Gå til innhold

Hvilke datakunnskaper bør man ha når man skal studere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne å studere nå for første gang. Er godt voksen og har ikke så god kjennskap til data og slike ting. Vet heller ikke hva som er normalt å kunne, eller hvor jeg kan lære meg det. Skal studere innen humaniora, så trenger heldigvis ikke lære meg å løse matteoppgaver på PC. Men hva trenger jeg å lære meg? Fant denne kommentaren i en annen tråd og jeg forstår egentlig ikke stort av hva som står der. 

Gjest Geirfuglen skrev (På 15.8.2019 den 1.22):

Lær deg tidlig Word (så du slipper å sitte siste uka og lure på hvordan du lager marger og innholdsfortegnelse) og hvordan du skal referere (sjekk f.eks sokogskriv.no). Bruk aller helst Endnote. Dette er et referanseverktøy som samler alle referanser, og du kan legge dem til ved et enkelt klikk, før de ender opp i en korrekt referanseliste. Siden det tar litt tid å legge dem inn, begynn å bruke Endnote snarest om mulig. 

Hvor kan jeg finne info om hva dette er? Finnes det kurs for å lære dette? 

Anonymkode: 47a38...a21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Word er et skriveprogram som det er lurt å lære seg de grunnleggende funksjonene i, for å kunne skrive innleveringsoppgaver. Endnote trenger du ikke lære deg, det kan du se bort fra. Jeg skrev masteroppgave med hundrevis av referanser uten Endnote. 

Studiestedet ditt har helt sikkert sendt deg e-post om en del program du bør sette deg inn i, spesielt skolens læringsplattform. Den heter kanskje canvas eller blackboard eller noe sånt. 

Skrevet

Microsoft office er en god investering. Koster snaue tusenlappen i året for studenter. Den inkluderer epostleser, word(skriveprogram), excel(regneprogram) powerpoint (presentasjonsprogram) teams(video og chat) skylagring m.m. 

Anonymkode: 11074...69e

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Microsoft office er en god investering. Koster snaue tusenlappen i året for studenter. Den inkluderer epostleser, word(skriveprogram), excel(regneprogram) powerpoint (presentasjonsprogram) teams(video og chat) skylagring m.m. 

Anonymkode: 11074...69e

Men mange skoler lar studentene få dette gratis, så vent med å kjøp til skolestart eventuelt. Og ofte har de større skolene datakurs i begynnelsen av semesteret, og om ikke så ber du om opplæring fra biblioteket eller it avdelingen. 

Word, PowerPoint og endnote er de programmene jeg bruker mest, så lek deg litt med word og PowerPoint. Endnote er ikke noe du trenger å øve på før skolestart. 

Anonymkode: c4d9e...1f1

Skrevet

Man skal ikke undervurdere betydningen av å lære seg disse verktøyene godt, og å kjenne til sin egen PC som arbeidsverktøy. Det gjør hverdagen din mye lettere. Det finnes drøssevis av "how to"-videoer på YouTube. Jeg ville ha startet der. Tipper det er masse greier "for dummies", som er typisk en serie som forklarer ting veldig enkelt. 

Anonymkode: c72c6...494

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...