Gå til innhold

Mødre som tror sine middelmådige barn er genier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det med mødre som er helt overbeviste om at de har begavede barn basert på helt meningsløse kjennetegn som når barnet begynte å krabbe eller at barnet er så flink til å kle på seg selv. Dette er fysiske utviklingstrekk som alle normale barn mestrer etter hvert, men i litt forskjellig tempo. Det sier lite eller ingenting om hvor intelligent barnet er. Senere ser jeg ofte at disse barna presterer høyst middelmådig på skolen, og da er det selvfølgelig læreren eller skolens feil at "gullungen" ikke er best. Dette er gjerne mødre uten høyere utdanning selv.

Anonymkode: 6294a...fd2

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan de ikke bare få lov? Jeg undrer mer på de/dere som har en klar generell oppfatning av en større mengde personer og deretter klarer kategorisere om slike ting som "mødre uten høyere utdanning selv", og lignende. Er det så mye å sutre over?

• Liker 37
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er det med mødre som er helt overbeviste om at de har begavede barn basert på helt meningsløse kjennetegn som når barnet begynte å krabbe eller at barnet er så flink til å kle på seg selv. Dette er fysiske utviklingstrekk som alle normale barn mestrer etter hvert, men i litt forskjellig tempo. Det sier lite eller ingenting om hvor intelligent barnet er. Senere ser jeg ofte at disse barna presterer høyst middelmådig på skolen, og da er det selvfølgelig læreren eller skolens feil at "gullungen" ikke er best. Dette er gjerne mødre uten høyere utdanning selv.

Det handler vel mest om at det som en gang var et helt hjelpetrengende lite menneske begynner å klare seg selv, og for en forelder så skal dette være stort. Om du selv har barn og ikke har følt en enorm mestrings- og stolthetsfølelse over at barnet ditt begynner å klare ting på egenhånd sier nok det mer om deg og din psyke. Jeg tror ikke de oppriktig tror de er genier, selvom det kanskje kan høres slik ut når de skryter av barna. Slutt å heng deg opp i slike for deg helt meningsløse ting!

Anonymkode: ce936...39c

• Liker 29
Skrevet
strapaziert skrev (7 minutter siden):

Kan de ikke bare få lov? Jeg undrer mer på de/dere som har en klar generell oppfatning av en større mengde personer og deretter klarer kategorisere om slike ting som "mødre uten høyere utdanning selv", og lignende. Er det så mye å sutre over?

Helt enig. Kan de ikke bare få lov? Det er tydelig at janteloven lever i beste velgående, andre skal for all del ikke tro at de eller barna deres er noe spesielt.

Anonymkode: bf9bf...16d

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt enig. Kan de ikke bare få lov? Det er tydelig at janteloven lever i beste velgående, andre skal for all del ikke tro at de eller barna deres er noe spesielt.

Janteloven er vel ikke helt relevant her, dette er litt mer av typen, vanlige folk må ikke tro at de er bedre enn de er…

Janteloven bruker man ofte for å be folk holde kjeft når de faktisk har fått til noe.

Anonymkode: 7adf5...d69

• Liker 7
Skrevet

Haha tror du har tatt en helt vanlig stolt foreldregreie og gjort det til noe mye mer enn det det er, TS. Ironisk nok, siden det er det du klager over at foreldre gjør ;) 

Som de over her nevner så handler det jo ikke om at man tror barna sine er genier men at man blir utrolig stolt og glad for at barnet mestrer noe nytt; at de er normale, friske og oppegående - at de løser motoriske og mentale oppgaver, og at det går fremover!

Jeg tror jo ikke babyen min er noen Einstein fordi han rullet rundt første gang når han var 2 mnd gammel- det er veldig tidlig, men han var supertreg på å ta smokken f.eks og skjønte ikke hvordan han skulle holde den i munnen før han var nesten 4 mnd. Skjønner ikke hva mors utdannelse har med hvor tidlig/sent utviklet babyer er heller; mange svært intelligente mennesker dropper å gå på universitetet, og drøssevis med folk har høy utdannelse men er faktisk svært middelmådig intelligente. Utdannelse speiler ambisjon mer enn intelligens, så den må du nok trø lenger uti sivet med^^ 

Man kan få penere, smartere og mer vellykkede barn enn seg selv.. og motsatt.. det er ikke gitt, selv om genetikken virker inn til en grad.

Anonymkode: 72a85...8b9

• Liker 5
Skrevet

Jeg tenker ikke annet enn at det må være kjipt å være deg. Verden er full av ting å irritere seg over og din terskel er så lav :(

Anonymkode: 09dbc...f1c

• Liker 12
Skrevet

Hva mener du? Barnet mitt er et geni. 

Anonymkode: 48a5a...930

• Liker 12
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser at mange som svarer i tråden ikke ser denne setningen. Helt greit å tro at ungen er geni, problemet er når man gir alle andre skylden når det viste seg at ungen ikke var et like stort geni som man først trodde.  En av de vanligste historiene her på Kvinneguiden er: "Jeg kunne lese og skrive før jeg begynte på skolen, men lærerne sviktet meg så ble ikke den neste Einstein."

Anonymkode: a84dd...285

• Liker 6
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du? Barnet mitt er et geni. 

Anonymkode: 48a5a...930

Ja, samme her. Barnet mitt er et geni og har fått mange kommentarer fra flere pedagoger om at hun er et oppvakt og velbegavet barn.

Anonymkode: 18262...3d2

• Liker 3
Skrevet

Guuuud. Jeg jobbet et sted det mødrene hatt konkurranse om å ha flinkest barn i hver matpause. Noe så kleint og slitsomt! 

Anonymkode: 88429...bee

• Liker 4
Skrevet

Vær glad de har normal tilknytning og ikke lager en ny a b b.

Anonymkode: 60c93...4a7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ser at mange som svarer i tråden ikke ser denne setningen. Helt greit å tro at ungen er geni, problemet er når man gir alle andre skylden når det viste seg at ungen ikke var et like stort geni som man først trodde.  En av de vanligste historiene her på Kvinneguiden er: "Jeg kunne lese og skrive før jeg begynte på skolen, men lærerne sviktet meg så ble ikke den neste Einstein."

Anonymkode: a84dd...285

Kom gjerne med ett eneste eksempel på sistnevnte. Ja, det er mange som skriver at de ikke fikk utfordringer på skolen og det vet alle vi med skoleflinke barn at er sant i mange skoler, men jeg har aldri sett noen beskylde skolen for at de ikke fikk mer ut av evnene sine. Skal du slenge ut drøye påstander bør du også støtte det opp med fakta.

• Liker 2
Skrevet
strapaziert skrev (9 timer siden):

Helt enig. Og for meg som har et barn som aldri begynte å gå og kanskje aldri vil, så mener jeg fortsatt at han er mer enn «middelmådig», jeg kunne ikke vært stoltere over hva han har fått til. Det kalles morsfølelse ❤️

Anonymkode: 64bc9...7a2

• Liker 4
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Janteloven er vel ikke helt relevant her, dette er litt mer av typen, vanlige folk må ikke tro at de er bedre enn de er…

Janteloven bruker man ofte for å be folk holde kjeft når de faktisk har fått til noe.

Enig, men janteloven blir brukt i alle mulige settinger. Tror 1% av de som bruker det kjenner til janteloven 😅

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Det finnes vel bare to typer småbarnsmødre her, de som er stolte når barnet har klart noe for første gang og de andre som ber de holde kjeft og jekke seg ned for ungen din er ikke så jævla spesiell! 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, dette er klassisk jantelov. «Du skal ikke tro du er noe», «du skal ikke tro du er klokere enn oss». Ts ønsker å jekke disse mødrene ned, for de må bare ikke tro at deres barn er «bedre,» «klokere» etc. 

Anonymkode: 8144b...2e8

• Liker 6
Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, dette er klassisk jantelov. «Du skal ikke tro du er noe», «du skal ikke tro du er klokere enn oss». Ts ønsker å jekke disse mødrene ned, for de må bare ikke tro at deres barn er «bedre,» «klokere» etc. 

Ja, når man har fått til noe. Som og bli en kjent forfatter. Ikke fått til at barnet krabber 😅 

Skrevet

Jeg har aldri møtt mødre som tror barna sine er genier som du sier. Men de fleste mødre OG fedre er veldig stolte av barna sine når de klarer nye ting og når milepæler i utviklingen. Det er ikke det samme som å tro de er unikum eller genier. 

Anonymkode: f655c...5b2

• Liker 1
Skrevet
Anonyminist skrev (19 minutter siden):

Ja, når man har fått til noe. Som og bli en kjent forfatter. Ikke fått til at barnet krabber 😅 

Jo da, gjelder i smått og stort. Best å trykke folk ned tidlig så de ikke tror de er noe.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...