Gå til innhold

El-sparkesykkel til barn. Når er det vanlig at de slippes «løs» alene på sparkesykkel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herver det også et godt stykke til skolen. Barna sykler på vanlige sykler, trenger jo ikke motor.

Anonymkode: 9b1a2...6bf

Enig. I sommer har min sønn og 3 kompiser syklet mye. 4 andre har brukt elektrisk sparkesykkel. I går var 1 fotballkamp siden før ferien. Kan si at de som har brukt elektrisk sparkesykkel holdt ikke ut kampen. 

Anonymkode: 2bac0...347

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Enig. I sommer har min sønn og 3 kompiser syklet mye. 4 andre har brukt elektrisk sparkesykkel. I går var 1 fotballkamp siden før ferien. Kan si at de som har brukt elektrisk sparkesykkel holdt ikke ut kampen. 

Anonymkode: 2bac0...347

Ja selvsagt måtte noe sånt komme… 

Anonymkode: 8769b...d7b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen 7-åring hadde fått lov av meg. Har selv en på 11, og han kommer ikke til å få lov. I går observerte jeg en gjeng tenåringsgutter, mens jeg var ute, og det var tydelig at de brukte e-sparkesyklene bare for å ha det gøy. Ikke at det i seg selv er galt nødvendigvis, men de brukte de for å kjøre i full fart ned en bratt sti som var av sand/småstein. En av de var tydelig bekymret før han gjorde det, men ga etter for gruppepresset. Selvsagt hadde ingen av dem hjelm heller. :rolleyes: 

Anonymkode: 239b8...578

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barna mine på 9 og 11 har hver sin. Den bruker de til og fra trening og venner i nærmiljøet. Blitt mye enklerer å få dem hjem til f.eks middag, etter de fikk disse.

En av skolene i området bygges om, og de fikk en erstatningsskole på andre siden av boligområdet, da tror jeg omtrent alle ungene på den barneskolen fikk seg el-sparkesykkel, fordi det ble ganske mye lenger skolevei. Så ved skoleslutt suser alle elevene oppover bakkene her på sparkesykkel. Enda ikke hørt om noen ulykker her:)

Anonymkode: 4e051...271

De suser oppover bakkene ja… Gud forby at barna skal bruke kroppen og holde seg i god fysisk form. 
I klassen til sønnen min (10 år) er det et fåtall som har el-sparkesykkel. Alle disse er overvektige og lite aktive. 

Anonymkode: bdf26...ec6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja selvsagt måtte noe sånt komme… 

Anonymkode: 8769b...d7b

Det er et et faktum dessverre da. El-sparkesykkel gjør at barna blir mye mindre fysisk aktive. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De suser oppover bakkene ja… Gud forby at barna skal bruke kroppen og holde seg i god fysisk form. 
I klassen til sønnen min (10 år) er det et fåtall som har el-sparkesykkel. Alle disse er overvektige og lite aktive. 

Jeg tror ikke nødvendigvis at el-sparkesykler fører til dårlig kondis og fedme 😅, man skal ikke dømme andre på den måten, for alt vi vet så er de superspreke og trener mye ellers. Mitt synspunkt gjelder egentlig bare trafikksikkerhet. Hvis barn er overvektige så ligger det nok flere problemer til grunn enn en sparkesykkel. 

Anonymkode: 55ba3...f6b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et et faktum dessverre da. El-sparkesykkel gjør at barna blir mye mindre fysisk aktive. 

Det er ikke det tråden handler om. Hilsen TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er iferd med å roe seg litt, ihvertfall noen steder. Var på en knøttliten lokal bruktbutikk i dag og der var det 7 El-sparkesykler. Det er mange! 

Anonymkode: d236d...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kontaktet politiet vedr. denne jenten.

Anonymkode: 6e024...55c

Politiet? Og si hva da? Det er ingen aldersgrense for el-sparkesykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg og min sønn på 10 har nylig kjøpt oss hver vår  sparkehjul, han får ikke kjøre den alene. 

Anonymkode: 8badb...949

Hvis du blir tatt med to stk på en sparksykkel må du ut med 3000kr. Men det er vel lite i sammenheng med hva du kjøpte syklene for. 

Har for øvrig sett ganske mange feite barn og voksen som bruker elsparksykkel. De hadde hatt godt at en VANLIG sparksykkel.  Trene bort litt av flesket fremfor å bli enda dvaskete.

Anonymkode: 6c41a...253

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Barna mine på 9 og 11 har hver sin. Den bruker de til og fra trening og venner i nærmiljøet. Blitt mye enklerer å få dem hjem til f.eks middag, etter de fikk disse.

En av skolene i området bygges om, og de fikk en erstatningsskole på andre siden av boligområdet, da tror jeg omtrent alle ungene på den barneskolen fikk seg el-sparkesykkel, fordi det ble ganske mye lenger skolevei. Så ved skoleslutt suser alle elevene oppover bakkene her på sparkesykkel. Enda ikke hørt om noen ulykker her:)

Anonymkode: 4e051...271

Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor små barn skal ha el-sparkesykler. Det er helt enkelt en elendig (og farlig) ide. Hvorfor ikke la dem bruke vanlig sparkesykkel eller sykkel? 

Anonymkode: 6dbcc...4d5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt uaktuelt for mine på 10 og 12 år. De er altfor unge til å lese trafikkbildet og ta alle forholdsregler som kreves når man ferdes på motoriserte kjøretøy i «fri dressur». Om de selv kjører ansvarlig og gjør alt riktig, så finnes det andre mennesker og hendelser som man ikke har kontroll på. Dette kan man selvfølgelig støte på både til fots og med vanlig sykkel/sparkesykkel, men det er en stor risiko for at konsekvensene og utfallet av en ulykke blir verre om man selv har større fart på et motorisert kjøretøy. Har vært så mange eksempler på ulykker der selv voksne mennesker har blitt stygt kvestet etter et lite uoppmerksomt øyeblikk på elsparkesykkel. Er en risiko jeg ikke synes er verdt å ta.

Anonymkode: f6dee...920

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt galskap, småunger (og faktisk også unge langt opp i tenårene) har ikke minste snøring når det kommer til regler rundt trafikksikkerhet. De suser av gårde i full fart og krysser rett foran bilister bakfra/på feil side, akkurat som det passer de. De minste har attpåtil  ikke ordentlig kontroll og vingler av gårde. 
Jeg blir helt svett og skjønner meg ikke på foreldre som tillater sine  barn å holde på med dette. Når det er sagt synes jeg også det er altfor mange voksne som aldri burde nærmet seg en elsparkesykkel, de er til fare i trafikken og det er rett og slett et stort problem. 

Anonymkode: 24993...03d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg er rett og slett beskymret for at det skal skje en ulykke med nabojenta. Jeg har lyst til å nevne det for foreldrene men jeg har forsåvidt ikke noe med hva de tillater sine barn. Dessuten tror jeg ikke de tar det til seg. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker elsparkesykkel selv, men et helt enig i at det burde vært en aldersgrense på dem. Kanskje en form for førerkort, litt usikker på det.

Mange kjører som tullinger.

Det er ingen grunn til at barn skal ha elsparkesykkel. Gi dem en vanlig sykkel, barn og unge (og voksne) er for lite aktive som det er allerede.

Det er ingen avstander som er for store til at en frisk, ung person kan bruke sykkel, men som ikke er for lange til å bruke elsparkesykkel. Det finnes rett og slett ikke.

Anonymkode: 861a9...76f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS her. Jeg er rett og slett beskymret for at det skal skje en ulykke med nabojenta. Jeg har lyst til å nevne det for foreldrene men jeg har forsåvidt ikke noe med hva de tillater sine barn. Dessuten tror jeg ikke de tar det til seg. :( 

Da kontakter du politiet og evt. barnevern. De setter jo ungens liv i fare.

Anonymkode: 6e024...55c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Slutt å kalle det for sparkeSYKKEL. Det er ingen sykkel. Det har ingenting med sykkel å gjøre. Det er et elektrisk motorisert kjøretøy. 

Og: 20 km/t er ganske fort dersom du raser rundt på fortauet blant eldre og små barn. Blant annet. 

Foreldre som slipper barna sine løs i trafikken med disse, er for meg foreldre som burde fått hodet sitt sjekket. Barn vet ikke noe om generelle trafikkregler. De vet ikke om de er "myke" eller "harde" trafikanter. Barn kan finne på (grusom personlig erfaring forrige helg) å "sparkesykle" nedover et fortau, og deretter vrenge "sparkesykkelen" ut i fotgjengerfeltet - rett foran biler som kommer i 60 km/t.  Fordi de har lært på skolen at biler skal stoppe. Ja, biler skal stoppe for barn som skal over veien. Men biler kan ikke stoppe dersom barnet kommer på et motorisert kjøretøy i 20 km/t. 

Endret av Dolce
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har 1 el-sparkesykkel hjemme som alle får bruke, 11 og 14 åringen bruker den til å dra til venner, 6 åringen bruker den utenfor huset sammen med voksne, vi bruker da fullt utsyr,hjelm som beskytter hode, ansikt og tenner pluss kne og albue beskytter. Tror ikke barn får dårlig kondis av dette, mine barn er aktiv gjennom hele dagen, 6 åringen mestrer bmx i vansklige løyper og har god balanse. Han mangler trafikkforståelse å får derfor bare kjøre på tomten. Tiden har endret seg og dette er nye fremkomstmiddel, man får bare henge med å  lære barna de regler som er

Anonymkode: 88b01...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...