Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at jeg arver gjeld fra foreldrene mine? Vet at de har både forbrukslån og boliglån, og jeg vil ikke at min økonomi skal lide av deres gjeld. Er det slik at dersom jeg ikke skal Arve gjeld, så må jeg også frasi meg arv av boligen? Enten eller? 

Anonymkode: e20ed...62b

Skrevet

Dersom verdien på boligen i overstiger gjelden arver du vel strengt tatt ikke gjeld, men boligen må elges for å innfri gjelden. Men ja, det er enten eller. 

• Liker 10
Skrevet
C-girl skrev (Akkurat nå):

Dersom verdien på boligen i overstiger gjelden arver du vel strengt tatt ikke gjeld, men boligen må elges for å innfri gjelden. Men ja, det er enten eller. 

Tror faktisk at gjelden er høyere enn boligen, så jeg er redd for å sitte igjen med gjeld. Men da kan jeg heller velge å ikke arve noe da? 

Skrevet

Dersom verdiene overstiger gjelden så takker du ja til å arve, og går da i pluss.

Dersom gjelden overstiger verdiene, så takker du nei til å arve, og slipper da å arve gjeld.

Utfordringen er å vite hva situasjonen faktisk er.

• Liker 8
Skrevet

Du kan nekte å skrive under på å arve hvis gjelden er høyere enn verdien.

Min erfaring med dette er ikke bra: min mor døde plutselig. Ble en politi sak og fikk papirer fra politiet med info om at hun var død sammen med papirer som jeg "måtte" skrive under og sende inn. Heldigvis var jeg oppegående og lese at det var papirer om at jeg ønsket å arve etter henne. Jeg signerte aldri, men fikk nøklene til leiligheten av politiet. Egentlig er ikke det lov å ta noe verdier fra leiligheten fikk jeg beskjed om, men jeg hentet bilder og sånt.

Og det "beste" jeg ble saksøkt pga utestående gjeld på en leilighet. Fikk papirer om at jeg måtte betale ca 170 000 innen 14 dager ellers sendte de politiet på døren.

Betalte aldri og de kom ikke etter meg mer enn det.

Sorry ble langt, men det er kjempe bra at du tenker over det nå. Sjekk godt opp i lover og regler for de vil alltid prøve seg for å få inn pengene sine.

• Liker 6
Skrevet

Du har krav på innsyn i forkant av om du takker ja eller nei til arv. Det er alt eller ingenting.

Anonymkode: 3748f...b8c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har krav på innsyn i forkant av om du takker ja eller nei til arv. Det er alt eller ingenting.

Anonymkode: 3748f...b8c

Signerer denne. Du kan få innsyn i selvangivelsen før du skriver under på om du ønsker å arve de. Men som flere sier, det er enten alt eller ingenting. Så dersom de dør brått og du ikke ønsker å arve dem så har du ikke lov å ta ut noe fra huset/leiligheten. Så dersom du tror de har mer gjeld enn verdier og du ikke ønsker å arve dem så kan du sikre deg det du ønsker fra huset før. So for eksempel minner fra barndommen dersom det er aktuelt for deg.

Anonymkode: a1e75...451

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Signerer denne. Du kan få innsyn i selvangivelsen før du skriver under på om du ønsker å arve de. Men som flere sier, det er enten alt eller ingenting. Så dersom de dør brått og du ikke ønsker å arve dem så har du ikke lov å ta ut noe fra huset/leiligheten. Så dersom du tror de har mer gjeld enn verdier og du ikke ønsker å arve dem så kan du sikre deg det du ønsker fra huset før. So for eksempel minner fra barndommen dersom det er aktuelt for deg.

Anonymkode: a1e75...451

Kommer gjeld i selvangivelsen nå? Mannen min hadde mye forbruksgjeld da jeg traff ham, og da kom ikke alt opp i selvangivelsen. Mener det bare var det til statens innkrevningssentral og nav innkrevning som stod der, ikke alle de andre kreditorene (ubetalte regninger som hadde vokst). Men det er en del år siden, så det er kanskje endret?

Anonymkode: 42760...d59

• Liker 1
Skrevet

Mente kommer all gjeld i selvangivelsen...

Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det slik at dersom jeg ikke skal Arve gjeld, så må jeg også frasi meg arv av boligen? Enten eller? 

Du arver nettoformue.

Skrevet

Aksepterer du arv sier du ja til så vel gjeld som formue.  Overstiger gjelden formuen kan du frasi deg arven.  Da får du ingenting bortsett fra personlige eiendeler.

Anonymkode: 41699...062

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kommer gjeld i selvangivelsen nå? Mannen min hadde mye forbruksgjeld da jeg traff ham, og da kom ikke alt opp i selvangivelsen. Mener det bare var det til statens innkrevningssentral og nav innkrevning som stod der, ikke alle de andre kreditorene (ubetalte regninger som hadde vokst). Men det er en del år siden, så det er kanskje endret?

Ubetalte regninger kommer nok ikke fram på skattemeldingen.

Alle kredittinstitusjoner skal innberette gjeld til skatteetaten slik at det kommer på skattemeldingen.

Anonymkode: 651d7...fcd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det slik at jeg arver gjeld fra foreldrene mine? Vet at de har både forbrukslån og boliglån, og jeg vil ikke at min økonomi skal lide av deres gjeld. Er det slik at dersom jeg ikke skal Arve gjeld, så må jeg også frasi meg arv av boligen? Enten eller? 

Du blir bare ansvarlig for avdødes gjeld hvis du skriver under på en erklæring om at du tar på deg ansvaret for avdødes gjeld og andre forpliktelser. Erklæringen finner du her: https://www.domstol.no/globalassets/upload/da/domstol.no/skjema/arv-og-skifte/bokm-privat-skifte.pdf 

Poenget er at for at arvingene skal få tilgang på avdødes eiendeler, så må kreditorene sikres ved at arvingene først må signere på erklæringen om gjeldsovertagelse, før de får utstedt en såkalt skifteattest av tingretten, som dokumenterer at de har råderett over avdødes formue. Skifteattesten må arvingene vise fram for banker og andre for å få tilgang på avdødes eiendeler. 

Hvis gjelden til avdøde er større enn verdiene, så kan arvingene la være å signere for gjeldsovertagelse. Da kan ikke kreditorene kreve at arvingene skal betale gjelden. Da kan kreditorene kreve såkalt offentlig skifte, som betyr at tingretten har ansvaret for arveoppgjøret. Da blir eiendelene solgt, og salgsbeløpet fordelt på pantekreditorene og de andre kreditorene hvis det er noe igjen. Arvingene får ingenting, men har heller ikke måttet betale gjelden. 

Du trenger ikke gjøre noe aktivt som å "frasi deg arv av boligen". Du kan bare la være å signerer på erklæringen om privat skifte. 

• Liker 2
Skrevet

Husk at det koster ca 50 000 å ønske offentlig skifte, så er gjelden lavere så lønner det seg å overta den.

Anonymkode: 00eb2...a6e

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Husk at det koster ca 50 000 å ønske offentlig skifte, så er gjelden lavere så lønner det seg å overta den.

Anonymkode: 00eb2...a6e

Gitt at det er nok restverdier i boet til å dekke denne gjelden. Eide avdøde ikke fast eiendom/bil osv er det kanskje lurt å ikke overta gjeld

Anonymkode: 33132...6dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Så langt tilbake jeg kan huske, står låne- og kredittgjeld oppført i selvangivelsen/skattemeldingen, den summen gjelden var på ved årsskiftet.

Ubetalte regninger som f.eks en stor strømregning på 5000 eller lignende, synes ikke, da det ikke er "lånte penger".

Er gjelden høyere enn det står i selvangivelsen, er det fordi den er økt eller tatt opp etter årsskiftet. Mye kan jo ha skjedd etter årsskiftet. Hvis en person dør i august for eksempel, kan vedkommende ha rukket å øke på gjelden sin mye på de åtte månedene siden årsskiftet og selvangivelsen viser.

I dag har vi jo også Gjeldsregisteret.com, der usikret forbruksgjeld fremgår, og den er "up to date" og oppdateres daglig. (Men man må ha bank id og passord eller koden til Buypass smartkortet til personen, da.)

• Liker 3
Skrevet
11 hours ago, Million said:

Så langt tilbake jeg kan huske, står låne- og kredittgjeld oppført i selvangivelsen/skattemeldingen, den summen gjelden var på ved årsskiftet.

Ubetalte regninger som f.eks en stor strømregning på 5000 eller lignende, synes ikke, da det ikke er "lånte penger".

Er gjelden høyere enn det står i selvangivelsen, er det fordi den er økt eller tatt opp etter årsskiftet. Mye kan jo ha skjedd etter årsskiftet. Hvis en person dør i august for eksempel, kan vedkommende ha rukket å øke på gjelden sin mye på de åtte månedene siden årsskiftet og selvangivelsen viser.

I dag har vi jo også Gjeldsregisteret.com, der usikret forbruksgjeld fremgår, og den er "up to date" og oppdateres daglig. (Men man må ha bank id og passord eller koden til Buypass smartkortet til personen, da.)

Ubetalte regninger kan jo utgjøre ganske mye etter hvert, med inkassosalær og renters rente osv. Så da kan man risikere å arve mye gjeld man ikke vet om? Er det noen måte man kan få oversikt over dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ubetalte regninger kan jo utgjøre ganske mye etter hvert, med inkassosalær og renters rente osv. Så da kan man risikere å arve mye gjeld man ikke vet om? Er det noen måte man kan få oversikt over dette?

Ja, man kan risikere å måtte ta over en del utestående regninger, hvis avdøde droppet å betale det meste på slutten. Det er en sjanse man må ta. 

Det finnes så vidt meg bekjent ikke noe register eller tilgjengelig oversikt over ubetalte regninger som hvem som helst kan logge seg på. Man må sjekke avdødes post (se etter ubetalte regninger, brev om krav etc) og sjekke nettbanken (etter ubetalte e-fakturaer og slikt).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Man kan be tingretten publisere en kunngjøring i Norsk lysingsblad og i en avis som er alminnelig lest på stedet der arvelateren hadde sin siste bopel, med oppfordring til avdødes kreditorer om å melde kravene sine innen seks uker. Krav som ikke meldes innen fristen, faller bort. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...