AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #1 Skrevet 13. august 2021 Det er mulig jeg har urealistiske forventninger til hvordan et forhold skal være, men jeg savner en dypere kontakt med samboeren min. Jeg føler det blir så overfladisk. Vi har vært sammen i snart 8 år, og har et barn på 3 år sammen. Det meste av samtalene våre går i «hva skal vi ha til middag», «hva skal barnet ha på seg», «hva skal vi se på TV». Og er vi sammen uten barnet, sitter vi som regel på hver vår telefon i hver vår ende av sofaen, ser på TV eller styrer med hvert vårt. Vi er liksom ikke så flink til å se hverandre/snakke sammen. Jeg skulle ønske vi hadde dypere samtaler, og på den måten kom nærmere hverandre. Men hvordan «tvinger» man frem dette, når det tydeligvis ikke kommer naturlig for oss? Jeg sliter også med sexlysten, og lurer på om dette har med sammenheng med at jeg ikke føler meg «nærme» nok partneren min. Ofte føler jeg vi har sex, bare for å ha sex. Det er liksom ikke noe mye lidenskap der. Samtidig elsker vi hverandre, stoler 100% på hverandre og har et veldig trygt og stabilt forhold. Har noen noen tips? Synspunkter? Hvordan har dere det? Hva snakker dere om? Lengter jeg etter noe som ikke er realistisk? Anonymkode: 06565...252
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #3 Skrevet 13. august 2021 Den er vanskelig, siden den type tilknytning egentlig burde ha vært funnet ut av på datingstadiet. En runde med terapeut, eller et samlivskurs kanskje? Når dere sitter der med telefonene, hender det at dere sender hverandre linker til ting det går an å diskutere rundt? Hør hva han synes om den og den trolleposten på KG, foreksempel. Kanskje dere kommer inn i en god sirkel. Anonymkode: 358ec...3e6 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #4 Skrevet 13. august 2021 I samme situasjon her 😢 elsker hverandre..men.. han virker fornøyd der han sitter med tlf, og får tømt seg i ny og ne. Blæh. Null initiativ fra hans side. Jeg har forsøkt masse! Men når jeg slutter med initiativ, så skjer det ingenting. har du prøvd å bryte ut TS? Når du har prøvd alt, og fortsatt ikke får noe respons må du vurdere forholdet. Men en av dere må i det minste prøve. Anonymkode: 77402...3c1 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #5 Skrevet 13. august 2021 Jeg vil slå et slag for Fuelbox 👏👏 genialt for å sette i gang samtaler om ting en aldri ellers ville ha kommet på å snakke om. Hvert sitt glass rødvin, og en avtale om å prate i 20 min 👍😁 (blir fort mye lengre, men må ikke skremme vekk mannen!) Anonymkode: ff20e...c72 7
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #6 Skrevet 13. august 2021 Hei! En ting som kan hjelpe å sette i gang en samtale er fuelbox. Funket bra hos oss 😊 Anonymkode: 33eb0...f9a 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #7 Skrevet 13. august 2021 Parterapi kan også være en ide. Vi fikk en mye bedre forståelse for hverandre! Anonymkode: 33eb0...f9a 3
Gjest loveli Skrevet 13. august 2021 #8 Skrevet 13. august 2021 Har man ikke lyst til å snakke med partneren om ting som skjer i hverdagen, hva som skjer i verden, politikk, historie, bøker man leser, artikler man har funnet, YouTube-videoer om et spennende tema, podkaster man har hørt på, ting man har opplevd som liten, ting man ønsker å oppleve og hvorfor, osv osv...? Så rart at han synes det er gøy å sitte på tlf dag ut og dag inn? Jeg og mannen snakker mens vi lager mat og mens vi spiser. Vi lager gjerne mat som tar lang tid å lage. Vi snakker også mye når vi sitter i sofaen sammen, uten TV i bakgrunnen. Vært sammen i nesten 20år.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #9 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei! En ting som kan hjelpe å sette i gang en samtale er fuelbox. Funket bra hos oss 😊 Anonymkode: 33eb0...f9a Er det et spill? Stiller man hverandre spørsmål? Kan du komme med noen eksempler på hva dette er? Anonymkode: 77402...3c1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #10 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Den er vanskelig, siden den type tilknytning egentlig burde ha vært funnet ut av på datingstadiet. En runde med terapeut, eller et samlivskurs kanskje? Når dere sitter der med telefonene, hender det at dere sender hverandre linker til ting det går an å diskutere rundt? Hør hva han synes om den og den trolleposten på KG, foreksempel. Kanskje dere kommer inn i en god sirkel. Anonymkode: 358ec...3e6 Vi snakker mye om det vi ser på tv, hører på radio, noe vi leser mens vi surfer på mobilen ol. Er jo ikke alltid det blir en dyp samtale, men vi diskuterer gjerne litt frem og tilbake, deler meninger osv. Blir litt bedre kjent og av og til overrasket over hva vi er uenig i. Kanskje du kan begynne med det? Fortell at du fant en interessant artikkel og du lurer på hva han synes? Om slike samtaler dunker så kan du jo spesifisere temaene mer. Hvis du ønsker å snakke om meningen med livet, så kan du vise en dokumentar, sende en artikkel og spørre hva han tror på osv. En annen ide er å legge vekk mobilene. Spill et spill, les høyt fra en morsom faktabok, quiz, trene sammen, yoga sammen, lag kveldsmat sammen, lytt til samme podcast. Blir ofte samtaler av det, selv om ikke dype. Har troen på at jo mer dere snakker og har det gøy, jo dypere vil dere lede samtalene senere. Du kan jo også si at du synes dere går i samme tralt, er mye hver for dere på mobilen ol., og at du lurer på hva dere kan gjøre for å bli bedre til å være sammen dere to. Kanskje tenker han likt, eller han forstår hva du mener og lettere kan bidra, ellerkanskje har noen gode ideer også. Anonymkode: bd1a9...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #11 Skrevet 13. august 2021 loveli skrev (4 minutter siden): Har man ikke lyst til å snakke med partneren om ting som skjer i hverdagen, hva som skjer i verden, politikk, historie, bøker man leser, artikler man har funnet, YouTube-videoer om et spennende tema, podkaster man har hørt på, ting man har opplevd som liten, ting man ønsker å oppleve og hvorfor, osv osv...? Så rart at han synes det er gøy å sitte på tlf dag ut og dag inn? Jeg og mannen snakker mens vi lager mat og mens vi spiser. Vi lager gjerne mat som tar lang tid å lage. Vi snakker også mye når vi sitter i sofaen sammen, uten TV i bakgrunnen. Vært sammen i nesten 20år. Jo da, vi kan snakke om slike ting. Men jeg sliter litt med å få kontakt. Føler ofte han ikke er så interessert i å lytte/svarer, men får egentlig ikke med seg hva jeg sier. Ja, dette med telefonen er faktisk et lite problem. Er flere enn bare meg som sliter med å få kontakt med han, fordi han er så bortevekk i telefonen. Men jeg mener egentlig å prate om andre ting enn bare «vær og vind». At vi kan prate mer om oss, hvordan vi er som foreldre, hva vi er gode på, hva vi kan forbedre, hva vi må jobbe med i forholdet.. slike ting. Jeg føler ikke at vi gjør noe for at forholdet vårt skal være på topp. Har ikke noe selvinnsikt, liksom. Jeg vet veldig godt hva vi er gode på og ikke, men dette er ikke noe vi snakker om. Jeg når liksom ikke inn. Skulle ønske vi var mer samstemte, om det ga mening. Huff, merker jeg sliter med å forklare. Håper det skriver gir litt mening. Ts Anonymkode: 06565...252 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #12 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo da, vi kan snakke om slike ting. Men jeg sliter litt med å få kontakt. Føler ofte han ikke er så interessert i å lytte/svarer, men får egentlig ikke med seg hva jeg sier. Ja, dette med telefonen er faktisk et lite problem. Er flere enn bare meg som sliter med å få kontakt med han, fordi han er så bortevekk i telefonen. Men jeg mener egentlig å prate om andre ting enn bare «vær og vind». At vi kan prate mer om oss, hvordan vi er som foreldre, hva vi er gode på, hva vi kan forbedre, hva vi må jobbe med i forholdet.. slike ting. Jeg føler ikke at vi gjør noe for at forholdet vårt skal være på topp. Har ikke noe selvinnsikt, liksom. Jeg vet veldig godt hva vi er gode på og ikke, men dette er ikke noe vi snakker om. Jeg når liksom ikke inn. Skulle ønske vi var mer samstemte, om det ga mening. Huff, merker jeg sliter med å forklare. Håper det skriver gir litt mening. Ts Anonymkode: 06565...252 Hva driver han med på telefonen, siden han er så opptatt av den at andre også reagerer? Dere kan jo begynne samtalen der.. Anonymkode: 77402...3c1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #13 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg sliter også med sexlysten, og lurer på om dette har med sammenheng med at jeg ikke føler meg «nærme» nok partneren min. Ofte føler jeg vi har sex, bare for å ha sex. Det er liksom ikke noe mye lidenskap der. Dette kjenner jeg igjen godt. Når sexlysten er lav forsvinner liksom meningen med det hele. SELV OM ALT IKKE HANDLER OM SEX.. Det er bare det at når sexen er daff så legger det et lokk på alt sammen. Da blir livet i sort/hvitt. Forholdet blir rutine, uten overraskelser av noe slag. Anonymkode: 8e06c...e51 2
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #14 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva driver han med på telefonen, siden han er så opptatt av den at andre også reagerer? Dere kan jo begynne samtalen der.. Anonymkode: 77402...3c1 Sport, nyheter, spill, sosiale medier.. har snakket om dette flere ganger. At han 90% av tiden sitter foran en skjerm, men han mener vel at i 2021, er det sånn det er. Har alltid en unnskyldning for å sitte med telefonen. Ts Anonymkode: 06565...252
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #15 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette kjenner jeg igjen godt. Når sexlysten er lav forsvinner liksom meningen med det hele. SELV OM ALT IKKE HANDLER OM SEX.. Det er bare det at når sexen er daff så legger det et lokk på alt sammen. Da blir livet i sort/hvitt. Forholdet blir rutine, uten overraskelser av noe slag. Anonymkode: 8e06c...e51 Akkurat dette… Ts Anonymkode: 06565...252
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #16 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): I samme situasjon her 😢 elsker hverandre..men.. han virker fornøyd der han sitter med tlf, og får tømt seg i ny og ne. Blæh. Null initiativ fra hans side. Jeg har forsøkt masse! Men når jeg slutter med initiativ, så skjer det ingenting. har du prøvd å bryte ut TS? Når du har prøvd alt, og fortsatt ikke får noe respons må du vurdere forholdet. Men en av dere må i det minste prøve. Anonymkode: 77402...3c1 Tenker du sex nå? Når det kommer til sex, er det faktisk han som tar mest initiativ. Hos meg er jo sexlysten fraværende, og etter en lang dag, frister det dessverre mye mer å sove enn å ha sex. Men tenker du på forholdet i seg selv, tror jeg at han tenker at vi har det fint (noe vi for så vidt har også, jeg savner bare noe… mer, men kanskje det er jeg som forventer for mye). Tror ikke han føler at noe mangler på samme måte som meg. Ts Anonymkode: 06565...252
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #17 Skrevet 13. august 2021 Ellers takk for gode tips, dere! Fuelbox hørtes spennende ut. Ts Anonymkode: 06565...252
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #18 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Tenker du sex nå? Når det kommer til sex, er det faktisk han som tar mest initiativ. Hos meg er jo sexlysten fraværende, og etter en lang dag, frister det dessverre mye mer å sove enn å ha sex. Men tenker du på forholdet i seg selv, tror jeg at han tenker at vi har det fint (noe vi for så vidt har også, jeg savner bare noe… mer, men kanskje det er jeg som forventer for mye). Tror ikke han føler at noe mangler på samme måte som meg. Ts Anonymkode: 06565...252 Tenkte på forholdet 😊. Når dere sitter der i hver deres sofakrok, hva gjør du da? Har du prøvd å bryte ut av mønsteret? Noen mennesker har havnet i en tralt, og trenger litt drahjelp. Anonymkode: 77402...3c1
Gjest Berit89 Skrevet 13. august 2021 #19 Skrevet 13. august 2021 Du mangler noe forteller du. Du har ikke for høye forventninger, anerkjennelse og emosjonell nærhet er kjempeviktig i forhold ! Du må kunne føle deg sett av mannen du elsker. Han må nok endre seg skal dette bli bedre, før du gir opp. At det går utover sexlysta er et viktig signal på at noe må endres. Hvordan kjente du nærhet til han før? Satt han mye på tlf da? Ville snakka med han om det:)
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #20 Skrevet 13. august 2021 Vi har det på samme måte. Han hører ikke etter når jeg snakker til han, svarer ofte mhm.. Vil ofte ha sex, men jeg føler ikke at vi er nærme nok. Vært sammen i 6 år. Barn på 2,5 år Anonymkode: 17af8...82c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå