Gå til innhold

Hvorfor er ikke flere nordmenn stolte over norsk black metal?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du har et godt poeng. Jeg vet at Nordiske black metal band er store i utlandet, men jeg kunne ikke gitt deg navnet på noen av dem. 😅

Norsk media bryr seg vel bare om mainstream musikk og musikklister.

Anonymkode: f400a...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ElectricScum skrev (23 minutter siden):

Sant nok. BM vil vel aldri bli helt spiselig for majoriteten, og det er sikkert helt greit. 

Jeg er vokst opp på Elm Street så kan ikke klage på lite metalmiljø iallfall 😄 

Det er ikke meningen heller det da 😉 Heldigvis kommer aldri et norsk BM band til å stille opp i eurovision. Poenget mitt er bare at flere nordmenn burde vært klar over hvor stort det er og sette pris på det, istedenfor å overse det. Black metal band er ikke glad i vanlig kjendis media og vil ikke assosieres med det. Metal miljøet har sin egen media, og det handler i hovedsak om musikken deres. 

Anonymkode: 91e12...104

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (1 time siden):

Fordi det er noe stygt ræl. Alle kan skrike, liksom.

Ja du kan sikkert skrike i noen minutter før du begynner å hoste å harke. Men å lære ordentlig å skrike uten å skade stemmebånd så man kan gjøre det over lengre tid er veldig vanskelig og krever teknikk. Jeg prøver å lære det selv å sliter med teknikken. Jeg får ofte sliten hals å må vente noen dager før jeg kan øve igjen.

Hadde du klart å jekke hode ut a ræva så hadde du kanskje fått med deg at det er forkjellige måter å skrike på med forkjellig sound også. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er jo den musikk sjangeren Norge er mest kjent for, og kjent for å være best i. Norsk black metal er Norges største musikk inntektskilde. Om en hvilken som helst artist eller et band som ikke spiller black metal gjør det bra i utlandet så jubler nordmenn, men ingen bryr seg om de norske bandene som gjør det best. Nå er det jo sånn at black metal artister helst ikke vil ha noe særlig med media å gjøre, og ihvertfall ikke kjendiser. Men allikevel, det er for få nordmenn som skjønner hvor stort dette egentlig er og har vært i årevis. 

Sikkert fordi sjangeren er lite tilgjengelig og lite iørefallende for den vanlige normie. Og slik bør det også være. Selv er jeg stor fan av black metal og har hørt på sjangeren siden ca 1999. 

Dimmu og Satyricon gjorde det stort på vg-listene i sin tid,.men så var jo også musikken polert ned til det ikke hørtes ut som black metal mer..Akkurat den tyggegummi-versjonen av black metal var kanskje stueren, men jeg vil fortsatt si at Xasthur med Telepathic with the deceased aldri ville kunnet blitt spilt i beste sendetid på NRK en lørdagskveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hlidskjalf skrev (4 minutter siden):

Sikkert fordi sjangeren er lite tilgjengelig og lite iørefallende for den vanlige normie. Og slik bør det også være. Selv er jeg stor fan av black metal og har hørt på sjangeren siden ca 1999. 

Dimmu og Satyricon gjorde det stort på vg-listene i sin tid,.men så var jo også musikken polert ned til det ikke hørtes ut som black metal mer..Akkurat den tyggegummi-versjonen av black metal var kanskje stueren, men jeg vil fortsatt si at Xasthur med Telepathic with the deceased aldri ville kunnet blitt spilt i beste sendetid på NRK en lørdagskveld.

Se innlegget mitt to innlegg over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Black Metal er ikke stort i utlandet. Det er ekstrem nisje også utenfor norges grenser. Når noe er lite, spiller det mindre rolle hvor det kommer fra. Det som langrenn, en liten nasjon kan dominere en nisje så lenge nisjen er lien nok.

Anonymkode: 760b1...d7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Se innlegget mitt to innlegg over. 

Ja, enig der. Musikken er for spesielt interesserte. Noen ganger kan musikken bli for stygg og dissonant, selv for meg. Og slik skal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hlidskjalf skrev (Akkurat nå):

Ja, enig der. Musikken er for spesielt interesserte. Noen ganger kan musikken bli for stygg og dissonant, selv for meg. Og slik skal det være.

Jepp. Aarseth sa i begynnelsen at det er meningen at folk skulle hate musikken deres. Og det er nettopp det som gjør at de som er interessert i og kjenner seg igjen i musikken er en liten gruppe. Disse små gruppene finnes over hele verden. Og Norge gjorde sjangeren størst. Det kan man være stolt av. Det er ingenting som heter true norwegian edm, rap, country osv... Men true norwegian black metal kjenner man godt til hvis man har hørt mye på BM. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så jævlig å høre på altså, ren tortur. Jeg hadde med glede innrømmet drap og terror bare jeg slapp å høre den musikksjangeren. Så jeg er ikke stolt av den musikksjangeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (3 minutter siden):

Det er så jævlig å høre på altså, ren tortur. Jeg hadde med glede innrømmet drap og terror bare jeg slapp å høre den musikksjangeren. Så jeg er ikke stolt av den musikksjangeren.

Whatever.. Nå blir det øl og norsk black metal resten av kvelden her 🤘🇧🇻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jepp. Aarseth sa i begynnelsen at det er meningen at folk skulle hate musikken deres. Og det er nettopp det som gjør at de som er interessert i og kjenner seg igjen i musikken er en liten gruppe. Disse små gruppene finnes over hele verden. Og Norge gjorde sjangeren størst. Det kan man være stolt av. Det er ingenting som heter true norwegian edm, rap, country osv... Men true norwegian black metal kjenner man godt til hvis man har hørt mye på BM. 

Jeg tror de som er stolte av det allerede liker musikken. For alle andre er dette en så perifer og obskur sjanger at de ikke har noe som helst forhold til den og kan derfor ikke føle noe stolthet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Black Metal er ikke stort i utlandet. Det er ekstrem nisje også utenfor norges grenser. Når noe er lite, spiller det mindre rolle hvor det kommer fra. Det som langrenn, en liten nasjon kan dominere en nisje så lenge nisjen er lien nok.

Anonymkode: 760b1...d7c

Tja, mange av bandene spiller på utsolgte arenaer både i Europa, USA og lignende :) Husker jeg sto på Gorgoroth-konsert i Tyskland med rundt 70.000++ andre mennesker som et eksempel. Black metal er større i utlandet enn her til lands på mange måter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Whatever.. Nå blir det øl og norsk black metal resten av kvelden her 🤘🇧🇻

Du får kose deg, så skal jeg kose meg uten black metal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hlidskjalf skrev (2 minutter siden):

Jeg tror de som er stolte av det allerede liker musikken. For alle andre er dette en så perifer og obskur sjanger at de ikke har noe som helst forhold til den og kan derfor ikke føle noe stolthet. 

Selvsagt, men de bør ihvertfall vite om det og hvor viktig denne kulturen er for Norge. Mye av turismen i Norge handler faktisk om denne musikksjangeren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selvsagt, men de bør ihvertfall vite om det og hvor viktig denne kulturen er for Norge. Mye av turismen i Norge handler faktisk om denne musikksjangeren. 

Ja, noen reiser til Norge kun for å besøke schweigaardsgaten, fantoft i Bergen div gravsteder. Litt rart å tenke på, men det er nå sikkert gøy for noen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomsterpotta skrev (41 minutter siden):

Ja, det ER tortur for de fleste å høre på.  Men jeg lurer litt på hva de skriker om?   (det er ikke sang)  Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Peonjenta skrev (46 minutter siden):

Ja, det ER tortur for de fleste å høre på.  Men jeg lurer litt på hva de skriker om?   (det er ikke sang)  Noen som vet?

Det er bare å søkte opp tekster til sanger det?

Her er et eksempel:

Immortal med "Tyrants":

Armoured horses gloves of steel
Silverblades... time to reveal
We're the tyrants that guard the land
Proud upon our gilded thrones
Servants of... our great ancestors
Who guarded the gates... to infinity
Once kings of shadows
On these blackened fields
All might and domination
Ruled the realm of the above

Inconquerable walls... weapon of might
Splendour and nobility... barbaric times
The kings at hold... on their thrones
Immortal and invincible... the might lives on
Armies hoovered accross the lands
Here rolls the rivers of red
Beyond that has no man been

Armoured horses gloves of steel
Siilverblades... time to reveal
Moments of time roll
Deep within the mind
Thoughts roam free and endless
Remembering the tyrants time

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (52 minutter siden):

De skriker om alt de er surkråkete for. F.eks økte tollavgifter for innføring av longxhu-kroker og morgenstjerner, og at de må på jobb altfor tidlig om morgenen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dritstolt av svartmetallen vår! The true Mayhem med Dead og Euro var legendarisk. Og jeg digger Jørn (mitt profilbilde 😍) og Jan! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...