Gå til innhold

Er det farlig for en 12 åring å drikke iskaffe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet om noen som lar 12 åringen, drikke iskaffe en sjelden gang, er det farlig?

Anonymkode: 5b4bf...6e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke farlig en sjelden gang nei.

Jeg har drukket kaffe siden jeg var 4år, har ikke blitt påvirket 

Anonymkode: fafc3...cc6

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikkefarlig om det er en sjelden gang. Energidrikk er vel verre i så fall. Men er vel mengden det kommer an på. Unge kan vel få hjertestans om de får i seg for mye koffein; det er en grunn til at det er aldersgrense på energidrikk.

Anonymkode: 1be2c...347

• Liker 2
Skrevet

Ikke for en vanlig frisk 12-åring nei, da kan det drikkes daglig.

Anonymkode: 88acf...668

• Liker 2
Skrevet

Herlighet 😄 Alt man legger seg opp i.

Er ikke farlig å drikke en kopp kaffe i den alderen.

• Liker 8
Skrevet

Drakk svart kaffe fra jeg var 12 år og har fortsatt med det siden.

Anonymkode: 70f3b...dfd

• Liker 3
Skrevet

Det går helt fint 😊 

Anonymkode: 40b45...f9f

Skrevet

🙈

Anonymkode: fb92f...cbd

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet om noen som lar 12 åringen, drikke iskaffe en sjelden gang, er det farlig?

Anonymkode: 5b4bf...6e3

Er ikke farlig nei, men man skal være forsiktige med koffein til barn. 

Anonymkode: 0ce83...7dc

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Dyppet sukkerbiter i kaffe fra bhg 😅 Nei, men generelt sett burde ikke barn drikke koffein. Men latte er bedre en energidrikk. 

Skrevet (endret)

Er vel neppe farlig, men muligens litt uheldig - litt avhengig av hva slags  "iskaffe" det er snakk om...  :vetikke: 

Uansett... Finnes det virkelig "barn" som liker kaffe (evt. iskaffe) ? Jeg fikk smake på kaffe og øl når jeg var liten, og det var noe som aldri ble aktuelt å smake på før maaaange år senere... Det var det beskeste,  bitreste og minst drikkbare rææææælet jeg noen sinne hadde smakt... Husker at jeg virkelig lurte på hva som feilet voksne som frivillig drakk de  "smaksløk-fiendtlig" drikkene der framfor brus😅

Endret av Beeblebrox
  • Liker 1
Skrevet

Ikke farlig i små mengder. 

Men er det egentlig nødvendig? 

Anonymkode: a3520...266

Skrevet

12-åringen min liker det, men hun får ikke en egen. Har fått en slurk av min. Iskaffe (med sukker eller søtningsmiddel) smaker litt som sjokolademelk, er ikke så rart de liker det.

Det er helt unødvendig, jeg pleier å si at hun heller får ta en brødskive og legge seg tidligere på kvelden om hun er trøtt og trenger mer energi. Kjip mamma🙃

Anonymkode: d0e14...7a4

Gjest 123 eller noe
Skrevet

2åringen min slurpa i seg de siste dråpene av en nesten tom iskaffeboks her, mens jeg måtte løpe ut og redde en gryte som kokte over. Det gikk helt fint det altså, han sa "godt iskaffi". Men han vet nå han ikke får lov til dette, nå peker han bare på den når jeg har hentet meg en, og sier "Mamma sin". Så de blir ikke helt avhengige heller. :) 

Skrevet
10 hours ago, Beeblebrox said:

Er vel neppe farlig, men muligens litt uheldig - litt avhengig av hva slags  "iskaffe" det er snakk om...  :vetikke: 

Uansett... Finnes det virkelig "barn" som liker kaffe (evt. iskaffe) ? Jeg fikk smake på kaffe og øl når jeg var liten, og det var noe som aldri ble aktuelt å smake på før maaaange år senere... Det var det beskeste,  bitreste og minst drikkbare rææææælet jeg noen sinne hadde smakt... Husker at jeg virkelig lurte på hva som feilet voksne som frivillig drakk de  "smaksløk-fiendtlig" drikkene der framfor brus😅

Ja, det er barn som liker både kaffe, iskaffe og øl.

Skrevet

Min åtteåring får en slurk eller to av min når jeg har iskaffe en gang iblant. Hun elsker det. Bekymrer meg overhodet ikke. Hun liker også svart kaffe, og får en slurk i ny og ne. 

Anonymkode: 5158a...613

Skrevet

Ville ikke bekymret meg over kaffen, men over sukkeret/setningen. Disse er veldig søte. Hvertfall ferdigvariantene. Burde kun inntas som helgekos. På linje med brus. 

Anonymkode: e406c...dce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville ikke bekymret meg over kaffen, men over sukkeret/setningen. Disse er veldig søte. Hvertfall ferdigvariantene. Burde kun inntas som helgekos. På linje med brus. 

Anonymkode: e406c...dce

Men så finnes det også flere varianter som er uten tilsatt sukker 😊 Tine har latte, cappuccino, mocca og salt karamell uten sukker 👍🏼

Anonymkode: 40b45...f9f

Skrevet

Ikke farlig i små mengder. Men uheldig og unødvendig. Koffein er et avhengighetskapende stoff som påvirker hjerte/ kar system. En umoden kropp vil reagere sterkere på slik stimuli enn en voksen kropp. 

Og trenger virkelig en 12 år gammel kropp mer energi? 

Energidrikk og iskaffe er svært populært i enkelte barnegrupper og spesielt hos ungdom. Det betyr ikke at man som foreldre må akseptere det. I vennegruppen til mitt barn er det kun et barn som får lov å drikke dette. 

Jada jeg vet at det er koffein i cola og pepsi, men ikke samme mengde som i iskaffe og energidrikker. Og jada, for 20 år siden drakk alle kaffe før de ble konfirmert, men det betyr ikke at man skal tillate dagens generasjon å gjøre det samme. 

Litt av poenget med å være foreldre er nettopp å gi barna en best mulig start på livet, og da bør man jo ikke videreføre uvaner fra egen oppvekst.

Anonymkode: 65490...0be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...