AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #1 Del Skrevet 14. august 2021 Ja, hva mener dere? Nabojenta er 7 og bruker sin brors el-sparkesykkel og drar ut på «tur» alene. Vi bor i en by. Jeg personlig hadde ikke latt en 7 åring dra ut alene på sparkesykkel (den går 20kmt) da jeg mener at i den alderen klarer de ikke å lese trafikken godt nok. Hva mener dere? Anonymkode: 55ba3...f6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #2 Del Skrevet 14. august 2021 Jeg ble nesten påkjørt av en jente på rundt 14 år i går. Jeg gikk i mine egne tanker, men hadde ikke musikk på ørene eller noe. Hun kom som lyn fra klar himmel. «Ååå faen», sa jeg, siden jeg skvatt. Men hun dro ikke på en mine. Uansvarlige drittunger! Jeg hadde aldri latt min unge på 7 fått drive med elsparkesykkel i trafikken. De ser seg ikke for før de braser ut på vegen. Anonymkode: 442af...1b3 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #3 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, hva mener dere? Nabojenta er 7 og bruker sin brors el-sparkesykkel og drar ut på «tur» alene. Vi bor i en by. Jeg personlig hadde ikke latt en 7 åring dra ut alene på sparkesykkel (den går 20kmt) da jeg mener at i den alderen klarer de ikke å lese trafikken godt nok. Hva mener dere? Anonymkode: 55ba3...f6b Helt på trynet, og setter både andre og jenta i fare. Anonymkode: 6affd...342 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 14. august 2021 #4 Del Skrevet 14. august 2021 Trygg trafikk anbefaler 12 år, jeg har sett både 13 og 16 nevnt av utleieaktørene i Oslo, og er selv tilbøyelig til å støtte det siste. Så kommer det jo også litt an på hvor, det er forskjell på å kjøre småveier i lokalmljøet og å farte rundt i byen. Jeg blir litt skremt av hvor mange barn jeg ser kjøre rundt i sentrum (den yngste jeg nesten ble påkjørt av må ha vært under 10), gjerne mens foreldrene kommer bak. En del ser tydeligvis på dette som et leketøy (eller hvis de er tilreisende - en tivoliattraksjon) og ser ut til å synes det er helt greit å slippe ungene løs uten hjelm på steder de neppe ville latt dem sykle. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #5 Del Skrevet 14. august 2021 Det burde være 16 års aldersgrense og hjelmpåbud. Til mindre barn burde de ikke gå fortere enn gangfart og kun brukes på privat/lukket område. Håper det kommer på plass et skikkelig regelverk for bruken av elsparkesykler snart! De er livsfarlige i trafikken. Anonymkode: e561a...87f 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #6 Del Skrevet 14. august 2021 Vanvidd!!! Uansvarlige foreldre!! Anonymkode: 68ff5...b50 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #7 Del Skrevet 14. august 2021 Jeg mener at el-sparkesykler er en stor uting. Barn under 12 år har vel heller ikke egentlig lov til å bruke dem?? Å la en 7 åring kjøre avgårde alene er totalt uansvarlig! Ser noen barn i alderen 8-10 år som suser rundt på disse, ikke alle har hjelm engang. Anonymkode: bdf26...ec6 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #8 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det burde være 16 års aldersgrense og hjelmpåbud. Til mindre barn burde de ikke gå fortere enn gangfart og kun brukes på privat/lukket område. Håper det kommer på plass et skikkelig regelverk for bruken av elsparkesykler snart! De er livsfarlige i trafikken. Anonymkode: e561a...87f Tilføyelse: Vi bor på «bygda» og her suser ungene rundt på trafikkert vei med 50 sone. Anonymkode: e561a...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullhjerte Skrevet 14. august 2021 #9 Del Skrevet 14. august 2021 Min mening er at el-sparkesykkel burde hatt et eget førerkort. Det kan godt være fra 16 år. Hjelmpåbud bør også være et minstekrav. Både voksne og barn på el-sparkesykkel setter daglig andres liv og helse i fare, og er samtidig i fare for å ødelegge sitt eget liv og helse. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #10 Del Skrevet 14. august 2021 Jeg skulle ønske det var 16-årsgrense. Har selv en 10-åring som har veldig lyst på, og noen i klassen hans har kjørt rundt på dem i 2-3 år allerede. De som har er heldigvis i mindretall da. Ikke at jeg hadde gitt etter uansett, men det gjør det mindre kjipt for ham å ikke få når han er en av mange. Håper det forblir sånn en god stund. Anonymkode: 5e87f...003 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #11 Del Skrevet 14. august 2021 Barna mine på 9 og 11 har hver sin. Den bruker de til og fra trening og venner i nærmiljøet. Blitt mye enklerer å få dem hjem til f.eks middag, etter de fikk disse. En av skolene i området bygges om, og de fikk en erstatningsskole på andre siden av boligområdet, da tror jeg omtrent alle ungene på den barneskolen fikk seg el-sparkesykkel, fordi det ble ganske mye lenger skolevei. Så ved skoleslutt suser alle elevene oppover bakkene her på sparkesykkel. Enda ikke hørt om noen ulykker her:) Anonymkode: 4e051...271 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #12 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg mener at el-sparkesykler er en stor uting. Barn under 12 år har vel heller ikke egentlig lov til å bruke dem?? Å la en 7 åring kjøre avgårde alene er totalt uansvarlig! Ser noen barn i alderen 8-10 år som suser rundt på disse, ikke alle har hjelm engang. Anonymkode: bdf26...ec6 Det er dessverre ingen aldersgrense for bruk. Trygg trafikk har rådet om 12-årsgrense men det er ikke blitt innført. En 7-åring har neppe noe forståelse for vikeplikt fra høyre, og mange kan ikke forskjell på høyre og venstre en gang. Anonymkode: 58ea1...7a8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #13 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Barna mine på 9 og 11 har hver sin. Den bruker de til og fra trening og venner i nærmiljøet. Blitt mye enklerer å få dem hjem til f.eks middag, etter de fikk disse. En av skolene i området bygges om, og de fikk en erstatningsskole på andre siden av boligområdet, da tror jeg omtrent alle ungene på den barneskolen fikk seg el-sparkesykkel, fordi det ble ganske mye lenger skolevei. Så ved skoleslutt suser alle elevene oppover bakkene her på sparkesykkel. Enda ikke hørt om noen ulykker her:) Anonymkode: 4e051...271 Herver det også et godt stykke til skolen. Barna sykler på vanlige sykler, trenger jo ikke motor. Anonymkode: 9b1a2...6bf 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #14 Del Skrevet 14. august 2021 Altfor tidlig... Anonymkode: ba89e...c2a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenMånestråle Skrevet 14. august 2021 #15 Del Skrevet 14. august 2021 gullhjerte skrev (1 time siden): Min mening er at el-sparkesykkel burde hatt et eget førerkort. Det kan godt være fra 16 år. Hjelmpåbud bør også være et minstekrav. Både voksne og barn på el-sparkesykkel setter daglig andres liv og helse i fare, og er samtidig i fare for å ødelegge sitt eget liv og helse. Kunne ikke vært mer enig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #16 Del Skrevet 14. august 2021 Har nesten kjørt på 2 barn i den alderen som kommer susende ut fra ingenting. Det er alvorlige ulykker hele tider der voksne folk blir drept og får store hodeskader. Snart begynner vi vel å kalle det for donorsparkesykler. Synes alle foreldre som gir foreldrene sine dette er komplette uansvarlige idioter. Det skulle vært forbudt! Anonymkode: 048df...5a8 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #17 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barna mine på 9 og 11 har hver sin. Den bruker de til og fra trening og venner i nærmiljøet. Blitt mye enklerer å få dem hjem til f.eks middag, etter de fikk disse. En av skolene i området bygges om, og de fikk en erstatningsskole på andre siden av boligområdet, da tror jeg omtrent alle ungene på den barneskolen fikk seg el-sparkesykkel, fordi det ble ganske mye lenger skolevei. Så ved skoleslutt suser alle elevene oppover bakkene her på sparkesykkel. Enda ikke hørt om noen ulykker her:) Anonymkode: 4e051...271 Nei, det er fordi jeg er super-oppmerksom, og skvetter unna når de kommer fykende. Ikke fordi de ikke er farlige, eller fordi unger generelt er så flinke til å bruke dem. Anonymkode: 2d02f...03f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #18 Del Skrevet 14. august 2021 TS her. Ser (heldigvis) at mange er enig med meg at det er for tidlig å sende en 7-åring ut i trafikken alene på en el-sparkesykkel. Ja, de mestrer å bruke den men de er for unge til å forstå trafikkbildet. Men det er så dumt at noen foreldre lar de små barna sine suse rundt for da blir vi ansvarlige foreldre alltid de kjipe som sier nei. Det hadde vært fint med et regelverk. Jeg mener at det være 16 årsgrense på alt med motor. Vi har ingen barn å miste! Anonymkode: 55ba3...f6b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #19 Del Skrevet 14. august 2021 Jeg og min sønn på 10 har nylig kjøpt oss hver vår sparkehjul, han får ikke kjøre den alene. Anonymkode: 8badb...949 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #20 Del Skrevet 14. august 2021 2 hours ago, Daria said: Trygg trafikk anbefaler 12 år, jeg har sett både 13 og 16 nevnt av utleieaktørene i Oslo, og er selv tilbøyelig til å støtte det siste. Så kommer det jo også litt an på hvor, det er forskjell på å kjøre småveier i lokalmljøet og å farte rundt i byen. Jeg blir litt skremt av hvor mange barn jeg ser kjøre rundt i sentrum (den yngste jeg nesten ble påkjørt av må ha vært under 10), gjerne mens foreldrene kommer bak. En del ser tydeligvis på dette som et leketøy (eller hvis de er tilreisende - en tivoliattraksjon) og ser ut til å synes det er helt greit å slippe ungene løs uten hjelm på steder de neppe ville latt dem sykle. Enig i alt, spesielt det uthevede! Det har vært galimatias i Oslo i sommer, spesielt de to siste ukene hvor store deler av landets småbarnsfamilier tydeligvis har lagt siste deler av skoleferien her. Det er virkelig bare flaks at vi ikke har hatt en dødsulykke med elsparkesykkel og barn ennå. Anonymkode: 3c0d7...eed 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå