Gå til innhold

Hvordan er livet med fugl?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri hatt fugl, men har hund og en person her i huset som ønsker seg fugl. Så: hvordan er det å ha fugl? Hadde vært supert om noen ville dele, for jeg trenger å vite mer. Noen bekymringer jeg har: 

- Føles det trist at de bare må leve innendørs? 
- Er det lett å få de tamme? 
- Får man et forhold til fuglen? 
- Hva gjør dere dersom dere skal på hytta eller reise bort? Tar dere med fuglen? Jeg er litt bekymret for dette med pass. 
- Får de fly mye fritt? Fungerer det fint? 
- Har dere noen gang angret på at dere fikk fugl? 

Hadde satt pris på å høre deres erfaringer. 

Anonymkode: a082d...697

Skrevet

Hvilken type fugl tenker du på? 

Anonymkode: b0bf9...532

Skrevet

Jeg hadde undulater i 12 år og det er koselig å ha fugler. Som svar til deg:

- Jeg tenkte ikke på at det var trist for dem å være inne for undulater er jo ganske små fugler. De er jo også født og oppvokst som burfugler i likhet med papegøyer, nymfeparakitter osv.

- Vi kjøpte to undulater på en gang, noe som var en tabbe når det gjaldt å få dem tamme. De ble dessverre aldri særlig tamme, selv om den ene av og til kunne sitte på fingeren en kort stund. Men hvis du bare kjøper en fugl og leker mye med den fra starten skal det visstnok gå fint å få dem tamme. 

- Ja, vi fikk litt forhold til den tammeste fuglen og han levde også 7 år lenger enn den andre.

- Vi lot dem være alene hvis vi reiste bort med ekstra mat og vann opptil 3-4 dager. Var det lenger måtte jeg avtale med venninne at hun kunne komme og sørge for mat og vann.

- De fløy ofte fritt rundt i stua, og det fungerte bra. Men litt stress å alltid være obs på å ha lukkede vinduer og verandadør. Derfor var de mindre ute av buret om sommeren. Det kunne være litt vanskelig å få dem inn i buret igjen, fordi de ikke var så tamme. Men etterhvert fløy de inn i buret av seg selv. Det kunne ta noen timer.

- Jeg angret aldri på at vi fikk fugler, men var litt skuffet over at de ikke ble mer tamme. (Pga tabben med to på en gang). Ellers var det hyggelig med liv i stua, de synger og kvitrer veldig mye. Koselige lyder og morsomt å se dem leke sammen. Det eneste som var slitsomt med å ha fugler er å vaske buret. Det er en skikkelig drittjobb også fordi pinner og leker må vaskes grundig i tillegg til bunnen av buret. Ellers er undulater veldig søte og sjarmerende fugler. Andre typer burfugler har jeg ingen erfaring med. 

Anonymkode: 2ee81...c31

• Liker 2
Skrevet

Har hatt undulat og dvergpapegøye. 

Det er mye lyd, altså de lager lyd uansett humør. Noen lyder høres ut som kjefting men i deres verden er det bare en helt vanlig lyd. Misliker du støy vil jeg allerede ikke anbefale fugler. De er litt som småbarn også i den sammenheng hvor du må passe på at de ikke spiser på ting de ikke skal. Skummelt med ledninger, diverse planter og alt som kan splittes og gnages på. Må mye leker og oppmerksomhet i tider. Fugler trives bedre sammen enn mennesker og jo flere, jo mindre tam blir de. Tamme kan de være uansett men de vil oftest være med hverandre enn å henge med et menneske hele tiden. 

Jeg syns fugl var gøy. Jeg vokste opp med dem og har da ikke problem med støy som mange andre har. Å temme dem tar tid og tålmodighet. Jeg pleide å sitte med lekser og lignende med dem, man kan ikke tvinge dem tam. Prøve å mate dem fra hånda sakte men sikkert. 

Hos meg fikk de fly fritt og de gikk automatisk inn i buret om natta. De gjorde ikke det de første gangene men til slutt blir buret deres plass når de vil ha fred. Pleide å ha et teppe over på natta slik at de sov godt og ikke våknet for tidlig. Følte ikke de hadde det fælt men kanskje fordi var to og ikke en. 

Finnes mange mange gode kilder til info på nett. Vil anbefale undulater fordi de biter ikke så hardt som mange andre fugler kan. Dvergpapegøyene er veeeldig høylytt og har temperament og kan bite veldig hardt. Nymfeparakitter er større men også mer vennlige enn Dvergpapegøyene. 

Anonymkode: 110ed...aee

Skrevet

Ikke hør på de over. Det er gammeldagse og utdaterte holdninger! Har du ikke mulighet for å lage volière og så likt habitat som mulig, så er du rett og slett en fuglemishandler. Fugler lever i flokk, danner par og de trenger å fly fritt. 

Anonymkode: f2983...59b

• Liker 2
Skrevet

Det er et poeng at fugler blir mer tamme når du har dem alene, og kan være vanskelige å temme om du har fler. MEN de bør absolutt være fler og ha artsfrender, da fugler er veldig sosiale dyr, og trenger en flokk rundt seg for å trives godt!

Og så blir det mye bæsj... Fugler blir sjelden stuerene. Og de bør komme ut av buret daglig å få fly/klatre litt omkring, og da blir det bæsj rundt i huset.  

Anonymkode: b3cba...4f3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2021 den 19.49):

Ikke hør på de over. Det er gammeldagse og utdaterte holdninger! Har du ikke mulighet for å lage volière og så likt habitat som mulig, så er du rett og slett en fuglemishandler. Fugler lever i flokk, danner par og de trenger å fly fritt. 

Anonymkode: f2983...59b

Veldig mye sant her. Jeg hadde en klistertam undulat i 12 år fra jeg var 7. Den var nok "lykkelig" på sin måte, mye utetid og veldig knyttet til oss i familien.

I dag har jeg arapapegøye og 10 andre mindre fugler i eget hus med utevoliere i hagen. Jeg krymper meg av å tenke på livet til min kjære barndoms undulat. Selv om de knytter seg sterkt til mennesker, er det et bedre liv om de får leve tett opptil sine naturlige instinkter. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...