AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #1 Skrevet 13. august 2021 Kan noen svare meg på noe om tenåringer? Jeg forstår virkelig ikke vi er en stor familie spredd Norge rundt. Men om sommeren treffes vi. På et år har min snart 14 år gamle niese endret seg totalt 😱 tidligere elsket hun å finne på ting. Feks brettspill, se film bake, badeland , viste følelser. Veldig sprudlende. Sto opp i grei tid til å gripe dagen ca 10.00 men nå vil hun ikke gjøre noe som helst. Har forsøkt å få henne med på tur, shopping, bake , milkshake. Alt mulig hub alltid har elsket. Men nå vil hun ikke. Når jeg sier jeg vil finne på noe hun vil, hva vil du gjøre ? Sier hub vet ikke. Hun sover til 14 minst, er mye inne på rommet sitt i feriehuset her, og er vanskelig å få i prat . Sitter stille i stua når hun er der. Uansett hva jeg eller noen andre gjør nytter det ikke . Hvor ble det av den glade jenta? Hvordan kan jeg få gledet min niese ? dette er trist . Jeg er 27 år selv . Vi har hatt et nært forhold hele livet og andre ting. - hun drikker masse iskaffe. Hva er greia med iskaffe? Er det status blandt de unge å drikke? - vi er et sted med mange flotte turmuligheter. Vi har både boksbrus og 1,5 liters flasker brus i kjøleskapet . Boksene er i hovedsak tiltekt tur. Flaskene kan alle ta så mye de vil av. Men min niese telte jeg tok 5 bokser på en ettermiddag. Om hun var brustørst, hvorfor heller ikke ta av flaskene? hvorfor boks etter boks istedenfor å ta en 1,5 liter feks? Anonymkode: f9475...d68
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #2 Skrevet 13. august 2021 Nr.1: Hun er en tenåring, noe som kan sidestilles med en forbigående hjerneskade. Det er en fase, og det går over. Oppførselen hennes er helt normal. Nr.2: Boksbrus er myyyye bedre enn flaskebrus, og jeg hadde gjort det samme om jeg var henne. Vil dere endre dette så sett klare regler. Vær tydelig i kommunikasjonen, og ikke forvent at hun skal gjøre valg som du anser som fornuftigere uten at det er sagt klart og tydelig. Anonymkode: 635d3...419 20
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #3 Skrevet 13. august 2021 Sånn er der å ha ungdom i hus. Helt vanlig. Bare la henne være Anonymkode: 5b568...bb6 5
Miranda Bailey Skrevet 13. august 2021 #4 Skrevet 13. august 2021 Vil våge å påstå at majoriteten av tenåringer gjennomgår en slik fase. Det er med andre ord helt normalt, og ikke så mye å gjøre med. Iskaffe er blitt ganske trendy blant unge, og brus smaker bedre på boks enn på flaske. 8
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #5 Skrevet 13. august 2021 Miranda Bailey skrev (Akkurat nå): Vil våge å påstå at majoriteten av tenåringer gjennomgår en slik fase. Det er med andre ord helt normalt, og ikke så mye å gjøre med. Iskaffe er blitt ganske trendy blant unge, og brus smaker bedre på boks enn på flaske. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn er der å ha ungdom i hus. Helt vanlig. Bare la henne være Anonymkode: 5b568...bb6 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånn er der å ha ungdom i hus. Helt vanlig. Bare la henne være Anonymkode: 5b568...bb6 hvorfor er de så innesluttet da? Liker de ikke familiene sine? Gir de faen? er de deppa? Vanskelig å si? jeg var en sosial ungdom både med venner men også familie den gang da. Elsket de årlige sommerhus feriene der alle samlet seg. Derfor forstår jeg ikke min niese Hmm gode poeng. Er enig i at boksbrus smaker bedre, men vi har en uskreven regel at boksbrus tar du om du vil ha en eller kose deg. Eller som drikke i tursekken på tur. Men hun ignorerer den normen og lar flaskene stå og tømmer boks skapet Anonymkode: f9475...d68 1
Miranda Bailey Skrevet 13. august 2021 #6 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hvorfor er de så innesluttet da? Liker de ikke familiene sine? Gir de faen? er de deppa? Vanskelig å si? jeg var en sosial ungdom både med venner men også familie den gang da. Elsket de årlige sommerhus feriene der alle samlet seg. Derfor forstår jeg ikke min niese Hmm gode poeng. Er enig i at boksbrus smaker bedre, men vi har en uskreven regel at boksbrus tar du om du vil ha en eller kose deg. Eller som drikke i tursekken på tur. Men hun ignorerer den normen og lar flaskene stå og tømmer boks skapet Anonymkode: f9475...d68 Det er nok individuelt. Jeg er tidlig i 20 årene og har bare nylig begynt å kose meg med familien min igjen. I tenårene synes jeg rett og slett de var uinteressante å være med, jeg ville heller tilbringe tid med vennene mine eller være på mobilen. Å være med foreldrene mine i offentligheten synes jeg var flaut, uten at jeg vet helt hvorfor. Det er rett og slett bare en naturlig fase mange går igjennom. Dette med boksbrusene burde du kanskje ta opp med henne om det plager deg. 1
AnonymBruker 42 Skrevet 13. august 2021 #7 Skrevet 13. august 2021 (endret) Kan ikke uttale meg hvordan man "når frem" til tenåringer i disse dager, men det er vel akkurat like vanskelig som det var "føøørr i tia", uansett... "Gamlinger" og familie var ikke så veldig spennende i undomskuuule-tiden, altså... Alt "voksne" synes er "kult" og spennende blir jo en automatisk "ikke kult"-dom... Gutter/jenter, venner og sex og sånt er langt mer spennende enn badeland og brettspill med familie på den alderen, lizm... Puberteten er tøff, og vannskelig uansett hvordan man vrir og vender på det tror jeg... Forsett å være en hyggelig og "kul" tante som er der, du, så blir nok dette mye bedre om en tre/fire år Edit for "tidsestimat"... Endret 13. august 2021 av Beeblebrox 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #8 Skrevet 13. august 2021 Helt normal oppførsel. Brusen tipper jeg på at hun syns boks er best og lettere. Ikke at det er vanskelig å ta et glass brus heller, men et ørlite hakk lettere. For en tenåring teller alt som kan bli i deres favør. Anonymkode: 3b1d4...b10
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #9 Skrevet 13. august 2021 Helt normal oppførsel, var sånn selv. Eller litt sånn fortsatt, kan fint sove til kl 14 i helger og ferier den dag i dag og nå er jeg 40😂 Men brettspill og kortspill har jeg alltid digget uansett alder. Men høres nesten ut som brusboksene er det som plager deg mest? Da må du snakke til henne om dette Anonymkode: d9847...8af 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #10 Skrevet 13. august 2021 Du virker som ei drømmetante, fortsett med det så når du nok gjennom når "trassalderen" er over. Men jeg tenker tilbake på meg selv i den alderen og jeg hadde satt pris på om noen voksne hadde spurt om hvordan jeg hadde det. Jeg hadde det ikke bra. Det er over hode ikke sikkert hun er deprimert, men hvis hun er det er det veldig viktig at hun får hjelp raskt gjennom samtaler med deg, helsesøster eller bup. Håper det "bare" er trassalderen Boksbrus er MYE bedre en plastbrus 😂😂😂 Anonymkode: 99abb...592
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #11 Skrevet 14. august 2021 Foreldrene har muligheten til å lage regler for x antall doser iskaffe per dag. Det kan godt være de som går utover nattesøvnen. Men de reglene kan ikke du som tante lage, men foreldrene bør lage de. Jeg elsker kaffe selv, men om man drikker mer enn 6 kopper dagen jevnlig risikerer man fort å få hjerte-kar-sykdommer. Anonymkode: 715f9...2fe
MarianneE Skrevet 14. august 2021 #12 Skrevet 14. august 2021 Med unntak av det med å sove til kl 14 høres det der ganske likt ut som fjortisen her i huset
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #13 Skrevet 14. august 2021 Ts Her hjertesukk. Nyt barna mens de ønsker å være med deg, plutselig en dag vil de ingenting . Savne den morsomme sprudlende jenta som elsket å finne på ting , prate å le. Jeg prøvde i dag nok en gang å lokke med shopping jeg vet hun liker, med lovnad om at hun kunne få velge noe hun ville ha, uansett pris , i tantegave. Men forsatt det likegyldige mutte «nei takk» fjeset før hun satt seg ned å tok selfies med en iskaffe jeg har en 1,5 åring selv nå (som hun forguder i fjor) . Skal aldri klage på at han vil være med meg, fordi plutselig blir han tennåring og vil ikke noe som helst Anonymkode: f9475...d68
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #14 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kan noen svare meg på noe om tenåringer? Jeg forstår virkelig ikke vi er en stor familie spredd Norge rundt. Men om sommeren treffes vi. På et år har min snart 14 år gamle niese endret seg totalt 😱 tidligere elsket hun å finne på ting. Feks brettspill, se film bake, badeland , viste følelser. Veldig sprudlende. Sto opp i grei tid til å gripe dagen ca 10.00 men nå vil hun ikke gjøre noe som helst. Har forsøkt å få henne med på tur, shopping, bake , milkshake. Alt mulig hub alltid har elsket. Men nå vil hun ikke. Når jeg sier jeg vil finne på noe hun vil, hva vil du gjøre ? Sier hub vet ikke. Hun sover til 14 minst, er mye inne på rommet sitt i feriehuset her, og er vanskelig å få i prat . Sitter stille i stua når hun er der. Uansett hva jeg eller noen andre gjør nytter det ikke . Hvor ble det av den glade jenta? Hvordan kan jeg få gledet min niese ? dette er trist . Jeg er 27 år selv . Vi har hatt et nært forhold hele livet og andre ting. - hun drikker masse iskaffe. Hva er greia med iskaffe? Er det status blandt de unge å drikke? - vi er et sted med mange flotte turmuligheter. Vi har både boksbrus og 1,5 liters flasker brus i kjøleskapet . Boksene er i hovedsak tiltekt tur. Flaskene kan alle ta så mye de vil av. Men min niese telte jeg tok 5 bokser på en ettermiddag. Om hun var brustørst, hvorfor heller ikke ta av flaskene? hvorfor boks etter boks istedenfor å ta en 1,5 liter feks? Anonymkode: f9475...d68 HUN ER TENÅRING! Anonymkode: 9231e...6cc
Amy Pond Skrevet 14. august 2021 #15 Skrevet 14. august 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Ts Her hjertesukk. Nyt barna mens de ønsker å være med deg, plutselig en dag vil de ingenting . Savne den morsomme sprudlende jenta som elsket å finne på ting , prate å le. Jeg prøvde i dag nok en gang å lokke med shopping jeg vet hun liker, med lovnad om at hun kunne få velge noe hun ville ha, uansett pris , i tantegave. Men forsatt det likegyldige mutte «nei takk» fjeset før hun satt seg ned å tok selfies med en iskaffe jeg har en 1,5 åring selv nå (som hun forguder i fjor) . Skal aldri klage på at han vil være med meg, fordi plutselig blir han tennåring og vil ikke noe som helst Anonymkode: f9475...d68 Herregud, gi henne litt slack! Ro deg ned.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #16 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts Her hjertesukk. Nyt barna mens de ønsker å være med deg, plutselig en dag vil de ingenting . Savne den morsomme sprudlende jenta som elsket å finne på ting , prate å le. Jeg prøvde i dag nok en gang å lokke med shopping jeg vet hun liker, med lovnad om at hun kunne få velge noe hun ville ha, uansett pris , i tantegave. Men forsatt det likegyldige mutte «nei takk» fjeset før hun satt seg ned å tok selfies med en iskaffe jeg har en 1,5 åring selv nå (som hun forguder i fjor) . Skal aldri klage på at han vil være med meg, fordi plutselig blir han tennåring og vil ikke noe som helst Anonymkode: f9475...d68 En trøst til deg: De kommer tilbake. Fortsett å være den blide tanta, og de kommer tilbake og vil være sammen igjen. Hilsen annen tante. Anonymkode: e13af...28a 1
alpinistjenta Skrevet 14. august 2021 #17 Skrevet 14. august 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kan noen svare meg på noe om tenåringer? Jeg forstår virkelig ikke vi er en stor familie spredd Norge rundt. Men om sommeren treffes vi. På et år har min snart 14 år gamle niese endret seg totalt 😱 tidligere elsket hun å finne på ting. Feks brettspill, se film bake, badeland , viste følelser. Veldig sprudlende. Sto opp i grei tid til å gripe dagen ca 10.00 men nå vil hun ikke gjøre noe som helst. Har forsøkt å få henne med på tur, shopping, bake , milkshake. Alt mulig hub alltid har elsket. Men nå vil hun ikke. Når jeg sier jeg vil finne på noe hun vil, hva vil du gjøre ? Sier hub vet ikke. Hun sover til 14 minst, er mye inne på rommet sitt i feriehuset her, og er vanskelig å få i prat . Sitter stille i stua når hun er der. Uansett hva jeg eller noen andre gjør nytter det ikke . Hvor ble det av den glade jenta? Hvordan kan jeg få gledet min niese ? dette er trist . Jeg er 27 år selv . Vi har hatt et nært forhold hele livet og andre ting. - hun drikker masse iskaffe. Hva er greia med iskaffe? Er det status blandt de unge å drikke? - vi er et sted med mange flotte turmuligheter. Vi har både boksbrus og 1,5 liters flasker brus i kjøleskapet . Boksene er i hovedsak tiltekt tur. Flaskene kan alle ta så mye de vil av. Men min niese telte jeg tok 5 bokser på en ettermiddag. Om hun var brustørst, hvorfor heller ikke ta av flaskene? hvorfor boks etter boks istedenfor å ta en 1,5 liter feks? Anonymkode: f9475...d68 Hun synes kanskje det begynner bli flaut ettersom det går litt tid mellom hver gang? Sånn er jo ikke så små barn. De kommer fortere inn i det igjen enn ungdommer.
minister-mio Skrevet 14. august 2021 #18 Skrevet 14. august 2021 Det siste avsnittet, der ligger noe av grunnen til at du ikke er så morsom å være sammen med for henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå