Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en person som har stålkontroll på økonomien, men har tabbet meg ut med å kjøpe hus før gamle er solgt. (Er i et område der hus selges fort, bare uheldig med megler og informasjon) Så om et par mnd kommer jeg til å ha problemer med å få ting til å gå rundt.

Så jeg er i forkant av problemet med å få inn ekstra penger nå, ikke når jeg får problemer.

Har startet med å legge ut det jeg ikke trenger hjemmefra på finn.no/Facebook.

Jeg har også begynt å ta med meg ting gratis fra gjenbrukshallene som ser bra ut som jeg kan prøve å selge videre billig. (Hvor riktig dette er kan nå diskuteres)

Er det noen som har andre ideer, evnt kommentar til det jeg allerede gjør?

Jeg er forresten ufør og alenemor så det å jobbe ekstra er ikke alternativ dessverre. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dessverre mulig at du må gå ned i pris for at du skal få solgt fort nok.

Skrevet

Dyrepass? Barnepass? Undersøkelser på nett? 

Anonymkode: 054b3...dfd

Skrevet

Er gammel bolig solgt slik at du har en dato du vet du får penger inn?

Anonymkode: 6e084...066

Skrevet
?mynonA skrev (17 minutter siden):

Det er dessverre mulig at du må gå ned i pris for at du skal få solgt fort nok.

Allerede gått ned 200 000. Kan ikke gå mye mer ned enn det siden jeg ikke får mer lån.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er gammel bolig solgt slik at du har en dato du vet du får penger inn?

Nei ikke enda. Startet å selge i april og ikke fått inn noe bud. Satt ned prisen 200 000 uten noe effekt. Fikk beskjed etter nesten 3 mnd ute tilsalgs at nesten hele huset måtte males om og fikse en del små ting. Dette er gjort i sommer så håper det hjelper.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dyrepass? Barnepass? Undersøkelser på nett? 

Anonymkode: 054b3...dfd

Takk for tips. Skal skrive på listen🙂

Skrevet
Lakrisjenta skrev (1 minutt siden):

Nei ikke enda. Startet å selge i april og ikke fått inn noe bud. Satt ned prisen 200 000 uten noe effekt. Fikk beskjed etter nesten 3 mnd ute tilsalgs at nesten hele huset måtte males om og fikse en del små ting. Dette er gjort i sommer så håper det hjelper.

OK, så da gjør du noen grep for å gjøre boligen mer attraktiv. Er det mer du kan gjøre? Er bildene gode?

Slik jeg forstår det er utfordringen din at du blir sittende med to lån en periode, og at du ikke vet hvor lenge det blir. Bra du er i forkant av problemene.

Har du noen hobbyer som kan gi inntekt? Sy for andre, lage smykker eller lignende?

Gjør du det du kan for å spare i forbruk allerede nå? Spise FirstPrice, lage mat fra bunnen osv., kutte i unødvendige fritidsaktiviteter for en periode. Har du familie i nærheten eller gode venner som synes det er greit at dere kommer på middag litt oftere enn vanlig?

Har du noe bonus (Trumf, Coop etc. ) du kan ta ut?

Har du mulighet til å leie ut et rom på Airbnb? Om noen vil leie avhenger selvfølgelig av område, så det kan hende det ikke er så aktuelt.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

OK, så da gjør du noen grep for å gjøre boligen mer attraktiv. Er det mer du kan gjøre? Er bildene gode?

Slik jeg forstår det er utfordringen din at du blir sittende med to lån en periode, og at du ikke vet hvor lenge det blir. Bra du er i forkant av problemene.

Har du noen hobbyer som kan gi inntekt? Sy for andre, lage smykker eller lignende?

Gjør du det du kan for å spare i forbruk allerede nå? Spise FirstPrice, lage mat fra bunnen osv., kutte i unødvendige fritidsaktiviteter for en periode. Har du familie i nærheten eller gode venner som synes det er greit at dere kommer på middag litt oftere enn vanlig?

Har du noe bonus (Trumf, Coop etc. ) du kan ta ut?

Har du mulighet til å leie ut et rom på Airbnb? Om noen vil leie avhenger selvfølgelig av område, så det kan hende det ikke er så aktuelt.

Gode spørsmål og svar her. Uten å bruke veldig mye mer penger så tror jeg ikke det er mer jeg kan gjøre. Jeg har stylet opp hele huset på nytt også med brukte møbler jeg har fått tak i gratis og tatt nye bilder. Ikke samme kvalitet som fotograf, men jeg håper det holder.

Stemmer at det er mye ekstra lån i en periode. Sitter nå med "boutgifter" på 20 000. Det skal egentlig være 4000 i mnd. Sitter igjen med lite lån når gamle hus er solgt. Jeg har fortsatt 1 sparekonto som jeg kan ta av ved behov, men den blir fort tom med så høye ekstra utgifter.

Ikke noen jeg kan spise hos, men kutter så godt jeg kan i andre utgifter.

Har en hobby som jeg pleier å tjene bra på rundt juletider så har begynt å legge ut ting  nå og håper det gir litt ekstra inntekt.

Har tømt coop og trumf konto.

Bor ganske øde så tror ikke jeg får leid ut noe rom.

Jeg har muligheten til å låne penger av familie hvis det blir helt krise, men jeg liker å klare meg selv og ikke spørre om hjelp🤭

Endret av Lakrisjenta
  • Liker 1
Skrevet

Du sitter med to hus. Kan du leie ut hele det ene huset (korttidsleie feks noen uker, 1 mnd) og få inn penger på den måten?

Anonymkode: bc72c...039

• Liker 1
Skrevet
Lakrisjenta skrev (5 minutter siden):

Bor ganske øde så tror ikke jeg får leid ut noe rom.

Er det gamle huset også på det stedet som er ganske øde? Eller egner det huset seg for utleie?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du sitter med to hus. Kan du leie ut hele det ene huset (korttidsleie feks noen uker, 1 mnd) og få inn penger på den måten?

• Liker 1
Skrevet

Kan du leie ut lagringsplass (hvis du har rom eller bod som egner seg til det)?

• Liker 1
Skrevet

Har du garasje sammen med nyhuset? Kan du få inn penger ved å leie ut garasjeplass til noen som trenger langtids- oppbevaringsplass for bil, båt eller annet?

• Liker 1
Skrevet

Har du snakket med banken om avdragsfrihet og om det er noe du kan søke om å få for en periode  @Lakrisjenta?

(Avdragsfrihet vil si at du i en periode ikke betaler avdrag på lånet. Kun renter og omkostninger. Du betaler med andre ord bare kostnadene med å ha lån og utsetter nedbetalingen av selve lånet. ... Vær likevel oppmerksom på at den totale kostnaden på lånet øker ved bruk av avdragsfrihet).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er det gamle huset også på det stedet som er ganske øde? Eller egner det huset seg for utleie?

Ingen av husene er særlig sentralt. Nye er ute på en øy. Gamle er 15 min fra en storby. Men skal se litt på muligheter. Da må jeg evnt få tak i noen senger til gamle huset. Der står kun luftmadrass.

• Liker 2
Skrevet

Kan du få satt ned skatten din, slik at du betaler for lite i skatt og at du dermed har mer penger pr mnd nå i en periode til du får solgt huset?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du snakket med banken om avdragsfrihet og om det er noe du kan søke om å få for en periode  @Lakrisjenta?

(Avdragsfrihet vil si at du i en periode ikke betaler avdrag på lånet. Kun renter og omkostninger. Du betaler med andre ord bare kostnadene med å ha lån og utsetter nedbetalingen av selve lånet. ... Vær likevel oppmerksom på at den totale kostnaden på lånet øker ved bruk av avdragsfrihet).

Jeg har det på alle lån jeg kan. Hovedlån på gamle hus fikk jeg kun 3 mnd fra kommunen. Startlån. Største problemet er husleie på gamle hus og mellomfinanserings lån. Det utgjør over 10 000 kr tilsammen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du få satt ned skatten din, slik at du betaler for lite i skatt og at du dermed har mer penger pr mnd nå i en periode til du får solgt huset?

Jeg har gjort det så jeg får et par tusen ekstra. Så setter jeg heller av penger til smellen til neste år.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...