Gå til innhold

Vondt i skinka/rumpa

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg er gravid og har fått smerter lokalisert på ene siden, i skinka liksom. Iler/hogger litt i noen ganger når jeg reiser meg eller når jeg går. Er dette bekkenplager? Er liksom ikke i korsryggen det kommer fra slik det kjennes ut i alle fall.  Er ikke veldig vondt.  Det kommer og går litt og  har vart i noen uker. Noen dager kjenner jeg lite/ingenting mens i dag har det vart hele dagen, er mest når jeg reiser meg opp for å gå noe sted. Det har vært mest på den ene siden. 

Er dette typisk for bekkenplager i graviditet? 

Anonymkode: 5403a...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er isjas-nerven. Tyder på svak rumpe og kjernemuskulatur. 

Anonymkode: 3a1e9...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette av og til, men er ikke gravid. Kommer en sjelden gang. Har hatt det siden jeg var ca. 25 år, nå er jeg 36. Har lurt litt på hvorfor jeg skvetter en sjelden gang av stikkende smerte i rumpeballen 😅

Anonymkode: 39791...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi får sette i gang og trene rumpa vår og spise litt mindre godteri 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 
Jeg er gravid og har fått smerter lokalisert på ene siden, i skinka liksom. Iler/hogger litt i noen ganger når jeg reiser meg eller når jeg går. Er dette bekkenplager? Er liksom ikke i korsryggen det kommer fra slik det kjennes ut i alle fall.  Er ikke veldig vondt.  Det kommer og går litt og  har vart i noen uker. Noen dager kjenner jeg lite/ingenting mens i dag har det vart hele dagen, er mest når jeg reiser meg opp for å gå noe sted. Det har vært mest på den ene siden. 

Er dette typisk for bekkenplager i graviditet? 

Det kan være bekkenplager, men det kan også være andre ting. Npr du er gravid så er det jo veldig mange ting som skjer med kroppen. 

Ta kontakt med jordmor og hør om de har en fysioterapeut tilknyttet der du går, evt. ta kontakt med en fysioterapeut/kiropraktor med peiling på gravidproblematikk, de kan ofte hjelpe sånn at du slipper/har mindre plager 😊

Anonymkode: 88527...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det sånn og hos meg er det konstantert bekkenlåsning.

Jordmor på helsestasjonen hadde ikke peiling og mente det var åreknuter 🙄

Jeg tok derfor på eget initiativ kontakt med en kiropraktor som har gravide som spesialfelt, og hun stilte diagnosen med en gang. Har nå gått der i noen uker og merker bedring. 

Anonymkode: 67662...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt sånne plager i begge graviditetene og fysioterapeuten jeg gikk til sa at det var typiske muskelsmerter man fikk fordi man har bekkenløsning og muskelene blir belastet feil nettopp pga bekkenløsningen. 

Anonymkode: 05aee...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har dette av og til, men er ikke gravid. Kommer en sjelden gang. Har hatt det siden jeg var ca. 25 år, nå er jeg 36. Har lurt litt på hvorfor jeg skvetter en sjelden gang av stikkende smerte i rumpeballen 😅

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

svak rumpe og kjernemuskulaturen har jeg nok, men har ikke vært slik før noen gang. 

Jordmor mente det var bekken, men ble usikker siden jeg ikke fikk presisert det kun var rumpa. Får høre med lege neste gang jeg er der 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isjias er ikke pga svakmuskulatur, det er nerve som blur klemt eller irritert, og det er jo ikke uvanlig under svangerskap. Isjias kan selv veltrente folk få. 

Anonymkode: d971f...30e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig vanlig når man er gravid. Er en del hormoner som påvirker ligamentene rundt bekkenleddene. Dette krever mer styrke av setemuskulatur. Siden setemuskulatur er overarbeidet gir de utrykk i smerter og det kan også stråle litt ned i lårene. Det kan vere en tidlig fase av bekkenløsning, men noen opplever det blir litt bedre når hodet går lengre ned i bekkenet og stabiliserer. Helt ufarlig. Man kan få hjelp til lindring og råd om det er plagsomt for eksempel ved å oppsøke fysioterapeut, manuellterapeut eller kiropraktor som har erfaring med gravide/kvinnehelse. 

Anonymkode: 1dbe6...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er veldig vanlig når man er gravid. Er en del hormoner som påvirker ligamentene rundt bekkenleddene. Dette krever mer styrke av setemuskulatur. Siden setemuskulatur er overarbeidet gir de utrykk i smerter og det kan også stråle litt ned i lårene. Det kan vere en tidlig fase av bekkenløsning, men noen opplever det blir litt bedre når hodet går lengre ned i bekkenet og stabiliserer. Helt ufarlig. Man kan få hjelp til lindring og råd om det er plagsomt for eksempel ved å oppsøke fysioterapeut, manuellterapeut eller kiropraktor som har erfaring med gravide/kvinnehelse. 

Anonymkode: 1dbe6...de6

Tusen takk for utfyllende svar 😊

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har hatt sånne plager i begge graviditetene og fysioterapeuten jeg gikk til sa at det var typiske muskelsmerter man fikk fordi man har bekkenløsning og muskelene blir belastet feil nettopp pga bekkenløsningen. 

Anonymkode: 05aee...ccc

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være bekkenplager, men det kan også være andre ting. Npr du er gravid så er det jo veldig mange ting som skjer med kroppen. 

Ta kontakt med jordmor og hør om de har en fysioterapeut tilknyttet der du går, evt. ta kontakt med en fysioterapeut/kiropraktor med peiling på gravidproblematikk, de kan ofte hjelpe sånn at du slipper/har mindre plager 😊

Anonymkode: 88527...16c

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Isjias er ikke pga svakmuskulatur, det er nerve som blur klemt eller irritert, og det er jo ikke uvanlig under svangerskap. Isjias kan selv veltrente folk få. 

Og mer takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sier ikke at der er isjias. Sier at det er Isjias-nerven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...