Carala Skrevet 14. august 2021 #1 Skrevet 14. august 2021 Jeg flyttet inn til samboeren min som eier hus. Han har også barn. Vi har bodd sammen ca et år nå. Jeg ønsker at vi kjøper noe sammen, mens han vil pusse opp ditt og datt først. Nå er han veldig på at han vil jeg skal kjøpe meg inn slik at vi kan ta opp lån for å pusse opp våtrommene. Vi har begge fast jobb. Lønner dette seg for meg? Eller får han pusse opp selv og jeg heller er med å kjøpe et nytt. Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er riktig som ikke gjør at jeg taper på det.. 🙂
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #2 Skrevet 14. august 2021 Det er jo umulig å si sikkert. Det kommer an på hvordan boligmarkedet utvikler seg. Hvis du kjøper deg inn gjør du en investering som koster renter og dokumentavgift. Hvis boligprisen stiger mer enn det, tjener du på det. Det kommer også litt an på hva slags utgiftsdeling dere har i dag, og hvordan dere eventuelt vil endre den hvis du kjøper deg inn. Anonymkode: 32d0c...294
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #3 Skrevet 14. august 2021 Om du kjøper deg inn vil du måtte betale for oppgraderinger av boligen deres i tillegg til dokumentavgift, og megleravgift ved salg. Mulig skatt på gevinst. Takst (pris) og tidshorisont for eierskapet avgjør om dette er lurt. Med ett marked som går ned mange steder etter sterk vekst, renteoppgang og alle disse ventende utgiftene gjør at du trenger god tid for at dette skal lønne seg for deg. Ellers virker det svært gunstig for han! Anonymkode: f7a6b...d72 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #4 Skrevet 14. august 2021 Det vil ikke lønne seg samlet en gang. Du må betale dokumentavgift, en unødvendig kostnad om dere uansett skal kjøpe noe sammen relativt raskt. Å pusse opp før salg lønner seg sjeldent, da mange foretrekker at rom er såpass "utdatert" at de må pusses opp, slik at de får velge egen stil. Husker det kjipeste jeg så på visning var et kjøkken eller bad som ikke var min stil, men likevel så nytt at det føltes feil å pusse opp, for da betaler du ekstra for noe du egentlig ikke ønsker. Anonymkode: 8e310...3a8 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #5 Skrevet 14. august 2021 For meg høres det ut som han egentlig ikke vil flytte. Jeg ville tatt en prat om det først. Hvis han uansett ikke vil flytte, bør du jo vite det og da kan det lønne seg å kjøpe seg inn. Men å kjøpe seg inn før oppussing og liksom skulle være med på verdistigning via oppussing og salg om et år, høres ut som dårlig butikk. Anonymkode: 49f20...011 3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #6 Skrevet 14. august 2021 Det blir nesten som om du skulle kjøpe et oppussingsobjekt. Jeg ville ikke ha gjort det, er mye arbeid og for risikabelt med tanke på kostnadene. Jeg er enig med deg, selg dritten og kjøp heller noe sammen. Anonymkode: cd3f8...c85
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #7 Skrevet 14. august 2021 Heisann! Nå så jeg du skrev våtrommene i flertall! Det gjør jo at det er en enda dårligere ide! Det er en helt garantert kostbar oppussing, og du vil få store utgifter med denne planen hans. Mer enn hva jeg trodde når jeg svarte første gang. Baderom er for kostbart til at man får «pengene igjen ved salg». Bedre å la kjøper designe sitt eget bad, og heller betale mindre for huset. Vinn vinn for alle parter, og aller mest for deg. Anonymkode: f7a6b...d72 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #8 Skrevet 14. august 2021 Oppussing før salg er kun en god idé hvis det er snakk om å male noen få vegger. Som andre sier her, vil våtrom ikke lønne seg om man selger etter kort tid. Dette tror jeg definitivt du vil tape på. Anonymkode: 639e3...2b1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #9 Skrevet 14. august 2021 Dersom dere lander på å pusse opp før salg (som mange her har fornuftige tanker om), må du inn i lånet på en eller annen måte. En venninne var med på oppussing og kjøpte materialer, innredning til våtrom +++ for flere hundre tusen, uten å være med i lånet. Forholdet skar seg etter en lang periode med oppussing og hun fikk omtrent ingentint av det igjen, kun tingene hun hadde kvittering på - som ble regnet opp mot det eksen hadde kvittering på. Så de gikk omtrent i null. Selv om boligen økte med en million i verdi. Eksen solgte rett etter bruddet og venninnen min fikk ingenting av dette. Så - skal du betale for å pusse opp, kom deg inn i lånet. Anonymkode: 58e52...b02
Jr.Garcon Skrevet 14. august 2021 #10 Skrevet 14. august 2021 (endret) Carala skrev (9 timer siden): Jeg flyttet inn til samboeren min som eier hus. Han har også barn. Vi har bodd sammen ca et år nå. Jeg ønsker at vi kjøper noe sammen, mens han vil pusse opp ditt og datt først. Nå er han veldig på at han vil jeg skal kjøpe meg inn slik at vi kan ta opp lån for å pusse opp våtrommene. Vi har begge fast jobb. Lønner dette seg for meg? Eller får han pusse opp selv og jeg heller er med å kjøpe et nytt. Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er riktig som ikke gjør at jeg taper på det.. 🙂 Vanskelig å vite 🤔 Det kommer vel mest an på hvilken pris man setter på boligen du kjøper deg inn i. Settes en for høy pris vs det som blir salgspris så taper du jo, en for lav pris så tjener du. Men en megler tar jo brått 100,000 så en del av gevinsten forsvinner ditt. Jeg personlig hadde aldri kjøpt meg inn i en bolig hvis planen var at den skulle selges rett etterpå. Det blir for komplisert, avgifter til nye lån/tinglysing, hvordan finner man en riktig markedspris vs det som blir reel salgspris osv. Du må sørge for at alt av papirer, samboerkontrakt blabla er vanntette, så nei, for risikabelt når tanken er salg rett etterpå syns jeg. Unntaket måtte kanskje være hvis den som bodde der hadde dårlig råd og man fikk mulighet til å kjøpe seg billig inn, så man med all tydelighet ser at hvis går jeg inn med blabla tusen, pusser opp blabla, så vil jeg garantert få den og den % i avkastning på pengene mine ved salg. Men det blir jo mer et investeringsprosjekt ( muligens utnyttelse av den som har dårlig råd og må selge sin andel av boligen billig) og uansett ikke noe som jeg hadde benyttet meg - sleipt - av overfor en samboer. Endret 14. august 2021 av Jr.Garcon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå