AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #1 Skrevet 14. august 2021 Jeg har flyttet inn til kjæresten for en periode, og jeg klarer ikke å lage skikkelig mat her fordi han har verdens mest upraktiske kjøkken, og bare 40 cm benkeplate til å kunne lage mat. På den ene siden er det kanskje 60-65 cm fra vegg til oppvaskkummen, men der er det skråtak så det er helt umulig å stå oppreist hvis man er høyere enn 1,20 cm, og mellom oppvaskkummen og komfyren er det 40 cm med benkeplass som vi må bruke til å lage mat. Jeg liker å lage mat men liker også å ha en god stilling på nakke og rygg når jeg står å kokkelerer, så for meg er det uaktuelt å stå bøyd over kjøkkenbordet. Jeg har funnet ut at jeg klarer bare å lage enkel mat når det blir liten benkeplate, det blir fullt og rotete men kjæresten min bryr seg ikke hele tatt. Dette diskuterer vi ofte og han mener jeg er vanskelig, men når man skal lage noe med flere enn to ingredienser og som involverer en skjærefjøl, så er det faktisk ikke plass på 40 cm. Hva mener dere? Anonymkode: 0c573...f7a
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 14. august 2021 #2 Skrevet 14. august 2021 (endret) Helt håpløst. I slike tilfeller kutter jeg opp én og én ingrediens og legger i skåler på forhånd. Det hjelper litt når alt er klart, søpla ryddet og poser eller restgrønnsaker er plassert tilbake i skap/kjøleskap igjen. Bli ferdig med et kjøkkenutstyr av gangen. Noen ganger trenger man jo både rivjern og mandolin, evt foodprocessor eller håndmixer, kniver og fjøler, og til slutt kanskje en stavmikser. Bruker komfyrtoppen som benk, eller i beste fall finnes det et kjøkkenbord eller annen spiseplass så man kan bruke i tillegg. jeg har ikke stort kjøkken, men ganske normalt med benkeplass. Det kan ofte se ut som en slagmark på hele kjøkkenet om jeg f.eks lager ei stor gryte med lapskaus eller noe.. Endret 14. august 2021 av Hvemsomhelst
Gjest Føsleguri Skrevet 14. august 2021 #3 Skrevet 14. august 2021 Jeg har ikke veldig mye benkeplass, men jeg lager stort sett all maten min fra bunnen. Må bare være organisert.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #4 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har flyttet inn til kjæresten for en periode, og jeg klarer ikke å lage skikkelig mat her fordi han har verdens mest upraktiske kjøkken, og bare 40 cm benkeplate til å kunne lage mat. På den ene siden er det kanskje 60-65 cm fra vegg til oppvaskkummen, men der er det skråtak så det er helt umulig å stå oppreist hvis man er høyere enn 1,20 cm, og mellom oppvaskkummen og komfyren er det 40 cm med benkeplass som vi må bruke til å lage mat. Jeg liker å lage mat men liker også å ha en god stilling på nakke og rygg når jeg står å kokkelerer, så for meg er det uaktuelt å stå bøyd over kjøkkenbordet. Jeg har funnet ut at jeg klarer bare å lage enkel mat når det blir liten benkeplate, det blir fullt og rotete men kjæresten min bryr seg ikke hele tatt. Dette diskuterer vi ofte og han mener jeg er vanskelig, men når man skal lage noe med flere enn to ingredienser og som involverer en skjærefjøl, så er det faktisk ikke plass på 40 cm. Hva mener dere? Anonymkode: 0c573...f7a Jeg har mindre plass enn det du nevner,men lager alltid god mat fra bunnen så er enig med kjæresten din. Skal også nevnes at jeg spiser plantebasert så bruker enn del grønnsaker Anonymkode: 1e2da...c88 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #5 Skrevet 14. august 2021 Jeg kjenner folk som lager gourmetmåltider i minihusog campingvogner, og jeg kjenner andre som er som deg og behøver plass og et ryddig kjøkken for å ha oversikt og glede av matlagingen. Jeg synes ingen av delene er riktig og galt. Alt handler om hva som er viktig for forskjellige mennesker. Det finnes jo et hav av smarte løsninger, for eksempel kan en du få spesiallaget en stor trefjøl som passer perfekt over vasken? Anonymkode: ba7c3...994 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #6 Skrevet 14. august 2021 Jeg tror nok det grunner ned i dine kjøkkenvaner. Man kan fint lage god mat, selv med liten plass tilgjengelig. Men det krever litt mer logistikk på kjøkkenet Begynn med å klargjøre alle råvarer før man starter, sett ting klart i skåler. Rydd, vask og få bort brukte redskaper før du starter matlagingen istedet for underveis osv. Anonymkode: cc497...b2c 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #7 Skrevet 14. august 2021 Det høres litt klønete ut, men det går nok fint hvis du er strukturert og bruker kjøkkenbordet som avlastning. Mise-en-place som nevnt før i tråden er lurt. Kutt opp en og en ting, ha i skåler og boller på kjøkkenbordet eller koketoppen eventuelt, rydd bort og kast avskjær/skrell hele tiden underveis. Kokeboken "Et lite kjøkken i Paris" er inspirerende. Rachel Khoo bodde på 21 kvadratmeter i Paris og lagde nydelig mat og hadde til og med "pop-up"-restaurant for 4-6 gjester (husker ikke helt) hjemme hos seg. Anonymkode: d43a7...46c 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2021 #8 Skrevet 23. august 2021 AnonymBruker skrev (På 14.8.2021 den 18.26): Jeg har flyttet inn til kjæresten for en periode, og jeg klarer ikke å lage skikkelig mat her fordi han har verdens mest upraktiske kjøkken, og bare 40 cm benkeplate til å kunne lage mat. På den ene siden er det kanskje 60-65 cm fra vegg til oppvaskkummen, men der er det skråtak så det er helt umulig å stå oppreist hvis man er høyere enn 1,20 cm, og mellom oppvaskkummen og komfyren er det 40 cm med benkeplass som vi må bruke til å lage mat. Jeg liker å lage mat men liker også å ha en god stilling på nakke og rygg når jeg står å kokkelerer, så for meg er det uaktuelt å stå bøyd over kjøkkenbordet. Jeg har funnet ut at jeg klarer bare å lage enkel mat når det blir liten benkeplate, det blir fullt og rotete men kjæresten min bryr seg ikke hele tatt. Dette diskuterer vi ofte og han mener jeg er vanskelig, men når man skal lage noe med flere enn to ingredienser og som involverer en skjærefjøl, så er det faktisk ikke plass på 40 cm. Hva mener dere? Anonymkode: 0c573...f7a Jeg har 5 meter hel benk på langsiden, i tillegg til ca 3 meter til sammen andre plasser på kjøkkenet (disse er mer «oppstykket» pga komfyr, kjøleskap, oppvaskkum og høyskap. Den minste benkebiten er vel 90 cm… Kunne A.L.D.R.I laget noe annet enn en brødskive med nugatti på 40 cm benkeplass. Bor han på verdens minste studenthybel? Anonymkode: b1a03...0f2
Violetta Skrevet 23. august 2021 #9 Skrevet 23. august 2021 Kan du ikke bygge opp bordet med en plate på for eksempel bøker til riktig arbeidshøyde? Det er I hvert fall enklere enn å bygge om et helt kjøkken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå