bosve Skrevet 14. august 2021 #1 Skrevet 14. august 2021 Hosta litt og på bakgrunn av dette tok jeg test i kommunen(nese og munnprøve), men trodde jo ikke at det var covid siden jeg er fullvaksinert, men det var pos prøve. Jeg spurte også hun som ringte meg fra smittesporings-teamet om jeg skulle teste meg en gang til om noen dager for å se om viruset var borte, men dette var ikke noe vits sa hun for det ville alltid gi pos utslag så lenge du har hatt covid. Kun 10 dagers karantene og det er det. Så da lærte jeg noe nytt. Stemmer dette, at man alltid vil teste pos for covid så lenge man har hatt det? (stoler ikke alltid på disse folka) Skal nevnes at jeg fikk andre dose for bare noen dager før jeg fikk covid-symptomer, mens det hadde gått 7 uker siden 1 dose. Men fikk kun litt lett hoste og ble snørrete uten feber. Fikk Pfizer begge gangene. Flere som meg som er fullvaksinerte som har fått covid?. 2
Gjest Sitronmelisse Skrevet 14. august 2021 #2 Skrevet 14. august 2021 bosve skrev (1 minutt siden): Hosta litt og på bakgrunn av dette tok jeg test i kommunen(nese og munnprøve), men trodde jo ikke at det var covid siden jeg er fullvaksinert, men det var pos prøve. Jeg spurte også hun som ringte meg fra smittesporings-teamet om jeg skulle teste meg en gang til om noen dager for å se om viruset var borte, men dette var ikke noe vits sa hun for det ville alltid gi pos utslag så lenge du har hatt covid. Kun 10 dagers karantene og det er det. Så da lærte jeg noe nytt. Stemmer dette, at man alltid vil teste pos for covid så lenge man har hatt det? (stoler ikke alltid på disse folka) Skal nevnes at jeg fikk andre dose for bare noen dager før jeg fikk covid-symptomer, mens det hadde gått 7 uker siden 1 dose. Men fikk kun litt lett hoste og ble snørrete uten feber. Fikk Pfizer begge gangene. Flere som meg som er fullvaksinerte som har fått covid?. Ja, det stemmer. Virusbiter kan ligge i kroppen lenge etter de 10 dagene (men du er ikke smittsom altså). Men fikk du bare 10 dagers karantene? Må du ikke i isolasjon? Har du lov å gå i nødvendig ærend i butikken??
bosve Skrevet 14. august 2021 Forfatter #3 Skrevet 14. august 2021 Sitronmelisse skrev (3 minutter siden): Ja, det stemmer. Virusbiter kan ligge i kroppen lenge etter de 10 dagene (men du er ikke smittsom altså). Men fikk du bare 10 dagers karantene? Må du ikke i isolasjon? Har du lov å gå i nødvendig ærend i butikken?? Sa ikke noe om det direkte, men nevnte at jeg kunne gå ut på turer i skogen. Kalte det 10 dagers karantene og ikke isolasjon.
Gjest Sitronmelisse Skrevet 14. august 2021 #4 Skrevet 14. august 2021 (endret) bosve skrev (2 minutter siden): Sa ikke noe om det direkte, men nevnte at jeg kunne gå ut på turer i skogen. Kalte det 10 dagers karantene og ikke isolasjon. Jøss, så smittede må ikke sitte i 10 dagers isolasjon inne lenger?! Endret 14. august 2021 av Sitronmelisse
bosve Skrevet 14. august 2021 Forfatter #5 Skrevet 14. august 2021 Sitronmelisse skrev (1 minutt siden): Jøss, så smittede må ikke sitte i 10 dagers isolasjon inne lenger?! Vet ikke om det er forskjell på de som er vaksinerte? 2
Gjest Mattie16 Skrevet 14. august 2021 #6 Skrevet 14. august 2021 Sitronmelisse skrev (1 minutt siden): Jøss, så smittede må ikke sitte i 10 dagers isolasjon inne lenger?! Det er vel bare når man er uvaksinert at man må i isolasjon?
Gjest Sitronmelisse Skrevet 14. august 2021 #7 Skrevet 14. august 2021 (endret) Sjekket Helsedirektoratets hjemmeside, oppdatert 27. juli, der står det: 'Personer som er bekreftet smittet med covid-19 skal i isolasjon. Dette gjelder også om man er fullvaksinert eller beskyttet.' https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/testing-isolasjon-smittesporing-og-karantene/isolasjon/personer-som-er-bekreftet-smittet-skal-oppholde-seg-i-isolering Endret 14. august 2021 av Sitronmelisse
Gjest Sitronmelisse Skrevet 14. august 2021 #8 Skrevet 14. august 2021 Mattie16 skrev (3 minutter siden): Det er vel bare når man er uvaksinert at man må i isolasjon? Hvorfor skulle det være det? En vaksinert med gjennombruddsinfeksjon er like smittsom som en syk uvaksinert.
bosve Skrevet 14. august 2021 Forfatter #9 Skrevet 14. august 2021 (endret) Sitronmelisse skrev (5 minutter siden): Sjekket Helsedirektoratets hjemmeside, oppdatert 27. juli, der står det: 'Personer som er bekreftet smittet med covid-19 skal i isolasjon. Dette gjelder også om man er fullvaksinert eller beskyttet.' Kanskje jeg var heldig da:) Jeg forholder meg til det dama sa til meg. Hørtes ut som en eldre dame, mulig hun ikke er helt oppdatert. Hun sa i alle fall at jeg kunne gå turer ute, så da kan vel ikke det være full isolasjon. Jeg sa at jeg hadde bare lette symptomer som en lett forkjølelse, men dette skulle vel ikke ha noe med saken å gjøre?. Endret 14. august 2021 av bosve
Gjest Sitronmelisse Skrevet 14. august 2021 #10 Skrevet 14. august 2021 bosve skrev (21 minutter siden): Kanskje jeg var heldig da:) Jeg forholder meg til det dama sa til meg. Hørtes ut som en eldre dame, mulig hun ikke er helt oppdatert. Hun sa i alle fall at jeg kunne gå turer ute, så da kan vel ikke det være full isolasjon. Jeg sa at jeg hadde bare lette symptomer som en lett forkjølelse, men dette skulle vel ikke ha noe med saken å gjøre?. Nei, isolasjon er isolasjon, inne hjemme i 10 dager, med 2 meters avstand til dem du bor sammen med og helst eget bad og soverom og..til nød kan den smittede gå en tur i hagen sin, hvis man har noen. Du bor ikke tilfeldigvis i Bergen? Det kunne jo ha forklart en ting eller tre..
DanielDuppsko Skrevet 15. august 2021 #11 Skrevet 15. august 2021 bosve skrev (14 timer siden): Hosta litt og på bakgrunn av dette tok jeg test i kommunen(nese og munnprøve), men trodde jo ikke at det var covid siden jeg er fullvaksinert, men det var pos prøve. Jeg spurte også hun som ringte meg fra smittesporings-teamet om jeg skulle teste meg en gang til om noen dager for å se om viruset var borte, men dette var ikke noe vits sa hun for det ville alltid gi pos utslag så lenge du har hatt covid. Kun 10 dagers karantene og det er det. Så da lærte jeg noe nytt. Stemmer dette, at man alltid vil teste pos for covid så lenge man har hatt det? (stoler ikke alltid på disse folka) Skal nevnes at jeg fikk andre dose for bare noen dager før jeg fikk covid-symptomer, mens det hadde gått 7 uker siden 1 dose. Men fikk kun litt lett hoste og ble snørrete uten feber. Fikk Pfizer begge gangene. Flere som meg som er fullvaksinerte som har fått covid?. Du er blitt feilinformert. Du må isolere deg. Beklager... 18
tom1986 Skrevet 15. august 2021 #13 Skrevet 15. august 2021 Sitronmelisse skrev (15 timer siden): Hvorfor skulle det være det? En vaksinert med gjennombruddsinfeksjon er like smittsom som en syk uvaksinert. Dette er langt fra sikkert. Det man fant i en studie var at fullvaksinerte som var smittet OG hadde symptomer hadde like store virusmengder i luftveiene som de som var smittet og ikke vaksinert. Virusmengde er ikke ensbetydende med hvor smittsom man er. I tillegg vil de fleste vaksinerte som smittes få ingen eller kun små symptomer, som igjen tyder på at de ikke er veldig smittsomme. 2
Robert Koch Skrevet 15. august 2021 #14 Skrevet 15. august 2021 1 hour ago, tom1986 said: Dette er langt fra sikkert. Det man fant i en studie var at fullvaksinerte som var smittet OG hadde symptomer hadde like store virusmengder i luftveiene som de som var smittet og ikke vaksinert. Virusmengde er ikke ensbetydende med hvor smittsom man er. I tillegg vil de fleste vaksinerte som smittes få ingen eller kun små symptomer, som igjen tyder på at de ikke er veldig smittsomme. Dette stemmer ikke. Vi vet ikke hvorfor det tilsynelatende ikke er samsvar mellom høyt virustiter og symptomatisk eller ikke-symptomatisk infeksjon. Derimot er et høyt virustiter indikativt for at man er en økende risikofaktor for videresmitte. Asymptomatiske smittede kan spre smitte svært effektivt. Vaksinerte har i utgangspunktet mye lavere virutiter, og følgelig mindre mengder smittestoff som kommer ut med utåndingsluft. Det er indikasjoner på at deltavarianten øker mengden virus som utsondres. Også hos vaksinerte. Men betydningen av dette er uklar, og det er ikke entydige data. Resultatene i studien din er sikkert korrekte ut fra metodologi, men det er fortsatt en enkeltstudie, som kan falsifiseres dersom resultatene ikke er reproduserbare. Hvilken studie sikter du til? 9
K@tt Skrevet 15. august 2021 #15 Skrevet 15. august 2021 bosve skrev (20 timer siden): Hosta litt og på bakgrunn av dette tok jeg test i kommunen(nese og munnprøve), men trodde jo ikke at det var covid siden jeg er fullvaksinert, men det var pos prøve. Jeg spurte også hun som ringte meg fra smittesporings-teamet om jeg skulle teste meg en gang til om noen dager for å se om viruset var borte, men dette var ikke noe vits sa hun for det ville alltid gi pos utslag så lenge du har hatt covid. Kun 10 dagers karantene og det er det. Så da lærte jeg noe nytt. Stemmer dette, at man alltid vil teste pos for covid så lenge man har hatt det? (stoler ikke alltid på disse folka) Skal nevnes at jeg fikk andre dose for bare noen dager før jeg fikk covid-symptomer, mens det hadde gått 7 uker siden 1 dose. Men fikk kun litt lett hoste og ble snørrete uten feber. Fikk Pfizer begge gangene. Flere som meg som er fullvaksinerte som har fått covid?. Jeg har fått høre at man tester positivt i noen måneder etter å hatt covid, men ikke for alltid nei. Det er vel ingen som helt vet dette enda men om man alltid vil teste positivt vil det bli veldig forvirrende om covid består i mange år framover. Hadde vært interessant å tatt en test for å sjekke ut denne påstanden. 😅
MorTil2 Skrevet 15. august 2021 #16 Skrevet 15. august 2021 tom1986 skrev (5 timer siden): I tillegg vil de fleste vaksinerte som smittes få ingen eller kun små symptomer, som igjen tyder på at de ikke er veldig smittsomme. Men det er fortsatt kjipt for den som blir smittet. Reglene for karantene/isolasjon er for å verne om andre, ikke for den som er smittet. TS: jeg hadde ringt smittesporingstelefonen og fått klarhet i hvilke regler du skal følge. Skulle du være uheldig å smitte noen på en av dine turer ut, om enn så lav sjansen er, så kan du risikere å få en saftig bot for å bryte karantenereglene. (og jeg tror du er blitt feilinformert https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon/#isolasjon) 3
bosve Skrevet 15. august 2021 Forfatter #17 Skrevet 15. august 2021 Jeg ringte tilbake nå til smitteteamet som ringte meg i går. Samme dame som tok telefonen og hun sa jeg kan gå ut hvis ikke kunne jeg bli helt gal, men at jeg måtte gå turer for meg selv. Nå bor ikke jeg i Oslo da(4 mil unna)...er ikke så tettbebodd her. Også bor jeg alene, så hadde blitt litt tungt å sitte inne i en leilighet for seg selv i 10 dager på rad. 2
bosve Skrevet 17. august 2021 Forfatter #18 Skrevet 17. august 2021 Noen som vet om man kan ta en kontrolltest?. Eller er det lite sannsynlig at de som tester og folka på laben kan gjøre en feil?. Ble bare litt usikker ettersom symptomene mine; hoste ikke er så vanlig blant vaksinerte derimot vanligere blant uvaksinerte. Av topp 5 symptomer blant vaksinerte så har jeg kun 1 av symptomene(rennende nese(). Hodepine som er det vanligste har jeg heller ikke hatt.
Tatja Skrevet 17. august 2021 #19 Skrevet 17. august 2021 Var jeg smittet med korona, hadde jeg holdt meg i total isolasjon i 10 dager. Du kan møte folk du kjenner på tur, i verste fall smitte dem. 9
MorTil2 Skrevet 17. august 2021 #20 Skrevet 17. august 2021 bosve skrev (6 timer siden): Noen som vet om man kan ta en kontrolltest?. Eller er det lite sannsynlig at de som tester og folka på laben kan gjøre en feil?. Ble bare litt usikker ettersom symptomene mine; hoste ikke er så vanlig blant vaksinerte derimot vanligere blant uvaksinerte. Av topp 5 symptomer blant vaksinerte så har jeg kun 1 av symptomene(rennende nese(). Hodepine som er det vanligste har jeg heller ikke hatt. Jeg vet ikke hva som er "vanlig" ved Covid smitte, men tror nok at sykdomsfølelsen vil varierer like mye der som ved f eks influensa. Du må nok bare stole på at testen er riktig og forholde deg til situasjonen din. Jeg forstår at du kjeder deg, og det var sikkert ikke dette du så for deg som vaksinert. Men nå er det vel 7 dager igjen? De må du bare holde ut 2
Anbefalte innlegg