Gå til innhold

Kan en person lære seg å SE (lytte/validere) en annen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har mange styrker, men også svakheter. Jeg elsker han sånn som han er, men han har én svakhet som jeg synes er vanskelig. 

Han «ser» meg ikke. Han gjør mye hyggelig for meg og jeg tviler ikke på at han er glad i meg. Han viser det på mange måter. Men om det er noe jeg er lei meg for feks (behøver ikke nødvendigvis være for noe han har sagt/gjort, men det er ofte det), da har han ingen evner til å lytte og heller ingen evner til å ta initiativ til å snakke om det jeg er opptatt av.
Dersom jeg er opptatt av noe konkret, som eksempel at jeg skal kjøpe en fysisk gjenstand, da kan han snakke og følge opp. Men følelser er veldig vanskelig. I stedet for å lytte, så skal han alltid løse eller avfeie, og som sagt så er det helt umulig for han å ta initiativ til å snakke. Jeg føler meg derfor sjelden SETT i forholdet, og det er et stort savn. 

Noen som har erfaring med at noen har klart å lære seg dette, eller er dette her sånn han alltid kommer til å være? 

Anonymkode: 27bc6...1d0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leste denne artikkelen i dag og ble bekymret. Jeg merker jo selv at det mangler og det er et savn, men jeg er bekymret for om forholdet har noen fremtid uten at han lærer seg dette. I hvert fall at han blir noe bedre på å SE meg, enn ingenting som han gjør i dag…

https://www.kk.no/samliv/dette-personlighetstrekket-holder-par-sammen/74096623?fbclid=IwAR0heo0kDmfWgQ-vtWCabfzkWKi6v2BqxsVCPaYcBy52yQOHXhIH1dLVo-M

Skrevet

Sånn er kjæresten min også, skulle tro det var han du snakket om. Jeg vet ærlig ikke om det er håp for å forandre på dem, de er som de er. Men følger tråden for tips jeg også, TS. 

Anonymkode: dbb6d...b26

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn er kjæresten min også, skulle tro det var han du snakket om. Jeg vet ærlig ikke om det er håp for å forandre på dem, de er som de er. Men følger tråden for tips jeg også, TS. 

Anonymkode: dbb6d...b26

Har dere forsøkt parterapi?

Jeg er veldig glad i kjæresten og vil gjerne det skal fungere, så jeg vurderer dette… 

Skrevet

Ja, men da må man ville det selv. 

Ofte må man forandre seg selv hvis man vil at andre evt også skal forandre seg. Så istedet for å håpe at han skal lytte mer/bedre, kan du feks bli flinkere til å slå i bordet med din opplevelse. 

Anonymkode: 61b55...493

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, men da må man ville det selv. 

Ofte må man forandre seg selv hvis man vil at andre evt også skal forandre seg. Så istedet for å håpe at han skal lytte mer/bedre, kan du feks bli flinkere til å slå i bordet med din opplevelse. 

Anonymkode: 61b55...493

Ja, du har rett. Jeg forsøker virkelig på å bli bedre på måten jeg snakker, har forsøkt mange ulike «taktikker», men opplever ikke at han blir bedre uansett… 

Jeg må ta en seriøs samtale med han og høre hva han faktisk tenker, om det er noe han har lyst til å forbedre. Jeg tror han selv ønsker det, men at han ikke tror det er mulig. Men vi får snakke sammen…

Hadde vært spennende å lese om det er noen som faktisk har klart det! 

Skrevet

Kevin Frøystad er en samlivsterapaut som kan være verdt å sjekke ut. Finnes sikkert andre gode også. https://kevinfroystad.no/blogs/news

70% av menn er tankestyrt, 30% prosent av kvinner er tankestyrt, resten følelsesstyrt. 40% av par vil da i teorien slite med kommunikasjon når det gjelder det du tar opp. 

Tankestyrte er løsningsorienterte, de kan nok lære å forstå følelser litt bedre hvis det blir forklart med "deres språk". Det samme andre veien. Derfor er samlivskurs eller terapaut en god ide om man ikke forstår hverandre. 

Anonymkode: 815f1...5d3

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kevin Frøystad er en samlivsterapaut som kan være verdt å sjekke ut. Finnes sikkert andre gode også. https://kevinfroystad.no/blogs/news

70% av menn er tankestyrt, 30% prosent av kvinner er tankestyrt, resten følelsesstyrt. 40% av par vil da i teorien slite med kommunikasjon når det gjelder det du tar opp. 

Tankestyrte er løsningsorienterte, de kan nok lære å forstå følelser litt bedre hvis det blir forklart med "deres språk". Det samme andre veien. Derfor er samlivskurs eller terapaut en god ide om man ikke forstår hverandre. 

Anonymkode: 815f1...5d3

Ja, jeg vurderer parterapi. Kjæresten har sagt at han er glad i meg og at ham blir med om det er noe jeg ønsker. Så lenge han vil det, så er det kanskje håp for at han skal forstå og lære litt også.

• Liker 1
Skrevet

Neppe.

Og om han plutselig lærer det, så har han høyere mate value enn deg, med mindre du også øker din verdi. 

Anonymkode: 83a42...b6f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Neppe.

Og om han plutselig lærer det, så har han høyere mate value enn deg, med mindre du også øker din verdi. 

Blæh. Hun trenger jo en med høyere mate value, for å bli værende i forholdet. 

Anonymkode: 4daae...70d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blæh. Hun trenger jo en med høyere mate value, for å bli værende i forholdet. 

Anonymkode: 4daae...70d

Hun opplever det slik selv ja.

Ikke dermed sagt at han ikke får sjans på noe bedre dersom han lærer nye kunster. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I stedet for å lytte, så skal han alltid løse eller avfeie, og som sagt så er det helt umulig for han å ta initiativ til å snakke. 

Du skriver at kjæresten din godt kan snakke/lytte/ha fokus på noe du er opptatt av.

Du skriver videre at han har mange gode egenskaper og du : « tviler ikke på at han er glad i deg»

Likevel er du misfornøyd med hans respons når du snakker om følelser, fordi du mener at han enten forsøker å løse problemet ditt eller avfeier følelsene dine.

Det er her du må ta tre skritt tilbake og forstå at du ikke kan forhåndsbestille hans reaksjon i en hver sak.

At han «forsøker å finne løsning» kan jo skyldes; vel….

- at han er løsningsorientert ..?

Om han avfeier kan det jo skyldes at han kanskje synes du hadde tjent på å heve deg over og overse visse ting?

Kjæresten din er ikke terapeuten din. Det er ikke meningen at han skal være en oppsamlingstank for alle følelser og tanker du har heller. 
Kanskje bør du se på hvor ofte du forventer at han skal være den som bare lytter og støtter (uten å komme med egne tanker og mening) - versus deg selv. Kanskje skal du være mer åpen for at hvis du deler dine følelser må du tåle å få en tilbakemelding du ikke har bestilt. Hvis du utelukkende ønsker at han skal lytte uten å respondere med å enten forsøke å løse problemet ditt eller berolige deg (via å «avfeie») - så kan du si ifra at «jeg vil fortelle deg om noe som jeg har behov for å prate om. Kan du bare lytte uten å si så mye tilbake»? Den «instruksen» kan du bruke en sjelden gang men ikke permanent gjennom forholdet, fordi i så fall gjør du kjæresten din til en stumtjener. Men kanskje trenger du bare bruke det kortet en eller to ganger og han ser selv at det fungerte fint.

at han forsøker å finne løsninger er høyst sannsynlig fordi han ønsker å hjelpe deg ut fra følelser du beskriver som han opplever som negative (han vil se deg glad/tilfreds, hjelpe deg med å finne emosjonell harmoni) - og at han «avfeier» gjetter jeg at skyldes samme motiv: han mener det som har skapt emosjonell ubalanse hos deg er ikke «verdt» at noen så fin og flott som du er i ubalanse. Han vil hjelpe deg med å finne harmoni.

se kjæresten din som en alliert som forsøke å hjelpe deg med den emosjonelle verktøykassen han har, og respekter han for det. Ikke forvent en marionett som adlyder og underkaster seg dine forventinger og «kommando». Det vil du ikke tjene på selv heller, i det lange løp. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (26 minutter siden):

Du skriver at kjæresten din godt kan snakke/lytte/ha fokus på noe du er opptatt av.

Du skriver videre at han har mange gode egenskaper og du : « tviler ikke på at han er glad i deg»

Likevel er du misfornøyd med hans respons når du snakker om følelser, fordi du mener at han enten forsøker å løse problemet ditt eller avfeier følelsene dine.

Det er her du må ta tre skritt tilbake og forstå at du ikke kan forhåndsbestille hans reaksjon i en hver sak.

Om han avfeier kan det jo skyldes at han kanskje synes du hadde tjent på å heve deg over og overse visse ting?

Kjæresten din er ikke terapeuten din. Det er ikke meningen at han skal være en oppsamlingstank for alle følelser og tanker du har heller. 
Kanskje bør du se på hvor ofte du forventer at han skal være den som bare lytter og støtter (uten å komme med egne tanker og mening) - versus deg selv. Kanskje skal du være mer åpen for at hvis du deler dine følelser må du tåle å få en tilbakemelding du ikke har bestilt. Hvis du utelukkende ønsker at han skal lytte uten å respondere med å enten forsøke å løse problemet ditt eller berolige deg (via å «avfeie») - så kan du si ifra at «jeg vil fortelle deg om noe som jeg har behov for å prate om. Kan du bare lytte uten å si så mye tilbake»? Den «instruksen» kan du bruke en sjelden gang men ikke permanent gjennom forholdet, fordi i så fall gjør du kjæresten din til en stumtjener. Men kanskje trenger du bare bruke det kortet en eller to ganger og han ser selv at det fungerte fint.

at han forsøker å finne løsninger er høyst sannsynlig fordi han ønsker å hjelpe deg ut fra følelser du beskriver som han opplever som negative (han vil se deg glad/tilfreds, hjelpe deg med å finne emosjonell harmoni) - og at han «avfeier» gjetter jeg at skyldes samme motiv: han mener det som har skapt emosjonell ubalanse hos deg er ikke «verdt» at noen så fin og flott som du er i ubalanse. Han vil hjelpe deg med å finne harmoni.

se kjæresten din som en alliert som forsøke å hjelpe deg med den emosjonelle verktøykassen han har, og respekter han for det. Ikke forvent en marionett som adlyder og underkaster seg dine forventinger og «kommando». Det vil du ikke tjene på selv heller, i det lange løp. 

Et veldig godt innlegg som alle manne-endrerne bør lese noen ganger og ta til seg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hun opplever det slik selv ja.

Ikke dermed sagt at han ikke får sjans på noe bedre dersom han lærer nye kunster. 

Jeg har faktisk enormt stor verdi for han. Uten å gå inn på det, men jeg matcher alle kvaliteter han ser etter og mer enn det. Han vet godt at jeg og han er en perfekt match. 😘

• Liker 1
Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (13 timer siden):

Takk for gode innspill. 
Jeg er enig i dette i mange sammenhenger, så jeg må nok tåle/lære meg å akspetere og bli møtt på den måten også. Så jeg må strekke meg etter dette. 

Samtidig tenker jeg at han også bør strekke seg noe etter å dekke mitt behov. Som et eksempel så sviktet han tilliten min/gikk bak ryggen min (ikke utro, men på en annen måte). Dette såret meg og for å bygge opp tilliten igjen har jeg behov for at han lytter til mine følelser omkring dette. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har faktisk enormt stor verdi for han. Uten å gå inn på det, men jeg matcher alle kvaliteter han ser etter og mer enn det. Han vet godt at jeg og han er en perfekt match. 😘

Hvis det hadde vært riktig, så hadde han selvfølgelig lært seg det han måtte, for å beholde deg.

Og det gjør han jo ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det hadde vært riktig, så hadde han selvfølgelig lært seg det han måtte, for å beholde deg.

Og det gjør han jo ikke. 

Han har endret flere ting faktisk. Problemet er at han har endret «feil ting». Nå har han for eksempel blitt litt redd for å snakke om et bestemt tema (innen det han gjorde et tillitsbrudd om) i redsel for å såre meg. (Fordi han er veldig redd for å miste meg, det ønsker han å unngå for enhver pris). 

Jeg ønsker overhodet ikke at han skal gå rundt og være redd for hva han sier/ikke sier. Jeg ønsker han skal være trygg og snakke om akkurat hva som faller han inn. Og så heller, de gangene det går skeis, da faktisk lære seg til å se meg og lytte. 

Det er det jeg forsøker å lære han! Være seg selv, men så SE meg og lytte til meg, dersom han sårer meg. 
(Og her mener jeg at vi må komme hverandre i møte. Som Raven skrev, jeg må tåle han og hans måte å være på, men jeg håpet han også kunne lære seg å komme meg litt i møte)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og det gjør han jo ikke. 

Så du tror man kan forme seg selv som leire og bli den perfekte partneren, ut ifra kjærestens behov, - hvis man bare er forelsket nok? 

Skrevet
Raven.Writingdesk skrev (11 minutter siden):

Så du tror man kan forme seg selv som leire og bli den perfekte partneren, ut ifra kjærestens behov, - hvis man bare er forelsket nok? 

Nei, ikke på grunn av forelskelse. Jeg har fint liten tro på forelskelse.

Men her var det snakk om at han mener de er den perfekte match. Da mener jeg at da ville han ha strukket seg for å dekke hennes behov, eller å forklare at han ønsker å gjøre det på en annen måte, i stedet for at hun skal drive og lage tråd her.

Men det tror jo ikke hun noe på, hun tror som veldig mange andre kvinner at «en mann er superinteressert i meg, enda det er jeg som jobber for samlivet». Og sånn naiv holdning har jeg forlengst latt være å gå i klinsj med. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ikke på grunn av forelskelse. Jeg har fint liten tro på forelskelse.

Men her var det snakk om at han mener de er den perfekte match. Da mener jeg at da ville han ha strukket seg for å dekke hennes behov, eller å forklare at han ønsker å gjøre det på en annen måte, i stedet for at hun skal drive og lage tråd her.

Men det tror jo ikke hun noe på, hun tror som veldig mange andre kvinner at «en mann er superinteressert i meg, enda det er jeg som jobber for samlivet». Og sånn naiv holdning har jeg forlengst latt være å gå i klinsj med. 

Han jobber jo med samlivet, kjæresten min. Men akkurat det å se og validere er noe han ikke kan. Så hans strategi for å «jobbe med samlivet» er å gå og passe på å ikke snakke om «skumle temaer». Jeg tror faktisk at kjæresten min jobber mye mer med samlivet enn jeg gjør, han bare har litt uhensiktsmessige strategier.

Det er ikke sånn jeg ønsker han skal jobbe med samlivet. Jeg ønsker at han skal være trygg for å være seg selv, og heller lære seg bedre strategier. Han har sagt seg villig til å gå i parterapi og forsøke å lære seg det. 

Jeg er bare nysgjerrig/bekymret for hvor mye man faktisk kan klare å lære. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...