Gå til innhold

Alenemor og fryktelig dårlig samvittighet ovenfor barnet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig blitt alene. Barnet vårt er snart 1,5 år, og har lange dager i barnehagen.  Jeg leverer kl. 07.20 og henter kl.15.45/16.00. Jeg begynner på jobb kl.08.00 og er ferdig kl.15.30.  Synes det er kjempevanskelig.  

Jeg har ingen andre muligheter. Barnefar er ute av bildet,  mine foreldre er fremdeles i full jobb. Det er ikke mulig å jobbe redusert i min jobb. Fleksitid er det også lite av, arbeidsdagen er låst til kl.15.30. 

Jeg har fryktelig dårlig samvittighet ovenfor barnet mitt. Har dere noen gode råd? 

Anonymkode: 1045e...576

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke en så uvanlig barnehagedag det der, når man er alene med barn. Jeg må levere 07:15 og henter 16 de fleste dager selv, og det er til og med med redusert stilling. Lang reisevei. 

Anonymkode: f4dac...a51

• Liker 4
Skrevet

Er ikke så mange gode råd å gi, siden situasjonen din er så låst som den er. Tenker at du må legge fra deg den dårlige samvittigheten og heller tenke at barnet ditt har det bra i barnehagen. Bruk tiden dere har sammen godt, og det er jo ikke sikkert du kommer til å være singel for alltid heller.

• Liker 7
Skrevet

Du gjør så godt du kan. Det gagner ingen at du har dårlig samvittighet ❤️ Ungen din er jo også så liten at hun/han hviler i løpet av barnehagedagen. 

Kan foreldrene dine passe barnet litt en gang i uka (lørdag eller kveld?) så du får gjort ukeshandel og slipper ha med barnet på det? Da spiser ikke butikkærend av tida dere tross alt har sammen på hverdagsettermiddager.

• Liker 1
Skrevet
Eneri skrev (2 minutter siden):

Du gjør så godt du kan. Det gagner ingen at du har dårlig samvittighet ❤️ Ungen din er jo også så liten at hun/han hviler i løpet av barnehagedagen. 

Kan foreldrene dine passe barnet litt en gang i uka (lørdag eller kveld?) så du får gjort ukeshandel og slipper ha med barnet på det? Da spiser ikke butikkærend av tida dere tross alt har sammen på hverdagsettermiddager.

Mat kan hun vel bestille etter barnets leggetid, og få levert på døra neste dag? 🤷‍♀️

Anonymkode: 58638...368

• Liker 1
Skrevet

Dette er en helt vanlig barnehagedag og du trenger slett ikke ha dårlig samvittighet! Ca 70% av alle barna i min bhg har ca denne lengden i barnehagen hver dag. Går helt fint.

Anonymkode: 0f34a...004

• Liker 12
Skrevet
Eneri skrev (1 time siden):

Jeg bestiller dagligvarer på nett og får det levert på døren. Det samme gjelder det meste av tøyet til barnet og annet vi trenger.

Prøver bevisst å ha minst mulig gjøremål etter jobb, slik at jeg og barnet får mest mulig tid sammen. 

Vi er mye sammen med foreldrene mine i helgene :)

• Liker 3
Skrevet

Hvor fleksibel er dine foreldres jobb? Kan en av dem jobbe skjevt, for å kunne hente barnet tidlig en dag i uka? Eller ta seg fri en dag innimellom og ha barnet hos seg, på rolig dag?

Viktig poeng at så små barn sover minst én lang dupp i den tiden.

Anonymkode: 93da9...47f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har nylig blitt alene. Barnet vårt er snart 1,5 år, og har lange dager i barnehagen.  Jeg leverer kl. 07.20 og henter kl.15.45/16.00. Jeg begynner på jobb kl.08.00 og er ferdig kl.15.30.  Synes det er kjempevanskelig.  

Jeg har ingen andre muligheter. Barnefar er ute av bildet,  mine foreldre er fremdeles i full jobb. Det er ikke mulig å jobbe redusert i min jobb. Fleksitid er det også lite av, arbeidsdagen er låst til kl.15.30. 

Jeg har fryktelig dårlig samvittighet ovenfor barnet mitt. Har dere noen gode råd? 

Dette er da en helt vanlig dag i barnehagen for de fleste.

Man får ikke gjort så mye med hverken jobb eller jobbreise. 

Anonymkode: 1f9cd...32a

• Liker 3
Skrevet

I bhg får barnet stimuli, og aktivitet hele dagen. Du hadde ikke klart å gitt det samme om du skulle vært hjemme med barnet. Barnet storkoser seg helt sikkert i bhg

Anonymkode: f6a1f...dea

• Liker 5
Skrevet

Det er ingen tips å komme med, du gjør så godt du kan. Det eneste tipset vil vel være å ikke bruke så mye energi på å føle deg elendig, det vil tappe deg for energi. Barnet har en helt normal dag i barnehagen. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Altså, jobben er som den er og barnet har helt vanlig dag i barnehagen - det er ikke noe å bekymre seg for. Synes du enten bør legge den dårlige samvittigheten bort og slå deg til ro med det, eller så får du bytte jobb til flekstid eller gå ned i stilling.

Anonymkode: ee70c...4e8

• Liker 2
Skrevet

Jeg er sikker på du gjør en god jobb ❤ 

Se hvor du kan spare inn på matkjøp og tøyvask som nevnt ovenfor. 

Anonymkode: 31532...1e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det først du må gjøre er å legge vekk den samvittigheten. For ditt barn er du den beste mammaen. Det du gjør er jo for dere to.

Det er utrolig mange flinke ungdommer rundt om kring. Jeg var i ganske lik situasjon som deg. Jeg ble kjent med ei som gikk på ungdomsskolen som hentet tidligere i barnehagen to ganger i uken og var barnevakt da i ca 4 timer. Bare den lille biten der hjalp mye på samvittigheten min. Hun var gull og var en viktig person i mitt barns liv. 

Anonymkode: d62c2...c21

Skrevet

De tidspunktene du skisserer er helt vanlig i barnehagen til barnet mitt. De fleste har kommet før 8 og når jeg henter kl 16 er fortsatt de fleste igjen. I tillegg er jo barnet ditt så lite at det gjerne sover i barnehagen, så da føles jo dagen enda kortere. 

Skrevet
Eneri skrev (15 timer siden):

Øh. Vi koser oss sammen på butikken med barnet. Å være sammen betyr ikke nødvendigvis å sitte og nistirre inn i øynene på ungen sin........ 

Anonymkode: ecc37...513

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Øh. Vi koser oss sammen på butikken med barnet. Å være sammen betyr ikke nødvendigvis å sitte og nistirre inn i øynene på ungen sin........ 

Anonymkode: ecc37...513

Jeg var selv alene annenhver uke med 1-2 barn i barnehagealder da min mann jobbet skift. Å ta med ungen(e) på butikken etter en barnehagedag var for oss IKKE kos. Hjemlevering av matvarer var ikke en mulighet da, og her jeg bor kan man fremdeles ikke bestille matvarer på nett og få det levert på døra. Når middag var unnagjort, var det bare maks to timer igjen til kveldsstell. Da var det for oss mer kos å leke sammen inne eller i hagen enn å bruke tid på butikken 😊Jeg skjønner at noen barn kan like seg i handlevognen på butikken, meeeen det gjaldt definitivt ikke mine barn. 

Jeg svarte utfra min erfaring, og det å få mat levert på døra i en slik situasjon høres ut som gull 😊

• Liker 1
Skrevet

Hvis du opplever at barnet ditt blir sliten av en såpass lang dag, så snakk med barnehagen. Forklar situasjonen og hør om det er noe de kan gjøre for å tilrettelegge for at barnet tar seg litt flere pauser. 

Anonymkode: 102c8...633

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Mat kan hun vel bestille etter barnets leggetid, og få levert på døra neste dag? 🤷‍♀️

Anonymkode: 58638...368

Du tror alle bor steder der dette er mulig eller?

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg godt, men ikke ha dårlig samvittighet. Jobber i barnehage og mange 1 åringer har lange dager. Du må jobbe for å betale regninger og ha tak over hodet. Du gjør det for dere to.

Anonymkode: 8aa24...281

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...