Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har god erfaring med parterapi?

Vi begynte for en uke siden og fikk oppgaver og ting gikk bra. Nå har vi kranglet igjen om det samme som før. Jeg er så skuffet ....

Anonymkode: de3b2...d4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke forvente at ting blir bra etter en time med parterapi.

Dere må mange timer gjennom dette, og dere må begge gjøre en innsats.

Om en person ikke gjør en  innsats mens den andre gjør det, så blir det aldri å funke.

Begge to må faktisk sette seg inn å gjøre det dere har fått i oppgave, funker ikke det så er det bare å si stopp å gå.

• Liker 4
Skrevet

Dersom man oppsøker parterapi før man får problemer, så tror jeg det ja.

Dersom man oppsøker parterapi etter man får problemer, tror jeg ikke det. 

Anonymkode: 861a5...0a8

• Liker 1
Skrevet

Ikke forvent at det holder med en time. Må vel noen ganger til før det skal ha noe hjelp. 

Anonymkode: 1cd16...bb4

Skrevet

Ja det kan faktisk det. Men det er ein reise og begge må væra villige til å arbeida for forholdet.

Anonymkode: c4211...5e0

• Liker 3
Skrevet

Helt ærlig så har jeg aldri hørt om noen som har klart å redde forholdet med parterapi. Har hørt om mange som har prøvd det, men alle er skilt nå. Så kan ikke si jeg har stor tro på akkurat det. Mulig det fungerer for noen som tar veldig tidlig tak i problemene før de blir for store? Skulle vært interessant å høre om noen har fått hjelp til å holde sammen av parterapi?

Anonymkode: b3e8c...f96

• Liker 2
Skrevet

Hvis begge er villige til å jobbe, ja.

Hvis det er noe underliggende som begge er dypt uenige om, nei.

Mistenker at det siste er tilfelle, i og med at du viser til at dere krangler om "det samme som før". 

Anonymkode: 17798...8d5

• Liker 1
Skrevet

Synes jeg leser på alle sider som parterapauter reklamerer med at de hjelper så mange.. Har vennepar som har vært hos Familievernkontoret - det har fungert for dem foreløpig

Anonymkode: d2f0d...fa4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt ærlig så har jeg aldri hørt om noen som har klart å redde forholdet med parterapi. Har hørt om mange som har prøvd det, men alle er skilt nå. Så kan ikke si jeg har stor tro på akkurat det. Mulig det fungerer for noen som tar veldig tidlig tak i problemene før de blir for store? Skulle vært interessant å høre om noen har fått hjelp til å holde sammen av parterapi?

Anonymkode: b3e8c..96

Vi gikk til parterapi på FVK i fjor høst og vinter. Vi har holdt sammen etterpå. Tror det kanskje kan ha litt med i innstillingen å gjøre. Vi var begge innstilte på å klare å holde sammen, det var det vi jobbet for begge to. Vi ønsker å være sammen. Trengte bare hjelp til å komme over en dump i forholdet. 

Anonymkode: 1cd16...bb4

Skrevet

Gikk greit de månedene vi gikk i terapi, men brått så ville han ikke noe mer så jeg flyttet ut. Så ville han igjen da han innså at han var alene. Jeg føler at i terapien så snakket han både meg og terapeuten etter munn. Det gikk så lett og var ingen konflikter der. Etter noen måneder var han lei for han mente selv at nå hadde han jobbet lenge nok.

Spørs hva hver enkelt har å stri med og hvor mye innsats man ville legge i egen endring. Har mer tro på at man går til psykolog hver til seg samtidig. 

Anonymkode: d5537...428

• Liker 1
Skrevet

Jeg har foreslått dette også, men vi står på venteliste. Bare nysgjerrig; hva slags oppgaver får man? hva skjer i timene? 

Anonymkode: 2e714...bed

Gjest På druen
Skrevet

Parterapi er tull. Det er for folk som ikke klarer å samarbeide som voksne og må ha hjelp til det. Men det er ikke sånn det funker. Hvis forholdet er dødt, så er det det. Ingen vits i å bruke penger på sånt kvakksalveri. 

Skrevet

Vi gikk i parterapi i 2 år (hos avtalespesialist). Det redda oss i hvertfall. 

Men det kommer sikkert an på hva som er problemene. Hvis man har store samspillsproblemer eller i utgangspunktet er en dårlig match, så krever det vanvittig mye forandring fra begge parter.

Vi er i utgangspunktet en god match og begge er vant til å snakke om følelser, vi jobba med å komme over utroskap (1gangstilfelle) og takle psykisk sykdom. Vi ble mye mer bevisst på hvordan vi kommuniserer, og flinkere til å være ærlige. Dessuten var det utrolig deilig å ha terapirommet å komme til, fast annen hver uke, over så lang tid. Da ble mange av hverdagsproblemene lettere å takle, for da hadde vi et trygt rom å ta dem opp i.

Det er 1 år siden vi slutta nå. Det går stort sett fint, men det krever jo en innsats fra begge å fortsette å kommunisere godt.

Vi hadde nok ikke holdt sammen om ikke det var for terapien. 

Anonymkode: 2b16c...45c

• Liker 1
Skrevet

Ja det hjelper. Anbefaler å gå til terapi hvis man skal avslutte også, greit å få hjelp til å rydde opp. 

Anonymkode: f1a64...561

• Liker 1
Skrevet

Parterapi fungerer ikke. Vi prøvde 4 forskjellige, forholdet ble verre for det. Løpet var kjørt. Er et forhold gått for langt negativt så er sjansen liten å reparere det. Skill deg, og bli lykkelig❤️

Anonymkode: 286a4...b30

Skrevet

Så lenge man oppsøker hjelp mens begge fremdeles er investert i forholdet, er det håp. Ofte venter man for lenge. Hvis en innerst inne er helt ferdig hjelper det ikke. 

Skrevet

Sålenge den ene part ikke er løgner og narsissist, så går det bedre.

Anonymkode: e5af3...50d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2021 den 19.03):

Noen som har god erfaring med parterapi?

Vi begynte for en uke siden og fikk oppgaver og ting gikk bra. Nå har vi kranglet igjen om det samme som før. Jeg er så skuffet ....

Anonymkode: de3b2...d4b

Det kan fungere, men ikke som noe man strør på toppen av et forhold som er råttent.

Parterapi fungerer bare som guiding for endring. Dere kan ikke fortsette i samme sporet og forvente at det sporet plutselig skal begynne å fungere for dere fordi dere har tilsatt litt parterapi.

Men parterapi kan hjelpe dere tilby skifte spor hvis dere begge er villige til å gjøre den jobben som trengs. Og dere må gjøre jobben, parterapi kan bare vise hvordan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...