Gå til innhold

Svangerskapskontroll hos lege eller jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forstått det slik at man kan velge.

Jeg har hørt på podcastene på «babyverden» hvor den ene delen er en lege som prater og den andre delen er en jordmor. 
Når jeg hører jordmor prate blir jeg helt matt... det er så mye «dilling» og så lite konstruktivt... er det slik i virkeligheten også? For da tror jeg jeg tar alle kontrollene hos lege...

Anonymkode: f20a9...cb0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det er veldig mye dilling og vissvass hos både jordmødre og helsesøstre. 

Anonymkode: 7696f...ab9

• Liker 4
Skrevet (endret)

Kall det gjerne dilling, men jeg satt pris på å gå til jordmor begge gangene. Jeg har hatt et par kontroller hos fastlegen også, og hun er mye mer klønete i forhold til svangerskapsoppfølging i forhold til jordmor.

For eksempel sliter fastlegen min med å finne hjertelyden til baby, mens jordmor treffer på første forsøk hver gang. Jordmor kunne også svare på fler av mine spørsmål i forhold til svangerskap og fødsel, og hvordan gangen er på sykehuset nå om dagen.

Jeg syns ikke at det er lite konstruktivt å få når jeg er hos jordmor. Tvert imot. Men det er nå min opplevelse. Det er nok mange fastleger som er flinke til svangerskapsoppfølging også

Edit: jeg har gått hos to forskjellige jordmødre, og de var veldig forskjellige i hvordan de snakket til meg de også. Hun første var nok hakket mer "dillete", og timene hos henne tok gjerne en faktisk klokketime. Den andre jordmoren jeg gikk til var mer rett på sak og timene var unnagjort på under en halvtime. Så det har litt å se hvem du treffer der også

🙂

Endret av jaromei
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Tror dette kommer an på både legen og jordmoren. Min lege er veldig vant med svangerskapsomsorg, har barn selv, har fått sine første barnebarn og er veldig nøye. Selv om det ikke er tid til å prate (dille?), så føler jeg meg ivaretatt og hun sjekker selvfølgelig alt det fysiske veldig nøye.

Jordmoren min er også erfaren, og hun bærer nok preg av at det er gravide kvinner hun er ekspert på. Så hun har mye bedre tid til f.eks prate om hvordan man har det generelt, kosthold, amming, forventninger til fødsel og barsel, mine valg og lignende. Hun er veldig god på helheten av fysisk og psykisk (dilling?). 

Samtidig er det legen jeg forholder meg til når det gjelder rent medisinske spørsmål, som når det oppstod litt  komplikasjoner. 

Stort sett går jeg annenhver gang, pluss at jeg har et par ekstra ultralyder hos en gynekolog. 

Endret av Pinto2013
  • Liker 1
Skrevet

Jeg valgte jordmor og var fornøyd med det, selv om jeg er veldig glad i legen min. Det var godt å føle seg ivaretatt av noen som er ekspert på graviditet og fødsel. Jeg opplevde lite «dilling» men mye god oppfølging. Hun virket til å ha god kontroll, men søkte råd fra kollega og hadde lav terskel for å henvise meg til sykehus om hun var det minste i tvil om noe (for eksempel da hun sendte meg til leiekontroll og det viste seg at babyen lå i seteleie). 

Jeg gikk til lege ved medisinske spørsmål og ved spørsmål om sykmelding. 

Anonymkode: 93dc0...8d8

• Liker 2
Skrevet

Jeg valgte lege, ob-gyn, var veldig fornøyd. kunne ha valgt jordmor, men følte ikke for det.

Skrevet

Hadde lege med første og jordmor med andre. Var fornøyd med begge deler, men som andregangsfødende hadde jeg behov for flere svar rundt det som skjer under et svangerskap og fødsel. Så da var det godt å gå til jordmor. Det er fint å gå til lege hvis du kun ønsker det medisinske og ikke har behov for å prate. 

Fikk ingen «dilling». Var veldig fornøyd. 

Anonymkode: cf58b...4a6

Skrevet

Jeg kommer nok primært å dra til legen, rett og slett fordi jeg hovedsakelig er interessert i den medisinske delen av svangerskapsoppfølgingen. Altså å ta de nødvendige prøvene, blodtrykket, målene osv., og se at alt står bra til sånn medisinsk.

Jeg har gått til en privat jordmor for tidlig ultralyd, og har vært veldig fornøyd med henne. Kommer kanskje derfor til å bestille et par kontroller hos henne også. Kommunal jordmor har jeg snakket med på telefon og fått veldig dårlig inntrykk av (jeg vet de er flere der, så kanskje dumt av meg å skjære alle over en kam), så der jeg ønsker jeg ikke å dra.

Anonymkode: 244b3...e86

Skrevet

Jeg hadde best erfaring med å gå til jordmor fordi det var mest effektivt og jeg følte meg best fulgt opp der. Fastlegen min første gangen var veldig vissvassete og alltid forsinket, og fastlegen min andre gangen hadde ikke oversikt, gjorde mye feil og somlet fælt. Mens jordmor begge gangene var veldig effektive og hadde full kontroll og aldri noe ventetid. Så jeg gikk kun til fastlege for å sykemelding. 

Ser noen skriver at det er mer dilling hos jordmor, men jeg har ikke den erfaringen. Jeg er ikke noe glad i småprat og fjas og opplevde jordmødrene som profesjonelle og hjelpsomme. Det kommer nok helt an på person. Min første fastlege er definitivt mer dillete enn noen av mine jordmødre. 

Anonymkode: 2cb36...b39

Skrevet

Jeg gikk kun til min fastlege i svangerskap nr.1. Hadde da en fastlege som var svært god på svangerskapsoppfølging og hun hadde ultralydapperat på sitt kontor. Da babyen lå i tverrleie og det tidlig ble klart at det gikk mot et planlagt keisersnitt, så jeg heller ingen vits i å gå til jordmor i tillegg. Fikk dessuten ekstra oppfølging av en overlege på sykehuset.

Er nå gravid igjen, og har en ny fastlege som er litt annerledes enn den forrige. Jeg kontaktet derfor helsestasjonen for å få jordmortime men angrer litt nå. Det har hittil vært utrolig mye snikksnakk. Sikkert greit for de som er veldig nervøse eller har psykiske ting de sliter med, men for meg føles det litt bortkastet, selv om hun er hyggelig nok. Jeg er ikke en type som liker å gå rundt til ulike behandlere/helsefagpersoner hver bidige uke og ha masse timeavtaler hele tiden. Føler det er lite konkrete svar å få på ting hos jordmor. Ikke tar de ultralyd der heller, måler kun blodtrykk og sjekker urinprøven. Dette gjør også legen. Bekkenlåsningen jeg har mente jordmor var åreknuter, men kiroppraktor fant med en gang ut at det var en låsning, så kunnskapsnivået hos jm er ganske snevert.

Du kan jo evt ta en time hos jm og se hva du synes.

Anonymkode: 751f2...15c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har forstått det slik at man kan velge.

Jeg har hørt på podcastene på «babyverden» hvor den ene delen er en lege som prater og den andre delen er en jordmor. 
Når jeg hører jordmor prate blir jeg helt matt... det er så mye «dilling» og så lite konstruktivt... er det slik i virkeligheten også? For da tror jeg jeg tar alle kontrollene hos lege...

Anonymkode: f20a9...cb0

Jeg tok alle hos lege pga. slitsom jordmor. Angrer dog på at jeg ikke tok noen flere hos jordmor da det nærmet seg fødsel for å snakke mer om det. 

Anonymkode: a5dee...ad9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke tar de ultralyd der heller, måler kun blodtrykk og sjekker urinprøven

Er EKSTREMT få leger som har ultralydapparat. I tillegg er de ikke kvalifiserte til å tolke det de ser riktig, er kun en falsk trygghet - eller som min lege sa «bare for kosens skyld».

Anonymkode: a5dee...ad9

• Liker 4
Skrevet

Jeg har brukt en kombo, ettersom jeg trenger medisinsk oppfølgning med tanke på hyperemesis. Den kan ikke jordmor gi.
Men jordmor som jeg forøvrig var skeptisk til i starten, har vært gull på andre områder. 

Det blir litt hva du gjør det til selv, har du ikke spørsmål så blir timene korte :)

Skrevet

Jeg har best erfaring med å gå til jordmor i graviditeten, de tar seg bedre tid og har generelt sett mer kunnskap om svangerskap og barseltid. Hos legen følte jeg det bare var en rask gjennomgang av det aller viktigste og lite tid til å snakke om ting man lurte på eller bekymret seg for. 

Anonymkode: 1699e...880

Skrevet

Hos jordmor er det mye dill og dall. En del kjerringråd og lite medisinsk prat. De er derimot veldig behagelige å snakke med, tar seg god tid og har mye fokus på emosjonell oppfølging. 

Fastlege er pragmatisk, effektiv og håndterer medisinske spørsmål. De henviser raskt videre dersom de synes det er behov for det. De vil aldri gi deg råd som ikke er forankret i forskning. Noen er opptatt av den emosjonelle biten, mens andre ikke er like gode på det. 

Jeg opplevde ofte å ta kontakt med fastlegen etter å ha vært hos jordmor for å få bekreftet at det hun sa faktisk stemmer. Ble rett og slett usikker på hennes medisinske kompetanse. 

Mitt tips er å gå til begge, annen hver gang. 

Anonymkode: 40ec6...a9b

Skrevet

Jordmor har mye bedre tid. De fleste har erfaring fra føden og kan snakke med deg om fødsel osv. Dersom du trenger oppfølging av noe medisinsk kan du gå til legen i tillegg. 

Anonymkode: feeb8...e1d

• Liker 2
Skrevet

Med nr 1 gikk jeg til både lege og jordmor, annenhver kontroll. Syntes det var veldig greit som førstegangsfødende, og man ikke har så god peil på alt som skjer, og få litt input fra jordmor. Med nr 2 og 3 gikk jeg bare til lege, da hadde jeg jo vært gjennom alt før og det var ikke noe nytt jordmor kunne tilføre. I tillegg er legen min helt fantastisk, som lytter og kommer med råd, hun har selv født flere barn og vet godt hva svangerskap, fødsel og barseltid innebærer. Så da syntes jeg det holdt med kun lege, men om jeg hadde hatt en håpløs lege som knapt har sett en gravid kvinne, og mener at alle gravidplager kan løses med en Paracet eller «sånn er det bare» så hadde jeg nok valgt å gå til jordmor med de siste barna mine og.

Anonymkode: 1fb5e...747

Skrevet

Ble anbefalt annenhver gang, men hadde null kjemi med jordmor. Tok derfor legen og gyn begge gangene. Fikk jo snakke med en jordmor om fødsel på sykehuset på innskrivningssamtale samt når jeg fikk modningsakupunktur på sykehuset 

Anonymkode: ebff0...f63

Skrevet

Jeg er gravid og har valgt jordmor for å følge meg opp- men jeg angrer litt på det fordi jeg har egentlig ikke så mye tillit til sykepleiere (er sykepleier selv 😛). Jeg vet at vedkommende har spesialisert seg og har sikkert en del erfaring med fødsler, men det føltes tryggere å gå til gynekolog. Jeg skal derfor finne en god gynekolog som kan følge meg opp resten av svangerskapet. 

Anonymkode: a8dda...986

Skrevet

Jeg hadde et par kontroller med legen, men det var bare kløn. Ikke så mye peiling på svangerskap og følte det ble mer medisinsk og ikke så mye tid til meg om det gir mening? 

Anonymkode: fd655...98d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...