Gå til innhold

Vaske ut vaskemiddellukt fra arvetøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arvet noen poser med klær som er vasket med et parfymert vaskemiddel. Vi vasker bare med nøytral og blenda selv, så jeg opplever nok at det lukter mye mer enn hva andre ville synes. Omo regelrett stinker. Jeg har kjørt tøyet to ganger på 40 grader med ekstra skylling og forsøkt å tørketromle etterpå, men det er ingen forskjell 😩 Er det noe magisk triks som kan anbefales for å få litt fortgang i å få dette ut av tøyet?

Anonymkode: 9c487...443

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruke det. Da vil kroppslukten ta over.

Anonymkode: 9c07b...a79

• Liker 3
Skrevet

Er det tøy av bomull? Bomullsfibre trenger å vaskes på 60 grader. Smuss, lukt og annet løsner ikke fra bomullsfibrene på lavere temperaturer enn 60 grader.

Anonymkode: 67b7b...fd2

• Liker 1
Skrevet

Ikke at jeg skjønner at dette er et stort problem, men eddik fjerner bortimot alt av lukt. Legg tøyet i et bad med vann og eddik og vask deretter vanlig i maskinen. 

• Liker 2
Skrevet

Har du testet ut å vaske med eddik? Ha litt eddik i kammeret for vaskemiddel og kjør en vanlig vask 

Anonymkode: 8f4ca...6f8

Skrevet

Bruke det, eller lufte det.

Anonymkode: 36766...7c8

Skrevet

La det lufttørke ute på snor om du har mulighet, det fjerner mye lukt. Gjerne eddik i skyllevannet først. Brukte dette på noe arvetøy som kom luktet en lekker blanding av muggen vaskekjeller og skyllemiddel...

Anonymkode: b2935...da4

• Liker 2
Skrevet

Jeg får forsøke en siste vask med eddik eller bare vente til det jevnt og trutt dunster fra seg... 

solmåneogstjerner skrev (24 minutter siden):

Ikke at jeg skjønner at dette er et stort problem, men eddik fjerner bortimot alt av lukt. Legg tøyet i et bad med vann og eddik og vask deretter vanlig i maskinen. 

Jeg er veldig luktsensitiv og lukter/forskjellige parfymer plager meg rett og slett fordi det blir så intenst og jeg klarer ikke stenge det ute. Omo lukter ikke godt selv om det for enkelte oppleves som friskt/svakt parfymert. For meg stinker det.

Anonymkode: 9c487...443

• Liker 2
Skrevet

Å lufte det ut er det eneste som fungerer, i min erfaring. Jeg bruker heller ingenting parfymert, og når jeg kjøpte brukte klær så får jeg vondt i hodet av lukta. Jeg vasker klærne to ganger med eddikk, og henger de så opp på vaskerommet. Og der henger de fort en måneds tid. Så vasker jeg de igjen. Da går det som regel bra.

Anonymkode: 33ec4...ab6

• Liker 1
Skrevet

Eddik tar det nok, men jeg syns omo lukter så friskt. 

Skrevet

Her bruker jeg selv eddik på arvetøy + jeg henger det ut til tørk. Har arvet en del klær som STINKER tøymykner. 

Anonymkode: 36fec...eb9

• Liker 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (3 timer siden):

Enkelte vaskemidler (jeg er luktsensitiv, både opplever lukter som sterkere enn gjennomsnittet og kan reagere med kvalme eller migrene på enkelte lukter) lukter såpass kraftig at jeg ikke håndterer dem. Når jentungen kommer fra overnatting og jeg kan kjenne vaskemiddellukten fra sengetøyet i både håret hennes og bamsene, vil det helt klart være til plage dersom klærne våre har denne lukten.

Anonymkode: 9e2d9...e8a

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Enkelte vaskemidler (jeg er luktsensitiv, både opplever lukter som sterkere enn gjennomsnittet og kan reagere med kvalme eller migrene på enkelte lukter) lukter såpass kraftig at jeg ikke håndterer dem. Når jentungen kommer fra overnatting og jeg kan kjenne vaskemiddellukten fra sengetøyet i både håret hennes og bamsene, vil det helt klart være til plage dersom klærne våre har denne lukten.

Anonymkode: 9e2d9...e8a

Ok, skjønner. Jeg er en av dem som synes vaskemiddel lukter godt jeg da. Så vi er forskjellige. Men altså: eddik fungerer bra på andre lukter ihvertfall. Men jeg synes ikke det fungerer så bra å bare tilsette eddik i maskinen, det er bedre å la tøyet ligge i bløt i eddik og vann i noen timer først, og så vaske i maskinen. 

Deretter henger du opp til tørk, helst ute. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (47 minutter siden):

Ok, skjønner. Jeg er en av dem som synes vaskemiddel lukter godt jeg da. Så vi er forskjellige. Men altså: eddik fungerer bra på andre lukter ihvertfall.

Ganske nedlatende kommentar. Det dreier seg ikke om hva enkelte synes, men hva de faktisk tåler. Noen tåler ikke lukter fra parfyme, vaske/skyllemiddel etc og blir direkte syk av det, type migrene, uvel, kvalm. Har selv en person i familien som ikke tåler det og jeg bruker derfor ikke noe som lukter. Selv om jeg selv ikke reagerer fysisk på lukt, kjenner jeg nå hvor mye andre faktisk «stinker» av spesielt skyllemiddel. 

Anonymkode: e67b0...c5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ganske nedlatende kommentar. Det dreier seg ikke om hva enkelte synes, men hva de faktisk tåler. Noen tåler ikke lukter fra parfyme, vaske/skyllemiddel etc og blir direkte syk av det, type migrene, uvel, kvalm. Har selv en person i familien som ikke tåler det og jeg bruker derfor ikke noe som lukter. Selv om jeg selv ikke reagerer fysisk på lukt, kjenner jeg nå hvor mye andre faktisk «stinker» av spesielt skyllemiddel. 

Anonymkode: e67b0...c5c

Var ikke ment nedlatende i det hele tatt. Bare at for meg så gir det en godfølelse med klær og sengetøy som dufter vaskemiddel. 

Men jeg skjønner at andre plages av det. Så altså: ikke nedlatende. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...