lady90 Skrevet 13. august 2021 #1 Del Skrevet 13. august 2021 Har fått meg kaffemaskin og elsker å lage kaffe latte. Drikker ca 3-4 kopper daglig. Bruker ca 120-150 ml h-melk og en dobbel espresso hver gang. Er det helseskadelig? Leser om kolesteroløkende fett i espresso, men har ingen problemer med kolesterolet fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #2 Del Skrevet 13. august 2021 Tror ikke det, men kaffe latte er jo en kaloribombe da, sånn i tilfelle du vil passe vekten litt. Anonymkode: ad167...279 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 13. august 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tror ikke det, men kaffe latte er jo en kaloribombe da, sånn i tilfelle du vil passe vekten litt. Anonymkode: ad167...279 Ja har full kontroll på akkuest den biten da, er "bare" 100 kcal i hver jeg lager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 13. august 2021 #4 Del Skrevet 13. august 2021 lady90 skrev (1 time siden): Ja har full kontroll på akkuest den biten da, er "bare" 100 kcal i hver jeg lager Jeg ville kuttet ned til enkel espresso. Om det er Nespresso du bruker kan du regne ca 80 mg pr enkel espresso. Om det er et bedre kvalitetsmerke kan du nok regne langt høyere koffeininmhold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 13. august 2021 #5 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror ikke det, men kaffe latte er jo en kaloribombe da, sånn i tilfelle du vil passe vekten litt. Anonymkode: ad167...279 Ikke hvis hu ikke bruker sukker, honning eller annen ekte søtning. Noen desiliter melk tåler de fleste som er i normal aktivitet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #6 Del Skrevet 13. august 2021 Peonjenta skrev (3 minutter siden): Ikke hvis hu ikke bruker sukker, honning eller annen ekte søtning. Noen desiliter melk tåler de fleste som er i normal aktivitet. 100 kalorier per latte, og hun drikker 3-4 hver dag. Om dette er i tillegg til hennes vanlige kost og hun ikke tilføyer aktivitet, vil hun sakte gå opp i vekt. Et overskudd på 3-500 kalorier er nemlig det som anbefales for folk som vil opp i vekt. Anonymkode: e59f3...169 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 13. august 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): 100 kalorier per latte, og hun drikker 3-4 hver dag. Om dette er i tillegg til hennes vanlige kost og hun ikke tilføyer aktivitet, vil hun sakte gå opp i vekt. Et overskudd på 3-500 kalorier er nemlig det som anbefales for folk som vil opp i vekt. Anonymkode: e59f3...169 Slapp av. Trener 3-4 ganger i uka og ligger ikke i kalorioverskudd. Latten er innberegna i frokost, lunsj og kveldsmat. Bruker ikke søtning. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 13. august 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 13. august 2021 Er forresten ikke nespresso men ordentlig manuell espressomaskin 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #9 Del Skrevet 13. august 2021 lady90 skrev (37 minutter siden): Slapp av. Trener 3-4 ganger i uka og ligger ikke i kalorioverskudd. Latten er innberegna i frokost, lunsj og kveldsmat. Bruker ikke søtning. Slapp av, det var bare svar til vedkommende som mente det ikke ville gjøre noe. Det vil selvsagt det, med mindre du har kontroll, slik som du har. Var aldri ment som kritikk til deg Anonymkode: e59f3...169 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugresset Skrevet 13. august 2021 #10 Del Skrevet 13. august 2021 Så lenge du har fint blodtrykk og ikke kjenner noe ubehag er det ikke noe problem å drikke 4 latte daglig. Tenk hvor mange kopper kaffe mange drikker daglig. Evt hvor mange nenergidrikker noen må ha for å komme gjennom dagen. . Elsker latte, men jeg får ubehag av koffeinet, dessverre. Kos deg med latten din 🤤 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #11 Del Skrevet 13. august 2021 Man bør ikke innta mer enn 400 mg koffein per dag, og mange inntar mer enn dette og sliter f.eks med søvnproblemer uten at de forstår hvorfor. Man må huske å regne med koffeininnholdet i f.eks cola og hudpleieprodukter også. Anonymkode: 41114...83e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 13. august 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Man bør ikke innta mer enn 400 mg koffein per dag, og mange inntar mer enn dette og sliter f.eks med søvnproblemer uten at de forstår hvorfor. Man må huske å regne med koffeininnholdet i f.eks cola og hudpleieprodukter også. Anonymkode: 41114...83e Ok men da skal jeg være innafor med 3 stk. Drikker sjelden 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #13 Del Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Man bør ikke innta mer enn 400 mg koffein per dag, og mange inntar mer enn dette og sliter f.eks med søvnproblemer uten at de forstår hvorfor. Man må huske å regne med koffeininnholdet i f.eks cola og hudpleieprodukter også. Anonymkode: 41114...83e Hvor mye koffein får man i seg om en drikker f.eks 1 liter pepsi max hver dag? Noen som vet? Anonymkode: bcade...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #14 Del Skrevet 14. august 2021 Jeg er nok på rundt seks kopper kaffe om dagen. Kanskje mer. I tillegg blir det jo cola, iallefall i helgen. Har null problem med å sove eller andre bivirkninger. Anonymkode: 1e3a8...f73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #15 Del Skrevet 14. august 2021 Slapp av, dette er helt ufarlig. Anonymkode: 07aa2...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #16 Del Skrevet 14. august 2021 Jeg har lest at steamet melk ikke er bra. Stort inntak kunne visst øke risikoen for diabetes. Hadde noe med forandringen av molekylene i melkesukkeret, hvis jeg ikke husker feil. Anonymkode: 0cfdc...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 14. august 2021 #17 Del Skrevet 14. august 2021 lady90 skrev (10 timer siden): Er forresten ikke nespresso men ordentlig manuell espressomaskin 😀 Da må du absolutt kutte ned - til omtrent halvparten. Nå får du nok over grenseland av anbefalt koffeininntak. Tilsvarende 4 enkle vil jeg si er maks. Tenk at en enkel er omtrent 100-120 gram koffein. Man kan ikke sammenlikne cola/vanlig kaffekopp med espresso når man ikke vet mengden koffein. Det er koffein i sjokolade, kakao, te osv. Dette skal og inn i regnestykket. lady90 skrev (9 timer siden): Ok men da skal jeg være innafor med 3 stk. Drikker sjelden 4 Nei, fordi du har DOBBEL 😅 Du drikker nå minst 800, sannsynligvis 900. Det var derfor jeg skrev at du kan gå ned til enkle espressoshotter - som vil bli ca 100-120 mg per stykk. DA ligger du på litt i overkant av 400. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lady90 Skrevet 14. august 2021 Forfatter #18 Del Skrevet 14. august 2021 Fløff skrev (22 minutter siden): Da må du absolutt kutte ned - til omtrent halvparten. Nå får du nok over grenseland av anbefalt koffeininntak. Tilsvarende 4 enkle vil jeg si er maks. Tenk at en enkel er omtrent 100-120 gram koffein. Man kan ikke sammenlikne cola/vanlig kaffekopp med espresso når man ikke vet mengden koffein. Det er koffein i sjokolade, kakao, te osv. Dette skal og inn i regnestykket. Nei, fordi du har DOBBEL 😅 Du drikker nå minst 800, sannsynligvis 900. Det var derfor jeg skrev at du kan gå ned til enkle espressoshotter - som vil bli ca 100-120 mg per stykk. DA ligger du på litt i overkant av 400. Nei dette stemmer ikke. Har lest flere steder at det er 212mg koffein i 100 g espresso. En dobbel er 60ml, så ca 125mg i en dobbel. Google det så ser du Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 14. august 2021 #19 Del Skrevet 14. august 2021 lady90 skrev (1 time siden): Nei dette stemmer ikke. Har lest flere steder at det er 212mg koffein i 100 g espresso. En dobbel er 60ml, så ca 125mg i en dobbel. Google det så ser du Det greieste er å sjekke akkurat den kaffen du bruker. Det spiller ingen rolle hva andre produsenter angir. Og mengde kaffe din maskin bruker. For eksempel kjøper jeg mye kaffe på Kaffebrenneriet. En enkel espresso der er 7 gram ca. Så da regner jeg 7 gram ganger koffeininmhold. Mine Nespressokapsler hjemme - (ikke de mer ekstra koffeininmhold) må man beregne utfra deres angivelse. Så: sjekk med produsenten av ditt merke kaffe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2021 #20 Del Skrevet 14. august 2021 14 hours ago, lady90 said: Ja har full kontroll på akkuest den biten da, er "bare" 100 kcal i hver jeg lager 400 kcal som går på beklostning av mat med vitaminer, fett, mineraler, protein er mye. Det er 400 kcal med næring kroppen din ikke får hver dag. Kaffe hindrer også jernopptak så du risikerer få mangel Anonymkode: 95ac5...426 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå