AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #1 Skrevet 14. august 2021 Skjønner ikke de som behandler lister fra BHG som en innkjøpsliste, som skal ha to av alt, egen BHG-sekk, sovevogn, osv osv. Blir helt satt når jeg leser tråder her der folk har spesielle sorteringsbagger til BHG osv... er så enormt mye greier og dill norske foreldre henger seg opp i 😳 Vi sender ungen i BHG med en sekk med regntøy og støvler og matboks og tar det med hjem etter endt barnehagedag. Han har ett sett med ekstra klær der. Høres enormt dyrt ut slik alle andre opererer? Jeg skjønner ingenting. Forklar gjerne hvorfor det er så viktig (og dyrt) for norske barn å starte i barnehagen...? Anonymkode: 5e6d1...6df 19
Puny Skrevet 14. august 2021 #2 Skrevet 14. august 2021 Hvor går dine barn i barnehage da? Her i Norge har vi som kjent 4 sessonger og barna får være ute hver dag uansett. Det blir en del utstyr det…kunne jo valgt å gjøre som andre land og holde de inne mesteparten av tiden, men det ligger liksom ikke i vår kultur. 11
Strange Doll Skrevet 14. august 2021 #3 Skrevet 14. august 2021 Jeg sender med det barna trenger. I vår bhg ønsker de to sett regntøy fordi de er svært mye ute, da har barna selvfølgelig det i barnehagen. 8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #4 Skrevet 14. august 2021 Det handler nok om det samme som gjør at noen har merkeklær til 1-åringene sine, noen er på (dyre) reiser halve barnas sommerferie, pluss høstferie, vinterferie, jul og påske. Det samme som gjør at folk spiser ute et par ganger i uka. Veldig mange i Norge har mye penger, ts. Så mye penger at tid helt åpenbart er mye, mye mer verdt enn penger. Så da kjøper man seg ut av gjøremål som krever tid. Og så er det jo selvsagt endel som tenker at å følge etter de med penger er en sikker vei til et bedre liv, status eller annet. Men det må jo også være lov. Jeg ser ikke helt sammenhengen mellom «mye ting til ungene» og «bruke mye penger». I vår husholdning kjøper vi alt brukt. Men vi har likevel fullt campingutstyr, ski, truger, flere spesial-sportsklær type skibukse og så videre enn noen «trenger». Vi har så mye fordi man kan ha i tilfelle når hver ting koster fra noen tiere til et par hundrelapper. Å ha dobbelt opp av alt til barn koster nesten intet om du bare handler på Finn eller loppis. Anonymkode: 33855...916 8
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #5 Skrevet 14. august 2021 Jeg tror ikke du vet hva jåleri betyr. Anonymkode: 59b86...390 12
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #6 Skrevet 14. august 2021 Vi orker ikke dra frem og tilbake med alle klær hver dag. Her vet vi ikke om det blir strålende sol, dermed sommerklær, surt og kaldt, dermed varme klær og sko, eller regnvær, dermed regntøy og støvler. Har alt liggende i barnehagen i tilfelle været skifter fra morgenen av, noe det fort kan gjøre på vestlandet. Det eneste jeg ikke kjøper dobbelt av er parkdresser, da vi ikke har tid til å leke ute etter barnehagen og tar med parkdressen hjem hver helg. Hadde sovevogn i bhg da hun var mindre, rett og slett da en av oss pleide kjøre og den andre trillet, så da slapp den som kjørte å ta med vogn hele tiden. Vi har rett og slett gjort dette for å ha enklere logistikk og gjøre livet vårt enklere. Anonymkode: 0d6b8...d63 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #7 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): 😳 Vi sender ungen i BHG med en sekk med regntøy og støvler og matboks og tar det med hjem etter endt barnehagedag. Han har ett sett med ekstra klær der. Anonymkode: 5e6d1...6df Så hvis ungen din er ute før lunch, blir bløt og må skifte. Så går de ut etter lunch, og blir bløte igjen. Du vet at de som regel er ute to ganger om dagen. Hva skal da barnet ha på seg hjem? Naken under regntøyet? Anonymkode: 221a0...41b 9
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #8 Skrevet 14. august 2021 Jeg jobber i bhg på småbarns avdeling, det eneste vi forventer at barns har med er sovevogn, bleier, matpakke, sekk og ett sett skiftetøy, ett sett varme klær+ klær å være ute i. Vi ønsker også ekstra skifteklær da høsten ofte er våt, og vi er nye ute. Anonymkode: 7e36d...89c 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #9 Skrevet 14. august 2021 Folk i Norge er utsyrsfriker av en annen verden og eeeelsker å skaffe seg en masse greier som strengt tatt er totalt unødvendig. Samme som at alle tror de trenger Norrønabukse for å gå noen meter i skogen. Fullt mulig å drite i, om man ikke vil være med på karusellen. Anonymkode: 0e62b...c0d 17
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #10 Skrevet 14. august 2021 Mine har et sett av «alt» i barnehagen, også har vi et sett av «alt» hjemme. Kun for å gjøre livet mitt litt lettere og slippe planlegging. Har ikke kostet meg noe særlig heller, siden jeg kjøper det meste brukt Anonymkode: 3b7ed...c42 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #11 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mine har et sett av «alt» i barnehagen, også har vi et sett av «alt» hjemme. Kun for å gjøre livet mitt litt lettere og slippe planlegging. Har ikke kostet meg noe særlig heller, siden jeg kjøper det meste brukt Anonymkode: 3b7ed...c42 Men må dere ikke ha med våte ting hjem for å tørke? Jeg tenkte første å ha dobbelt av det meste, men innser jo at vått tøy bør bli med hjem uansett. Tørker ikke skikkelig der det henger trangt i barnehagen. Anonymkode: a1bdf...36e 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 14. august 2021 #12 Skrevet 14. august 2021 Jålete🙈 Altså, en dag her kan være 4 årstider. Jeg ante ofte ikke hvordan dagen ble og ikke gidder jeg å drasse med på ekstra ytterklær/støvler/sko hver jævla dag. Mye mer praktisk å ha alt i bhg. Enkelt og greit.
Gjest WhisperingWind Skrevet 14. august 2021 #13 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Men må dere ikke ha med våte ting hjem for å tørke? Jeg tenkte første å ha dobbelt av det meste, men innser jo at vått tøy bør bli med hjem uansett. Tørker ikke skikkelig der det henger trangt i barnehagen. Anonymkode: a1bdf...36e Er det gjennomvått tar jeg selvsagt med hjem. Men de har tørkesnor i vår bhg så det var sjeldent jeg trengte det.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #14 Skrevet 14. august 2021 Eneste vi har kjøpt dobbelt opp av er vogn og vintervognpose. Det ble så styrete å få med seg vogna hjem i helgene på høsten da vi stort sett henta og leverte med sykkel, og vinterposen tok så mye plass å få med seg hjem. kjøpte begge deler billig brukt da, så ikke akkurat noe vi ruinerte oss på. ellers er alt ting vi ville trengt uansett 😊 Anonymkode: e68a8...0e6 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #15 Skrevet 14. august 2021 Vi leverer med bil. Å drasse vogn frem og tilbake er litt styr, og sovevognen ble kjøpt for 500,- på Finn. Det var den vel verd. I barnehagen er de ute store deler av dagen, og det er ikke sjelden at det ryker to skift både av inneklær og yttertøy i løpet av en dag da Bergen er en våt by, og ungen elsker vann. I bleieslutt periodene har det gjerne vært behov for ekstra sett pga uhell også. i bhg har han stort sett en regnjakke, to regnbukser og to-tre sett inneklær. Støvler pluss ett par sko til avhengig av sesong. 1 vinterdress og 2 mellomlag. Samt jakken han leveres med. Hjemme har vi stort sett alltid ett sett til av alt. Vi arver mye og gir også mye videre, så det er svært sjelden at vi kjøper mer enn en av hver. Så har vi det beste av yttertøyet i barnehagen, og tar det med hjem i helgene ved behov. For all del. Det går ann å klare seg med mindre, men det er veldig deilig å slippe å drasse alt med seg hjem hver eneste dag. Med flere barn ville det rett og slett vært skikkelig styrete. Ting må jo vaskes til tider også, og det er ikke alltid mulig å få ting tørt til neste dag. Anonymkode: 7e775...c87 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #16 Skrevet 14. august 2021 Vi har stort 3-4 type klær. Altså 3-4 bukser, 3-4 par med sokker osv. Ofte flere par lurt og votter osv. Syns det er trygt og vite at om ett sett blir vått, ett blir borte og ett til blir vått så har de likevel noe å ha på. Anonymkode: c88d5...875 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #17 Skrevet 14. august 2021 Puny skrev (2 timer siden): Hvor går dine barn i barnehage da? Her i Norge har vi som kjent 4 sessonger og barna får være ute hver dag uansett. Det blir en del utstyr det…kunne jo valgt å gjøre som andre land og holde de inne mesteparten av tiden, men det ligger liksom ikke i vår kultur. Men barna har jo det de trenger hjemme? Og så kan man sende med det i barnehagen dag for dag? Det gir ikke mening med dobbelt opp av alt. Anonymkode: 5e6d1...6df 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #18 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så hvis ungen din er ute før lunch, blir bløt og må skifte. Så går de ut etter lunch, og blir bløte igjen. Du vet at de som regel er ute to ganger om dagen. Hva skal da barnet ha på seg hjem? Naken under regntøyet? Anonymkode: 221a0...41b Haha, mener du dere har TO sett med regntøy i barnehagen og ETT sett hjemme? Er jo enda mer jålete enn jeg trodde. Barnehagen har tørkeskap, klærne tørker helt fint under lunsjen om de er blitt bløte på innsiden (noe de ikke blir). Anonymkode: 5e6d1...6df 2
AprilLudgate Skrevet 14. august 2021 #19 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner ikke de som behandler lister fra BHG som en innkjøpsliste, som skal ha to av alt, egen BHG-sekk, sovevogn, osv osv. Blir helt satt når jeg leser tråder her der folk har spesielle sorteringsbagger til BHG osv... er så enormt mye greier og dill norske foreldre henger seg opp i 😳 Vi sender ungen i BHG med en sekk med regntøy og støvler og matboks og tar det med hjem etter endt barnehagedag. Han har ett sett med ekstra klær der. Høres enormt dyrt ut slik alle andre opererer? Jeg skjønner ingenting. Forklar gjerne hvorfor det er så viktig (og dyrt) for norske barn å starte i barnehagen...? Anonymkode: 5e6d1...6df Ok. Jeg bor i Oslo kommune, og her får vi lister med spesifikke ting som skal være klart. Du får sende klage til byrådsavdelingen og etaten for unødvendig jåleri. 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #20 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men barna har jo det de trenger hjemme? Og så kan man sende med det i barnehagen dag for dag? Det gir ikke mening med dobbelt opp av alt. Anonymkode: 5e6d1...6df Poenget med å ha klær og utstyr liggende i barnehagen er nettopp for å slippe å tenke på hva man må ta med i barnehagen før man stresser ut døra tidlig på morgenen. For å gjøre livet til foreldrene enklere og for at hverdagen skal flyte bedre. Fort gjort å glemme ting i en hektisk hverdag. Spesielt dersom man har flere barn. Dersom man foretrekker å ta med utstyr dag for dag så gjerne for meg. Jeg bare opplever at det er mye enklere å ha alt liggende i barnehagen. Det blir vel en smakssak. Anonymkode: 06896...c02 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå