AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #1 Skrevet 14. august 2021 Min datter som fyller 12 år snart, har forandret seg sånn siste halvåret og blitt en tenåring. Har ikke kommet i puberteten enda, men har fått en ekstrem interesse for utseendet sitt. Hun bruker halve dagen på å smøre seg med kremer, parfyme, masker og børster håret hele tiden. Hun har begynt å sminke seg, og ser forøvrig ut som en dragqueen når hun er ferdig. Det eneste hun leser er bøker om sminke, hud og hår🙄 Er dette normalt? Når hun er på tiktok eller Instagram er det bare bilder og videoer av jenter som sminker seg og snakker om kroppen sin., Hennes mor synes det er stas, men jeg synes det er alt for tidlig og helt forferdelig med dette utseende fokuset! Anonymkode: 84d56...a9a 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #2 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min datter som fyller 12 år snart, har forandret seg sånn siste halvåret og blitt en tenåring. Har ikke kommet i puberteten enda, men har fått en ekstrem interesse for utseendet sitt. Hun bruker halve dagen på å smøre seg med kremer, parfyme, masker og børster håret hele tiden. Hun har begynt å sminke seg, og ser forøvrig ut som en dragqueen når hun er ferdig. Det eneste hun leser er bøker om sminke, hud og hår🙄 Er dette normalt? Når hun er på tiktok eller Instagram er det bare bilder og videoer av jenter som sminker seg og snakker om kroppen sin., Hennes mor synes det er stas, men jeg synes det er alt for tidlig og helt forferdelig med dette utseende fokuset! Anonymkode: 84d56...a9a Hennes mor? Var det ikke din datter? Anbefalt aldersgrense på some er 13 år. Anonymkode: 80344...b54 6
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #3 Skrevet 14. august 2021 Ja. Det blir yngre og yngre når de begynner å sminke seg. Det er utrolig mye mer fokus på dette i media de er på, som TikTok, så det er dette de er opptatt av. Noen lar seg begeistre av denne hobbyen, andre ikke. Har to jenter i den alderen selv, og de fleste vennene deres sminker seg litt, men ikke heldekkende kremer osv. Mest litt maskara. Noen sminker seg null, og noen sminker seg slik de ser influencere gjør. Men alle virker ganske opptatt av å se okei ut, og å lukte okei. Så de har alltid en hudkrem, deodorant, en parfyme eller to, hull i ørene, to-tre hårprodukter og litt sånn. Uten at de ser sminka ut. Det er en verden av forskjell fra når jeg selv var på den alderen. Kjente ingen som sminka seg før de var minst 16 år på den tida. De kommer også i puberteten mye tidligere nå, så det kan være en faktor. En del begynner å menstruere allerede i 10-årsalderen. Anonymkode: 5fd2d...41e 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #4 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hennes mor? Var det ikke din datter? Anbefalt aldersgrense på some er 13 år. Anonymkode: 80344...b54 Finnes sikkert en pappa også Anonymkode: bfd63...62d 48
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #5 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hennes mor? Var det ikke din datter? Anbefalt aldersgrense på some er 13 år. Anonymkode: 80344...b54 Fedre kan ikke ha døtre? Anonymkode: fcf8d...d1b 32
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #6 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hennes mor? Var det ikke din datter? Anbefalt aldersgrense på some er 13 år. Anonymkode: 80344...b54 Kan jo hende det er far som har skrevet innlegget? Anonymkode: 3cbba...a0a 19
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #7 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hennes mor? Var det ikke din datter? Anbefalt aldersgrense på some er 13 år. Anonymkode: 80344...b54 Kanskje hennes far har skrevet innlegget? Anonymkode: 5fd2d...41e 13
Daria Skrevet 14. august 2021 #8 Skrevet 14. august 2021 Høres ganske normalt ut i mine ører - og hvis vi ser bort fra SoMe, høres det strengt tatt ikke så forskjellig ut fra da jeg var på den alderen for 30 år siden heller. Det var i den alderen sminke, klær og utseende begynte å fange oppmerksomheten og venninnegaver ikke lenger be kjøpt i leketøysbutikken, men på Body Shop. Moren hennes kan jo gi henne noen tips om hvordan sminke seg uten å overdrive (selv om det å eksperimentere og se mindre bra ut en periode også er en del av det - vi har vel alle antrekk og stiler vi ikke akkurat minnes med stolthet og glede ). 9
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. august 2021 #10 Skrevet 14. august 2021 Jeg er enig i at det er tidlig, men tror det er ganske vanlig. Hun skal opp i sjuende klasse? Husker det var en del som begynte med sminke da den gangen jeg gikk i 7. for over 20 år siden. Dere som foreldre bestemmer fortsatt. Ser hun ut som en dragqueen, ville jeg bedt henne gå og vaske det av seg.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #11 Skrevet 14. august 2021 Du kan jo bare le av henne og si det du skriver her 😄 Anonymkode: ceb94...03c 2
gobbledigook Skrevet 14. august 2021 #12 Skrevet 14. august 2021 Haha, jeg var helt lik. Det er vanlig. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #13 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hennes mor? Var det ikke din datter? Anbefalt aldersgrense på some er 13 år. Anonymkode: 80344...b54 Jeg er hennes far. Hun har vært på tik tok siden hun var 9, og det er ikke min bestemmelse... Hun er 60% hos sin mor. Ts Anonymkode: 84d56...a9a
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #14 Skrevet 14. august 2021 Ting har endret seg siden vi var i denne alderen: Anonymkode: 2e06c...b3d 11
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #15 Skrevet 14. august 2021 Ts her. Jeg var nesten 12 år for 30 år siden, og kan ikke huske at noen jenter eller min tvillingsøster var sånn som min datter og hennes venninner er nå. Jeg husker min søster ikke begynte med litt sminke før ca 16 års alderen Jeg synes det er altfor ensporet og ikke bra å kun være opptatt av kropp og utseende såpass tidlig. Hun er jo bare et barn! Forrige uke hadde hun fått spørsmål fra en ukjent gutt på snap om hun kunne "blåse" han, og lurte på hva det betydde.😒 Moren bare lo og sa at sånn er det bare, mens jeg holdt på å få hjerteinfarkt. Jeg nekter å innfinne meg med at små barn skal kle seg som voksne jenter og være mest mulig sexy med sminke og utfordrende klær! Ts Anonymkode: 84d56...a9a 17
AprilLudgate Skrevet 14. august 2021 #16 Skrevet 14. august 2021 Jeg ble og veldig opptatt av sminke på den alderen og oppover. Og på 80-90-tallet eksisterte ikke utvalg, så vi gjorde alt vi kunne for å skjule skillene ved halsen 🤣😂🤦♀️ Ah. Jeg er nå 40 og elsker fortsatt dolling og makeuptutorials/hudpleie osv. Er akademiker og oppegående i topplokket. Mine fremste interesser er politikk (også som utdanning) og musikk. Bare liker egenpleie 🤷♀️ Husker min mor en gang kommenterte «dere ser ut som hekser! Så fine dere var!» 🤣🤣 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #17 Skrevet 14. august 2021 Det eneste jeg tror du har grunn til å være bekymret for her er hennes bruk av sosiale medier. Der ville jeg vært veldig bekymret. Sminke, interesser - det høres helt normalt ut. Det er stor normalvariasjon blant 11-årige jenter i dag, og i en vanlig 7. klasse finner vi for eksempel begge de to typene jenter der er bilde av litt over her. Anonymkode: bcec6...98c 2
Anonym90059005 Skrevet 14. august 2021 #18 Skrevet 14. august 2021 Dette er dessverre den grusomme realiteten av hvordan utviklingen har blitt. Ingen barn burde hatt snapchat/sosiale medier før de er minst 13 år. Og sminkeopplegget blant jenter er forferdelig. Dette er ikke sammenlignbart med voksne damer som sier "ja, men husker jeg likte å låne mammas sminke og sminke meg av og til når jeg var barn også" 7
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #19 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ting har endret seg siden vi var i denne alderen: Anonymkode: 2e06c...b3d Begge disse to typer jenter finnes fremdeles i 5.-10. klasse på alle skoler jeg har jobbet på. 😉 Og de gjorde det når jeg selv vokste opp for 20 år siden. Anonymkode: bcec6...98c 7
AprilLudgate Skrevet 14. august 2021 #20 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Jeg var nesten 12 år for 30 år siden, og kan ikke huske at noen jenter eller min tvillingsøster var sånn som min datter og hennes venninner er nå. Jeg husker min søster ikke begynte med litt sminke før ca 16 års alderen Jeg synes det er altfor ensporet og ikke bra å kun være opptatt av kropp og utseende såpass tidlig. Hun er jo bare et barn! Forrige uke hadde hun fått spørsmål fra en ukjent gutt på snap om hun kunne "blåse" han, og lurte på hva det betydde.😒 Moren bare lo og sa at sånn er det bare, mens jeg holdt på å få hjerteinfarkt. Jeg nekter å innfinne meg med at små barn skal kle seg som voksne jenter og være mest mulig sexy med sminke og utfordrende klær! Ts Anonymkode: 84d56...a9a Du kam forøvrig helt fint snakke om dette med bekledning og hvilken uønsket oppmerksomhet man tiltrekker. Og at du synes hun kan velge en middelvei. Det ville jeg gjort, opplevde selv mye ubehagelig seksuell oppmerksomhet fra voksne menn og sluttet da med de korteste skjørtene og dypeste utregningene. Det føltes utrygt og ekkelt bare. Og det var FØR sosiale medier. Jeg hadde krevd innsyn for å sjekke at det ikke var dodgy voksne menn som utgav seg for å være unge (jenter). Snakk med henne om sosiale medier og overgrep, og hvordan hun kan sette grenser. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå