Gå til innhold

Liker ikke typen hennes!!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

En venninne av meg har en kjæreste jeg ikke kan fordra. Jeg kjenner ham ikke så godt, det må jeg innrømme. De gangene jeg har truffet ham har han vært mest opptatt av å snakke (skryte..) om den sterke psyken sin og hvordan han skal bygge opp min venninnes svake psyke. Han er ufattelig kroppsfixert, hvilket hun er meget påvirket av. Hun gjør alt for å bli hans drømmedame; slanker seg, trener, sparer til langt hår. Hun nekter for at han påvirker henne. Jeg ser tydelig forandring. Hun ringer meg og er deppa pga noe han har sagt om utseendet hennes. Hun sier at alle venninnene hennes har sagt hun skal dumpe typen. Hvorfor gjør hun det ikke? Hun sier de har så god kommunikasjon... Jeg har aldri hørt ham snakke om annet enn seg selv.

Det er masse mer, men jeg kjenner at jeg blir irritert bare av å tenke på ham. Jeg føler meg så kjip. Det er hennes først kjæreste, og hun er 25 år. De har vært sammen ca 1 år. Er det jeg som er problemet fordi jeg ikke vil "gi slipp" på henne? Kanskje jeg ikke v i l like ham? Eller er han faktisk en dust?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må DU ha noe med typen hennes å gjøre egentlig? Kan du ikke bare være der for henne og heller forklare henne at du ikke liker kjæresten hennes?

Skrevet

Som en venninne har du den fulle rett til å si din mening om hva DU synes om typen hennes.

Men du bør holde deg unna å kommentere / så tvil rundt hennes valg. Hun har valgt å være sammen med ham og det synes jeg du bør godta.

Du kan jo fortelle henne hva du synes om fyren og se om hun er enig med deg, gir det en forklaring eller bortforklarer det. Eller såklart forsvarer han. Oftest tilfelle det tror jeg...

Ihvertfall ikke rot deg borti forholdet. ER fyren en drittsekk finner hun det tidsnok ut selv.

Du sier du ikke kjenner han godt. Kanskje du kan gi han en sjanse. Selv om det sikkert ikke frister, vil det nok glede venninna di. Og forsterker det heller inntrykket ditt så har du et bedre grunnlag for uttale deg :blunke:

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Jeg synes faktisk at du er i din fulle rett som venninne til å si ifra at denne mannen ikke er bra for henne.

Jeg vet hva jeg snakker om for jeg har ikke mindre enn 5 venninner som alle var jomfruer og single til langt over tyve, og 2 av dem fant seg slike brautende, selvsikre typer som du her beskriver. Blendet av hans "personlighet" og smigret over oppmerksomhet fra en slik type kastet de alle hemninger over bord og lot seg rive med. De fulgte han i ett og alt, gikk på slankekur, skiftet klesstil, forandret frisyre, sluttet på skole/kurs og det verste av alt; de ble stille, usikre og selvtilliten gikk rett til bunns.

Etter ett år klarte jeg ikke og tie stille lengre og lekset opp for henne. Heldigvis ble jeg backet opp av andre venninner og vi klarte og åpne øynene hennes. Hun rakk heller ikke å angre på sitt valg særlig lenge for nøyaktig 2 mnd. etter bruddet ble eksen hennes dømt for grov vold mot en annen kvinne. Den andre venninnen min klarte og dumpe fyren sin selv, men ikke uten blåmerker og trusler.

Så si ifra du, det skal nemlig en ekte venninne gjøre.

Milla

Gjest Duchess
Skrevet

Du har rett til å si din mening, men når du så har sagt din mening og fortalt hvorfor du mener som du gjør, bør du la det være.

Det er hennes valg. Hun er voksen og må selv velge om hun vil være sammen med denne mannen eller ikke.

Skrevet

Da jeg var yngre (er jo fryktelig gammel nå da :ler: ) holdt jeg mer enn gjerne fast på idiot-mannfolk fordi at folk kritiserte dem. Særlig hvis min kjære mor antydet at de ikke var noe å samle på.

Tror nok at denne jenta finner ut av ting selv etterhvert. Vi har alle våre dårlige erfaringer og har vel lært masse av dem. Ville faktisk ikke vært for uten mine feiltrinn.

Støtt henne når hun trenger det. Om hun selv kritiserer ham, så vær LITT enig. Om hun roser ham, så prøv å være litt nøytral.

Kanskje er han ikke så verst likevel. Mange forandrer seg når de er sammen med andre. Og hun kan jo finne på å slanke seg, spare til langt hår fordi hun VIL selv også. Og fordi hun vet at han liker det og vil glede ham.

Flere ganger har jeg fått det for meg at den jeg er sammen med kritiserer mitt utseende uten at han gjør det. Så blir jeg lei meg uten grunn. Man vet jo aldri.

Tror ikke at jeg ville gjort noe som helst jeg, utenom å gi henne støtte når hun trenger det. Vi har alle forskjellig smak og trenger erfaringer til senere i livet. Noe annet er det hvis det går for langt (vold, spiseforstyrrelser osv)

Skrevet

Hva er det med jenter og deres behov for å fortelle venninner hvilke typer som er bra for dem og ikke.

Dette er ikke noe som er vanlig blant gutta etter min erfaring.

Har i løpet av min levetid sett flere single venninner gjøre alt for å få de med type til å slå opp. Stort sett har det vært motivert ut fra et ønske om at de andre skal være single også, slik at de kan gjøre ting sammen.

Er det jeg som tar feil eller er det slik. har diskutert dette med en kompis som faktisk er enig.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet
Hva er det med jenter og deres behov for å fortelle venninner hvilke typer som er bra for dem og ikke.

Dette er ikke noe som er vanlig blant gutta etter min erfaring.

Her må jeg si meg totalt uenig med deg Piano Man. Etter min erfaring er det høyst vanlig blant gutter og vurdere kjærester og hvilke damer som er bra og ikke. Og da handler det ikke om kropp og utseende.

Jeg tror mange jenter ser på det å møte kjærestens kamerater for første gang som litt av en eksamen, hvertfall følte jeg det slik og jeg var utrolig nervøs og redd for at de ikke ville like meg.

Du har mer rett i at vi kvinner nok føler ett visst beskyttelsesinnstinkt ovenfor våre jente- venner, men det er noe som ligger latent i oss. Vi er redde for at de personene som vi er aller mest glad i skal ende opp sammen med menn som misbruker, slår, manipulerer, kontrollerer og lignende. For det er ett mareritt og se en livsglad og sunn jente blir til en grå mus som knapt tør å åpne munnen.

Milla

Skrevet

Piano Man: Jeg tror nok egenlig ikke at det er bare sånn, men jeg utelukker ikke at det kan være sånn av og til. Dessuten er det jo lettere for folk som står utenfor å se hva et forholld gjør meg en person på godt og vondt.

Til deg som startet tråden vil jeg bare si at det er ingenting du kan gjøre utenom å være der for venninna di. Pass på ho, men ikke gjør det for åpenlyst. Er du for negativ kan det være at du mister venninna di, det gjorde jeg da jeg var i den situasjonen. Vil bare ønske deg lykke til, håper at ting bedrer seg.

Skrevet
Har i løpet av min levetid sett flere single venninner gjøre alt for å få de med type til å slå opp. Stort sett har det vært motivert ut fra et ønske om at de andre skal være single også, slik at de kan gjøre ting sammen.

Er det jeg som tar feil eller er det slik. har diskutert dette med en kompis som  faktisk er enig.

Single venninner er et forholds værste fiende!!!

Så JA jeg er enig med deg Piano Man.

Skrevet

Hei!

Støtt venninnen din! Og prøv å si til henne at du ikke liker typen hennes, og hvorfor. Og husk på å si at du støtter henne. Og om hun vil fortsette å være sammen med ham, støtt henne. Om han er manipulerende kommer hun til å trenge venninnene sine.... :D

Gjest sexysadie
Skrevet

Best å holde kjeft; d kan nemlig slå bena under vennskapet fordi hun føler hun må "beskytte" forholdet deres...

Ta d kuli og hold øynene oppe, slik at du kan være der hvis d skulle skje noe...

Skrevet

Her må man ikke blande kortene. Det er snakk om en voksen kvinne som helt sikkert er i stand til å ta egne valg. Og Gjest skriver da ingenting om mishandling.

Håper for all del at du holder dine synspunkter for deg selv - det er jo din venninne som er sammen med mannen og ikke deg. Man vil alltid møte på mennesker man ikke føler seg helt på bølgelengde med - men når det gjelder valg av kjæreste så er det så individuelt - noen liker mora og andre liker datteren.

Jeg har ihvertfall aldri snakket negativt til mine venninner om deres valg av kjærester - hvilken rett skulle jeg ha til det ?

Man må vokte seg vel for å opphøye seg selv og sin egen person - det virker bare dumt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for råd! Jeg har tenkt mye på hvordan jeg skal oppføre meg ovenfor min venninne og hennes kjære etter at jeg skrev innlegget. Jeg kommer ikke til å ta henne for meg og si at jeg ikke liker kjæresten hennes. Han er faktisk hennes samboer nå. Jeg kommer heller ikke til å oppsøke ham for å bli bedre kjent med ham. Jeg har prøvd litt, for jeg synes jeg bør prøve å like en mann min venninne er meget begeistret for, men det går ikke. For meg er han ikke en mann, han er en gutt. Vi er ikke på bølgelengde. Det er trist.

Til piano man vil jeg bare si at jeg ikke er singel selv, så det er ikke det som er motivasjonen bak. Det er klart, forøvrig, at det skjer noe med venninner når de finner en kjæreste. I alle fall mine, og i alle fall den første tiden. Men jeg prøver å tenke at kjærester kommer og går, noen ganger blir de. Man vet ikke alltid. Venninner blir. I alle fall hvis man er en god venninne, og det vil jeg være.

Hvis han slo venninnen min, ville det vært anderledes. Han er ikke aggressiv, han er litt... umoden. (for å si det pent) Han sier mye rart. Han ler av at hun har større rumpe enn ham (hun har ikke det nå da, etter slankingen), han sier at han ikke klarer å være forelsket i henne fordi hun har eksem, han kommenterer alle fine damene han ser... Og hun tar det alltid ille opp. Hun har slitt med anorexia siden hun var 13 år, og jeg er oppriktig bekymret for henne nå. Men hun er voksen og hun er ikke dum. Så jeg jeg holder nok for det meste kjeft, og støtter heller når det trengs... Jeg føler det er bedre å være der for henne, enn å utrykke min misnøye med hennes kjære, og risikere at hun ikke vil ha noe med meg å gjøre.

Skrevet

Min argumentasjon var satt på spissen da jeg ønsket å få dere til å tenke over deres egne motiver for de holdninger og handlinger dere har og gjør.

I tilfeller der det er snakk om mishandling, fysisk eller psykisk, så er det klart at venner/venninner har en klar plikt for å si i fra. Men jeg har lagt merke til at det er ekstremt mange kvinner her inne som sier at man bør kaste gubben omtrent for ingenting, bare han snorker for høyt f.eks.

Jeg bare lurer på om de er representative for kvinner generellt? Single venninner er et forholds verste fiende, ja i mange tilfeller tror jeg det!!

Gutter måler nok jenta til kompisen ut ifra utseende og slike ting, men det er veldig sjelden de inntar en holdning for aktivt å motarbeide et forhold.

Ingen av mine kompiser har gjort det, og jeg har aldri gjort noe slikt selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...