Gå til innhold

Tannbehandling katt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en ca. 7 år gammel katt med stygge tenner. 

Jeg fikk henne for ca. tre år siden og var til dyrlegen for første gang for to år siden. Dyrlegen klagde på tennene hennes og ba meg om å pusse dem. Jeg prøvde, men det gikk ikke så bra. Vi var hos samme dyrlege 7-8 måneder senere for noe annet, og fikk igjen "kjeft" for dårlige tenner. Jeg fortsatte med å forsøke tannpuss, og fikk etter hvert til å smøre tannkremen på tennene hennes i det minste.  

Så var vi til vaksine-/rutinekontroll igjen i fjor, da hos en ny dyrlege. Virka ikke som hun brydde seg noe særlig om tennene, de var litt stygge, men hun var ikke bekymra. 

Siste året har jeg klart å pusse tennene på et vis. Men jeg synes de bare ser verre ut. Før var det bare baktennene, men nå er "hoggtennene" begynt å bli stygge også, og tannkjøttet ser rødt og vondt ut. 

Var til dyrlege igjen nå nylig, enda en ny en. Jeg sa jeg var bekymra for tennene, og han så på dem og mente hun ville ha godt av en rens. Men da jeg ville avtale en time til det, så virka det som han prøvde å unngå det, jeg kunne heller ringe igjen senere. Og han har ikke kryssa av for at hun trenger tannbehandling under bedøvelse i den lille boka de fyller ut ved kontroll. Så nå vet jeg ikke helt hvor viktig det er med den tannbehandlinga, om han bare sa det fordi jeg spurte. 

Jeg har lyst til at hun skal få behandling, det ser så vondt ut sånn de er nå. Hvis de kan pusse vekk gammelt grums, kan jeg kanskje klare å holde dem fine heretter. Men jeg synes det er litt rart å bare ringe og bestille time selv, når jeg ikke er sikker på hvor nødvendig det er. Jeg jobber i helsevesenet for mennesker selv, og der må vi sjekke nøye om det virkelig er behov for det hver gang det er snakk om narkose. Men det er kanskje annerledes for dyr? 

Katten min er veldig engstelig og redd. Hvor stor påkjenning er en sånn behandling, egentlig? Hun er livredd fremmede mennesker og andre katter, må hun f.eks. sitte på venterom sammen med mange andre? Noen som har erfaring å dele? 

Og hva pleier sånt å koste, sånn cirka? Har sett priser på 2-3000, men er det bare en startpris og så kommer det narkosegebyr og forskjellig i tillegg? 

Anonymkode: e2e40...190

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten din bør virkelig få seg en tannrens og tannrøntgen av alle tennene. Dette kan høres ut som tannresorpsjon (Google det) og det er ikke umulig at katten må trekke flere tenner.

De fleste dyr tåler narkose veldig godt, spesielt friske og normalvektige dyr. En seriøs dyreklinikk har en dyrepleier som monitorer pasienten under narkosen, spør gjerne om dette også. Men selvfølgelig, som med oss mennesker vil det alltid være en liten risiko for at noe kan gå galt, dog er det sjeldent. 

Mange klinikker har egne rom til hunder og katter, og jeg vil tro alle har egne bur der de er noe skjermet for andre. 

Når det kommer til pris ligger det gjennomsnittlig på rundt 3000 kr for hele prosedyren. Det bør innebære bedøvelse, narkose, intravenøs væske, monitorering av dyrepleier, rense alle tennene grundig med ultralydscaler, tannrøntgen av alle tennene, polering av tenner og en «oppvåkningssprøyte» til slutt. Å bestille time til dette kan du fint gjøre selv, og spør om alle disse tingene er inkludert. Om noe mer må gjøres der og da, som f.eks at de må trekke tenner, ber du de ringe deg først for et prisestimat. Dersom det er nødvendig med trekk blir det som regel satt opp en ny time til dette. 

I «verste fall» ender timen opp med gode nyheter om at tennene er i god stand, og du trenger ikke bekymre deg for om katten din har smerter. Om ikke, vet du at du gjør noe for at katten skal få det bedre. De fleste vet hvor kjipt det er å ha tannverk, men spesielt katter er mestre i å skjule smerter.

Hilsen dyrepleier (som jobber med dette hver dag).

Anonymkode: 359fb...566

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Katten min er veldig engstelig og redd. Hvor stor påkjenning er en sånn behandling, egentlig? Hun er livredd fremmede mennesker og andre katter, må hun f.eks. sitte på venterom sammen med mange andre? Noen som har erfaring å dele? 

Og hva pleier sånt å koste, sånn cirka? Har sett priser på 2-3000, men er det bare en startpris og så kommer det narkosegebyr og forskjellig i tillegg? 

Betalte rundt 5000,- for hele prosedyren på min gamle katt. Da måtte det trekkes flere tenner, i tillegg til at det ble tatt røntgen osv. Tannproblemer kan utvikle seg ganske kjapt. Min katt er inne til veterinær hvert år for sjekk og vaksiner. Så på ett år så utviklet han problemer med tennene. (8 år gml utepus) 

Har du time, kan du vente i bilen til det er din tur. Det kan jo ikke så mange inn om gangen på venterommet, grunnet koronaen. Dermed blir det mindre stress for katten. 

Så dersom du er i tvil, krev at veterinæren doper ned katten og gir den en grundig sjekk inkl røntgen. 

• Liker 2
Skrevet

Det høres jo veldig ut som at katten din trenger en tannrens. Hvis du bor i Oslo kan du bestille time hos dyrenes venn, de har gratis tannsjekk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Katten din bør virkelig få seg en tannrens og tannrøntgen av alle tennene. Dette kan høres ut som tannresorpsjon (Google det) og det er ikke umulig at katten må trekke flere tenner.

De fleste dyr tåler narkose veldig godt, spesielt friske og normalvektige dyr. En seriøs dyreklinikk har en dyrepleier som monitorer pasienten under narkosen, spør gjerne om dette også. Men selvfølgelig, som med oss mennesker vil det alltid være en liten risiko for at noe kan gå galt, dog er det sjeldent. 

Mange klinikker har egne rom til hunder og katter, og jeg vil tro alle har egne bur der de er noe skjermet for andre. 

Når det kommer til pris ligger det gjennomsnittlig på rundt 3000 kr for hele prosedyren. Det bør innebære bedøvelse, narkose, intravenøs væske, monitorering av dyrepleier, rense alle tennene grundig med ultralydscaler, tannrøntgen av alle tennene, polering av tenner og en «oppvåkningssprøyte» til slutt. Å bestille time til dette kan du fint gjøre selv, og spør om alle disse tingene er inkludert. Om noe mer må gjøres der og da, som f.eks at de må trekke tenner, ber du de ringe deg først for et prisestimat. Dersom det er nødvendig med trekk blir det som regel satt opp en ny time til dette. 

I «verste fall» ender timen opp med gode nyheter om at tennene er i god stand, og du trenger ikke bekymre deg for om katten din har smerter. Om ikke, vet du at du gjør noe for at katten skal få det bedre. De fleste vet hvor kjipt det er å ha tannverk, men spesielt katter er mestre i å skjule smerter.

Hilsen dyrepleier (som jobber med dette hver dag).

Anonymkode: 359fb...566

Tusen takk for så grundig svar! 😊

Jeg tror ikke hun har resorpsjon (enda) - da ville vel dyrlegen vært med "på" for å at hun skal behandles? Er litt derfor jeg ikke vet hva jeg skal gjøre, jeg vet ikke om det er ille nok enda. Men jeg tenker jeg bestiller behandling til henne, så får de sende oss hjem igjen hvis de ikke synes det er nødvendig. Da jeg pussa tennene hennes i går, kom det blod på tannkosten :( så jeg vil ikke vente helt til neste kontroll om et år igjen. 

Jeg fant en video om hvordan tannrens foregår. Ser litt brutalt ut 😐 Håper dyrlegene her er like glad i katter som han her her.

Skrevet (endret)

Den ene katten vår har tannresorpsjon. Det har blitt trukket 4 tenner så langt. Katten var inne for tannsjekk i februar/mars (vi sa at hvis de fant noen tenner som måtte trekkes, så kunne de trekkes der og da). Da kom summen på 4500-4800 kr. Det var inkludert narkose, tanntrekking, sting, røngten osv. 

Jeg hadde rett og slett ringt og "krevd" time for tannsjekk som inkluderer rens og røngten av tennene. For det virker veldig rart at dyrlegen unngikk spørsmålet når du ville ha time for tannsjekk. Du ringer og sier at du vil ha time for det og sier at du også ønsker at katten får narkose. Spesielt når tannkjøttet også er rødt og hovent. Katten kan ha vondt, men det vet jo du ikke. Katter er veldig gode på å skjule smerter. Katten vår hadde gått en stund med smerter når vi tok henne opp til tannsjekk. Og vi merket ingenting på henne.

Mitt råd er at du ringer dyrlegen på mandag og får time til pusen din. Det er ikke rart å ringe selv for å få det satt opp. Vi har gjort det flere ganger. 

Endret av Kittykat
Skrevet

Katten legges i lett narkose både for at det hele skal gå smertefritt og for at katten skal forholde seg rolig under prosessen. I praksis sover de gjennom hele greia. Har pus veldig mye plakk så må det slipes bort i narkose.

Du kan forebygge mye plakk ved å gi pus tørrfór som har store knotter, som feks RC Maine Coon, RC Oral Care, siden du ikke får dreisen på tannpuss. Du trenger ikke fullfóre med det store tørrfóret, men blande inn en del i det vanlige fóret du bruker. Vi har blandet inn Oral Care og Maine Coon til våre katter i årevis og selv Storepus som er åtte år gammel nå, har veldig fine tenner med lite plakk, han får masse ros for tennene sine.
Du kan også gi dental sticks av diverse slag, eller se etter godbiter som er av stor størrelse for at de skal tygge dem ordentlig og ikke sluke maten.

Hvis pus har tenner som må trekkes, våkner de også i praksis opp med mindre vondt enn før, selv om du ofte må gi smertestillende oralt i 3-5 dager etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...