Gå til innhold

Var innblandet i et lite sammenstøt med en annen bil hvor vi er uenige om skadeskyld.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte på en hovedvei på landeveien med 80 sone, jeg kjørte forbi en bilist som lå langt under fartsgrensen og fra en sidevei kjørte det fort ut en bil og brøt vikeplikten for meg. Han kjørte ut til høyre mens jeg kom imot i venstre felt, både jeg og bilisten som kjørte ut fikk bremset så det ble ikke en alvorlig ulykke, men panseret hans traff min bil i siden ved forhjulet og skrapet opp hele siden på min bil fra front til bak. Er ganske dype skraper så er sånn sett stor skade.

det ble krangling om skyldssprøsmålet så vi begge laget vår egen og har ikke skrevet under på hverandres, vi sender hver våres skademelding til eget forsikringsselskap. 

jeg mener han har vikeplikt for meg selv om jeg kjører mot kjøreretningen når det er lovlig å kjøre ut der og det er forkjørsvei? Han mener det motsatte, pga jeg ikke kom fra riktig side har jeg all skyld og at jeg har opptrådt svært uaktsomt, han skal også politianmelde det sa han og lurer på om jeg bør gjøre det samme? 

jeg mener han som skal ut har vikeplikt hver vei, når det kjørefeltet han kjørte ut på ikke var ledig brøt han vikeplikten?

noen som vet? Bør jeg anmelde han tilbake? Hvordan tar forsikringsselskapene slike hendelser? Kan han eller jeg miste lappen?

Anonymkode: eae5f...04d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var det i det hele tatt lov å kjøre forbi der du gjorde det da? Er vel oftest Forbikjøring forbudt på strekker der det kan komme trafikk fra sideveier. 
Det hørtes ut som en drit skummel situasjon, godt ingen ble skadet.

Endret av Helgeline
  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det du som har skylden. Blir som at du kjører forbi noen mens det kommer biler imot. 

Anonymkode: a3c56...a83

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom han fra din høyre side? I så fall er det du som ikke overholdt vikeplikten. Var det tillatt med forbikjøring? Hvis ikke er det din skyld. Når du kjører forbi fordrer det at du har oversikt over totalbildet, og skader du noen i forbikjøringen blir det din skyld. 

Anonymkode: 3ca27...449

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs? 😅 dette er jo din feil. Du kjørte mot kjøreretningen og da skal du være sikker på at det er fri sikt.

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjørte på forkjørsvei har han vikeplikt, men da skal det også stå vikeplikt skilt der han skal svinge ut i veien. Gjør det ikke det har nok du skylden da det ikke er forkjørsvei.

Anonymkode: 5cae6...33c

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? 

Du byttet til et annet kjørefelt der det kommer møtende trafikk, da er det du som har skylden. Veldig dårlig observert. 

Ta aldri forbikjøring der det kan komme trafikk fra sideveier. Ikke alltid lett å se om det er forbikjøringer om man kommer fra sidevei.

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (18 minutter siden):

Var det i det hele tatt lov å kjøre forbi der du gjorde det da? Er vel oftest Forbikjøring forbudt på strekker der det kan komme trafikk fra sideveier. 
Det hørtes ut som en drit skummel situasjon, godt ingen ble skadet.

Ja fullt lovlig å kjøre ut, dette var en forkjørsvei og med vikepliktskilt for bilisten som kjørte ut. Det var en lang strekke med god sikt på selve veien men den lille sideveien var jo dekket litt av busker og trær, var ingen stor vei kun inn til noen få hus tenker jeg. Var en grusvei inn i skogen. Så er ikke et vanlig stort kryss

ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved forbikjøring har man vikeplikt. Selv om veien man kjører på er forkjørsvei.

Din skyld, utvilsomt. 

Anonymkode: 2e54d...1d1

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her er det du som har skylden. Blir som at du kjører forbi noen mens det kommer biler imot. 

Anonymkode: a3c56...a83

Kom ingen biler imot 

dette var en forkjørsvei og med vikepliktskilt for bilisten som kjørte ut. Det var en lang strekke med god sikt på selve veien men den lille sideveien var jo dekket litt av busker og trær, var ingen stor vei kun inn til noen få hus tenker jeg. Var en grusvei inn i skogen. Så er ikke et vanlig stort kryss

ts 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kom han fra din høyre side? I så fall er det du som ikke overholdt vikeplikten. Var det tillatt med forbikjøring? Hvis ikke er det din skyld. Når du kjører forbi fordrer det at du har oversikt over totalbildet, og skader du noen i forbikjøringen blir det din skyld. 

Anonymkode: 3ca27...449

dette var en forkjørsvei og med vikepliktskilt for bilisten som kjørte ut. Det var en lang strekke med god sikt på selve veien men den lille sideveien var jo dekket litt av busker og trær, var ingen stor vei kun inn til noen få hus tenker jeg. Var en grusvei inn i skogen. Så er ikke et vanlig stort kryss

ts 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvis du kjørte på forkjørsvei har han vikeplikt, men da skal det også stå vikeplikt skilt der han skal svinge ut i veien. Gjør det ikke det har nok du skylden da det ikke er forkjørsvei.

Anonymkode: 5cae6...33c

Ja jeg kjørte på forkjørsvei med villighet i å kjøre forbi, var vikepliktskilt på veien der han kjørte ut. Var en liten skogsvei han kom ut fra ikke et vanlig kryss 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kjørte på hovedvei, så er det forkjørsvei. Kom den andre parten fra en sidevei / gårdsvei, så har han vikeplikt.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Kom ingen biler imot 

ts 

Da har du kjørt uforsvarlig. Du har vikeplikt ved forbikjøring og må være 100% sikker på at ingen kommer fra sideveier. Du var uaktsom så bare å legge seg flat og takke høyere makter at det gikk såpass bra. Til tross for at du er veldig påståelig og sta

Anonymkode: 625a1...d7d

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jaggu mange rare folk 🤯😳

Han har vikeplikt, uansett hvordan situasjonen er på veien han skal ut på. Han skal forsikrer seg om at den er klar, uansett, før han kjører ut.

Stå på ditt 👍

Anonymkode: 68814...cd7

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...