Gå til innhold

Han sier han jobber hemmelig for forsvaret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. For å kommunisere med folk man kjenner rundt seg, for deltakelse i private grupper slik andre gjør og for å være aktiv på Face som alle andre. Din private profil under fiktivt navn. Det er egentlig deg. 

Det kommuniseres ikke med andre jobbrelaterte kontakter på Facebook. Ikke i det hele tatt. Det må isåfall være som venner som prater som venner, men aller helst ikke det heller. For det finnes bedre metoder å kommunisere privat på enn via Facebook.

Anonymkode: d4090...449

Så da ender samtlige man er facebookvenn med å finne ut at du jobber som spesialsoldat? Er det ikke mer praktisk å bruke sitt virkelige navn på facebook og ikke skrive yrke på facebookprofilen enn å endre navn og måtte forklare samtlige man er facebookvenn med hvorfor man ikke lenger kan bruke sitt ekte navn? 

Anonymkode: 4bebb...a62

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg jobbet i PST fikk jeg streng beskjed om å ikke fortelle andre enn nærmeste familie og de vennene jeg hadde oppgitt som referanse i sikkerhetsklareringen hvor jeg jobbet. 
Men jeg hadde ikke falsk navn på sosiale medier da. Kunne bare ikke oppgi hvor jeg jobbet. Og hadde skjult nummer på telefonen.  
I arbeidstagerregisterer sto jeg oppført som ansatt i et fiktivt firma 

Anonymkode: 612f1...493

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sikkerhetsklarerte jobben er sikkert litt ny for ham så han synes det er litt rart og spennende og vet ikke helt hvordan å forholde seg til det ennå. Og er kanskje vant til å snakke om alt inkludert jobb med kjæresten/dater og nå plutselig kan han ikke det så det er litt uvant. 

Det er forøvrig mange kjedelige/vanlige jobber som likevel er sikkerhetsklarert og der du ikke får snakke om arbeidsoppgavene, men du kan fint si hvor du jobber. Jeg har selv hatt en slik jobb, jeg gadd ikke lyve og finne på noe jeg sa bare at jeg jobbet der og om noen spurte mer så sa jeg bare at det var hemmelig akkurat hva jeg gjorde. Tenkte egentlig ikke over at noen kunne se på det som at jeg var paranoid eller forsøkte å virke kul og at jeg burde funnet på noe..

Anonymkode: 23c80...277

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kan også være han er spion. For en fiendtlig makt. Bare slenger det ut der😎🥴 

Anonymkode: 3d756...490

Trådstarter bør spørre daten om han liker KLM. Om daten tror det er et flyselskap så jobber han nok for en fiendtlig makt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er han da sånn cirka.. 30- 40-50- 60? Lurer bare på om han er en galning jeg kjenner til 😂

Anonymkode: 26943...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er han da sånn cirka.. 30- 40-50- 60? Lurer bare på om han er en galning jeg kjenner til 😂

Han er sikkert fortsatt 29, som tidligare i tråden.... :P 

Anonymkode: b2255...7cb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han er sikkert fortsatt 29, som tidligare i tråden.... :P 

Anonymkode: b2255...7cb

Takk. Har ikke lest samtlige sider. Da er det ikke han jeg tenker på, ( han har sin egen verden i hodet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så da ender samtlige man er facebookvenn med å finne ut at du jobber som spesialsoldat? Er det ikke mer praktisk å bruke sitt virkelige navn på facebook og ikke skrive yrke på facebookprofilen enn å endre navn og måtte forklare samtlige man er facebookvenn med hvorfor man ikke lenger kan bruke sitt ekte navn? 

Nei. Ikke hvis du har kun 20 venner, og alle er din familie og nære ikke-jobb-venner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et familiemedlem som jobber i forsvaret. Ingen vet hva h*n jobber med, men vi vet det er i forsvaret. Vi som er nærmeste familie ble bakgeunnsjekket i forbindelse med ansettelsen. Dette familiemedlemmet er likevel på sosiale medier under ekte navn, og er egentlig ganske normal rundt dette. Svarer bare at h*n ikke kan svare på det dersom det skulle stilles spørsmål rundt jobb. Ektefellen vet heller ikke hva jobben går ut på. 

Denne oppførselen du beskriver virker rar, og slitsom. 

Anonymkode: fc911...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ganske sikker på at dette ikke er en kode 6 eller 7. Det er fryktelig usannsynlig. 

Skal du lyve for å skjule fortiden din så roer du ned spørsmålet, du bringer ikke mer mystikk og spørsmål inn med en vanskelig løgn som er rimelig lett å avsløre, egentlig. 

Kan det være en kode 6 eller 9?

Anonymkode: a2b3c...63c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han har fake navn på FB og andre sosiale medier og ingen kontaktinfo på gule sider osv."

Kjempe lurt å ha adressen oppgitt i gule sider, så når du glemmer deg bort og tar med mobilen med apper installert som du har gitt adgang til GPSen inn på et sensitivt "område", og tilbake til boligen din, så kan folk med adgang til databasen appen selger bare sjekke gule sider og vips vet de at DU jobber DER med DE oppgavene. Praktisk for våre fiender :) 

https://www.nrk.no/norge/xl/norske-offiserer-og-soldater-avslort-av-mobilen-1.14890424

Dette handler ikke om å være paranoid, det er folk flest som ikke innser hvor overvåket folk flest er gjennom sin bruk av smarttelefoner og sosiale applikasjoner. At en skal forsøke å ikke skille seg ut var et mål før, men når det i praksis i år 2021 betyr å donere all info om hele ditt liv og daglige bevegelser til fremmede bedrifter og makter, så sier det seg selv at det går ikke lenger for mange, litt avhengig av arbeidsoppgaver selvsagt,

Legger du ditt ekte navn og ansiktsbilde på en tjeneste F.eks en dating app, vil alle som har adgang til databasen (som trolig er til salgs) og/eller er offentlig tilgjengelig for alle, kunne ta et bilde av en person som går inn til en hemmelig base eller gjør militære oppgaver noen misliker, og søke gjennom alle slike databaser for ansiktsgjenkjennelse, er du i databasen så har de umiddelbart fullt navn på personen, så slår du opp i gule sider, vips her har vi adressen til personen. Wow, praktisk. Lurer på hvorfor personen brukte falskt navn på dating appen og ikke har facebook :) 

Anonymkode: 28764...00e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan fungerer dette med falsk navn på Facebook rent praktisk? Er denne falske facebook-profilen til for å kun brukes til å kommunisere med andre spesialsoldater? For poenget med falsk facebook-profil blir vel borte om man viser den til ikke-spesialsoldater.

Anonymkode: e0029...091

Nei, men vet ikke helt hva det var. Han sa bare at han ikke hadde lov av jobben å ha facebook eller lignende under sitt eget fulle navn, så han brukte bare kalle navnet sitt istedet. 

Anonymkode: f0ca0...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tone83 skrev (8 timer siden):

Tipper det eneste han skjuler er en kone, derfor han er så forsiktig med identiteten sin. Han hadde ikke sagt på date at han hadde en hemmelig jobb hvis det var sant, da er han dårlig med hemmeligheter da🤪

Litt snodig da at jeg har vært masse hjemme hos han, truffet venner, kollegaer og søsteren hans. Han har til og med kysset meg foran dem, så har han en kone er han skikkelig god på å skjule ting og fått med seg en haug av andre på svindelen. Alt det styret der er ikke jeg verdt 😂

Anonymkode: 6c1c3...cc8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

høres ut som bullshit, jeg hadde ikke giddi å vært med en fyr som tror du er dum nok til å falle for åpenbare løgner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Litt snodig da at jeg har vært masse hjemme hos han, truffet venner, kollegaer og søsteren hans. Han har til og med kysset meg foran dem, så har han en kone er han skikkelig god på å skjule ting og fått med seg en haug av andre på svindelen. Alt det styret der er ikke jeg verdt 😂

Anonymkode: 6c1c3...cc8

Min søster datet en mann som presenterte henne til venner, kollegaer og noen familiemedlemmer. Kysset henne på hvert hjørne. And guess what? Flere måneder senere fant hun ut at han var gift! 

Anonymkode: 09b07...112

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

"Han har fake navn på FB og andre sosiale medier og ingen kontaktinfo på gule sider osv."

Kjempe lurt å ha adressen oppgitt i gule sider, så når du glemmer deg bort og tar med mobilen med apper installert som du har gitt adgang til GPSen inn på et sensitivt "område", og tilbake til boligen din, så kan folk med adgang til databasen appen selger bare sjekke gule sider og vips vet de at DU jobber DER med DE oppgavene. Praktisk for våre fiender :) 

https://www.nrk.no/norge/xl/norske-offiserer-og-soldater-avslort-av-mobilen-1.14890424

Dette handler ikke om å være paranoid, det er folk flest som ikke innser hvor overvåket folk flest er gjennom sin bruk av smarttelefoner og sosiale applikasjoner. At en skal forsøke å ikke skille seg ut var et mål før, men når det i praksis i år 2021 betyr å donere all info om hele ditt liv og daglige bevegelser til fremmede bedrifter og makter, så sier det seg selv at det går ikke lenger for mange, litt avhengig av arbeidsoppgaver selvsagt,

Legger du ditt ekte navn og ansiktsbilde på en tjeneste F.eks en dating app, vil alle som har adgang til databasen (som trolig er til salgs) og/eller er offentlig tilgjengelig for alle, kunne ta et bilde av en person som går inn til en hemmelig base eller gjør militære oppgaver noen misliker, og søke gjennom alle slike databaser for ansiktsgjenkjennelse, er du i databasen så har de umiddelbart fullt navn på personen, så slår du opp i gule sider, vips her har vi adressen til personen. Wow, praktisk. Lurer på hvorfor personen brukte falskt navn på dating appen og ikke har facebook :) 

Anonymkode: 28764...00e

Forsvarsansatte har, i likhet med resten av befolkningen, smarttelefoner. Har du en mobiltelefon vet man fort hvor de som befinner seg på en base bor. 

Du trenger ikke hverken spesifikke apper eller tilgang til SoMe for å finne den informasjonen.

I tillegg har alle et ID-kort for å komme inn på leiren. Altså har du et navn og bilde av deg selv knyttet til Forsvaret på et kort du kan miste når som helst. 

Det er altså ingen hemmelighet hvem som jobber i Forsvaret, for det finner man ut uansett. Det vil overraske meg stort dersom fremmede makter ikke har kontroll på hvem som beveger seg ofte inne på militærleire. Og det er ikke fordi jeg vet hva de innerste kretsene i Forsvaret driver med (for det vet jeg ikke), men fordi det er sånn teknologien i samfunnet vårt fungerer.

Å bruke falsk navn på SoMe for å beskytte seg selv, er falsk trygghet. Det er også derfor det er helt vanlig å finne forsvarsansatte med fullt navn på SoMe ...

Anonymkode: b6528...bab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det anleggsarbeider han var i tillegg ? Synes det var en merkelig kombinasjon i så tilfelle . 

Skummelt å tenke at en paranoid type  muligens styrer tunge maskiner, samt er en brikke i rikets sikkerhet 🤪 

Neida,men kombinasjonen er " søkt " ,- også med tanke på hvor gammel han er..Begge deler krever sin mann av tid og effort. Tror ikke paranoia kvalifiserer på noen av plassene ifht sikring. Hvordan har en mann med en så viktig jobb og sikkert lang utdanning hatt tid til å bli anleggsarbeider i tillegg ?? 

Jeg tror han er anleggsarbeider. En med seriøse problemer. 

Anonymkode: 55c8c...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var det anleggsarbeider han var i tillegg ? Synes det var en merkelig kombinasjon i så tilfelle . 

Skummelt å tenke at en paranoid type  muligens styrer tunge maskiner, samt er en brikke i rikets sikkerhet 🤪 

Neida,men kombinasjonen er " søkt " ,- også med tanke på hvor gammel han er..Begge deler krever sin mann av tid og effort. Tror ikke paranoia kvalifiserer på noen av plassene ifht sikring. Hvordan har en mann med en så viktig jobb og sikkert lang utdanning hatt tid til å bli anleggsarbeider i tillegg ?? 

Jeg tror han er anleggsarbeider. En med seriøse problemer. 

Derfor han jobber kun til kl.14. Kanskje han er under tiltak gjennom psykisk helsevern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Han kan ha vært spesialsoldat i forsvaret. Med oppdrag i Irak, Afghanistan etc. De bør holde en lav profil. Feks kan de være ekstra utsatte for ekstreme fundamentalister i Norge. Om de får greie på han har kjempet mot deres «brødre». Blant soldater som har vært i skarpe oppdrag utenlands er det normalt å utvikle paranoia. Noen av de sover appåtil med en kniv el pistol lett tilgjengelig ved senga. 

Anonymkode: 676b1...732

Jeg sov med kniv gjemt på siden av madrassen siden jeg flyttet hjemmefra og bodde alene (altså ung kvinne), jeg faller visst under "atpåtil"🤭 Nå sover jeg med mannen min.

Han sover forøvrig med pistol (ikke ladd) på sin side av sengen, og han er eksmilitær, så litt rett har du

Anonymkode: 35347...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...