det ikke blir flere senaborter av å øke abortgrensen, så hva er du redd for? Det er ingen som tar senabort på gøy, eller venter ekstra lenge med å ta abort for å gjøre prosessen hardere enn den trenger å være. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
Gjenferdet skrev (9 timer siden):

Jeg håper færrest mulig stemmer SV etter det hinsides forslaget om å utvide abortgrensen til uke 22. Det er rett og slett barbarisk!

Du vet at dette ikke er snakk om å abortere friske fostre, ikke sant? Det er kun snakk om fostre som ellers blir dødfødte, eller er veldig syke. Det er egentlig lov nå også, men kvinnen kan ikke bestemme det selv. Hun må spørre en abortnemd også må de bestemme om hun skal få lov til å slippe å føde en død baby eller ikke. Det er mange som tror at det er snakk om å abortere friske forstre helt til uke 22, DET ville vært grusomt ja. Men det er altså ikke sånn :)

Endret av Obscura
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...