Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #1 Skrevet 20. september 2005 Hvis noen du kjente (eller visste hvem var), skulle inn til avrusing for 10ene gang?
Gjest gjest1 Skrevet 20. september 2005 #2 Skrevet 20. september 2005 (endret) Da hadde jeg følt en hjelpeløshet uten like, men samtidig tenkt at jeg håpet det skulle funke denne gangen. Og at personen hadde store problemer med seg selv - og at det kanskje må mer enn avrusning til for at h*n skulle bli kvitt avhengigheten. Har aldri vært i en slik probematikk, men vet om en utrolig smart mann på 34 som har vært igjennom det meste. Etter at familien har ruinert seg på opphold både her og der, også i Danmark, så ble Metadon løsningen - og nå er han student og klarer seg ok. Med unntak av ettervirkninger fra misbruket. Sterk, sterk angst og paranoia. Men han sier jo selv at det er bedre enn å leve i uvisshet og selvforakt, fordi han måtte ha tak i stoff, og trygle og robbe foreldrene for penger. Egentlig kan jeg ikke vite sikkert hva jeg hadde tenkt, for jeg hadde nok vært nødt til å vite noe om forholdene, fortiden osv. til denne personen. Ikke for å dømme, men for å kunne vite helt sikkert om jeg hadde tro på det eller ikke osv. Generelt tror jeg rusmisbruk skyldes helt andre ting enn bare nysgjerrighet som gikk over styr - og dermed føler jeg en stor empati for de som har det sånn. Og da blir avrusning for første eller 10. gang litt uvesentlig. Endret 20. september 2005 av Hope
TNode Skrevet 21. september 2005 #3 Skrevet 21. september 2005 Generelt tror jeg rusmisbruk skyldes helt andre ting enn bare nysgjerrighet som gikk over styr ← *nikker* Både hos meg og kamerater var/er det alltid en underliggende årsak til misbruk. Både alkohol, piller og drugs. Litt tilbake til spørsmålet, hadde det vært en venn av meg hadde jeg stilt opp for personen, uansett hvor mange ganger.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2005 #4 Skrevet 21. september 2005 Ok, takk for svar! Det er altså meg da, men det skjønte dere kanskje..Jeg er så skamfull over hva folk kommer til å si, HAHA nå gikk h*n på snørra igjen
Gjest Brunetten_ Skrevet 21. september 2005 #5 Skrevet 21. september 2005 Ok, takk for svar! Det er altså meg da, men det skjønte dere kanskje..Jeg er så skamfull over hva folk kommer til å si, HAHA nå gikk h*n på snørra igjen ← driiiiiiiiiiiiiiiit nå i dem. Du skal til avrusning du, for deg og ingen andre. Om det må en eller ti ganger til er irrelevant. En gang vet jeg du klarer det.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2005 #6 Skrevet 21. september 2005 HEHE takk for det Brunetten(jeg er også brunette forresten) , jeg skal prøve å drite i hva andre mener, men det er ikke så lett når det er familie og venner. de gidder ikke engang å kommentere at jeg skal INN igjen...bare åh ja, er alt jeg får.
Gjest Dilla Skrevet 21. september 2005 #7 Skrevet 21. september 2005 De burde vel i hvertfall være glade for at du faktisk prøver da! Og for hver gang du prøver, så er du ett skritt nærmere målet. Så ikke gi opp, og vis de som er negative at dette skal du klare, med eller uten deres hjelp.
Rapunsel Skrevet 21. september 2005 #8 Skrevet 21. september 2005 Det er ikke så lett å være "pårørende" heller - prøv å vise litt toleranse tilbake. Fokuser på at du gjør dette for din egen skyld, og sats alt på å gjennomføre målene du setter deg. Ikke bruk energi på å tenke på hva alle andre synes (selv om det selvfølgelig ikke er så lett som det høres ut når jeg skriver det her). Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå