Gå til innhold

Datter 8 år finner ikke «sin gjeng»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er ekstrovert og har mange som liker å leke med henne på skolen, men det virker som alle likevel har sine faste venner, så etter skolen så har hun med seg helt tilfeldige barn hjem. Alt etter hvem som kan den dagen og ikke hvem hun egentlig vil leke med.
Hun blir nesten aldri invitert tilbake til noen av dem og jeg føler hun «jager» etter å bare være med noen. Er en veldig sosial jente og har stort behov for venner-men er bekymret for at hun ikke finner «sin plass»

Høres dette normalt ut i den alderen eller er det noe som skurrer her med manglende invitasjoner tilbake?

Anonymkode: cc0fe...b2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Manglende invitasjoner tilbake kan tyde på at hun kanskje ikke skjønner de sosiale kodene, er krevende, finner på mye tøys og tull el. Eller noe så enkelt som at de andre har funnet sine nærmeste og hun blir ikke prioritert eller at hun blir litt glemt 

Anonymkode: ea99d...12c

• Liker 4
Skrevet

Kan det du mener med ekstrovert og veldig sosial oppfattes som at hun rett og slett er for pågående og masete? Når det aldri kommer invitasjoner tilbake så tenker jeg at det kan ligge noe der. Har der forsøkt at hun inviterer med seg noen hjem planlagt, altså Lise blir med på onsdag og Marte på fredag og ser om det gir noen respons? Har hun noen fritidsaktiviteter der hun kan treffe jenter med samme interesser? Noen som bor i nærheten dere kan forsøke å pare henne med?

Anonymkode: 31fe1...71b

• Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig å si hva som er greia. Noen foreldre er dårlige på å tilrettelegge å invitere andre tilbake. Men, det kan og være at sin datter kanskje blir litt masete? I min datter sin klasse (begynner i 5.), så har mange funnet sin gjeng. Men, jeg vet at noen ikke har noen spesiell gjeng, men flytter seg litt mellom gjengene. Hvorfor vet jeg ikke. Tror ikke de er dårlig likt. 

Anonymkode: 3aff8...4d4

• Liker 1
Skrevet

Vi har den samme problemstillingen selv. Jeg inviterer aktivt med barn hjem. Vi avtaler hvem som skal komme hvilken dag, slik noen foreslo over her. Jeg ser at vennene har det fint på besøk, men de har sine faste venner utenom og glemmer lett å invitere min datter. 

Anonymkode: b4292...fa1

Skrevet

Har en jente som inviterer flere hit, men sjelden blir invitert tilbake.  Vi syntes først det var rart til vi ble bedre kjent med foreldrene og innså at flere hadde foreldre som jobbet natt og trengte rolige ettermiddager, bodde langt unna skolen eller hadde masse søsken. Da tenkte vi ikke like mye over hvorfor alle kom hit.  
Min er kanskje litt mer introvert og ikke maser på andre, men er nok sosial til å ville ha noen her. Ganske enkelt å komme hit også, stor hage, eget lekerom og nærme skolen så der er mer spennende her.   Skulle tidvis ønske min hadde større krets og dermed erfaring med å bli med andre hjem, men er glad hun vil ha noen å leke med, da alle de nærmeste husene ikke er barn på eget trinn. 

Noen barn er flinke på å invitere seg bort, andre bare invitere til. Min ville aldri våge å gå til noen eller invitere seg bort, andre synes det er enkelt. Alle barn er ikke like.  

Anonymkode: 58bc3...817

• Liker 2
Skrevet

Vanskelig å si. Jeg tenker at så lenge barn blir med henne hjem så er det ok? Tenker det er mange som ikke har en bestevenn i den alderen. Men du kan jo ta det opp med lærer og spørre hvordan han/hun oppfatter det? 
Mine jenter er ikke så ekstroverte. De har hatt langt færre venner de har prioritert å invitere hjem, rett og slett fordi de sjelden hadde behov for å invitere med seg hjem venner fra skolen. (Enten fordi de tidlig har vært opptatt med fritidsaktiviteter, fordi de har hatt noen nabovenner og aller mest fordi de ikke har behov for å være med noen etter skolen). De har likevel vært populære og har blitt invitert hjem til andre. Vi har ikke alltid gjengjeldt den invitasjonen. Ikke fordi de ikke vil leke med den vennen, men rett og slett fordi de ikke trenger så mye sosial kontakt. Og de som gjerne ville ha med venner hjem var ofte svært ekstrovert, og var litt for intens til å være mye med mine barn (uten at det overhodet er noe galt, mine ble bare litt trøtt i hodet av det). 
Litt langt her, men poenget er at det ikke trenger å være noe «galt» med datteren din. Om hun har det greit og barna gjerne blir med henne hjem så er alt greit? Tipper hun finner sine utvalgte når hun er litt eldre.

Anonymkode: 348b4...751

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanskelig å si. Jeg tenker at så lenge barn blir med henne hjem så er det ok? Tenker det er mange som ikke har en bestevenn i den alderen. Men du kan jo ta det opp med lærer og spørre hvordan han/hun oppfatter det? 
Mine jenter er ikke så ekstroverte. De har hatt langt færre venner de har prioritert å invitere hjem, rett og slett fordi de sjelden hadde behov for å invitere med seg hjem venner fra skolen. (Enten fordi de tidlig har vært opptatt med fritidsaktiviteter, fordi de har hatt noen nabovenner og aller mest fordi de ikke har behov for å være med noen etter skolen). De har likevel vært populære og har blitt invitert hjem til andre. Vi har ikke alltid gjengjeldt den invitasjonen. Ikke fordi de ikke vil leke med den vennen, men rett og slett fordi de ikke trenger så mye sosial kontakt. Og de som gjerne ville ha med venner hjem var ofte svært ekstrovert, og var litt for intens til å være mye med mine barn (uten at det overhodet er noe galt, mine ble bare litt trøtt i hodet av det). 
Litt langt her, men poenget er at det ikke trenger å være noe «galt» med datteren din. Om hun har det greit og barna gjerne blir med henne hjem så er alt greit? Tipper hun finner sine utvalgte når hun er litt eldre.

Anonymkode: 348b4...751

Helt enig med deg. Jeg tenker også at det er mye jag om å passe inn ,og finne seg en gjeng for barna helt fra barnehage alder . Så mye mas. Da jeg var liten hadde ikke jeg en gjeng og lekte med litt forskjellige venner jeg hadde og det gikk bra med meg 😀

Anonymkode: a8c36...fb9

• Liker 3
Skrevet

Det kan være tilfeldig og helt "uskyldig" grunner til det. Men skjønner at du tenker tanken. Det handler også om litt flaks og uflaks. Noen er en gjeng allerede fra barnehagen, andre kjenner ingen når de begynner på skolen. Noen har foreldre som kjenner hverandre og får mye gratis derfra. Noen unger kan være litt for pågående og ikke helt forståe sosiale koder. Desverre. Men ikke fortvil. Ofte så går det seg til, jeg tror ikke man skal overdrive bekymringen heller. Felles fritidsaktiviteter er jo ofte et pluss, så får man flere arenaer som gir felles opplevelser og kan knyte sterkere bånd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan det du mener med ekstrovert og veldig sosial oppfattes som at hun rett og slett er for pågående og masete? Når det aldri kommer invitasjoner tilbake så tenker jeg at det kan ligge noe der. Har der forsøkt at hun inviterer med seg noen hjem planlagt, altså Lise blir med på onsdag og Marte på fredag og ser om det gir noen respons? Har hun noen fritidsaktiviteter der hun kan treffe jenter med samme interesser? Noen som bor i nærheten dere kan forsøke å pare henne med?

Anonymkode: 31fe1...71b

Hun har ikke problemer med å få med seg noen hjem, men det virker som helt tilfeldige jenter - bare for å ha med noe .

Har vært både planlagt og spontant, men flere av disse har andre «faste» venner og inviterer ikke tilbake.

Hun har noen i nærheten som hun leker med

Har aldri fått noen negative kommentarer fra foreldre, men hun kan nok være sjefete. Vet ikke hvordan hun er på besøk. 

Skrevet
Clara80 skrev (34 minutter siden):

Det kan være tilfeldig og helt "uskyldig" grunner til det. Men skjønner at du tenker tanken. Det handler også om litt flaks og uflaks. Noen er en gjeng allerede fra barnehagen, andre kjenner ingen når de begynner på skolen. Noen har foreldre som kjenner hverandre og får mye gratis derfra. Noen unger kan være litt for pågående og ikke helt forståe sosiale koder. Desverre. Men ikke fortvil. Ofte så går det seg til, jeg tror ikke man skal overdrive bekymringen heller. Felles fritidsaktiviteter er jo ofte et pluss, så får man flere arenaer som gir felles opplevelser og kan knyte sterkere bånd.

Jeg håper det er tilfeldig og uskyldig som du sier. Tror hun er veldig flink sosialt og finner noen å leke med over alt og er veldig morsom å leke med av det jeg ser. Hun er min motsetning. Jeg har unnvikende pf og sosial fobi, mens hun er alt jeg ikke var på den alderen sosialt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hun har ikke problemer med å få med seg noen hjem, men det virker som helt tilfeldige jenter - bare for å ha med noe .

Har vært både planlagt og spontant, men flere av disse har andre «faste» venner og inviterer ikke tilbake.

Hun har noen i nærheten som hun leker med

Har aldri fått noen negative kommentarer fra foreldre, men hun kan nok være sjefete. Vet ikke hvordan hun er på besøk. 

Å være sjefete kan oppleves negativt av andre barn og foreldre. 

Anonymkode: d44d4...081

• Liker 5
Skrevet

Hva med at dere mer aktivt inviterer de barna hjem som hun faktisk ønsker å leke med? 
Selv har jeg en gutt på 10 år, det blir gjerne sånn at han er mest med de guttene som bor i nærheten av der vi bor. Så må de ikke planlegge så veldig. Nå i sommer (ikke Sfo) har han vært sammen med flere i klassen og på trinnet for øvrig som bor lengre unna, de gamer en del sammen (sitter i hvert sitt hus) og så avtaler de å møtes på banen eller hos hverandre. I sommer har han plutselig blitt komfortabel med å bevege seg lenger hjemmefra enn før.

Jeg vet det er flere i klassen han går godt med men som gjerne glemmer å spørre andre om å game/møtes, og når en da får napp hos andre først så..

Når skolen begynner er det lengre skoledager (begynner i 5., to dager i uken også med leksehjelp) og 3-4 dager med fritidsaktiviteter. Det blir mye mindre tid å få besøk eller dra på besøk. 

Om datteren din er sosial, har fritidsaktiviteter og venner litt her og der ville jeg ikke vært veldig bekymret, men forsøkt et fremstøt en periode der dere hyppigere inviterer barn med hjem. Om de da hentes hos dere kan dere jo spørre om å gjenta.. gjerne hos dere på nytt men flere er da flinkere til å tilby at de da er hos dem.

Anonymkode: 518c4...577

Skrevet

Har aktivt invitert de hun vil leke med mange ganger over flere år-i tillegg har hun hatt disse spontane besøkene. Hun ringer nesten daglig fra skolen for å spørre om noen nye kan bli med hjem.

Synes det begynner å bli slitsomt. Har ofte ikke planlagt nok middag og er ikke alltid i form til å ha noen på besøk før litt senere på ettermiddagen-og det hadde jo vært fint for henne å ikke bare henge her hjemme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har aktivt invitert de hun vil leke med mange ganger over flere år-i tillegg har hun hatt disse spontane besøkene. Hun ringer nesten daglig fra skolen for å spørre om noen nye kan bli med hjem.

Synes det begynner å bli slitsomt. Har ofte ikke planlagt nok middag og er ikke alltid i form til å ha noen på besøk før litt senere på ettermiddagen-og det hadde jo vært fint for henne å ikke bare henge her hjemme. 

Da sier du nei rett og slett hvis det ikke passer med besøk. Eller så kan du si «det passer ikke med besøk hjemme hos oss i dag, men kan du ikke høre med Mari om du heller kan bli med til henne?»

Anonymkode: 3aff8...4d4

• Liker 1
Skrevet

Mi datter var veldig slik i frem til midten av 2. klasse. Da satte jeg en strek, for jeg følte at hun bare vimset rundt med "alle", mens "alle" hadde sine faste venner. 
Jeg sa nei til å besøke "alle". Hun fikk ei fast venninne og en fast kompis å besøke/ha med hjem, og av og til lekte de med flere, men jeg ordnet alltid slik at hun kun fikk besøke disse to barna. De leker ikke med hverandre, men det var de hun lekte best med i skoletiden. 

Nå begynner hun i 3. klasse og dette har løsnet ganske greit. Hun vil ofte følge "den og den" hjem, om ikke venninna hennes skal på SFO og hun ikke (SFO bare tre dager) eller venninna blir hentet, men da sier jeg nei, og at det er tullete å følge noen hjem når hun skal hjem selv og de ikke bor på veien (hun får ikke dra noe sted før leksene er gjort, dette innførte vi som en "grunn" til å ikke følge andre barn hjem). Hun og venninna har samme skolevei, og kommer til vårt hus først. 
Hun leker fremdeles med flere på skolen, men absolutt best med denne gutten og jente, og på fritida går hun hovedsakelig med venninna, og venninna går hovedsakelig med henne. De har blitt gode og nære venner. 

Kanskje det er noe dere kan prøve?

Anonymkode: 1cd65...0e3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...