AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #1 Del Skrevet 14. august 2021 Venninna mi sin hund spiser hele porsjonen sin med mat på kvelden. Det betyr at han går hele dagen uten å spise. Jeg synes det høres litt rart ut, men dette er kanskje vanlig? 🤔 Er det ikke bedre for hunden at maten blir mer fordelt i løpet av døgnet, eller tar jeg feil? Anonymkode: c101e...d89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #2 Del Skrevet 14. august 2021 Veldig vanlig at hunder spiser en gang i døgnet. Anonymkode: f31dc...4d7 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #3 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Venninna mi sin hund spiser hele porsjonen sin med mat på kvelden. Det betyr at han går hele dagen uten å spise. Jeg synes det høres litt rart ut, men dette er kanskje vanlig? 🤔 Er det ikke bedre for hunden at maten blir mer fordelt i løpet av døgnet, eller tar jeg feil? Anonymkode: c101e...d89 Hunder spiser to ganger om dagen, dette for å unngå at hunden blir for sulten og begynner å lete etter mat på andre steder, f.eks i søpla eller spiser uegnet mat som ikke er fordøyelige. Da er det bedre å fordele maten på to mindre porsjoner enn en stor en gang om dagen. Dette gjelder spesielt aktive hunder. Anonymkode: f9dda...212 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #4 Del Skrevet 14. august 2021 Tenk på ar kroppen er tilpasset et liv som villhund. De spiste når de fikk tatt et bytte. Altså større måltider, men med lengre avstand. De spiser ikke hver 4. time. Å spise på kvelden betyr at kroppen har nattero når maten skal fordøyes. Mye blod går til magen, så ikke optimalt med aktivitet da. Anonymkode: 0cecf...5e5 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #5 Del Skrevet 14. august 2021 Mange hunder fôres to ganger om dagen resten av livet, mens noen foretrekker å fôre de voksne hundene en gang daglig. https://www.nkk.no/mosjon-og-foring/category866.html Anonymkode: 83ae9...140 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #6 Del Skrevet 14. august 2021 Min får mat 2 gr om dagen. Det vil han. Opptil hver hund hva de ønsker Anonymkode: f6cf8...5e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #7 Del Skrevet 14. august 2021 Jeg har hørt regelen om at dersom en hund har avføring f eks 2 ganger om dagen, så skal den da ha 2 måltider om dagen. Anonymkode: 9e629...ab5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #8 Del Skrevet 14. august 2021 Min hund har matskålen med tørrfôr stående fremme hele dagen. Hun forsyner seg først av den på kvelden. Spiser noen ganger alt, lar ofte noe være igjen. Om det spiller noen rolle, så er det snakk om en normalvektig chihuahua som er frisk og rask. Anonymkode: 7c5c2...f24 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arx Skrevet 14. august 2021 #9 Del Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hørt regelen om at dersom en hund har avføring f eks 2 ganger om dagen, så skal den da ha 2 måltider om dagen. Anonymkode: 9e629...ab5 Det stemmer ikke. Jeg foret min forrige om kvelden og hun gikk på do mer enn en gang i døgnet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #10 Del Skrevet 14. august 2021 Tusen takk for svar alle sammen 😃 Anonymkode: c101e...d89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 14. august 2021 #11 Del Skrevet 14. august 2021 Det stemmer nok at en hund er "laget" for å spise sjeldnere en oss, 1-2 ganger daglig er normalt. Er hunden tilbøylig til å bli matlei så gir du mat 1 gang daglig, og tar bort maten etter 10-15 min. Med min gamle hund (13+) har vi rotet oss fullstendig bort nå, han vil ha mat hele tiden og får dermed litt mange ganger til dagen. Dermed blir han aldri mett... Stakkars gamling 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #12 Del Skrevet 14. august 2021 Vår hund får mat morgen og kveld, eler rundt 1600 er siste foring. Venninne med samme rase får kun mat en gang for dagen. Det er nok hva en venner hundene til. Anonymkode: a0544...d87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #13 Del Skrevet 14. august 2021 Hundetrener Maren på NRK sa i sin podcast at hu noen ganger dager glemte å fore bikkjene og se tok ingen skader av det. Ulver kan gå uker uten mat. Anonymkode: 7f61d...545 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 14. august 2021 #14 Del Skrevet 14. august 2021 Det er helt riktig at hunder kan gå relativt lenge uten mat, og at hundedyr fint klarer å spise ett stort måltid, og så gå lenge til neste gang. Men selv om de klarer dette, betyr ikke det nødvendigvis at det er optimalt. For noen hunder fungerer det greit å få mat en gang om dagen. For andre fungerer det dårlig. Hunder får sultfølelse på lik linje med oss når magen nærmer seg tom, og å gå med denne sultfølelsen er ikke særlig behagelig. Så for mange hunder er det best med mer enn en fôring om dagen (som regel to). Man må bare finne ut hva egen hund fungerer best med 😊 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPierce Skrevet 14. august 2021 #15 Del Skrevet 14. august 2021 Min får 3 ganger om dagen. Det funker best for han. Om han ikke får noe på kvelden, så spyr han magesyre om morgenen. Noen få ganger spiser han ikke opp, og da står det bare til neste måltid. Noen få ganger trenger han enda mer mat, og da får han det. Man finner ut hva som passer sin hund. Om hunden er ram til å stjele mat, og sluke alt den kommer over på ute. Kan man prøve å gi flere måltider. For det kan være tegn på at det er for lenge mellom måltidene. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minime94 Skrevet 14. august 2021 #16 Del Skrevet 14. august 2021 (endret) Min får mat 1 gang dagen. Han vil ikke ha frokost og har ikke villet ha det siden han var unghund så en gang dagen har funket fint i mange år her ikke noe galt i det Endret 14. august 2021 av Minime94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #17 Del Skrevet 14. august 2021 Min får første måltid klokken to og siste måltid klokken syv. Det er da jeg spiser de største måltidene mine og det har alltid bare vært sånn at vi spiser sammen. Han kunne helt fint klart seg på bare ett måltid. Anonymkode: 943a4...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #18 Del Skrevet 14. august 2021 Ikke uvanlig, og absolutt ikke noe galt med det. Hundekroppen er tilpasset et fasting - store måltid regime. I naturen kan de gjerne gå mange dager uten mat, for så å spise seg stappmett. Menneskekroppen er jo også egnet for den type spising. Bare i moderne tid har vi begynt å spise flere ganger om dagen hele året. Tidligere levde vi gjerne på lite mat deler av året, og et overflod av mat andre deler av året. Å gå en dag eller to uten mat var heller ikke uvanlig. Det er derfor vi ser så mange positive sider med periodisk fasting f.eks, hvor under fasting, så vil kroppene våre begynne å reparere ødelagte celler. 'sultfølelse' er kun stoffet ghrenlin (om jeg husker riktig), som forteller kroppen at "du har spist på denne tiden de siste dagene, så nå forbreder jeg kroppen på at den skal ha mat på samme tid". Når en hund (eller menneske) har gått flere dager hvor de spiser kun på kvelden, så vil de ikke lenger få sultfølelse før på kvelden. Hunden til venninnen din vil derfor ikke gå rundt og føle seg sulten før på kvelden, rundt den tiden den vanligvis får mat. Anonymkode: dc65a...bb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Linny111 Skrevet 15. august 2021 #19 Del Skrevet 15. august 2021 On 8/14/2021 at 7:10 PM, MissPierce said: Min får 3 ganger om dagen. Det funker best for han. Om han ikke får noe på kvelden, så spyr han magesyre om morgenen. Noen få ganger spiser han ikke opp, og da står det bare til neste måltid. Noen få ganger trenger han enda mer mat, og da får han det. Man finner ut hva som passer sin hund. Om hunden er ram til å stjele mat, og sluke alt den kommer over på ute. Kan man prøve å gi flere måltider. For det kan være tegn på at det er for lenge mellom måltidene. Eller at man har labrador 😂 Tror hunden min kunne spist 24/7 om hun hadde fått lov. Hun har aldri takket nei til mat. Viktig å veie opp og passe på at hun ikke spiser for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissPierce Skrevet 15. august 2021 #20 Del Skrevet 15. august 2021 Linny111 skrev (2 minutter siden): Eller at man har labrador 😂 Tror hunden min kunne spist 24/7 om hun hadde fått lov. Hun har aldri takket nei til mat. Viktig å veie opp og passe på at hun ikke spiser for mye. Ja 😂🙈 Men det er faktisk genetisk hos rundt 25% hos Labrador, de føler ikke metthetsfølelse som normalt. https://www.cam.ac.uk/research/news/genetic-variant-may-help-explain-why-labradors-are-prone-to-obesity https://pethelpful.com/dogs/Obesity-Appetite-and-a-Mutation-in-Labrador-Retrievers 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå