Gå til innhold

Blir noen alltid lett gravide/gravide på første eller andre pp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser om prøvere her inne og andre steder, feks hvor lang tid det tok å bli gravid.

Har fått inntrykk av at noen alltid blir lett gravide. Altså at noen blir gravid i første eller andre pp hver gang de får barn.

Er det slik at om du blir lett gravid første og andre gang, gjelder det også tredje og fjerde gang? At det er noen som bare lett blir gravide? 

Er det i så fall fordi noen har ekstra mange gode egg, mer enn andre?

Og så leser jeg om kvinner rundt 40 som også blir lett gravide, selv om sjansen å bli gravid der er bare 6%, og de fleste egg er dårlige. Eller har noen flest gode egg også i den alderen?

Er det arvelig, dette å bli lett gravid, eller tilfeldigheter? Kosthold? Andre faktorer?

Er det noen her som blir lett gravid, og hvilken alder er du, har du blitt gravid flere ganger og ble du hver gang gravid på første eller andre forsøk?

Anonymkode: 0e85d...e79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å hver misunnelig.

Anonymkode: 797ad...322

Skrevet

Gravid på første forsøk

Anonymkode: 89def...08e

• Liker 1
Skrevet

Med førstemann ble jeg gravid på første forsøk, da var jeg 24. 
Med andremann ble jeg også gravid på første forsøk, da var jeg 29. 
Og nå med tredjemann gikk det på andre forsøk. Nå er jeg 31.

Jeg vet jo ikke hvorfor det er sånn, kanskje jeg og mannen er en god match fruktbarhetsmessig (at han har gode svømmere, og jeg har gode egg)? Kostholdet mitt er ikke noe annerledes enn andres vil jeg tro, og jeg er i det øvre sjiktet av normal-BMI. 

Anonymkode: 662e8...cfa

• Liker 1
Skrevet

Noen er jo bare en bedre genetisk match enn andre, og/eller har bedre egg-/sædkvalitet osv, så det er klart at det også spiller en rolle. I tillegg har noen rett og slett flask og andre uflaks.

Tror likevel det er en del tilfeldigheter også. Jeg ble gravid på tredje forsøk, men hadde jeg ventet med prøvestarten et par måneder (som vi egentlig hadde planlagt), ville det jo ha klaffet på første forsøk. 

Anonymkode: ed897...7b2

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble gravid på første forsøk som 35 åring, litt undervektig. tror det er arvelig da de andre kvinnene i min familie også ble lett gravide.

Anonymkode: b72ca...7f8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen er jo bare en bedre genetisk match enn andre, og/eller har bedre egg-/sædkvalitet osv, så det er klart at det også spiller en rolle. I tillegg har noen rett og slett flask og andre uflaks.

Tror likevel det er en del tilfeldigheter også. Jeg ble gravid på tredje forsøk, men hadde jeg ventet med prøvestarten et par måneder (som vi egentlig hadde planlagt), ville det jo ha klaffet på første forsøk. 

Hvordan vet du at det da ville klaffet på første forsøk??

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du at det da ville klaffet på første forsøk??

Fordi det klaffet for oss i mai, og vi hadde i utgangspunktet tenkt å starte prøvingen i mai (men tjuvstartet heller i mars).

Om vi hadde droppet å prøve i mars og april, ville jo mai (altså måneden det klaffet i) blitt første prøveperiode:) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg aner ikke, men jeg er veldig spent for egen del. 

Min mor ble gravid på første forsøk med både min søster og meg. Hun var 34 da hun fikk meg. Hennes mor igjen fikk fem barn på rappen. Min søster ble gravid på første forsøk med begge sine barn. Hun var 36 ved siste. 

Jeg skal snart slutte på prevensjon for å prøve på min første, og lurer på hvordan det vil gå. Dersom arv har noe å si bør det jo gå greit, men man vet aldri. Jeg er blitt gravid med kjæresten en gang tidligere, helt i starten av datingfasen mot alle odds. Jeg gikk på spiral og vi traff hverandre og hadde sex én gang den sommeren, og så ble jeg gravid med spiral (tok abort, da dette var altfor tidlig). Så jeg KAN i hvert fall bli gravid, og han er også fertil (samt har to barn fra før).

Jeg er opptatt av å justere forventningene, for det kan jo plutselig være vanskelig av helt uante grunner, og jeg vil ikke ta noe for gitt. Men det ser ut til at hele min familie blir lett gravide. 

Anonymkode: 0b62d...006

Skrevet

Lesbisk. Aldri ligget med en mann. Har blitt inseminert to ganger og har to barn. Skulle gjerne fortsatt med å se hvor mange ganger jeg kunne blitt gravid ved første inseminering, men min kone vil ikke ha flere barn.

Anonymkode: 07bc5...471

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Slutt å hver misunnelig.

Anonymkode: 797ad...322

Wtf? Hva er feil med deg? Er vel du som er misunnelig her. Lær deg å skrive ordentlig, kanskje det hjelper litt.

• Liker 6
Skrevet

Lesbisk. Aldri ligget med en mann. Har blitt inseminert to ganger og har to barn. Skulle gjerne fortsatt med å se hvor mange ganger jeg kunne blitt gravid ved første inseminering, men min kone vil ikke ha flere barn.

Anonymkode: 07bc5...471

Så fint det klaffet. To barn er jo hyggelig. 😊

Skrevet

Jeg er 42 og gravid i uke 26 nå. Blir veldig lett gravid. Fikk første barnet da jeg var 39, og ble gravid igjen da hun var 8 måneder. Har aldri brukt mer enn3 prøveperioder. Jeg er slank, lever su t uten røyk og alkohol og har aldri brukt hormonell prevensjon. Dette tror jeg spiller inn. En annen ting er at min mor også ble veldig lett gravid, så arv tror jeg har mye å si. Kan også ha en betydning at meg og mannen «passer sammen» biologisk kanskje..

Anonymkode: f2e80...731

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg aner ikke, men jeg er veldig spent for egen del. 

Min mor ble gravid på første forsøk med både min søster og meg. Hun var 34 da hun fikk meg. Hennes mor igjen fikk fem barn på rappen. Min søster ble gravid på første forsøk med begge sine barn. Hun var 36 ved siste. 

Jeg skal snart slutte på prevensjon for å prøve på min første, og lurer på hvordan det vil gå. Dersom arv har noe å si bør det jo gå greit, men man vet aldri. Jeg er blitt gravid med kjæresten en gang tidligere, helt i starten av datingfasen mot alle odds. Jeg gikk på spiral og vi traff hverandre og hadde sex én gang den sommeren, og så ble jeg gravid med spiral (tok abort, da dette var altfor tidlig). Så jeg KAN i hvert fall bli gravid, og han er også fertil (samt har to barn fra før).

Jeg er opptatt av å justere forventningene, for det kan jo plutselig være vanskelig av helt uante grunner, og jeg vil ikke ta noe for gitt. Men det ser ut til at hele min familie blir lett gravide. 

Anonymkode: 0b62d...006

Ønsker deg lykke til. Men siden du har brukt prevensjon (om det er hormoner som feks p-piller eller spiral), kan det ta noen måneder ekstra uten at det betyr noe er galt eller at du ikke blir lett gravid. 😊

Skrevet

Jeg har alltid blitt svært lett gravid, men etter jeg ble 35 har jeg hatt problemer med å holde på fosteret. De to siste graviditetene (2019 og nå i 2021) har jeg måttet få progesterontilskudd fra eggløsning og til uke 10 for å unngå spontanabort. 

Skrevet

Jeg er 42 og gravid i uke 26 nå. Blir veldig lett gravid. Fikk første barnet da jeg var 39, og ble gravid igjen da hun var 8 måneder. Har aldri brukt mer enn3 prøveperioder. Jeg er slank, lever su t uten røyk og alkohol og har aldri brukt hormonell prevensjon. Dette tror jeg spiller inn. En annen ting er at min mor også ble veldig lett gravid, så arv tror jeg har mye å si. Kan også ha en betydning at meg og mannen «passer sammen» biologisk kanskje..

Anonymkode: f2e80...731

Så hyggelig å lese. Jeg skal prøve snart selv, og er 40. Har blitt lett gravid tidligere. Men nå er jeg redd for risikoen for downs ol, så lurer på om det stresset/bekymringer kan påvirke prøvingen. 

Skrevet

Jeg ble gravid raskt. Ble gravid med en gang med både første og andre. Siste var ikke planlagt en gang, men velkommen når uhellet først var ute (inne). Fikk siste i en alder av 32. Steriliserte meg da, for å ha muligheten til å ha sex uten å være redd for å være gravid 😅

God match med samboer og tydeligvis svært fertil. 

Anonymkode: b3f64...8b7

• Liker 1
Skrevet
Lorieen skrev (Akkurat nå):

Jeg har alltid blitt svært lett gravid, men etter jeg ble 35 har jeg hatt problemer med å holde på fosteret. De to siste graviditetene (2019 og nå i 2021) har jeg måttet få progesterontilskudd fra eggløsning og til uke 10 for å unngå spontanabort. 

Ble du undersøkt og fikk påvist dette, at du trengte progesteron? Er det vanlig å trenge dette i svangerskap når man er litt «eldre»?

Skrevet

Jeg tror det kan være genetisk, min mormor ble gravid 3 ganger i 1 pp, min mor har blitt gravid 4 ganger i 1 pp, jeg selv har blitt gravid 4 ganger i 1 pp, og ingen av oss har mistet.

Så har du venninnen min hvor både mormor, mor og hun har slitt med å bli gravid, vi snakker år for mormor og mor, mens venninnen min slapp unna med litt over 1 år (ble ivf). De har alle bare fått 1 barn hver pga problemene med å bli gravide.

Anonymkode: 5da74...4e2

Skrevet

Blitt gravid på første forsøk fire ganger, men mistet 3 av gangene. Har ikke fått noe svar på hvorfor jeg mistet, men kan hende at enten jeg eller samboer har dårlig kvalitet på egg/sæd. Vi er tydeligvis ekstremt fertile, men der har åpenbart ingen direkte sammenheng med kvalitet. 

Anonymkode: a5f01...e6b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...