Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ryddet i noen eldre ting og fann plutselig en tom eske som viser at min samboer gjennom 3 år tidligere har gått på Seroquel 1-2 tabl inntil 3 ganger daglig. Ett kjapt søk viser dette er for bipolar lidelse eller schizofreni… Vi har hatt mye problemer i forholdet grunnet hans væremåte og jeg har ofte tenkt han er narsissist eller har personlighetsforstyrrelser. Han går ikke på noe medisiner nå som jeg vet eller har gjort det i vår tid sammen.

Jeg kan ikke si til han hva jeg har funnet, det kommer jeg heller ingen vei med kjenner jeg han rett. Men kan noen fortelle meg litt om hva dette er? Og er det mulig hans tilstand er bedre eller er han virkelig syk?

Jeg er elsker mannen men siden forholdet er så vanskelig og turbulent burde jeg gå. Men jeg har store problem med å gjøre det selv om det i lengden er nok riktig. 

Anonymkode: 1c049...5b2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å voks opp og spør? Vi kan ikke svare på hvorfor han har gått på de medisinene. 

Anonymkode: aa1ef...91f

• Liker 17
Skrevet

Hva forventer du av KG? Du er vel voksen nok til å spørre han?

Anonymkode: 7f7a7...ef6

• Liker 8
Skrevet

Seroquel kan man få for så mangt. Alt fra tankekjør, innsovningsproblemer til de mer alvorlige diagnosene du nevner. 

Anonymkode: f505a...ea9

• Liker 34
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ryddet i noen eldre ting og fann plutselig en tom eske som viser at min samboer gjennom 3 år tidligere har gått på Seroquel 1-2 tabl inntil 3 ganger daglig. Ett kjapt søk viser dette er for bipolar lidelse eller schizofreni… Vi har hatt mye problemer i forholdet grunnet hans væremåte og jeg har ofte tenkt han er narsissist eller har personlighetsforstyrrelser. Han går ikke på noe medisiner nå som jeg vet eller har gjort det i vår tid sammen.

Jeg kan ikke si til han hva jeg har funnet, det kommer jeg heller ingen vei med kjenner jeg han rett. Men kan noen fortelle meg litt om hva dette er? Og er det mulig hans tilstand er bedre eller er han virkelig syk?

Jeg er elsker mannen men siden forholdet er så vanskelig og turbulent burde jeg gå. Men jeg har store problem med å gjøre det selv om det i lengden er nok riktig. 

Seriøst? Men med tanke på beskrivelsen på eska har han ikke schizofreni og er ikke bipolar. Han bruker de som eventuell medisin. Men prat med han slik at han får mulighet til å dumpe deg

Anonymkode: 2d372...732

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ingen psykiske problemer, men har hatt problemer med å sove i feks. eksamensperioder, og da har jeg fått skrevet ut seroquel.

Anonymkode: 08337...270

• Liker 2
Skrevet

Hva står på resepten om bruken? Står det f.eks. mot søvnprobvemler skjønner du at legen forskriver dem til off-label bruk.

Anonymkode: 7b906...25a

• Liker 1
Skrevet

TS her. Takk for dere som ga meg gode seriøse svar. Da ble jeg litt klokere. Og om noen trenger medisin i perioder eller alltid så er det selvfølgelig greit. Men jeg har også behov for å vite når vi har problemene vi har, derfor spurte jeg i håp om svar :) og det fikk jeg 🙌🏻

Til deg som mente jeg burde spørre eller burde bli dumpet så vet dere lite om vårt forhold så slutt å komme med slike tullesvar.

• Liker 5
Skrevet

«Jeg fant denne esken da jeg ryddet. Er den din?»

Anonymkode: 7b526...238

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Altså ..

Dette høres ut som en dårlig episode fra «Days of our lives» hvor Denise finner pilleglassene til Richard også bruker vi syv episoder på å finne ut at de skyldtes moderate søvnvansker..

Hvor ble det av enkle Ola og Kari Dunk som bare kan

snakke sammen

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS her. Takk for dere som ga meg gode seriøse svar. Da ble jeg litt klokere. Og om noen trenger medisin i perioder eller alltid så er det selvfølgelig greit. Men jeg har også behov for å vite når vi har problemene vi har, derfor spurte jeg i håp om svar :) og det fikk jeg 🙌🏻

Til deg som mente jeg burde spørre eller burde bli dumpet så vet dere lite om vårt forhold så slutt å komme med slike tullesvar.

Tullesvar? Om partneren min mente at jeg var   narsissist ville jeg ha vist det slik at jeg kunne dumpet henne. 

• Liker 4
Skrevet

Om han har bipolar lidelse, så bør han jo stå på medisiner. Det er nok derfor det er turbulent nå. Men han savnet kanskje toppene. Han vet jo veldig godt selv at han må stå på dem om han vil være i "vater". Hvorfor kan du ikke snakke med ham om funnet? Dere må jo snakke samme. Fortell ham at slik dere har det nå går ikke. 

Skrevet

De fleste medisiner har mange typer bruk. Det er ikke så enkelt som at én medisin brukes mot kun få ting. 

Kjæresten min så i medisinhylla mi og spurte om hvorfor jeg bruker medisin "mot epilepsi". Jeg bruker anti-epileptika, men mot smerter, det er mye mer effektivt enn smertestillende. De samme medisinene kan også brukes mot angst.... 

Anonymkode: 79898...394

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg begynte på denne medisinen for å få sove i fjor. Tar 1-2 tab hver kveld. Har slitt med søvnproblemer lenge, i flere tiår, og denne demper tankekjør og gjør at jeg sover godt hele natta. Er godt og endelig ha normal energi, være uthvilt og ikke være sliten hele tiden. 😊 Det er en fantastisk medisin for meg ihvertfall. Jeg har i tillegg generell angst og litt depresjoner innimellom, men for det bruker jeg SSRI. Disse medisinene i kombinasjon gjør at jeg føler jeg har fått et nytt liv, og kan jobbe 100% uten problem.

Kan det være depresjon som plager din samboer og kanskje? Vet at seroquel brukes mot både "vanlig" depresjon og angstlidelser, er prøvd ut mot ptsd og brukes mot manisk-depressive lidelser, i tillegg til at de forskrives som sovemedisin.

I utg.pkt er det vel antipsykotika ja, men de som bruker det mot psykose osv tar mye større doser enn det din samboer gjør. 😊

Anonymkode: e701f...314

• Liker 1
Skrevet

Noen kan få lignende medisin mot smerter også faktisk. Jeg kjenner en som får medikamenter som er regnet mot psykose, mot smerter og søvn i stede. 

Hadde en mor som slet mye psykisk og hadde svhizofreni og hun fikk en langt sterkere dose av de medikamentene hun fikk 

Anonymkode: e4b60...948

• Liker 1
Skrevet
CorvusCorax skrev (28 minutter siden):

Om han har bipolar lidelse, så bør han jo stå på medisiner. Det er nok derfor det er turbulent nå. Men han savnet kanskje toppene. Han vet jo veldig godt selv at han må stå på dem om han vil være i "vater". Hvorfor kan du ikke snakke med ham om funnet? Dere må jo snakke samme. Fortell ham at slik dere har det nå går ikke. 

Utifra beskrivelsen på dosering er det ingenting som indikere bipolar. Så kanskje greit å ikke spekulere på denne måten

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg bruker de til søvn. I tillegg har jeg en såkalt "ultrarask metabolisme", som gjør at jeg omsetter medisiner lynraskt. Dette igjen, medfører at jeg innimellom står på skyhøye doser. 

Det er virkelig ikke slik at dess høyere doser, dess verre er lidelsen !

Endret av Tradegy
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Utifra beskrivelsen på dosering er det ingenting som indikere bipolar. Så kanskje greit å ikke spekulere på denne måten

Ut i fra det jeg har skrevet, så har jeg forholdt meg til hva som står i HI. Jeg skriver ikke at han er bipolar, så ta det med ro du, anonymbruker. 

Skrevet

Bare det at du tror han er narssisist sier jo sitt. Da spiller det ikke mye rolle med den medisinen.

Anonymkode: 525f6...3c6

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

De fleste medisiner har mange typer bruk. Det er ikke så enkelt som at én medisin brukes mot kun få ting. 

Kjæresten min så i medisinhylla mi og spurte om hvorfor jeg bruker medisin "mot epilepsi". Jeg bruker anti-epileptika, men mot smerter, det er mye mer effektivt enn smertestillende. De samme medisinene kan også brukes mot angst.... 

Anonymkode: 79898...394

Lyrica?

Anonymkode: 4c3a4...9dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...