AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #1 Skrevet 13. august 2021 Angående tråden "å ta avstand fra taper-familien sin". Jeg har alltid ment at utdanning ikke skal definere verdien til mennesker, men nå står jeg selv ved et veiskille. Som den eneste i familien med master, merker jeg at avstanden vår øker. Samtalen handler om forhold, bryllup, barn og mat. Altså overfladiske ting. Selv elsker jeg tema som omhandler likestilling, rettigheter, politikk og lignende. Det er dermed ikke sagt at jeg ser ned på dem, men jeg skulle ønske at de viste interesse for mine saker. På grunn av dette merker jeg at jeg tappes for energi når vi er sammen, noe jeg føler at jeg har ansvar for.. Det går så langt som at jeg nesten føler det er min "skyld" at vi ikke lenger er så like lenger. Jeg prøver etter beste evne å kose meg når vi møtes, men dette er lettere sagt enn gjort. Hvis du er den eneste i familien med høyere utdanning, hva gjør du for å leve med det? Anonymkode: 04466...7d9 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Angående tråden "å ta avstand fra taper-familien sin". Jeg har alltid ment at utdanning ikke skal definere verdien til mennesker, men nå står jeg selv ved et veiskille. Som den eneste i familien med master, merker jeg at avstanden vår øker. Samtalen handler om forhold, bryllup, barn og mat. Altså overfladiske ting. Selv elsker jeg tema som omhandler likestilling, rettigheter, politikk og lignende. Det er dermed ikke sagt at jeg ser ned på dem, men jeg skulle ønske at de viste interesse for mine saker. På grunn av dette merker jeg at jeg tappes for energi når vi er sammen, noe jeg føler at jeg har ansvar for.. Det går så langt som at jeg nesten føler det er min "skyld" at vi ikke lenger er så like lenger. Jeg prøver etter beste evne å kose meg når vi møtes, men dette er lettere sagt enn gjort. Hvis du er den eneste i familien med høyere utdanning, hva gjør du for å leve med det? Anonymkode: 04466...7d9 Jeg ER ikke utdanningen min. Jeg klarer heldigvis å ha flere tanker i hodet samtidig og har ikke noe problem med å finne samtaleemne etter hvem jeg er sammen med. Det skinner jo veldig igjennom at du nå føler deg bedre enn familien din. Anonymkode: 5a0fb...653 76
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #3 Skrevet 13. august 2021 Man holder tyst om sin utdanning og hva man har lært når man er hjemme, med mindre en gylden anledning bryr seg. Man diskuterer slikt med sine like, og glemmer aldri at man også kan ha meningsfulle og reflekterte samtaler med alle mennesker selv om man ikke nødvendigvis kan diskutere fag man er interessert i. Anonymkode: 1bd3c...3e2 29
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #4 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): forhold, bryllup, barn og mat. Altså overfladiske ting. Hvorfor mener du at dette er "overfladiske ting"? Anonymkode: 7f9a4...5c9 42
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #5 Skrevet 13. august 2021 Hva har de temaene der med masteren din å gjøre? Kom deg ned fra din høye hest, en master er bare et middel for å kunne få en jobb man ønsker. Jeg snakker mye om alt du nevner og mer til, både det såkalt overfladiske (en påstand jeg er sterkt uenig i) og det du mener ikke er det, men har ikke så lang utdanning. De fleste jeg kjenner med master er mindre opptatt av det meste enn meg, uten at det forteller så ekstremt mye om mine interesser i og for seg. Anonymkode: 98113...311 29
AliceNextDoor Skrevet 13. august 2021 #6 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor mener du at dette er "overfladiske ting"? Anonymkode: 7f9a4...5c9 Det lurte jeg også på, hvordan ble det overfladisk? 9
Brunello Skrevet 13. august 2021 #8 Skrevet 13. august 2021 Jeg synes deg er befriende og deilig med hverdagslige samtaler. Utdannelsen min (som er lang) bruker jeg på jobben. Skal jeg diskutere noe, gjør jeg det med utvalgte kompiser. 14
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #9 Skrevet 13. august 2021 Dette handler mer om at dere er ulike mtp hva dere interesserer dere for, enn selve utdanningen din. Motsatt finnes det også mange uten utdanning som liker å diskutere de emnene du nevner. Det er mange ulike årsaker til at man ikke har tatt utdanning. Og jeg tenker at dette her heller handler om at du har vokst som menneske og er ulik de i din familie. Og derfor får kjenne mer på det nå. Anonymkode: 2f801...93a 13
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #10 Skrevet 13. august 2021 Det finnes en tid og sted for alt. Å diskutere likestilling i feks familisammenkomst, ehhh. Anonymkode: e861f...1d2 34
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #11 Skrevet 13. august 2021 Hvordan hadde du syntes det hadde vært å prate med deg selv før du tok utdanning? Om det hadde vært spennende og dere hadde hatt mye å prate om, okei, ja, da forstår jeg. Om det hadde vært kjedelig? Da trenger du å plante beina på jorda igjen, du trenger ikke bli høy på deg selv og et såpass mye bedre menneske enn de uten utdanning, at du kjeder deg i samtaler. Og forresten, du føler deg kanskje smart, men du enser svært dårlige sosiale antenner 😂 det er en måte å være smart på det pga vettu, klare å takle alle mulige sosiale situasjoner. Hva hjelper med fancy ord på CV’en, om du i praksis er wierd Anonymkode: dc79b...cac 11
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #12 Skrevet 13. august 2021 Den personen jeg kjenner som er mest interessert i politikk og samfunn har kun grunnskole. Anonymkode: c9361...96f 12
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #13 Skrevet 13. august 2021 Vil bare prate om det som interesserer deg, ellers blir du sliten? Asperger? Anonymkode: dc79b...cac 12
Drizzt Skrevet 13. august 2021 #14 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvorfor mener du at dette er "overfladiske ting"? Anonymkode: 7f9a4...5c9 Fordi det ikke åpner for dype filosofiske samtaler slik rettigheter, politikk og likestilling? Det er hverdagslige samtaler som absolutt har et formål og dekker noen behov, men av og til har man behov for å en annen type samtaler som TS tydeligvis ikke får dekket med sin familie. Jeg antar at det er ganske ensomt å være den eneste i familien som interesserer seg i slikt og vil snakke og kan snakke om slikt. 7
AliceNextDoor Skrevet 13. august 2021 #15 Skrevet 13. august 2021 Brunello skrev (1 minutt siden): Jeg synes deg er befriende og deilig med hverdagslige samtaler. Utdannelsen min (som er lang) bruker jeg på jobben. Skal jeg diskutere noe, gjør jeg det med utvalgte kompiser. Den skriver jeg under på. Det er noe av det beste i verden å få snakke med familien om ting jeg faktisk bryr meg om: familien! Jeg elsker å høre på historiene jeg har hørt en million ganger før, de nye historiene jeg kommer til å få høre neste gang og jeg liker at alle bryr seg om hverandre nettopp fordi vi er familie. Jeg har også en høy utdannelse, men hva så? Familien min består stort sett av bønder og ingeniører - altså litt av begge deler når det kommer til utdannelse og ikke-utdannelse, og hva så? Mamma og pappa er såklart glad for å høre at jeg gjør det greit og har det bra jobbmessig, det samme gjør andre i familien også til en viss grad. Men å diskutere fag når jeg har fri er rett og slett nitrist og utrolig kjedelig. Hjemme hos mamma vil jeg være hjemme hos mamma. Og pappa. Ikke på jobb. 16
Hannah80 Skrevet 13. august 2021 #16 Skrevet 13. august 2021 Drizzt skrev (1 minutt siden): Fordi det ikke åpner for dype filosofiske samtaler slik rettigheter, politikk og likestilling? Det er hverdagslige samtaler som absolutt har et formål og dekker noen behov, men av og til har man behov for å en annen type samtaler som TS tydeligvis ikke får dekket med sin familie. Jeg antar at det er ganske ensomt å være den eneste i familien som interesserer seg i slikt og vil snakke og kan snakke om slikt. Da får jo ts oppsøke likesinnede. Hele familien kan jo ikke ta master for å komme opp til hennes nivå.. 9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #17 Skrevet 13. august 2021 TS her. Ser det trengs å oppklare litt. Overfladisk/ikke-overfladisk kategoriene var litt satt på spissen.. Det jeg mente var at familiemedlemmer rett ut sier "dette har jeg null peiling på eller dette gir jeg beng i" så fort vi er inne på noen politiske temaer som abort, bompenger eller miljø. Dette er bare et eksempel ut fra mange. Vi tilbringer mye tid sammen. Men ja, jeg merker at vi har helt ulike interesser. Og nei, trenger ikke prate om fag med dem, dette gjør jeg faktisk så godt som aldri, men det er jo uten tvil enklere om vi hadde delt interesse. Anonymkode: 04466...7d9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #18 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her. Ser det trengs å oppklare litt. Overfladisk/ikke-overfladisk kategoriene var litt satt på spissen.. Det jeg mente var at familiemedlemmer rett ut sier "dette har jeg null peiling på eller dette gir jeg beng i" så fort vi er inne på noen politiske temaer som abort, bompenger eller miljø. Dette er bare et eksempel ut fra mange. Vi tilbringer mye tid sammen. Men ja, jeg merker at vi har helt ulike interesser. Og nei, trenger ikke prate om fag med dem, dette gjør jeg faktisk så godt som aldri, men det er jo uten tvil enklere om vi hadde delt interesse. Anonymkode: 04466...7d9 Jeg hadde svart slik om jeg syntes det var irriterende at et familie medlem tok opp slike ting. Selvfølgelig bryr jeg meg om likestilling. Men å diskutere det med tante, fetter eller bestefar? Uansett hva de måtte mene, NEI TAKK 😂 «Det bryr jeg meg ikke om, samma det, vil du ha et til kakestykke? Kanskje litt kaffe? Hva syntes dere om den nye vasen min? Kjøpte den på Nille! Tenk at Nille kan ha så fine ting a gitt!» ts Anonymkode: dc79b...cac 7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #19 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde svart slik om jeg syntes det var irriterende at et familie medlem tok opp slike ting. Selvfølgelig bryr jeg meg om likestilling. Men å diskutere det med tante, fetter eller bestefar? Uansett hva de måtte mene, NEI TAKK 😂 «Det bryr jeg meg ikke om, samma det, vil du ha et til kakestykke? Kanskje litt kaffe? Hva syntes dere om den nye vasen min? Kjøpte den på Nille! Tenk at Nille kan ha så fine ting a gitt!» ts Anonymkode: dc79b...cac Autokorrekt, jeg er ikke ts!! Anonymkode: dc79b...cac 1
Nicathv Skrevet 13. august 2021 #20 Skrevet 13. august 2021 (endret) Dobbeltinnlegg Endret 13. august 2021 av Nicathv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå