Gå til innhold

Jeg har vært utro i tidl forhold. Min nåværende kjæreste er skuffet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært utro i mitt tidligere forhold. Det finnes ikke unnskyldninger, men jeg valgte å avslutte kjæresteforholdet etter å ha fortalt om det til kjæresten.

Jeg har har hatt ny kjæreste i 1 år nå. Jeg valgte å fortelle om utroskapen fordi det virkelig plaget meg. Dårlig samvittighet,  følte meg ikke som meg selv... utroskapen skjedde for 2 år siden.

Mon nåværende kjæreste er redd for at det samme skal skje han, at jeg skal være kald og utro, han spør mye om hvilke stillinger meg og han andre hadde, om jeg sugde han osv  om jeg bør det osv... 

Jeg svarer totalt ærlig og vil være åpen. Nå sier han at han ikke vil ha doggy lengre eller at jeg skal suge han. Han sier han dømmer meg ikke, er ikke sint og at alt dette er noe han må jobbe med. Men hvordan kan jeg hjelpe? Mitt tidligere utroskap ødela meg nesten som menneske. Jeg har gått til psykolog  men føler meg enda som en totalt verdiløs dritt etter det jeg gjorde. Selv om jeg gjorde det mot en mann som har behandlet meg som dritt og brukt vold mot meg, klarer jeg ikke tilgi meg selv ordentlig. Nå prøver jeg også så godt jeg kan å håndtere kjærestens reaksjon. 

Nien tips? Noen som har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: e821b...a17

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon, men i motsatt ende. Altså den som har trengt å forsikres om at det ikke skjer. 

Absolutt ikke gå i detalj som sexlivet. Det tror jeg egentlig ikke at kjæresten din vil vite og det vil antageligvis plage ham uansett hvilke detaljer du deler.

Vær ærlig om hva som skjedde, forklar hvor mye det har plaget deg i ettertid. Fortell det du skriver her om at det ødela deg, at du har gått til psykolog og hvor jævlig det forrige forholdet ditt faktisk var. Si rett ut at du aldri kunne gjort det samme igjen og at du ikke vil gjøre noe for å risikere forholdet deres. 

Nøkkelen er å være tydelig , gi ham bekreftelse nå som han kanskje føler seg litt usikker og ikke la det bli noe diffust. 

Anonymkode: 1d80a...08e

• Liker 11
Skrevet

Ikke fortell om utroskapet til neste kjæreste. 
Selvsagt ble nåværende kjæreste skuffet, hva hadde du ventet? Det er heller ikke et sjakktrekk å fortelle detaljert om tidligere sexliv. Det er lov å si at det er privat.

• Liker 20
Skrevet

Dette var ikke direkte smart av deg å fortelle om til ny kjæreste. Du virker jo ikke vurdere smart når du er utro, du får straffen din som fortjent nå. Mulig det forholdet du er i nå er ødelagt og det er bra. Håper du føler enorm sorg for det og lærer. Neste gang du finner ny kjæreste så sier du ikke noe om utroskap. Det er ikke synd på deg.

Anonymkode: 70e73...278

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes du fortalte det for tidlig. Og på feil måte. 

Jeg har ikke fortalt kjæresten at jeg var utro i mitt første forhold. Forskjellen er vel at selv om jeg mener det var galt av meg, angrer jeg ikke og skammer meg ikke. Det fikk meg ut av det dårlige forholdet jeg var i. Og jeg har ikke vært utro igjen, selv ikke i dårlige forhold. Jeg vet ikke om jeg skal fortelle det, da må jeg i så fall gi info om hva som gikk galt i forholdet.

Jeg deler også begrensa om sex med ekser generelt. Jeg kan si, jeg har erfaring med taklamper. Men ikke, jeg og Jon pleide ofte å pule i taklampa. Spør kjæresten, forsikrer jeg ham på andre måter. Feks sier jeg ofte at vi har tid til å utforske alt vi vil sammen og skaffe oss nye erfaringer sammen. 

Anonymkode: 1074e...f81

• Liker 4
Skrevet

Hva skulle din betroelse om tidligere utroskap tilføre ditt forhold? 

Dette er faktisk viktig å spørre seg selv om uansett hva det er.

Nå har du tilført negativitet, usikkerhet, sjalusi og en kjæreste som opplever brutt tillit. Du har ødelagt forholdet ditt. 

Anonymkode: 335b2...61c

• Liker 6
Skrevet

I motsetning til andre her synes jeg det er bra at du står for det du har gjort og er ærlig. Jeg forsvarer ikke utroskap, men alle kan gjøre feil og angre i etterkant. Det viktigste er at man faktisk angrer oppriktig og at det ikke gjentar seg. Når det er sagt så var det nok ingen sjakktrekk å fortelle detaljer om sexlivet dere imellom. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har blitt bedratt selv. Men syns likevel at du straffer deg selv altfor hardt. Syns det er ille at du har dårlig samvittighet for den nye kjæresten din, for ting du har gjort før.

En utrolig kjip reaksjon fra kjæresten din, da du faktisk valgte å fortelle det. 

• Liker 11
Skrevet

Så du var utro mot en mann som utsatte deg for fysisk (og helt sikkert psykisk) vold, og du har dårlig samvittighet for å ha vært utro? Altså, hva?! Kom deg tilbake i terapi, og nei, dette er ikke vondt ment. Kjæresten du har nå høres ut som litt av et "kupp", du velger tydeligvis ikke kjærester fra øverste hylle.

Anonymkode: cf77d...571

• Liker 6
Skrevet

En mann som er voldelig skulle du aldri ha vært i forhold med. Han fortjente faktisk at du var utro. Og du var tøff som sa det til din nye kjæreste. At han reagerer slikt når du er åpen og ærlig syns jeg var synd. Det gjør åpenhet vanskelig når en blir så sint for sannheten. 

Anonymkode: 54f51...3df

• Liker 7
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Er du sikker på at din nåværende kjæreste er rett for deg?

Hvis min kjæreste hadde sagt at han var utro i tidligere forhold ville jeg tenkt at det var ganske tøft av ham å fortelle det. Og så er det selvsagt en del jeg hadde villet vite, men det hadde handlet om omstendighetene rundt utroskapen, altså hva som fikk det til å skje, og hvordan han tenker om det i ettertid. Jeg hadde blitt utrolig skeptisk til "det skjedde bare plutselig i fylla"-forklaringer, for da ville jeg tenkt at det var et element av tilfeldighet her som jeg ikke ville kunne verge meg mot. Jeg hadde kunnet forstå det hvis det var noe ekstraordinært i situasjonen som gjorde det mulig.

Synes han ikke det er formildende at dette skjedde på vei ut av et voldelig forhold?

Og hvorfor ber han om informasjon som ikke er bra for ham, som detaljer? Dette må du ikke gi ham svar på. Han trenger ikke dette som konkrete bilder i hodet.

Men for å slutte med spørsmålet jeg startet med, er du sikker på at dette er mannen for deg? Du er et temmelig selvkritisk menneske, og nå har du fått deg en kjæreste som pirker rett inn i skyldfølelsen og ikke opptrer spesielt konstruktivt. Er du sikker på at det er dette du trenger i livet ditt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nien tips?

Spør han om han hadde foretrukket at du aldri hadde fortalt om det.

Synes det var både modig å realt at du sa ifra til exen, og den nye kjæresten din. Utroskap er så "usexy" som det kan få blitt omtrentlig, så at kjæresten din er skuffet er jo ikke rart i det hele tatt, men samtidig var du ærlig og stod for det, selv om du vet sånn ca. hvordan dette blir mottatt. Det står det virkelig respekt av! (iaf. i min bok) :opplyser:

Uansett...  Ut ifra det du skriver, så synes "ny-pojken" viker ganske "sketch", faktisk... Det kan vel ikke være "normalt" å spørre om sånn ting (hva slags sex du hadde i detalj når du var utro) for så å kutte dem ut (tror&håper jeg) :sjokkbla: Skeptisk :redd:

• Liker 2
Skrevet

Det høres ut som om du er en av de som går fra det ene voldelige forholdet til det andre.

Anonymkode: 92b41...0f7

• Liker 5
Skrevet
CamillaCollett skrev (46 minutter siden):

Men for å slutte med spørsmålet jeg startet med, er du sikker på at dette er mannen for deg? Du er et temmelig selvkritisk menneske, og nå har du fått deg en kjæreste som pirker rett inn i skyldfølelsen og ikke opptrer spesielt konstruktivt. Er du sikker på at det er dette du trenger i livet ditt?

Tenker det samme.

Anonymkode: 92b41...0f7

• Liker 5
Skrevet

Kjæresten din er en fjott. 

Anonymkode: 5a9ba...638

• Liker 3
Skrevet

Hei. Jeg skjønner forsåvidt at du fortalte det. Og det står det respekt av. Og jeg skjønne at kjæresten din reagerte på det. Men hvis han nå begynner å behandle deg dårlig og bruke det mot deg, og i lang tid, så ville jeg avsluttet forholdet. Og så ville jeg vurdert å IKKE fortalt det i neste forhold med mindre du selv mener at det er fare for gjentakelse.

Anonymkode: de260...e8e

Skrevet

Jeg reagerer mer på oppførselen til din nye kjæreste, enn på utroskapen din, for å være ærlig.

Anonymkode: ad78f...4b1

• Liker 4
Skrevet

Enkelte ting holder man for seg selv.  Detaljer om sex med andre er noe man bare ikke snakker om. Og det er totalt unødvendig å fortelle at du var utro med forrige. Da drar du negativiteten over i nytt forhold og så tvil og usikkerhet hos ny.

Anonymkode: 8bb16...0ac

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-14 den 19.52):

Du har allerede gjort den største tabben med å fortelle om det. Jeg skjønner godt bakgrunnen din; du vil være åpen og ærlig, men mange takler ikke slike ting, og dessverre taper du på å være ærlig! Det er mange der ute som ukritisk overfører hva man har gjort i ett forhold til et nytt forhold, så det beste er å holde kjeft!  Den dagen folk flest skjønner at forhold ikke er like, at hvert forhold er unikt, da kan man også snakke om slike ting. Men jeg vil ikke akkurat ventet på at det skal skje i nær fremtid for å si det sånn.-

Anonymkode: d77cf...f25

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-14 den 19.52):

Jeg har vært utro i mitt tidligere forhold. Det finnes ikke unnskyldninger, men jeg valgte å avslutte kjæresteforholdet etter å ha fortalt om det til kjæresten.

Jeg har har hatt ny kjæreste i 1 år nå. Jeg valgte å fortelle om utroskapen fordi det virkelig plaget meg. Dårlig samvittighet,  følte meg ikke som meg selv... utroskapen skjedde for 2 år siden.

Mon nåværende kjæreste er redd for at det samme skal skje han, at jeg skal være kald og utro, han spør mye om hvilke stillinger meg og han andre hadde, om jeg sugde han osv  om jeg bør det osv... 

Jeg svarer totalt ærlig og vil være åpen. Nå sier han at han ikke vil ha doggy lengre eller at jeg skal suge han. Han sier han dømmer meg ikke, er ikke sint og at alt dette er noe han må jobbe med. Men hvordan kan jeg hjelpe? Mitt tidligere utroskap ødela meg nesten som menneske. Jeg har gått til psykolog  men føler meg enda som en totalt verdiløs dritt etter det jeg gjorde. Selv om jeg gjorde det mot en mann som har behandlet meg som dritt og brukt vold mot meg, klarer jeg ikke tilgi meg selv ordentlig. Nå prøver jeg også så godt jeg kan å håndtere kjærestens reaksjon. 

Anonymkode: e821b...a17

Herregud, det høres jo ut som at det er HAM du har vært utro mot, gitt reaksjonene og spørsmålene hans. Dette er ikke greit i det hele tatt. 

Anonymkode: e82f8...be0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...