Gå til innhold

Scam? En som vil bestille en henting og betaling av en vare via Fedex el.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har opplevd flere ganger (3 ggr på 2 uker) at jeg har lagt ut en vare til hbo 100 eller 200, altså svært små beløp, på facebook. Så får jeg en melding på messenger som vil bestille levering av en konvolutt med kontanter for betaling av varen, og som samtidig henter varen, gjennom sånne courier selskaper som Fedex el. Jeg fikk en dårlig magefølelse  med at hvorfor skulle en bruke courier for en vare som er så billig. Litt usikker, men sa ok, det er greit. Så da sendte han meg en melding tilbake hvor han ville ha min fulle adresse, telefonnummer og email-adresse!!! Da kjente jeg at magefølelsen ble hakket mere intens. Her er det en som fisker etter informasjon.

Har dere vært borti dette? Det må jo være scam el. svindel av noe slag.

Anonymkode: 6ed10...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja dette er en svindel det har vært mye av på Facebook i det siste. Meg bekjent har vi heller ingen firmaer som gjør slikt i Norge heller

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Opplevde det  samme  i dag. Endte opp med en tur på politistasjonen.   Fikk dårlig magefølelse, men klarte å bit på den gitt.  Føle meg skikkelig dum og liten nå

Endret av solietta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solietta skrev (12 timer siden):

Opplevde det  samme  i dag. Endte opp med en tur på politistasjonen.   Fikk dårlig magefølelse, men klarte å bit på den gitt.  Føle meg skikkelig dum og liten nå

Kan jeg spørre hva som skjedde videre? Jeg har aldri godtatt, men det hadde vært greit å vite hva som skjer videre. Jeg var nære på første gangen. Fikk dårlig magefølelse, jeg og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan jeg spørre hva som skjedde videre? Jeg har aldri godtatt, men det hadde vært greit å vite hva som skjer videre. Jeg var nære på første gangen. Fikk dårlig magefølelse, jeg og. 

Det endte opp med at personen skulle  ha meg til å kjøpe koder for å få budet til å komme å hente varen. Avsluttet etterpå,  men han kom med trussel og sendte mail om rettslig tiltaling og skulle sende folk på døra mi. Ble skikkelig ubehagelig så jeg ringte politiet , og ble anbefalt å komme nedover for å anmelde saken og for å ha skriftlig for å vise banken. Det var vist mange som hadde kommet og opplevd sånt fikk jeg høre

Endret av solietta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra du spør. Desto flere som kan bli klar over denne svindelen. Det de ofte vil at du skal gjøre, er å betale ut på forhånd en «forsikring» for varen som budet skal ha, så får du liksom både «forsikringen» tilbake og summen du skulle hatt for varen av budet når de kommer. 
Jeg pleier å sette to emojis som svar : 😂🖕🏼

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt ulike varianter ute og går.

En av de er at du får tilsendt summen det er snakk om og så instrukser for å sende varen. Siden du har fått betalt sender du varen. Men det du ikke vet er at pengene kommer fra en hacket/misbrukt konto. Så etter et pr dager så forsvinner pengene igjen. Dvs banken overfører de igjen til rettmesssig eier. Så står du der uten varen og uten penger.

Et tillegg til dette er at de kanskje og overfører for frakten i tillegg siden den er dyr med Fedex/DHL, og så må du bestille og betale for frakten. Så skjer det samme. Varen er sendt og etter et pr dager forsvinner pengene igjen. Nå står du uten varen, uten pengene og du har lagt ut for frakten du aldri får igjen.

Og så har du ulike varianter hvor de prøver å få deg til å kjøpe frakt/verdikort fra ulike steder som ikke virker til noe annet enn å tappe deg for penger. Alt dette for at de skal bruke kodene til å få hentet varene hos deg og ulike unnskyldninger.

Felles for alle disse er at de er utenlandske, ofte på gebrokkent språk, skal bruke en ulogisk fraktmetode, er ivrige på å betale og blir veldig pågående og aggressive om du ikke følger oppskriften.

Hold dere unna. Følg magefølelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En prøvde seg på meg og. Holdt på å le meg ihjel. Når jeg sa jeg ikke kunne betale noe fordi jeg var blakk, og det var derfor jeg måtte selge ting ble printeren drittsur og skulle sende fedex politiet for å arrestere meg for å være illojal 🤣

Anonymkode: cb548...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En prøvde seg på meg og. Holdt på å le meg ihjel. Når jeg sa jeg ikke kunne betale noe fordi jeg var blakk, og det var derfor jeg måtte selge ting ble printeren drittsur og skulle sende fedex politiet for å arrestere meg for å være illojal 🤣

Anonymkode: cb548...141

Fikk på mail  noe lignende  jeg også, men  🤣, ble først  fortvilt  osv ,  men i ettertid bare ler av det .  🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ut noe på Facebook for en stund siden og fikk flere forespørsler om fedex, svarte han første att så lenge varen ble hentet og jeg fikk betalt på forhond så brydde jeg meg fint litt om hvordan den ble hentet 😅 

det ente med att han ville jeg skulle overføre en ganske høy sum på en konto som forsikring på att jeg skulle få betalt.. når jeg sa nei sa han att han allerede hadde betalt for tjenesten og han ikke fikk pengene side tilbake og jeg ikke fikk mine før jeg hadde betalt den summen🙈 

skjønte jo ganske fort att dette var svindel, det gjorde heller ikke saken bedre att han sa jeg måtte stole på han for hvorfor skulle han liksom svindle? 🤣 

googla de han ville jeg skulle overføre til og fant ut det var noe helt annet firma enn fedex og sa ganske rett ut att jeg viste dette var svindel.. hørte aldri mer fra fyren og svarte ikke de andre som ville bruke tjenesten..  

sjekka og nå for og se om jeg fant samtalen og han og alle de andre henvendelsene har vist tilfeldigvis sletta profilene sine 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...