Gå til innhold

Høye b12 verdier (ung kvinne)

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk! :) Hva betyr dette? "høy B12 hos en asymptomatisk pasient trenger sjelden videre oppfølging."

Hva er asymptomatisk, og hvordan vet man at man er asymptomatisk?

Anonymkode: 8b934...6e0

Leger gjør jo forskjellige vurderinger men jeg som "amatør" vil jo tenke at det betyr at så lenger du er fin i formen så er du asymptomatisk. Min erfaring er at slikt må du nesten ta opp selv. :P Nå  har jo du sagt du er dårlig og venter på MR og slikt så da har jo du symptomer på ting og tang, men forhåpentligvis er det en bagatell.

Selv har jeg alltid høye verdier for jeg går å tar tilskudd, legen kommenterer det hver gang jeg tar en blodprøve, "Ja, du tar jo sprøyta så da tenker vi ikke på at du sprenger B12 skalaen". 😄 

Ts her.

legen skal ta en blodprøve til uka, husker ikke helt hva prøve det var. Er og henvist til mr av mageregion. 

Må vere lov å spørre spørsmål på kg uten at folk skal komme med 

«Hadde det vært alvorlig hadde du vært innlagt på sykehus nå. Ikke vært i stand til å sitte på kg» 

Anonymkode: b908a...266

Dette er typisk kg for de tror at om man er syk så blir man nærmest hentet av ambulansen uansett hvor du er og blir innlagt. Er ikke sånn det fungerer, virkelig ikke. 

Uansett godt at du er henvist videre slik at de kan finne ut av hva som er galt.

Anonymkode: e23e7...208

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Leger gjør jo forskjellige vurderinger men jeg som "amatør" vil jo tenke at det betyr at så lenger du er fin i formen så er du asymptomatisk. Min erfaring er at slikt må du nesten ta opp selv. :P Nå  har jo du sagt du er dårlig og venter på MR og slikt så da har jo du symptomer på ting og tang, men forhåpentligvis er det en bagatell.

Selv har jeg alltid høye verdier for jeg går å tar tilskudd, legen kommenterer det hver gang jeg tar en blodprøve, "Ja, du tar jo sprøyta så da tenker vi ikke på at du sprenger B12 skalaen". 😄 

Dette er typisk kg for de tror at om man er syk så blir man nærmest hentet av ambulansen uansett hvor du er og blir innlagt. Er ikke sånn det fungerer, virkelig ikke. 

Uansett godt at du er henvist videre slik at de kan finne ut av hva som er galt.

Takk for svar og informasjon! :) Jeg venter ikke på MR. Legen min har ikke gjort noe for å utrede mitt høye B12-nivå. Jeg er i elendig form og har vært det i svært lang tid.

Anonymkode: 8b934...6e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts: I mitt tilfelle har eg nettop fått påvist kyssesyken, så eg har vert dårlig de siste 3mnd. Men ja får håpe de finne utav noe snart! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Haha ja, skal mer til for å bli hentet av ambulansen i Norge! Vi bor ikke i UK 😅

Skrevet

Hvordan er de andre verdiene dine?? folat, jern,  magnesium,  d vit?? 

Skrevet
Palma skrev (1 minutt siden):

Hvordan er de andre verdiene dine?? folat, jern,  magnesium,  d vit?? 

Alt er fint utenom lav folsyre (folat)

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Alt er fint utenom lav folsyre (folat)

Var det jeg tenkte og da kan b12 være forfalsket høy eller hva den heter,  meld deg inn i b12 gruppa på Facebook der vil du få god hjelp🙂

Viktig at du får opp folat verdiene dine.  Be om resept.  Det du får på apotek etc må du ta ørten av om dagen for at verdiene skal gå opp. Helst ligge på 30

Endret av Palma
  • Liker 1
Skrevet
Palma skrev (9 minutter siden):

Var det jeg tenkte og da kan b12 være forfalsket høy eller hva den heter,  meld deg inn i b12 gruppa på Facebook der vil du få god hjelp🙂

Viktig at du får opp folat verdiene dine.  Be om resept.  Det du får på apotek etc må du ta ørten av om dagen for at verdiene skal gå opp. Helst ligge på 30

Legen min vil bare se rart på meg om eg ber om resept..  fikk beskjed om å ta en folat om dagen. Er du helsepersonell?

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for medisintips og svar til det. 

_popcorn_, mod

Skrevet

Mine b12-verdier varierer mellom 800-1200, og legen har ikke utredet det videre. Men når jeg kom til en spesialisert avdeling for spiseforstyrrelser, så fikk jeg beskjed om at høye b12-verdier visstnok ikke er uvanlig hos anorektikere. 

Drikker du forresten mye red bull eller annen energidrikk? De inneholder ofte store mengder b12. 

Anonymkode: 84bcb...43e

Skrevet

Mine b12-verdier varierer mellom 800-1200, og legen har ikke utredet det videre. Men når jeg kom til en spesialisert avdeling for spiseforstyrrelser, så fikk jeg beskjed om at høye b12-verdier visstnok ikke er uvanlig hos anorektikere. 

Drikker du forresten mye red bull eller annen energidrikk? De inneholder ofte store mengder b12. 

Ts: drakk mye redbull før, men har sluttet med det. Er selv undervektig grad2 men har et bra forhold til mat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er selv undervektig grad2 men har et bra forhold til mat.

Interessant. Kanskje det finnes en sammenheng mellom undervekt og høye b12-verdier. På avdelingen for spiseforstyrrelser sa de at det hadde med leverfunksjon å gjøre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...