Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fra innsett (ivf) ikke spist tomme karbohydrater som godteri, is, brus, kaker og annen søt bakst.  ( har lest at inntak av dette øker faren for svangerskapsforgiftning .

drikker ikke kaffe og alkohol  - så det er ikke et «offer»

har styrt unna te og kakao.  

Prøver å spise fisk - men sliter m tre middager pr uke.

har sååå lyst på boller og godteri..

Anonymkode: 75fad...5a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes voldsomt ut å leve så strengt i nærmere et år. Spis og drikk det du har lyst på, med unntak av det som må begrenset/ikke anbefalt. Hvor dyp er den forskningen som sier at tomme kh kan gi økt risiko for svangerskapsforgiftning? Har du lyst på en bolle, så tar du deg en bolle. 
Jeg spiste helt som normalt, men selvsagt ikke det gravide skal styre unna. For min del hadde det ikke vært aktuelt å styre unna alt søtt i nesten et år, tenker alt med måte ☺️

• Liker 12
Skrevet

Jeg spiser normalt, med de unntakene gravide skal ha. Spiser litt mer rødt kjøtt enn jeg pleier da, er ikke så glad i det vanligvis, men denne graviditeten smaker det VELDIG godt og jeg har litt lave jernverdier så da blir det rødt kjøtt en dag eller to i uka omtrent tenker jeg. Spiser fortsatt bolle hver fredag og snop i helga. Ikke det skvatt redd for verken svangerskapsforgiftning (som de ikke har forsket seg frem til hvordan oppstår uansett) eller svangerskapsdiabetes (som antagelig var det du tenkte på?). Oppstår det, så tar vi det når det kommer. 

Anonymkode: 201e9...6dc

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiste som vanlig med unntak av ting som ikke er anbefalt. Blir lange 9 mnd om du ikke skal kunne unne deg en sjokolade og en bolle av og til :)

• Liker 3
Skrevet

Nå har jeg hyperemesis, så jeg lever fortsatt etter spis det du har lyst på. Holder meg selvfølgelig innenfor de normal kostholdsrådene typ ikke spis det og det. 
Men vil jeg ha bolle, så blir det bolle!

• Liker 1
Skrevet

Mitt kosthold ble mest negativt påvirket av graviditet, pga kvalme. Det var ikke så mye jeg kunne spise, så da spiste jeg det jeg tålte.

Vaniljeis var veldig fint for å roe magen om kvelden, så da spiste jeg vaniljeis hver kveld. 

Jeg fulgte rådene om hva jeg skulle unngå. Ellers forsøkte jeg å leve sunt, så godt det lot seg gjøre.

Blodtrykket holdt seg innenfor hele veien, og glukosebelstning viste ingen tegn til svangerskapsdiabetes. Babyen ble akkurat passe stor og helt frisk. 

Anonymkode: 1e87f...99f

Skrevet

Er veganer og drikker ikke kaffe eller brus så var greit utgangspunkt.

Første 3 måneder kuttet jeg så og si sukker pga det gjorde meg kvalm, samme med mye hvete.

Lenger ut i svangerskapet er jeg mer søtsugen men prøver å begrense meg til en is om dagen, og mye hvete gir oppblåst mage som er ubehagelig så begrenser det også.

Unngår helst ferdigmat og mye kunstige tilsetningsstoffer og prøver å spise ren mat, frukt, grønt, nøtter.

Anonymkode: afd84...5d2

Skrevet

Jeg har ikke endret kostholdet noe i graviditetene utover å droppe myke oster og alkohol. Nekter meg selv ingenting utover det, og spiser stort sett det jeg har lyst på. Jeg er uansett vegetarianer så slipper å tenke på rått kjøtt og har immunitet mot toxoplasma. Liker ikke kaffe, men tar en energidrikk om jeg må ha litt energi. Liker ikke kunstig søtning, så skal jeg ha noe søtt blir det med sukker.

Var dårlig store deler av mitt andre svangerskap nå, med dårlig matlyst, så hos meg gjelder det bare å få i noe mat, samme hva, så spiser ikke nødvendigvis så veldig sunt. Jordmor og lege sier også at det ikke er så farlig, bare jeg får i meg noe.

Jeg er utgangspunktet frisk og normalvektig og har født normalvektige og friske barn. jeg kan absolutt forstå at om man har helseutfordringer i utgangspunktet så må man være nøye med kostholdet, men jeg tror også at det er viktig å ikke lage for mye begrensinger for seg selv, da blir graviditeten kjipere enn den trenger å være. 

Anonymkode: 968d9...f36

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke endret kostholdet noe i graviditetene utover å droppe myke oster og alkohol. Nekter meg selv ingenting utover det, og spiser stort sett det jeg har lyst på. Jeg er uansett vegetarianer så slipper å tenke på rått kjøtt og har immunitet mot toxoplasma. Liker ikke kaffe, men tar en energidrikk om jeg må ha litt energi. Liker ikke kunstig søtning, så skal jeg ha noe søtt blir det med sukker.

Var dårlig store deler av mitt andre svangerskap nå, med dårlig matlyst, så hos meg gjelder det bare å få i noe mat, samme hva, så spiser ikke nødvendigvis så veldig sunt. Jordmor og lege sier også at det ikke er så farlig, bare jeg får i meg noe.

Jeg er utgangspunktet frisk og normalvektig og har født normalvektige og friske barn. jeg kan absolutt forstå at om man har helseutfordringer i utgangspunktet så må man være nøye med kostholdet, men jeg tror også at det er viktig å ikke lage for mye begrensinger for seg selv, da blir graviditeten kjipere enn den trenger å være. 

Anonymkode: 968d9...f36

Enig i dette.

Voksne mennesker med variert, sunt kosthold har også et lager av vitaminer i kroppen. Fosteret "tar" det det skal ha. 

Når man ser på dagens gravide er det jo et under at tidligere generasjoner har bestått selv om kvinner har gått gravide under krig og dårlige tider ;) 

Anonymkode: 832f1...77d

• Liker 1
Skrevet

Jeg følger med på vekta, dersom jeg går fort opp så regulerer jeg meg noen dager dersom jeg har spist en del sjokolade eller godteri dagene før.

Ellers spiser jeg akkurat det jeg har lyst til og spiser mindre enn vanlig fordi kroppen sier tydeligere ifra når den er mett. 

Blir ikke så mye grønnsaker som jeg skulle ønske, fordi vi har en kresen 3-åring og jeg må fikse middag etter jobb hver dag (mannen kommer hjem litt senere) med 3-åringen i hus.

Anonymkode: b1da2...e7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har fra innsett (ivf) ikke spist tomme karbohydrater som godteri, is, brus, kaker og annen søt bakst.  ( har lest at inntak av dette øker faren for svangerskapsforgiftning .

drikker ikke kaffe og alkohol  - så det er ikke et «offer»

har styrt unna te og kakao.  

Prøver å spise fisk - men sliter m tre middager pr uke.

har sååå lyst på boller og godteri..

Gurimalla, unn deg en bolle! Hvor langt er du på vei?

• Liker 2
Skrevet

Kan nesten ikke spise noen ting denne graviditeten pga svangerskapsdiabetes.. Sliter med å finne ting som jeg liker og kan spise. Det er jo ikke bare sukker jeg skal holde meg borte i fra, men også mye karbohydrater. Og det er jo i alt unntatt salat omtrent.. Det vises på vekta at jeg ikke får i meg så mye, for den står omtrent og vipper på stedet hvil. Heldigvis har jeg noen kilo ekstra å gå på.

Forrige graviditet spiste jeg normalt, og holdt meg unna det som er anbefalt å holde seg unna.

Anonymkode: 46944...dab

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan nesten ikke spise noen ting denne graviditeten pga svangerskapsdiabetes.. Sliter med å finne ting som jeg liker og kan spise. Det er jo ikke bare sukker jeg skal holde meg borte i fra, men også mye karbohydrater. Og det er jo i alt unntatt salat omtrent.. Det vises på vekta at jeg ikke får i meg så mye, for den står omtrent og vipper på stedet hvil. Heldigvis har jeg noen kilo ekstra å gå på.

Forrige graviditet spiste jeg normalt, og holdt meg unna det som er anbefalt å holde seg unna.

Anonymkode: 46944...dab

Høres ut som du burde få litt kostholdsveiledning om du tror det bare er salat du kan spise ❤️😞 Jeg er ingen lavkarbo/LCHF-fan, men får det mye servert på besøk hos familien, er ekstreeeemt mye deilig mat å få! Anbefaler deg å søke opp LCHF-oppskrifter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gurimalla, unn deg en bolle! Hvor langt er du på vei?

9 uker

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

9 uker

Åh, haha. Da så.

Fra uke 13/14 og fremover bruker det i alle fall være ganske vanskelig å motstå boller. Skjønner ikke helt hvorfor du driver med egne kostholdsråd for deg selv? Som INGEN leger eller jordmødre mener man bør gå på?

• Liker 2
Skrevet

Spiser stort sett som vanlig. Har et relativt sunt kosthold. Unngår selvsagt det gravide ikke skal spise, og begrenser inntaket av sukker. Men viktig å kose seg iblant. Unn deg noe godt av og til, ts! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Åh, haha. Da så.

Fra uke 13/14 og fremover bruker det i alle fall være ganske vanskelig å motstå boller. Skjønner ikke helt hvorfor du driver med egne kostholdsråd for deg selv? Som INGEN leger eller jordmødre mener man bør gå på?

Jeg leste at man burde drikke melk til frokost og ellers ha vann som tørstedrikke ,, unngå for mye sukker og kofein, spise variert ( - minus matvarer som er frarådet , som feks rått kjøtt, spekemat, upasteurisert melk, muggoster,lakris , ingefær, fersk tunfisk mf, det brune i krabben, og ikke drikke alkohol . 

Skrevet

Jeg spiste som vanlig fra inntak, bortsett fra at jeg prøvde å forsyne meg ekstra godt av grønnsaker, fisk og magre kjøttprodukter. I første svangerskap kuttet jeg koffein helt, fra før IVF-forsøket, fordi jeg var så redd det skulle påvirke. I andre svangerskap drakk jeg en kopp kaffe om morgenen og en til en gang i blant hvis noen tilbød meg eller jeg fikk fryktelig lyst på det. Men det var bare de aller første ukene. 

Fra uke 6 var kostholdet helt elendig pga kvalme og oppkast begge ganger. Jeg spiste loff uten skoper, banan og utvannet eplejuice. Fram til ca halvgått svangerskap kom nesten alt av grønnsaker, fisk og kjøtt rett i retur. Stekte grønnsaker og fisk var dessverre noe av det verste jeg kunne forestille meg. I selskap med sjokolade og kaffe da, så det var jo noe. Det ble bedre utover i svangerskapet, men jeg hadde uansett et ganske dårlig og lite variert kosthold. 

Hvis jeg hadde klart å spise det jeg ønsket, tror jeg at jeg også hadde vært i overkant opptatt av det da jeg var gravid første gang. F.eks. hadde jeg sikkert prøvd å spise fisk tre ganger i uken, og minst mulig sukker. Det med fisken hadde jeg ikke klart, kjenner jeg meg selv og mannen min rett.  Og kaffen kuttet jeg altså helt, det samme med lettbrus. Men jeg hadde nok endt med å innse at det ikke var nødvendig ei stund ut i svangerskapet. Og det ble to sunne, normale barn selv om jeg dessverre hadde et kosthold ingen kan anbefales da jeg var gravid med dem. 

Anonymkode: 03cab...51f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiste som vanlig fra inntak, bortsett fra at jeg prøvde å forsyne meg ekstra godt av grønnsaker, fisk og magre kjøttprodukter. I første svangerskap kuttet jeg koffein helt, fra før IVF-forsøket, fordi jeg var så redd det skulle påvirke. I andre svangerskap drakk jeg en kopp kaffe om morgenen og en til en gang i blant hvis noen tilbød meg eller jeg fikk fryktelig lyst på det. Men det var bare de aller første ukene. 

Fra uke 6 var kostholdet helt elendig pga kvalme og oppkast begge ganger. Jeg spiste loff uten skoper, banan og utvannet eplejuice. Fram til ca halvgått svangerskap kom nesten alt av grønnsaker, fisk og kjøtt rett i retur. Stekte grønnsaker og fisk var dessverre noe av det verste jeg kunne forestille meg. I selskap med sjokolade og kaffe da, så det var jo noe. Det ble bedre utover i svangerskapet, men jeg hadde uansett et ganske dårlig og lite variert kosthold. 

Hvis jeg hadde klart å spise det jeg ønsket, tror jeg at jeg også hadde vært i overkant opptatt av det da jeg var gravid første gang. F.eks. hadde jeg sikkert prøvd å spise fisk tre ganger i uken, og minst mulig sukker. Det med fisken hadde jeg ikke klart, kjenner jeg meg selv og mannen min rett.  Og kaffen kuttet jeg altså helt, det samme med lettbrus. Men jeg hadde nok endt med å innse at det ikke var nødvendig ei stund ut i svangerskapet. Og det ble to sunne, normale barn selv om jeg dessverre hadde et kosthold ingen kan anbefales da jeg var gravid med dem. 

Innsett, mente jeg. Tenkte vel på mat mens jeg skrev. 

Skrevet

Jeg mistet helt lysten på både koffein og sukker i første trimester i begge graviditetene, så i første trimester så ble det null kaffe/te/brus og ikke sukker i form av godteri, kaker, is osv. Utover det så har jeg stort sett spist slik jeg vanligvis pleier, men jeg fikk veldig cravings etter melk og drakk mye mer melk enn jeg vanligvis gjør. Jeg har også selvsagt unngått de matvarene som er anbefalt å ikke spise i graviditeten. 

Anonymkode: ccded...003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...