Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

I går var jeg på butikken. Der var det en hvit mann og handlet sammen med sin kjæreste/kone (jeg vet ikke status, men de var et par). Hun var fra Thailand (hørte det på aksenten hennes). 

Denne mannen var usmakelig mot henne. Han gikk rundt å snakket nedlatende til henne slik at alle i butikken hørte det. Det var så voldsomt at det trigget meg mer enn jeg forventet (jeg har selv vært i et forhold med en mann som terroriserte psyken min). Jeg klarte ikke si noe, men følte jeg burde ha sagt noe. At jeg burde sagt til jenta at hun ikke må finne seg i å bli snakket til på denne måten og at han kan ikke snakke sånn til noen. Men jeg klarte ikke. Denne mannen var så ubehagelig at jeg opplevde han som truende og jeg ble redd for at hvis jeg sier noe så vil han agere aggressivt. Vi var i tillegg i en bruktbutikk, og denne mannen sto å slipte kniver som var til salgs (og da snakker jeg slipe, slipe slipe som om han skulle slakte noe). Så jeg ble rett og slett redd for at han skulle bli irrasjonell, for måten han snakket til jenta si var så truende (jeg er 29 år og under 170cm. Denne mannen var 185 og kanskje 40-50 år. Så jeg visste at jeg ikke ville hatt sjans hvis han ble sint mot meg).

Jeg sitter i dag og kjenner på en bismak og skyldfølelse. Hvorfor klarte jeg ikke gripe inn. Hvorfor ble jeg så handlingslammet og redd for å gripe inn. Redd for å såre de og blande meg (for det er jo ikke min sak). Si noe. Og jeg tenker på denne stakkars jenta. Hvordan behandler han henne hjemme hvis han behandler henne så dårlig i det offentlige rom? 

Det er så enkelt å si at man burde grepet inn, men når man står i situasjonen må man vurdere risiko. Det var det jeg gjorde. Men stakkars jenta som tror dette er vanlig måte å bli behandlet på siden INGEN grep inn. Hva tenker dere rundt dette? Hadde dere turt å gjort noe? Er det feil av meg å ha dårlig samvittighet for å ikke ha grepet inn? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje de i butikken vet hvem paret er? Går an å melde inn bekymringsmelding til politiet. 

Anonymkode: fc8d7...d63

• Liker 2
Skrevet

Off...

Først og fremst, full forståelse for at du ikke grep inn. Dette er en typisk uforberedt situasjon hvor man kommer på hva man kunne gjort, først i ettertid. Jeg tror uansett ikke det ville vært noen god idé å snakke til han. 

For eksempel kunne man sneket til denne dama en lapp med telefonnummer til en selv, eller til krisesenteret.

Eller tatt bilde eller opptak av han dersom det bød seg en sjanse. Alt etter hvor stor by det er snakk om, så vet kanskje de i butikken, politiet eller andre, hvem det er snakk om.

Men det går gjerne an å ringe politiet nå i ettertid. Som den over sier, kanskje noen vet hvem disse to er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...