Gå til innhold

Hvordan slutte å plages med dårlig samvittighet når man har tatt et sunt valg og satt grenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig klart å manne meg opp og ta et sunt valg og satt grenser overfor en person nær meg som er dysfunksjonell og emosjonelt tappende. Det føles lettende å endelig ha tatt et tydelig valg, men samtidig plages jeg veldig av dårlig samvittighet. Rasjonelt sett vet jeg at jeg ikke behøver å ha dårlig samvittighet, men jeg klarer likevel ikke bli kvitt følelsen. Hvorfor? Og hvordan kan jeg jobbe med meg selv for å bli kvitt den dårlige samvittigheten?

Anonymkode: d7e7b...bac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt, så sykt bra jobba av deg at du har tatt det valget, er glad på dine vegne. 

Jeg prøver også på det samme akkurat nå, det er vanskelig når samvittigheten blir dårlig.  Det har jo direkte med forholdet til den personen å gjøre, det at vedkommende faktisk har litt kontroll over følelsene dine. Det er påført deg av vedkommende, husk det. Du har ikke gjort noe galt, det er som oftest en veldig god grunn når man er nødt til å være såpass tydelig og sette klare grenser. Det er tøft, mange klarer det aldri. Så kult at du står opp for deg selv!

• Liker 3
Skrevet

Jeg har også kuttet ut noen nær meg og syns det er vanskelig til tider. Men etter hvert som jeg har jobba mye med min egen selvfølelse så føles det lettere. Når jeg har verdi i mine egne øyne, noe jeg ikke hadde før pga omsorgssvikt og psykisk vold hele oppveksten, så gir jeg meg selv «lov» til å ta valg som er gode for meg men som kan føles vondt for andre om det er nødvendig. Andres følelser er deres ansvar, akkurat som jeg tar ansvar for meg selv når jeg setter en slik grense for hva andre kan påføre meg av smerte. Det høres sikkert uempatisk ut for dem som ikke har erfaring med traumer og virkelig dysfunksjonelle relasjoner, men egentlig er det helt basic selvivaretagelse som mennesker uten store traumer gjør helt automatisk. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker det kommer an på hvordan du gjorde.

Det er rett måte og en feil måte gjøre ting på.

Var du ærlig og hyggelig, har du ingenting å ha dårlig samvitighet for.

Derimot jugde du  og prøvde å få personen til å føle seg dårlig og ga personen skylden for dine føleser, sier det seg selv at det er ikke ok. Og da burde du å ha dårlig samvitighet.

Anonymkode: 908a1...733

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...